Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Övrigt
Sommarspanarna 2025
– Tankar, spaningar och lästips från första halvan av året!
I vår intervjuserie Sommarspanarna checkar vi in med några personer vi mött i olika samband under våren. Alla fick svara på samma tre frågor, för att få en chans att stanna upp, reflektera över en på många sätt omtumlande vår, och sätta rätt fokus inför hösten. Och förstås, passa på att bjuda på sina bästa läs- och lyssningstips inför sommarhänget!
Här hittar vi tankar och spaningar från Alice Hedin, Wings PR, Maria Westman, C by West, Malin Midhed, Marknadschef på United Spaces, Elias Isabel, Marknadschef på Pickit, och Janne Björge, varumärkesstrateg, Nord Core.
Alice Hedin, Wings PR
Alice Hedin är en av Sveriges mest erfarna krisexperter under 30 år med omfattande erfarenhet av pressarbete, kriskommunikation och medieträning på högsta nivå. Hon driver PR-byrån Wings PR som är specialiserad på krishantering och blev nyligen utnämnd till Årets Framtidslöfte 2025 i kommunikationsbranschen av Marknadsföreningen Sverige.

Osäkerheten i omvärlden märks inte bara i geopolitiska rubriker utan också i vardagen för oss som jobbar med kommunikation
Vad händer just nu på din kant?
– Jag tycker mig se en växande krismedvetenhet hos företag, kanske som en naturlig följd av ett allt mer instabilt omvärldsläge. Många inser att det inte längre handlar om en kris kommer, utan när. Just därför avslutar jag vårterminen med utbildningar i krishantering och hur man ska agera för att hålla huvudet kallt när stormen briserar. Men snart byter jag scen till Almedalen där min kollega Hampus Knutsson deltar i TV4:s seminarium om ”hårdvinklade journalister eller slingrade PR-konsulter – vem är värst för demokratin”. Det lär nog bli ett snack med både hetta och kloka tankar!
Dina tankar efter våren ’25 och vad tar du med dig in i hösten?
– Våren 2025 har varit allt annat än stillsam. Osäkerheten i omvärlden märks inte bara i geopolitiska rubriker utan också i vardagen för oss som jobbar med kommunikation. Pressen ökar på både näringsliv och myndigheter att hantera extraordinära situationer och kommunicera tydligt för att minimera spekulationer, även när information är knapphändig eller känslig.
Samtidigt har AI klivit in på allvar i våra verktygslådor och det förändrar spelreglerna för organisationers förmåga att kommunicera i kris. Det är en kraftfull teknik som kan effektivisera arbetet, men den får aldrig bli ett substitut för det mänskliga omdömet. I en kris behöver du snabbhet och fingertoppskänsla. AI kan hjälpa med det första, men aldrig ersätta det andra. AI i all ära, men det är fortfarande du som får skulden om det går åt skogen. Det får vi inte glömma när vi går in i hösten och mediala meteorologer förutspår allt tilltagande mediestormar.
Vad läser eller lyssnar du på i sommar?
– Krishantering är tack och lov ett ämne som funkar lika bra till vardags som i hängmattan. I sommar lyssnar jag på grävlegenden Janne Josefssons ”Rädd för sanningen” där han delar med sig av sina mest ikoniska avslöjanden, men också de jobbiga reportagen han helst vill glömma. Rakt, ärligt och riktigt fängslande.
Medierna i P1 är ett givet inslag varje vecka, både granskande och en utmärkt reality check för alla som följer nyhetsflödet. Och när jag vill grotta ned mig i vad och vem som formar dagens medielandskap är det Påverkarna med Edit Künstlicher och Emma Blom som gäller. Ett bonustips för regniga soffdagar är SVT:s dokumentärserie Svenska Scoop går bakom kulisserna på några av Sveriges mest uppmärksammade granskningar, bland annat om Osmo Vallos död och rättsskandalen som följde.
Maria Westman, C by West
Maria Westman är entreprenör och grundare av egna bolaget C by West där hon jobbar som strategisk rådgivare för företag och organisationer med fokus på affär, organisation, kommunikation och hållbarhet. Hon har en mångårig erfarenhet som ledare inom byråbranschen och har utvecklat varumärken och kommunikation för företag i olika branscher. Maria en väl anlitad föreläsare, utbildare och moderator samt är nätverksledare för Marknadsföreningen Sveriges nätverksgrupp Content Marketing.

Många står inför nya prioriteringar som behöver kommuniceras tydligt, till exempel inom hållbarhet, säkerhet och AI
Vad händer just nu på din kant?
– Jag har precis kommit hem från Almedalen där jag i år var arrangör, innehållsproducent och moderator för tre seminarier – alla med ledarskap i fokus. Teman som ”Beredskap och säkerhet”, ”AI, digitalisering och innovation” samt ”Demokrati och ledarskap” diskuterades med erfarna ledare i panelerna. Det var första gången jag själv arrangerade, efter att i många år ha deltagit i andras arenor – och det var häftigt att få genomföra. Vi var tre personer, konsulter som gjorde detta tillsammans – ett hårt arbete, men väldigt meningsfullt.
Och på mitt företag, C by West, har vi just nu en rolig mix av uppdrag inom marknadsföring, produktion och strategisk rådgivning – fokus på hållbarhet och kommunikation. Jag ser fram emot hösten!
Dina tankar efter våren ’25 och vad tar du med dig in i hösten?
– Det händer så extremt mycket i omvärlden just nu, så när jag blickar tillbaka på våren så noterar jag att våra uppdragsgivare har fått fler angelägna områden att jobba med i sina verksamheter. Det är fortfarande lågkonjunktur så verksamheter jobbar med sina organisationsförändringar och interna processer, justering av roller och arbetsuppgifter. Det ”inre livet” har fått stort fokus – och där är jag ofta ett stöd till chefer. Men samtidigt har det ”yttre livet” – synlighet, kommunikation, marknadsföring – blivit ännu viktigare. Många står inför nya prioriteringar som behöver kommuniceras tydligt, till exempel inom hållbarhet, säkerhet och AI.
Jag brukar säga att lågkonjunktur är ett läge då det gäller att våga gasa – att hålla tempot och vara framåtblickande. Det försöker jag även bidra med i min roll som rådgivare: att ge energi, mod och skapa en riktning.
Vad läser eller lyssnar du på i sommar?
– Musik är alltid min följeslagare, jag är en riktig musiknörd! I sommar blir det nog en hel del ”chill vibes” och svenska visor.
Dessutom tänker jag läsa några av böckerna som är nominerade till Årets HR-bok, lite ett extra roligt i år eftersom jag själv, tillsammans med de tio andra författarna i boken, är nominerad med boken ”Facilitera mera”. Det är fint sällskap i den nomineringslistan, så jag tänkte läsa några av de andra, sittandes på bryggan i solen.
https://hrpeople.se/2025/06/02/arets-hr-bok-har-ar-de-nominerade/
Malin Midhed, United Spaces
Malin Midhed är marknadschef på United Spaces, ett härligt coworking där även vi på Marknadsföreningen trivs bra. Med en passion för möten och event och med deras 10 coworking-ställen i 6 städer, har hon allt som oftast fullt upp och mycket på gång.

Som om hela branschen samtidigt försöker känna efter vart vi är på väg
Vad händer just nu på din kant?
– Vi försöker få ihop det där sista innan alla går på välförtjänt semester. Du vet, hinna bocka av, släppa, schemalägga, briefa och boka höstens första aktiviteter och events. Samtidigt försöker vi också hinna känna efter lite. Vad funkade i vår? Vad flög inte alls? För min del handlar det mycket om att summera och samtidigt bygga nytt, både för vårt varumärke och tillsammans med teamet och våra samarbetspartners. Några idéer som legat och grott under våren får luft i höst. Det känns fint.
Dina tankar efter våren ’25 och vad tar du med dig in i hösten?
– Våren har varit tuff men också väldigt rolig. Lite som om hela branschen samtidigt försöker känna efter vart vi är på väg. Det har funnits mycket osäkerhet, men också massor av aktivitet och härlig energi. Hos oss har våren varit full med events och initiativ, och vi har välkomnat många nya kunder och medlemsföretag. Det är ett otroligt kvitto på att det vi gör fungerar och behövs. Jag hoppas konjunkturen vänder lite i höst, för vi har mycket kul på gång. Vi är ett litet team som gör mycket. Tempot är sällan problemet, men riktningen måste vara tydlig.
Vi behöver bli ännu bättre på att prioritera det som faktiskt gör skillnad och våga pausa resten. Och jobba med rätt partners, då växer båda. Och sen: sälj och marknad behöver varandra mer än någonsin. När det samarbetet klickar, då händer det grejer.
Vad läser eller lyssnar du på i sommar?
– Jag läser mycket på sommaren och sparar böcker på hög under våren när läsron inte riktigt finns. I sommar ligger en härlig mix och väntar: ”Tre” av Valérie Perrin, ”The Creative Act” av Rick Rubin, ”The Women” av Kristin Hannah och Harry Potter-serien (just nu är vi på bok 4) som jag läser tillsammans med min 10-åring.
Jag lyssnar också en del på Värvet, Sommar i P1 och This is 40, perfekt för inspiration, kräver lagom fokus och är ett bra sällskap i solstolen. Och så många timmar med sol, glass, bad och noll input för att få igång egen output i höst.
Elias Isabel, Pickit
Elias Isabel är marknadschef på Pickit, som vi på Marknadsföreningen haft förmånen att ha mycket att göra med under våren. Inte minst genom deras partnerskap till vårt årliga event Årets Marknadschef. Nu senast var vår vd Marie Sommar med på deras trendande paneldebatt under Almedalen, tillsammans med Microsoft och Ghost AI.

Jag tror att vi behöver vara ännu mer bjussiga och personliga, utan att tappa den proffsiga touchen
Vad händer just nu på din kant?
– Nu landar jag efter en väldigt givande och intensiv Almedalsvecka där vi bl.a. hade med Marie Sommar (MiS) och Helena Kappen (Microsoft) och Bengt Wessborg (Ghost AI) i en givande paneldebatt om: ”Marknadsföringens AI-dilemma – hur stärker du ert varumärke i en generativ AI-värld?” Eventet blev ett riktigt vattenhåll för marknadsförare och trendade i den hårda konkurrensen!
När det här publiceras har vi förhoppningsvis släppt en riktigt schysst aftermovie från Almedalen ✨
Dina tankar efter våren ’25 och vad tar du med dig in i hösten?
– Jag tror att vi behöver vara ännu mer bjussiga och personliga, utan att tappa den proffsiga touchen. I SaaS-världen, där Pickit huserar, ser de flesta hemsidor nästan likadana ut, allt för många är opersonliga, använder stockbilder och stockfilmer. Det är ofta svårt att förstå hur stort företaget är, eller vilka som jobbar där.
Kommer jag att få en kundsupport från Indien, Dublin eller Sverige? Jag vågar påstå att man kan byta ut rubrik och värdeerbjudande och behålla resten utan att någon skulle reagera, allt för många följer samma hemsidemall.
Vi är själva alldeles för lika våra konkurrenter, men planerar att ändra på det under hösten.
Vad läser eller lyssnar du på i sommar?
– Jag är ett stort fan av Sommar i P1 som jag tycker ger en bra bild av samtiden, dock plockar jag russinen ur kakan genom att smygkika på betyget i Aftonbladet innan jag tar beslutet 😉
Janne Björge, Nord Core
Janne Björge är varumärkesstrateg och grundare av Nord Core och tidigare byrån Nine Yards. Han föreläser om varumärke, Brand Experience och företagskultur på universitet världen över, har hjälpt bolag som Audi och VW Transportbilar, NearYou, Samsung & Intersport mfl. och bor med sin familj på landet – där idéerna hinner landa. Två vackra barn, ett taktält, en brasa och ett hjärta som slår för kraften i människor som vill framåt.

Det räcker inte att ha en tydlig strategi. Den måste synas, kännas och levas i vardagen
Vad händer just nu på din kant?
– Oj, mycket! Sedan i våras har vi dragit igång Nord Core med Nord DDB – en ny byrå med fokus på att bygga varumärken inifrån. Vi samlar de skarpaste i Norden på intern kultur, varumärkesresor, ledarskap och engagemang. Det är ett dream team med energi man nästan kan ta på.
Vi har redan hunnit stå på scener, jobba med stora bolag i både Stockholm, Oslo, Göteborg och Markaryd (såklart!). Vi har byggt processer som hjälper ledningsgrupper att förstå sitt eget löfte, modeller för sälj, marknad och HR som vill jobba tätare tillsammans, och satt ord på vad vi kallar kulturell ambition.
Just nu laddar vi inför höstens första projekt där vi kommer få chansen att flytta både kultur och varumärkesindex på riktigt. Men först… en stund i solen. Hemma vid sjön.
Dina tankar efter våren ’25 och vad tar du med dig in i hösten?
– Jag ser en ganska tydlig rörelse nu:
Företag vill inte bara vara starka varumärken utåt – de vill kännas rätt inuti. Det räcker inte att ha en tydlig strategi. Den måste synas, kännas och levas i vardagen. Av riktiga människor.
Det jag tar med mig in i hösten är att teamet skapar alla kundupplevelser. Ibland bra. Men bara ibland.
Och det är där vi behöver bli bättre.
Vi använder vår 3-stegsmodell:
- Find the Gap – var skaver det mellan löftet och vardagen?
- Create Engagement – hur väcker vi kraften i många?
- Activate People – hur bygger vi upplevelsen i varje touchpoint?
Jag tror att företag som gör detta på riktigt, kan bli något mycket större än bara arbetsgivare. De kan bli supermedborgare i samhället – skapa riktning, tillit och framtidstro i en ganska rörig omvärld.
Vad läser eller lyssnar du på i sommar?
– I år blir det en blandning av tystnad och tyngd. Jag älskar att köra min äventyrsbil långt ut i skogen, sätta mig vid en brasa, lyssna på tystnaden och tänka färdigt. Det är min bästa podd.
Men jag lyssnar också på The Knowledge Project med Shane Parrish – för skärpa i tanken. Läser om “The Art of Gathering” av Priya Parker – ett måste för alla som jobbar med möten, workshops och samskapande. Och jag har faktiskt plockat upp “Bra relationer” av Liria Ortiz. För att påminna mig om att all kommunikation i grunden är mänsklig.
Men mest ser jag fram emot de där samtalen som uppstår naturligt – på en brygga, vid ett grillbord eller på en sommaräng. Där idéer föds. Och där man kommer ihåg varför man gör det man gör.
