Blogg

Marianne Wiström

Med passion för CRM: Vi möter en medlem & styrelseledamot

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

Med passion för CRM

– Möt medlem & styrelseledamot Marianne Wiström

Sedan ett drygt år tillbaka sitter Marianne Wiström med i Marknadsföreningens styrelse. Till vardags arbetar Marianne på Wiraya som Communications Strategy Manager. I det här medlemsmötet får vi bland annat en liten uppdatering om vad styrelsen fokuserat på den senaste tiden, och en insyn i Mariannes bakgrund och intressen. 

Nu har du varit med i styrelsen i över ett år. Berätta lite kort vad ni har jobbat med?

– Vi har haft mycket fokus på medlemsutveckling och budget. Det känns även viktigt att medlemserbjudandet ständigt utvecklas och synliggörs för befintliga samt för att attrahera nya medlemmar. Marknadsföreningen erbjuder ett stort nätverk inom marknadsföring och kommunikation, utveckling och inspiration i olika former och mycket mer. Det vill vi att fler ska få kännedom om samt ta del av. Därför är det riktigt roligt att ett studentmedlemskap nyligen har lanserats!

Berätta om Wiraya, för de som inte känner till er?

– Wiraya hjälper företag att utveckla, behålla och vårda relationen till sina kunder. Kanalen vi använder oss av är voice (förinspelat samtal) i kombination med andra kanaler. Vi ger möjlighet för konvertering direkt i voicekanalen, genom knappval vilket ger en enkel och smidig kundupplevelse. Självklart anpassas det beroende på kunden samt budskapet. Vi erbjuder även konvertering via landningssida, sms eller på kundens webbsida.

Wiraya har flertalet kunder inom olika branscher som energibolag, telecom och bilföretag för att nämna några. Vi har nyligen genomfört en framgångsrik internationell expansion så numera har vi inte bara kunder i Sverige utan även i hela världen. Det som är otroligt roligt är att vi kan hjälpa till längst hela kundlivscyklen. Men för att välja ut 3 exempel så är aktivering, uppförsäljning och care/surprise ’n delight väldigt effektiv för konvertering och ökat kundvärde.

Det jag personligen gillar väldigt mycket är när vi hjälper företag att uppmärksamma sina kunder, och så adderar ett emotionellt värde! Som att få ett samtal på födelsedagen eller ett tack för att man är en trogen kund.

I din bakgrund hittar vi såväl storbolag som fackförbund och mindre aktörer. Finns det någon röd tråd?

– Den röda tråden är att jag älskar CRM! Det har alltid ingått i de rollar jag haft men har tagit mer och mer plats, så på Telia fick jag möjlighet att fokusera på det till 100% som CRM Manager. Jag var där ansvarig för att driva utvecklingen i automatiserad och datadriven kommunikation längst kundlivscykeln för Telias B2B kunder.

Jag har jobbat inom olika branscher och det har varit otroligt spännande att ta med insikter och lärdomar jag fått från en bransch och sedan se vilka möjligheter det finns att applicera det inom en annan. Jag har även jobbat både med B2C samt B2B. Det har varit väldigt utvecklande och roligt, att inte ”fastna” inom en bransch.

Efter 4 år på Telia kände jag att det var dags att prova något nytt, som inte var Telecom. Min roll jag har idag på Wiraya är grym då jag jobbar både strategiskt som operativt med kommunikation för flertalet olika kunder inom olika branscher.

När du inte jobbar, vad gör du då?

– Utöver att vara med familjen och hunden så älskar jag att köpa och sälja second hand. Jag har ett stort intresse för hållbarhet, och försöker också i vardagen att göra aktiva val, som att köpa ekologiskt och närproducerat.

Marketing Afternoons

Kommunikationens Kraft: Att bygga hållbara varumärken

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Marketing Afternoons, Referat

Kommunikationens Kraft: Att bygga hållbara varumärken

– 6 tips från Forsman & Bodenfors VD Silla Levin

Att digitalisering och globalisering är två starkt formande trender just nu är det få som har missat. Den tredje stora trenden som klättrat upp i toppen är hållbarhet.
Enligt World Economic Forum’s senaste Global Risks Report anses klimatfrågan nu vara det allra främsta hotet mot planeten. Det har också gått från att vara en “vetenskaplig sanning” till att även bli “en social sanning” säger Silla Levin. Sociala medier har här haft en central roll och Greta Thunberg har varit en av de stora drivkrafterna i detta det senaste året. Fler och fler har blivit medvetna och vill bidra.

Hur gör man då som organisation för att dels bli mer hållbar och lyckas kommunicera det så att människor uppfattar det? Silla Levin delar med sig av 6 viktiga insikter varje organisation bör förstå.

  1. Organisationer förväntas idag att ta ett stort ansvar. Varumärken som fokuserar på hållbarhet har en betydligt större tillväxt idag än de som inte gör det och är detta inte en kärnfråga för din organisation finns stor chans att du snart blir bortvald till förmån för varumärken som gör det.
  2. Hållbarhetsfrågan är ingen trend – den är här för att stanna och som organisation kommer du behöva jobba hållbart, antingen väljer du det själv, eller så kommer du bli tvungen för att politiker reglerar arbetssätten och/eller för att konsumenter/kunder sätter ned foten.
  3. Vi står inför ett skifte där vi går mot en cirkulär ekonomi. “Make, take, waste” är på väg bort. Hur kan du som organisation förhålla dig till det? (Trenden med vintage etc).
  4. Involvera kunderna/konsumenterna! Var mänskliga och transparenta! Berätta om vägen till målet och var tydlig i kommunikationen. Det förväntas idag för att skapa förtroende. Och tänk inte att ni måste vara perfekta redan nu, visa bara att ni jobbar med att bli det!
  5. Om ni ska jobba med hållbarhet – jobba kring er kärna! Att producera lyxiga kläder och stötta noshörningar i Afrika är kanske inte den mest logiska kopplingen tex. Konsumenter/kunder är väldigt känsliga för att se om organisationen inte är genuina.
  6. Ta ställning! Tyck saker och stå för dem! 60 % av millennials och Gen Z tex förväntar sig detta. Var står ditt företag t ex i HBTQ eller mänskliga rättigheter frågor?

Vad är då det största hindret för företag som är bra på hållbarhet när det gäller att kommunicera kring det? Jo rädslan att uppfattas som att jobba med “greenwashing”. Men om ni genuint har frågan som central behöver ni inte oroa er så mycket. Då kan det istället bli “greenmuting”. Så ut och kommunicera allt bra ni gör! Det är kritiskt för er organisation!

Av: Rebecca Cannerfelt

Varumärkeskommunikation

Så skapar du förtroendebyggande varumärkeskommunikation!

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier, Webbinarium

”Du behöver en vision som engagerar och motiverar människor, som kan vara ledstjärna i både bra och sämre tider”

– Tips från specialisterna Geta Margareta Kroon och Martin Nordlinder

Starka varumärken står stadigt när det blåser och exemplen är många på företag som just nu snabbt ställer om för att hjälpa sina kunder och sina samarbetspartners. Saknas en stabil varumärkesgrund som genomsyrar vad varumärket är, gör och säger, är det dock lätt att kommunikationsmässigt klampa fel och orsaka skada på det egna varumärket.

Men hur skapar man egentligen varumärkeskommunikation som stärker förtroendet för varumärket – även i perioder av kris?

På vårt webbinarium den 3 april pratade vi om “Förtroendebyggande varumärkes- kommunikation” och gästades av specialisterna Geta Margareta Kroon och Martin Nordlinder.

Geta och Martin har jobbat med marknadsföring, kommunikation, varumärkesutveckling och kreativa koncept i många år och tillsammans med många olika slags organisationer, både kommersiella och idéburna. Förutom att ordna kurser tillsammans med oss på Marknadsföreningen Stockholm, är de också flitigt anlitade kursledare och föreläsare på Berghs School of Communication, Företagsuniversitetet och FEI.

Tillsammans jobbar Geta och Martin med “Workshops i varumärkesutveckling” under det gemensamma namnet Kroon & Nordlinder.

Det första du behöver göra för att i förlängningen skapa kommunikation som inger förtroende är att kunna svara på frågan ”vilka är vi? Det handlar om affärs-/verksamhetsidé, om kärnvärde och om varumärkeslöfte. “People don’t buy what you do, they buy why you do it” som Simon Sinek säger. Vilka associationer och intryck vill du att omvärlden gör kring din produkt, tjänst eller idé?

”Think inside the box”

Den sista frågan – ”hur tar vi oss dit?” – är betydligt enklare att svara på om varumärkesgrunden ligger klar. Utifrån och i relation till denna byggs ett visuellt och verbalt ramverk som utgör varumärkets tone of voice. Först när detta ramverk finns på plats är det aktuellt att fylla det med specifika enheter och aktiviteter.

Istället för uttrycket “think outside the box” pratar Geta och Martin hellre om “think inside the box”, förutsatt att boxen = ramverket är bra förstås. Det handlar om att göra det så enkelt för mottagaren som möjligt att känns sig attraherad av just er verksamhet, något som ställer krav på enkelhet och tydlighet.

Text: Rebecca Cannerfelt

_____________
Tips: För dig som vill jobba vidare med att förstärka ert varumärkes kommunikation, kolla in Geta och Martins kurs hos oss den 28:e april.

Kursen genomförs online via Zoom. Föreläsningar varvas med exempel och praktiska övningar där du som deltagare får dela med dig av dina problem och utmaningar och lära av andras. Perfekt för dig som är marknads-, varumärkes- eller kommunikationsansvarig eller för dig som sitter i ett företags ledning. Kanske är du VD, COO eller affärsutvecklingsansvarig.

Läs mer och anmäl dig här!

Marknadsrätt

Advokatfirman MarLaw: Coronapandemin – ansvarsbefrielse grund eller inte?

Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, Marknadsrätt
MarLaw
Daniel Tornerg & Alexander Jute

Vi ställs alla inför stora utmaningar och svårigheter i och med coronapandemin. Även inom arbetslivet medför det förstås nya utmaningar och frågeställningar. Vår juridiska partner MarLaw tar i den här artikeln sikte på ifall pandemin kan ”utgöra grund för ansvarsbefrielse” och i vilken mån force majeure kan spela in. Missa inte deras praktiska tips i slutet!

“Coronapandemin –ansvarsbefrielse grund eller inte?”

Corona-viruset (covid-19) är av WHO klassat som en pandemi och har hittills inneburit stora påfrestningar på samhället och näringslivet. För närvarande råder stor osäkerhet och oro på reklam- och kommunikationsområdet. Många evenemang, uppdrag, samarbeten har på kort tid ställts in eller skjutits upp tills vidare. Situationen blir inte lättare när myndigheter och experter ger vissa råd om hur man bör agera medan bolag sätter egna riktlinjer som ska gälla för just deras verksamhet. När det gäller kund- och samarbetsförhållanden blir frågan var gränserna går för ansvarsbefrielse, s.k. force majeure.

Force majeure är en befrielsegrund för en part som på grund av ytterst oväntade omständigheter inte har möjlighet att prestera enligt parternas avtal. Exempel på sådana omständigheter kan vara krig, politiska beslut, konflikter på arbetsmarknaden, epidemier eller svåra sjukdomar. Det är inte ovanligt att avtal innehåller en force majeure-klausul, men det är inte alltid som just den klausulen ägnas någon särskild uppmärksamhet vid avtalsförhandlingar. Möjligen på grund av att de omständigheterna som berörs av klausulen är av extraordinär karaktär och inte framstår som sannolika.

Tolkningsproblem uppstår dock när bolag har infört striktare riktlinjer för sin verksamhet än vad myndigheterna ger uttryck för.

Force majeure-klausuler kan vara utformade på olika sätt och när en sådan klausul inte uttryckligen nämner pandemi som omständighet under vilken force majeure kan åberopas gäller det att tolka denna klausul. En analys av force majeure-klausulens syfte och funktion kan leda till att en pandemi anses som sådan extraordinär omständighet som kan leda till ansvarsfrihet. Dock behöver en pandemi inte nödvändigtvis vara ett hinder för en part att leverera enligt avtalet – det beror ytterst på vad som ska levereras och möjligheterna att göra det.

Den part som åberopar force majeure-grundande omständighet vill bli befriad från att leverera enligt parternas avtal och måste då kunna visa att det föreligger sådan omständighet, t.ex. kan digitala tjänster ofta levereras trots pandemi med andra tjänster kan bli svårare. Här har givetvis myndigheters rekommendationer betydelse, har myndigheterna infört begränsningar som gör att t.ex. ett evenemang inte kan bli av så kan det ses som en force majeure-grundande omständighet. Tolkningsproblem uppstår dock när bolag har infört striktare riktlinjer för sin verksamhet än vad myndigheterna ger uttryck för.

Sammanfattningsvis kan konstateras att huruvida Corona-pandemin kan utgöra grund för ansvarsbefrielse beror t.ex. på hur force majeure-klausulen i avtalet formulerats och vilka tjänster som ska levereras. Därför kommer vi med följande praktiska råd om hur man bör hantera denna fråga:

  • Undersök om avtalet innehåller en force majeure-klausul och se hur den är formulerad och vilken typ av omständigheter som ingår i den
  • Få en klar bild över dina rättigheter och skyldigheter under avtalet
  • Få en klar bild över vad du kan fortsätta prestera eller inte
  • Kontrollera vad konsekvenserna är om force majeure-klausulen skulle vara tillämplig
  • Kontrollera om det finns varianter till att avtalet inte ska gälla (till exempel om prestationen kan skjutas upp eller delvis utgå)
  • Starta en dialog med din avtalspart för att komma överens om hur ni gemensamt ska försöka hitta en lösning
  • Rättsliga åtgärder bör övervägas i de fall det inte går att lösa problemet genom en överenskommelse

Om du är medlem i Marknadsföreningen Stockholm, och har frågor kring dina avtal i förhållande till detta kan du kontakta våra advokater Daniel Tornberg och Alexander Jute på advokatfirman MarLaw.

____________
Läs mer om vår medlemsförmån juridisk rådgivning >>

SXSW

6 starka trender som förändrar världen och vår kommunikation

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier

Lärdomar från digitala byrån Creuna

Varje år sker SXSW, en av världens största konferenser inom kommunikation och innovation. På grund av Covid-19 blev den dock inte av i år. Creuna var en av de byråer som skulle ha deltagit, och de hade noga läst in sig på de trender som skulle presenteras, och de delade härom veckan dessa med oss på vårt webbinarium.

  1. Allt blir växtbaserat!
    Vi ser alltmer hur företag försöker minska plastproduktionen – allt ifrån hundbajspåsar gjorda av majsstärkelse och muggar av nedbrytbar plast. Företag som Hippstick och Eyewear Edinburgh använder hampa för att producera förpackningar – ja till och med solglasögon. Även framtidens mat ser vi blir alltmer växtbaserad. T ex sjögräs och sk “orphan crops” som rötter, amaranth och “yams”.
  2. Sex tech
    Här har kvinnorna börjat ta plats och företag såsom t ex Lorals dyker upp på marknaden. Lorals tillverkar silkiga latextrosor, och entreprenörer som Lora Haddock di Carlo som omsätter stora pengar med sitt sexleksaksföretag som vill skapa större sexuell jämlikhet genom fokus på kvinnlig orgasm.
  3. Syntetiskt innehåll
    Traditionella influencers kanske är på väg bort. Nu ser vi digitalt skapade influencers. Man kan även skapa fake content på olika sätt, vilket tyvärr används för dåliga ändamål.
  4. Diskussioner om vem som egentligen äger din data
    Man vill bort från att stora företag ska äga din data. Data ska ses som en mänsklig rättighet och bara vara din egen. Här får företag fundera hur de ska agera när denna trend växer sig stor.
  5. Neutralisering av kön
    Mer och mer som företag behöver du ifrågasätta och jobba bort från partiskhet gällande kön , vad som är korrekt och inte.. När du marknadsför en bil t ex, tenderar du att tänka att män är målgruppen? I själva verket är det många gånger kvinnorna som köper bil och/eller påverkar bilköpen. Och lever du i en reklamvärld där “män ska vara män” och “kvinnor ska vara kvinnor” så kan de vara bra att öppna ögonen för att manlighet och kvinnlighet koncepten är på väg att utvecklas och expanderas.
  6. Det mänskliga
    Vi vill bort från fejk och retuscherat, vi vill uppleva det mänskliga. T ex har det kommit flera exempel senaste tiden i modellvärlden, där modeller med Downs syndrom eller hudsjukdomen Vertigo framträder. Det finns t ex ett VR-koncept som heter The March där användarna får chansen att uppleva hur det var att t ex gå i Martin Luther Kings marsch.

Stort tack till Fredrik Hildebrand, Brand & Communications Director och Natasha Ehlén, Creative Director, för era insikter och spaningar!

_________
Av: Rebecca Cannerfelt

Camilla Cramner

Så lyckas du med kundupplevelsen – Camilla Cramner tipsar

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Kurser, Nätverksledaren har ordet

”Det personliga är mer viktigt än någonsin”

Camilla Cramner är grundare av LoyaltyFactory och utbildar och konsultar inom området CX, CRM och lojalitet. Hon är även en av ledarna för vår nätverksgrupp CxL (Customer Experience, CRM & KundLojalitet). Den 12 maj håller hon kursen ”Lyckas med Customer Experience i en digital värld” hos oss på Marknadsföreningen. 

I en färsk artikel på Saleseffect.se säger Camilla så här: ”Det finns studier från Svenskt Kvalitetsindex där det är tydligt att den största drivkraften kring lojalitet som sticker ut – det är att service är det som man verkligen vill ha. Inbegripet i det är rekommendationer, proaktiva rekommendationer där man upplever att det görs utifrån vad man behöver”.

Att arbeta med kundupplevelse och service blir allt viktigare helt enkelt för att kundernas krav på det ökar, samtidigt som produkt och pris sjunker i betydelse: ”Det är en motreaktion mot digitaliseringen. Vi gillar digitalisering då det erbjuder nya möjligheter och förenklar vardagen, men vi gillar inte att det blivit allt svårare att få kontakt med företag” säger Camilla.

Men för att kunna erbjuda en riktigt bra kundupplevelse behöver man först förstå hur CX, CRM och kundlojalitet hänger ihop, och det är just en av sakerna vår kurs  med Camilla den 12 maj tar fasta på.

Mer om det, och om hur lojalitetsarbetet kan vara både resurseffektivt och lönsamt, går hon mer in på i artikeln. Läs den i sin helhet här: https://www.saleseffect.se/camilla-cramner-det-personliga-ar-viktigare-an-nagonsin/

Barncancerfonden

Kunskapshöjande content som konverterar

Marknadsföreningen Sverige | Nätverksträffar, Referat

Native advertising med Barncancerfonden

– Kunskapshöjande content som konverterar

På senaste träffen i vårt nätverk Content Marketing besökte vi Barncancerfonden.

Ylva Andersson, informationsansvarig och Johnny K Federley, marknadsansvarig, bjöd på kunskap och erfarenheter.

Nätverksledaren Maria Westman inledde tillsammans Sara Floby, praktikant och student vid Medieinstitutet, en kort sammanfattning och slutsatser från Swedish Content Day. Sara lyfte fram tre key takeaways:

  1. Definiera målsättningen
  2. Var uppdaterad hela tiden
  3. Alltid pixel (ha en pixel på hemsidan, annars är det nästan omöjligt att mäta resultat)

Ylva Andersson gav lite bakgrund kring Barncancerfonden. De grundades 1982 i protest mot att Karolinska Sjukhuset tänkte lägga ned sin barncanceravdelning. Ett barn om dagen drabbas av cancer i Sverige. Barncancerfondens tre ändamål är forskning & utbildning, information, samt råd & stöd. Informationsmålet är att 50 % av Sveriges befolkning ska ha kännedom om barncancer och dess följder till 2021. Hopp, Mod och Ansvar är nyckelorden.

True native

Temat för eftermiddagen var native advertising och hur Barncancerfonden arbetar med det. Native har ett kunskapshöjande fokus och målet är information men det konverterar också. De jobbar med engagerande case, bjuder på kunskap och gör det lätt att sprida vidare.

True native är när content skapas för en plattform och stannar där utan att man behöver klicka vidare. Det blir mindre räckvidd med högre kvalitet.

Barncancerfonden arbetar med olika samarbetspartners, bl a Schibsted. Folk förstår inte alltid att det är en annonsplats, och det är viktigt att vara transparent, menar Ylva. De blir uppvaktade av många byråer och är mycket selektiva med vilka de jobbar med. De testar mycket och har fördel av att få mycket bra pris på placering.

Key Takeaways:

  • Undvik Clickbaits
  • Bestäm syfte med annonsen
  • Redaktionellt innehåll
  • Anpassning av annons
  • Relevant miljö
  • Call-to-action på landningssida

Vi avslutade presentationen med grupparbete om eget arbete med content i egna och köpta kanaler.

Stort tack till Ylva och Johnny för en intressant presentation, tack till nätverksledarna Maria Westman och Gabriella Dahlstedt och tack till alla som deltog.

Så når du Sveriges snabbast växande målgrupp!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Nätverksträffar, Referat

Så når du Sveriges snabbast växande målgrupp!

–Referat från en träff med nätverket CSR & hållbarhet

Den 19:e februari besökte vi på Marknadsföreningen Stockholm, The Social Few, en nordisk agentur som hjälper organisationer att skapa tillväxt genom sk “datadriven inkludering”.

Idag har 25 procent av Sveriges invånare utländsk bakgrund och denna målgrupp har en årlig köpstyrka på ca 400 miljarder kronor. Det är också den snabbast växande målgruppen i Sverige. Trots detta exkluderas denna målgrupp ofta i organisationers strategier, arbetssätt och kommunikation, enligt The Social Few. Detta sker oftast inte medvetet, menar de, utan är helt enkelt på grund av att många svenska organisationer är väldigt homogena idag och saknar mångfald och olika perspektiv. När man segmenterar sina målgrupper är inte etnisk identitet alltid en faktor vilket det framåt behöver vara.

För att lyckas framåt i ett alltmer multikulturellt Sverige behöver organisationer bli mer inkluderande. Det behövs mer kunskap om olika språkgrupper och perspektiv i Sverige – inte minst kring värderingar, konsumtionsmönster och vad målgrupperna själva önskar ha för att känna sig inkluderade. ”Det är inte en målgrupp vi talar om” säger Suzan Hourieh, grundare till The Social Few.

För att skapa innovation och tillväxt behöver du inkludera fler perspektiv och uppnå vad The Social Few benämner som “hög perspektivtäthet”. Ju högre denna är inom en och samma organisation – desto bättre resultat. Dock tillägger Suzan att det inte räcker med att göra en quick fix och/eller göra antaganden. Du behöver skapa en sk “inklusiv infrastruktur” baserad på kvalificerade insikter och relevant data.

Summa summarum: Insikter + beslut på relevanta grunder blir större impact!

Vill du läsa mer om hur du kan öka tillväxten med hjälp av ökad inkludering, kolla in The Social Fews sida!

Av: Rebecca Cannerfelt

Employer Branding

Tips och case – så byggs ett starkt Employer Brand

Marknadsföreningen Sverige | Nätverksträffar, Referat

Målande beskrivningar och storytelling

–Nätverket Employer Branding på besök hos Akt Agency

På senaste nätverksträffen med nätverksgruppen Employer Branding bjöd Malin Berglund från Akt Agency på tips och case om att bygga ett starkt Employer Brand. Tillsammans med Maria Rosengren är Malin vår nya nätverksledare i nätverket Employer Branding. Det blev en riktigt engagerande första träff för Malin.

– Skapa en inspirerande change story som får fler att haka på. Fokusera på det som funkar, säger Malin. Jobba med positiv förstärkning. Hon använder metaforen om en påse popcorn i mikrovågen. Vänta inte till alla poppar, då blir några brända. I en grupp har du alltid några som är entusiastiska, några som inte vill vara med, men det största antalet i mitten. Fokusera på de i mitten.

Hon jämför meningarna ”Jag brukade åka med min far och idka friluftsliv”, med ”Jag brukade åka med min far och meta abborre och plocka smultron”. Måla upp en bild, var konkret och jobba med storytelling. ”Tänk abborre”.

Skapa en känsla av att vilja förändras. Hon beskriver modellen ADKAR = Awareness, Desire, Knowledge, Ability, Reinforcement. Engagera medarbetarna i förändringsarbetet. Aktivera personalen med gruppövningar, tävlingar, drama och lek. Det är bättre än läsning, film och utställningar som är mer passiva. Malin gick igenom flera lyckade kundcase.

Tele2 gick från att vara ”billigt, billigt” till att skapa en value champion, en kundupplevelse i världsklass. De vill skapa värde i en förändringsresa till att arbeta aktivitetsbaserat. De gjorde gruppövningar med tre olika teman anpassade efter personalens intressen: Do it together (för dig som gillar att göra saker ihop med andra), Food for thought (för dig som törstar efter fakta), Short & Snappy (för dig som redan har full koll).

SEB fick teamövningar där de skulle sätta sig in i kundens entreprenörs-mindset. Vattenfall har en tydlig story att jobba fossilfritt och att gå från förvaltare av de gamla till att skapa det nya. Allt måste kopplas till storyn. Övningar kan ske digitalt eller fysiskt. Skapa en känsla, inte en Powerpoint.

Tack till nätverksledarna Malin och Maria för en superintressant träff, tack till Akt Agency för fin frukost samt tack till alla som deltog för som vanligt bra diskussioner. Håll utkik i kalendern för kommande träffar.

Årets Marknadschef 2019

Nya lärdomar & insikter – vd Marie Sommar summerar Årets Marknadschef

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Fördjupning och tips

Dare to Upskill!

– Key takeaways från Årets Marknadschef 2019

Mod. Mod att lära nytt. Mod att tänka nytt – utmana – och ifrågasätta men också mod att hålla fast vid det som fungerar. Att fokusera på det ständiga lärandet ligger oss på Marknadsföreningen Stockholm varmt om hjärtat och är en del av vårt DNA. Därför kändes det extra angeläget att lyfta in det som tema för vår eftermiddag.
Dagen varvades med keynotes, spaningar och prisutdelningar samt mingel och nätverkande. Lärdomarna var många. Här kommer några av de främsta som vi tog med oss.
// Marie Sommar, VD

Tre olika perspektiv av ”Dare to Upskill” belystes under eftermiddagen: Individ, Ledarskap och Organisation.

I en snabbrörlig värld är den enda långsiktigt hållbara strategin att lära sig snabbare än omvärlden förändras och omsätta lärdomarna i innovation som är relevant för människor…

Johan Eriksson från Google inledde starkt kopplat till det första i sin dragning med rubriken “Sverige behöver en läranderevolution”. Det stora hindret för ständigt lärande beskrivs ofta som tiden. Vi måste samtidigt prioritera att avsätta tid för att lära oss och utvärdera det veckovis – vad vill jag lära mig och hur vill jag lära mig det? Låt inte slumpen styra hur din agenda ser ut! Det finns friskvårdstimmar – varför inte lärande timmar?

Johan Eriksson
Johan Eriksson

Vi fick också med oss att 46% av dagens avlönade jobb kan automatiseras. Det frigör tid för planering och innovation som kommer särskilja de bästa organisationerna framåt. För att lyckas automatisera behöver du sätta mål, säkerställa rätt data, aktivera allt och mäta allt i realtid, allt med kunden i fokus. Allt för att du ska kunna veta vilka kunder som driver större delen av er lönsamhet.

Våra första tre spanare Siduri Poli (Changers Hub), Hannes Sjöblad (Epicenter Stockholm) och Susanne Fuglsang (Innovation Pioneers) gav sina olika perspektiv på lärande och mod. Siduri, vad man kan ta med sig från start-ups och Changers Hubs resa. Samarbeta hellre än att försöka efterlikna. Hannes lyfte tre disruptiva trender som kommer omdefiniera 2020-talet: Face recognition, virtual influencers och augmented packaging. Susanne gav sitt personliga perspektiv på lärande och där hon sett magi hända i olika format såsom hackathons och co-creations.

Vilken data är viktig?

Vår andra och årets internationella keynote Wiemer Snijders, från The Commercial Works, pratade om ”The power of data and fact-based marketing: Upskilling for 2020” , en del som också finns samlat i boken “Eat Your Greens: Fact-Based Thinking to Improve Your Brand’s Health”.

Wiemer fångade upp upskilling i form av perspektivet rätt data och faktabaserad marknadsföring: Vilken data är viktig och hur ser vi på dem? Försök att sålla data för att se det som verkligen betyder något. Finns det olikheter? Väljer vi att bara titta på utvalda framgångssagor, när det i själva verket är de som inte lyckats som är mer relevanta?

Wiemer Snijders
Wiemer Snijders

Några av Wiemer’s poänger:

  1. Brand KPIs shouldn’t be interpreted without taking brand size into account.
  2. Data points don’t provide insight; visualising patterns does.
  3. Loyalty and differentiation aren’t the biggest thing in marketing.

Spaning 4 för dagen gjordes av Peter Nordlöv, Goosebumps Marketing, som pratade på teamat “Hur blir du ett unskippable brand?” – med perspektivet att tänka modigt för rörlig kommunikation. Sträva efter Share of attention och inte share of voice.

Några takeaways:

  • Förstå och följ din publik
  • Skapa bra storys, inte annonser som känns som annonser
  • Våga vara modig för att göra skillnad

Mod och tillit

Vår tredje keynote för dagen, Karin Zingmark, ledarskaps-och kommunikationsrådgivare och författare till rykande färska boken ”Maxa Modet” gav sitt perspektiv på Dare to Upskill, i form av både individ, organisation och framförallt ledarskap. Hon betonade vikten av tillit för att lyckas. Där lyfte hon bl a Paul J. Zacks ”8 tips för att öka nivån av tillit” (Harvard Business Review):

Karin Zingmark
Karin Zingmark
  • Uppmärksamma framgång i form av positiv feedback
  • Ge tydliga och utmanande mål
  • Undvik detaljstyrning
  • Låt människors passion få styra arbetsuppgifter
  • Var generös med information
  • Fokusera på att bygga äkta relationer till medarbetare
  • Underlätta personlig och professionell utveckling hos medarbetare
  • Öppna upp och visa sårbarhet inför organisationen.

För ett framgångsrikt ledarskap i en uppkopplad värld behöver vi också:

  • Visualisera vårt Varför.
  • Leva våra värderingar.
  • Jobba med en crowd-sourcad utveckling.

Karin exemplifierade en rad goda kommunikativa ledare att inspireras av (Annie Lööf, Petter Stordalen m fl). Det resultatorienterade ledarskapet är också centralt (sätta s.m.a.r.t.a mål, kvartalsvisa utvecklingssamtal osv.) Sammantaget skapar detta modiga team i ständig rörelse.

Vår sista spanare och vinnare av Årets Marknadschef 2018, Emma Stjernlöf, gav sitt perspektiv på några myter inom marknadsföring. ”Loyalty grows brands”; Människor bryr sig inte om varumärken och är inte särskilt lojala. ”Content is king”; Budgetmässigt bör man ha tillräckligt för att få räckvidd före själva content creation. ”Be different or be out”; Different is out; var distinkt, inte unik.

Kvällen strösslades också av fler lärdomar från finalister och vinnare.
Stort grattis igen till:

Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef)
Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte)
FirstVet (Årets Disruptör)
Polisen (Årets Varumärkesresa)Årets Marknadschef 2019

Motiveringarna till vinnarna ser du här!

Bästa tipsen från dem finns på vår blogg!

Eftermiddagen på Fotografiska avslutades med vinnarintervjuer som filmades i sin helhet. Dessa kommer snart finnas på våra kanaler. Håll utkik!

Tack till alla medlemmar och gäster som kom. Tack till alla som gjort denna dag möjlig: teamet på Marknadsföreningen Stockholm (Rebecca Cannerfelt, Per Almegård och Helen Crowe Blomgren), vår projektgrupp, jurymedlemmar, medlemmar som hjälpt till på plats och våra partners: Billes, MarLaw, Mediekompaniet, Penetrace, Fenix Film, Pixel och Lyyti. Fotografiska, så fin och proffsig inramning och Mevida levererade ner till minsta detalj med all teknik bakom kulisserna. Anja Callius har tagit många härliga bilder, (se alla bilder här), och fångat stämningen. En sammanfattande film från Fenix Film kommer också inom kort.

Lärandet slutar inte här utan fortsätter under året i föreningens alla aktiviteter.
Se vad som händer närmast här!

Hoppas vi ses igen snart!

Bästa hälsningar
Marie Sommar & teamet på Marknadsföreningen Stockholm