Blogg

Pino Roscigno

Stadium: Från fysiskt varumärke till “digilog” kundupplevelse

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Marketing Afternoons, Referat

Reflektioner och lärdomar från Pino Roscigno, Commercial & Brand Director och vinnare av Årets Marknadschef 2019

Den 24 september vid vårt och United Spaces samarbete ”Marketing Afternoons” gästades vi på Marknadsföreningen Stockholm digitalt av Pino Roscigno, Commercial & Brand Director på Stadium – ett av Sveriges mest kända varumärken.

Vad är egentligen Stadiums “story”; hur har de byggt ett starkt varumärke och hur har de lyckats med övergången från fysisk butik till “digilog” kundupplevelse?

Storyn bakom varumärket

Stadium grundades 1974 av Ulf och Bo Eklöf som tillsammans med Karl Eklöf äger företaget. Varje dag är en ny match” är ett motto de myntat och som är en kärna i hur Stadium arbetar. Kulturen är extremt viktig och att grundarna är kvar är kärnan. Energi och passion genomsyrar kulturen och ägarna är och vill vara aktiverade.  Även om Stadium startade redan 1974 var det först 1987 som själva “konceptet” startades. Inspirerat av OS i USA stack de ut i bruset här i Sverige med sina annonser och butiker. Viktigt i varumärket var att vara tillgängliga för många. Det är det fortfarande.

Sport-och sportmode till bästa pris blev kundlöftet och är det än idag och Pino beskriver att det finns “stor stolthet kring marknad, kommunikation och försäljning” i hela organisationen.

StadiumAtt aktivera världen – på olika sätt

Mycket har hänt inom retail de senaste åren och Stadium har varit duktiga på att hänga med, testa och se. Exempelvis när outlets blev populära var de inte sena att hänga på och försäljningen där har varit riktigt bra. När många av de stora varumärkena kom ut med moderiktiga sneakers, lanserade de Sneakers Point som riktade sig mer specifikt till de yngre och trendmedvetna målgrupperna.

Att aktivera världen är Stadiums centrala syfte. Allt organisationen gör ska genomsyras av detta. De är exempelvis ofta i samarbete med olika aktörer och föreningar. Exempelvis anordnar de ett årligt sommar-läger, Stadium Sports Camp, som når ca 11000 barn och ungdomar varje sommar. De har 20 års historik med Vasaloppet, de jobbar med Midnattsloppet och många andra event. De ser alltid när de kan till att vara på plats. Det handlar om att skapa upplevelse – att vara där människor är.

Förändrad marknad – nya behov – ny organisation

Man pratade förut om butiksdöden när digitalisering stormade fram och handel alltmer började ske digitalt. Men Stadium har aldrig sett det så. Däremot insåg man att det uppkom nya behov. “Hur når man konsumenten på nya sätt men samtidigt ta hand om det befintliga – allt detta i stor konkurrens?” Det var då Pino Roscigno kom in i verksamheten.

Det fanns då en traditionell organisation: Inköp, marknad, online och försäljning. Pinos uppdrag blev att “framtidssäkra affären”. Det skulle inte inte längre handla om kanaler – utan en kundresa. Marknad, online och försäljning blev Commercial & Brand och det blev Pinos ansvar att ta hand om denna del av verksamheten. Kompetens inom inköp flyttades från online till inköpsavdelningen. Och så flyttades den kommersiella delen till Stockholm för att attrahera människor som jobbat med digital transformation tidigare: Man ville att de skulle lära organisationen istället för traditionellt tvärtom. Viktigt, säger Pino. Viktigt där blev kulturen: Att bevara det gamla och få in det nya i en synergi.

Marketing AfternoonsNågot annat viktigt i resan var att man ville att alla delar av verksamheten skulle känna sig ansvarig för försäljning. Prata volym – inte bara sortiment.  Idag består Commercial Brand av fyra delar:

  1. Commercial – Erbjudande (Fysiskt och digitalt idag)
  2. Marketing: Kund/kanal
  3. Inhouse Agency: Idé / produktion (Viktigt att ha en del kompetens inhouse i kombination med extern kompetens. Stor del sker idag inhouse).
  4. Visual Sales: Butikskommunikation

Viktigt att få ihop alla dessa delar.

Pinos bästa tips för att bygga starka “digiloga varumärken”:

  • Komma ihåg missionen i allt man gör. Stadiums är att “aktivera världen”.
  • Att försöka skapa team med både kulturbärare (som brinner för kulturen och jobbat ett tag) och förändringsagenter som kan komma in med ny kunskap. Båda behövs på den resa många företag nu befinner sig i.
  • Att ha medarbetare som VILL vara en del av och passar bra in i kulturen.
  • Inse och jobba utifrån att online-processer ser helt annorlunda ut än butiksprocesser för att lyckas i denna digiloga värld. Snabba puckar vs utarbetade noga uttänkta kampanjer.
  • Att se möjligheterna i denna “nya verklighet” vi befinner oss i efter Corona. Vad kan göras digitalt? Stadium har exempelvis gjort en hel del online träningsevent som blivit väldigt populära.

Stort tack Pino Roscigno för att du inspirerade oss! ❤️🙏
Stort tack också till vår samarbetspartner för Marketing Afternoons, UNITED SPACES, som ordnade så att vi kunde göra en live stream av eventet från deras snygga nya studio! Så mycket roligare än traditionella webbinarier tycker vi!

Text: Rebecca Cannerfelt
Bild: Team effort

Marknadsföreningen Stockholm

Marknadsföreningen Stockholm söker ledamöter till styrelsen 2020/2021

Marknadsföreningen Sverige | Föreningen

Vill du vara med och driva på förändringen inom marknadsföringsområdet?

Marknadsföreningen Stockholm söker nu ledamöter till styrelsen 2020/2021

Marknadsföreningen Stockholm är en plats för möten och kompetensutveckling för professionella personer inom marknadsföring, kommunikation, PR och media.

Som styrelseledamot deltar du i ett inspirerande lagarbete som stödjer vd i det strategiska arbetet för föreningen –att stärka medlemmarnas förmåga att agera framgångsrikt i sin vardag. Arbete sker på ideell basis och görs tillsammans med ett antal starkt engagerade ledamöter som arbetar på ledande nivåer i sina respektive organisationer.

Du är en person med gedigen erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation, du har ett osedvanligt stort engagemang för marknadsföringens roll i den miljö som företag och organisationer möter framöver. Du är dessutom en utomordentlig lagspelare och gillar att skapa resultat i styrelsearbete.

Vem söker vi?

  • du har förmodligen en position som marknadschef eller motsvarande i en medelstor till stor organisation
  • din cv visar på intressant utveckling, men behöver inte vara linjär
  • du har erfarenhet av och starkt intresse för den digitala utvecklingen
  • det är meriterande om du har erfarenhet från startup-projekt
  • sist men inte minst, du har utpräglad kommunikativ förmåga

Vi strävar efter en styrelse med mångfald och jämlik könsfördelning och hoppas därför på att ta emot en bredd av ansökningar. Gärna så snart som möjligt, då intervjuer sker löpande.

Skicka din ansökan snarast, men senast 7 oktober 2020 till:
Fredrik Sellgren fredrik.sellgren(at)sellbranch.com /070 863 63 63

Nudging

Försäljning i corona-tider: Så lyckas du med nudging

Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, Kurser

Psykologin som styr kunder i corona-tider

Tommy Lindström leder Marknadsföreningens kurs i nudging. Nästa tillfälle av kursen är den 22 oktober, då vi anordnar den i fysisk form. Här gästbloggar Tommy om hur vi kan påverka kundens köpresa i oroliga tider. 

Tommy Lindström

_________

Kunderna försvann över en natt. Istället gick de och handlade dasspapper. Det hade inte skett utan de psykologiska benägenheterna ”Avaliability bias” och ”Heard bias”. Forskning visar att över 90 procent av dina kunders beslut sker omedvetet. Istället styrs de av hundratals benägenheter. Om du känner till vilka de är, då kan du använda dem till att få dina kunder att komma tillbaks snabbare.

Psykologiska benägenheter styr varje steg i kundresan

Benägenheterna ligger i vår arvsmassa och är allmängiltiga. De kan få dina kunder att ta nästa steg mot en affär, eller dra sig ur, helt omedvetna om varför de egentligen gjorde det. Nu vill du kanske veta vilken benägenhet du kan använda för att få tillbaka dina kunder? Tyvärr kan jag inte ge dig ett enkelt svar. Det beror på var i köpresan kunden befinner sig, dennes personliga drivkrafter och situationen i övrigt. Men ju fler benägenheter du har förståelse för, ju fler steg kan du påverka. Exempelvis via nudging, priming, säljkultur, kommunikation eller hur du lägger upp din säljpitch.

Tre benägenheter som styrt dina kunder under corona-krisen

  1. Avaliability bias”. Det var den första benägenheten dina kunder drabbades av. Den handlar om att vi tenderar att göra bedömningar om sannolikhet, baserat på hur lätt det är att komma på ett exempel. Ungefär som zebran på savannen som tycker sig se en skugga bakom några buskar och stannar upp mitt i betandet. På liknande sätt reagerade dina kunder när det stod ”corona” i alla media, även om få förstod vad det innebar. Att det syntes överallt gavs större vikt än statistiken bakom.
  2. I detta läge triggades även en annan benägenhet, ”heard bias” eller flockmentalitet. Den fungerar som när en av zebrorna tycker sig se att skuggan är ett lejon och börjar springa, och får hela flocken att skena. Det var i detta läge dina kunder drog i handbromsen och stoppade alla investeringar.
  3. Därefter drabbades kunderna av ”confirmation bias”. Det vill säga att vi bara söker bekräftelse på vårt antagande, inte sådant som talar mot det. Som när zebror ser att alla skenar och tar det som bevis för att det finns något att springa från. Dina kunder drog samma slutsats när de såg börsen rasa och möttes av tomma hyllor i matvarubutiken.

Ju fler psykologiska benägenheter du känner till, ju fler steg kan du påverka i dina kunders köpresa

Corona eller rusning efter Iphone, psykologi styr

Benägenheterna har hjälpt oss människor att överleva på jorden. De har också lett till missöden och tragik. Som när antalet bilolyckor ökade mångdubbelt i USA efter 9/11, därför att folk valde att ta bilen framför att flyga – trots att risken för att dö i en bilolycka var ljusår större än i en flygkrasch. Men det syntes inte i media. Dessa benägenheter bidrar även till att människor sover på gatan utanför Apple Store, när en ny version av iPhone släpps. Därför hjälper det dig att ha koll på psykologin som styr dina kunder under och efter corona-tider.

webbinarium

10 trender för framtidens konsumtion

Marknadsföreningen Sverige | Referat, Webbinarium

10 trender för framtidens konsumtion

– Jacob Östberg och Katarina Graffman framtidsspanar

I onsdags gästades vi på Marknadsföreningen Stockholm av Jacob Östberg, professor i reklam och PR på Stockholms universitet där han gav en trendspaning från den bok som han skrivit tillsammans med Katarina Graffman och Emma Lindblad: ”På spaning efter den tid som kommer”. För att sia om framtiden behöver vi kunna läsa av vår samtid och historien; att utifrån mer linjära fenomen, teknik, ekonomi därifrån dra linjer framåt. Att vi har fått se en rad nya konsumentbeteenden här under Corona-våren och en snabbdigitalisering har gett boken ytterligare en dimension.

Jacob lyfte upp fem perspektiv från boken:

  1. Konsumtion och fantasin om det rationella
  2. Mainstream och den svåra konsten att vara vanlig
  3. Äkthet och ”det här känns bra för mig”
  4. Bubblor och det våtvarma omslag vi kallar gemenskap
  5. Hållbarhet och vådan av att skamma

Östberg och Graffman sätter ramen kring våra liv i konsumtionssamhället där vi har en rad algoritmer som styr in oss på mer eller mindre medvetna val. Mycket av det som kan uppfattas som irrationellt (”jag vet och har en viss åsikt – men agerar annorlunda”) kan ofta förklaras utifrån en humanistisk rationalitet.

En timmas nerslag fullmatad med exempel på de olika perspektiven försvann raskt. Vi fick också med oss 10 trender eller rörelser för framtiden:

  1. Algoritmer, algoritmer, överallt algoritmer
  2. Digital trötthet blir smolk i bägaren
  3. Konsumtionen blir allt mer flytande
  4. Vanligheten blir vanligare
  5. Allt fler lurendrejare
  6. Konsumentmakten allt större- eller inte
  7. Det äkta blir något att tro på
  8. Slutet på navelskådandet
  9. Skammandet kommer på skam
  10. Konsumtionskulturen är här för att stanna men måste fyllas med ny mening
Marknadsföreningen
Marie Sommar och Jacob Östberg testar en "social distance snapshot" efter avslutat webbinarium.
phd

Så skyddar du dina varumärken genom krisen

Marknadsföreningen Sverige | Referat, Webbinarium

Så skyddar du dina varumärken genom krisen

– Lärdomar från mediebyrån PHD

Vill du titta på webbinariet i sin helhet? Här kan du ta del av vår inspelning

Sedan löpsedlarna började fyllas med Corona-nyheter i början av 2020 befinner sig många företag i en kris och det kan vara utmanande att fatta beslut kring marknadsföring, kommunikation, varumärkesbyggande och försäljning.

Häromveckan gästades vi på Marknadsföreningen Stockholm av Håkan Gustafsson, Strategy & Planning Director på mediebyrån PHD, som delade med sig av insikter och tips kring hur vi kan tänka och agera. Är det exempelvis okej att fortsätta annonsera? Om man gör det, hur gör man för att inte trampa fel? Bör man aktivera eller bygga varumärke? Dessa och fler frågeställningar fick vi ljus på och här kommer våra key take-aways utifrån fem viktiga områden att ha i åtanke som Håkan presenterade.

1. The importance of keeping the lights on

En oro hos många organisationer när ekonomiska tider blir oroliga är att fortsätta spendera pengar på marknadsföring och kommunikation. Detta är ironiskt nog det motsatta mot vad vi ska göra. Vi behöver fortsätta annonsera, säger Håkan.
Historisk data som analyserar annonsering och tillväxt efter olika kriser tyder på att den kortsiktiga vinsten man gör när man sänker sina investeringar är mycket mindre än kostnaden för att komma tillbaka. Exempelvis gjordes en Harvard-studie 1924 som studerade sambandet mellan tillväxt och annonsering efter första världskriget. De som annonserade första året efter lågkonjunkturen, hade betydligt högre marknadstillväxt än de som inte annonserade eller bara annonserade väldigt lite.
Och detta var bara ett exempel på en studie som tyder på att sättet att växa i en lågkonjunktur tycks vara att annonsera – och gärna mer än konkurrenterna.

Men viktigt att komma ihåg är att man inte bara ska göra massa kortsiktiga aktiveringar.
Just because they like your offers does not mean they like you”, säger Håkan.
Jobbar man bara med kortsiktig aktivering får man direkt effekt och syns i försäljningen vilket ger trygghet, men ett långsiktigt varumärkesbyggande ger i slutändan mer om du lyckas få en emotionell koppling hos dina kunder. Människor vill vända sig till varumärken man känner sig trygg med, därav är detta viktigt när människor och inköpare från företag vill och kan spendera igen. Du vill att de ska vända sig till dig då, att vara top of mind.

Man behöver alltså balansera kortsiktigt kampanjer med att jobba med varumärkesbyggande De flesta vet detta, men ändå fokuserar man kraftigt på det första.
Så summa summarum: Fortsätt annonsera om du kan!

2. Isolating, the Shifts in Media Communication

Vad har hänt med mediekonsumtionen då?
Några insikter:

  • TV, nyheter, hälsa, streaming, eskapism, gaming och dagligvaruhandel är alla områden som ökat samt arkiv innehåll (exempelvis SVT:s arkiv eller gamla champions league matcher).
  • Det som gått ner är all detaljhandel, bio, bilindustrin och så vidare MEN detta kommer att förändras sen.
  • Globala övergripande trenderna är att vi söker trygghet, vi söker nyheter och vi vill socialisera digitalt. Viktigt att veta dock: Mycket kommer ändras när vi får en mer normal vardag. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta.
  • TV-och video konsumtionen är nu skyhöga. Netflix har exempelvis ökat sin konsumtion med 29 % och YouTube med 39 % sedan krisen bröt ut. Människor har mer tid.
  • Digitalt sök har kraftigt ökat framför allt matlagning, hälsa, life hacks (how to)
  • Alla sociala medier har ökat kraftigt framför allt Snapchat, Twitter och Messenger
  • Digital Display: Mer trafik från stationära enheter/laptops än mobil/padda eftersom man är mer hemma.
  • Direkt marknadsföring via mail och sociala medier har kraftigt ökat.
  • Mer trafik till alla online retailers.
  • E-com: Kraftig ökning t ex online träning osv
  • Print: Mer och mindre samma som vanligt. Lokala nyheter har ökat
  • Radio: Mer eller mindre oförändrat – mer lyssning hemma än i bilen (samt poddar)
  • Bio: Varit stängt men börjar komma tillbaka lite smått. Olika kreativa lösningar som att boka en egen salong.
  • Utomhusreklam: Väldigt påverkat, men börjar komma tillbaka nu när människor blir mer rörliga.

3. Building new Ecommerce capabilities fast

E-handeln har kraftigt ökat. och detta är inte bara en temporär effekt – det kommer hålla i sig. Exempelvis: Hemleveranser, prenumerationer, kläder, hygienprodukter osv.

Hur kan man då snabbt komma igång? Ja, det finns några viktiga saker att tänka på, säger Håkan.

  1. Säkra gapet mellan kommunikation och försäljning
    Varje touchpoint ska vara möjlig att handla från.
  2. Switcha fysisk distribution till digitala handelsplattformar
    Exempelvis med restauranger som tillhandahåller hemleveranser via beställning online.
    Om man inte har en fysisk tjänst – kan man jobba med vouchers.
    Köpa nu – betala sen.
  3. Lansera en direkt till konsument plattform (färdiga lösningar)
  4. Anpassa er produktportfölj/erbjudande för att se om ni gör rätt saker för framtidens handel

Summa summarum: E-handel är här för att stanna och det är kritiskt att anpassa sin verksamhet efter det och sen hela tiden utveckla sig inom området.

4. Capitalising on Creativity

Kom vinnande ur krisen genom att använda kreativitet! Största hindret för detta är att man vill minska risker. (Inte helt otippat). Nu har vi möjligheter när mer tid finns att stanna upp, reflektera och utveckla. Tid att göra saker annorlunda, tänka nytt. Det blir en kreativ renässans, säger Håkan.

Stora händelser som Corona, ger stor förändring t ex det kalla kriget som ledde till kapplöpning i rymden som gav oss en massa ny teknologi såsom magnetröntgen. Det har också visat sig att kreativa kampanjer prisbelönta kampanjer är både mer effektiva och mer effektfulla än andra inom samma kategori.

Vi behöver fundera över vad det är vi kommunicerar, kanske dela med oss av kunskap, kurser osv, exempelvis Nike som ger fri access till sin träningsklubb, kostnadsfria webbinarier inom olika ämnen osv. Det handlar om att ge mer till konsumenterna och stärka varumärket därigenom. Vi kan även nu kika på nya sätt att kommunicera T ex Instagram som skapade (co-watching) att man kan titta gemensamt från olika håll på samma content – mer socialt.

5. Preparing for the world after Corona (The New Normal)

Slutligen – ja det kommer finnas en värld efter Corona. Det kanske kommer en andra våg. Om det inte gör det är det definitivt en lågkonjunktur med förutspådd arbetslöshet på ca 11 %.

2 tips för framtiden:

  • Tänk på hela varumärkesresan (tratten) med din kommunikation och skapa emotionella kopplingar till varumärket hela vägen.
  • Ha en plan för hur allt ska leda till försäljning!

Vi befinner oss i en kris, men sättet att komma ur den är inte att vara passiva. Det är att vara proaktiva och kreativa, att se trenderna och se hur du kan använda dem, att anpassa dig och ditt varumärke efter de effekter vi vet kommer bestå i “den nya normala verkligheten”.

Av: Rebecca Cannerfelt


Fyll i formuläret så skickar vi dig en länk till det inspelade webbinariet med PHD!

[ninja_form id=”25″]
AnnLeda

Marknadschef i ledningsgruppen: 9 kritiska kompetenser för framgång

Marknadsföreningen Sverige | Nätverksträffar, Referat

Marknadschef i ledningsgruppen

– 9 kritiska kompetenser för framgång

I takt med ökad digitalisering, snabba tekniska framsteg, fler kanaler och “digiloga” kundupplevelser har marknadschefens roll kommit att bli alltmer komplex och affärsnära. Hen sitter på kritiska kunskaper och insikter som behövs för engagerande varumärken, högklassiga kundupplevelser, innovation och tillväxt.

För att ha maximal framgång i din roll behöver du kunna leda dig själv och leda ditt egna team. Men du behöver också leda i ledningsgruppen! Vad betyder det, varför måste man kunna det och hur gör man då?

Vid nätverksgruppen MiS Marknadschefernas digitala träff häromveckan gästades vi av ledarskapsexperten Ann Askenberger från AnnLeda AB. Ann har långväga erfarenhet av kommunikation och ledarskapsutveckling, har grundat företag, suttit i många ledningsgrupper och framför allt utvecklat tusentals ledare. Idag är hennes främsta fokus att arbeta med ledningsgrupper. Ann har identifierat 9 extra kritiska kompetenser som du som del av en medlemsgrupp kan tänka lite extra på för att ni tillsammans ska kunna skapa önskade resultat.

AnnLeda

Vi summerar de nio kompetenserna nedan:

1. Förtroende
Förtroendet är allra viktigast. Utan detta fallerar allt och det börjar med dig själv – vem du är och vad du kan – samt viktigast av allt – att du har en god intention. Om ledningsgruppen präglas av detta skapas känslomässigt förtroende vilket leder till psykologisk trygghet. Man vågar argumentera, göra fel, ifrågasätta och så vidare.

2. Spelregler
De flesta vet vad organisationens syfte är men vad är er ledningsgrupps syfte.
Var vill ni och varför?
Vilka intressenter är viktigast?
Vilka frågor tillhör er grupp?
Vilka gör INTE det?

3. Kunskapsdelning
Den största akilleshälen i ledningsgrupperna, enligt Ann, är att lyckas dela information som redan finns hos en eller flera individer i en grupp. Många grupper har mycket att vinna på att sakta ner tempo så att många röster blir hörda (inte bara de mest extroverta). Åter till den psykologiska tryggheten i punkt 1. Detta kan ske när individer vågar kommunicera och känner sig trygga.

4. Kurage
Man behöver mod att ställa sig upp och uttrycka det som är viktigt.
Här kan det hjälpa att ta saker mindre personligt genom att se sig som en del av ett system. Att tänka, det är din roll som marknadschef som du agerar i, och inte din personliga roll. Det kan vara lätt att fastna i olika stereotyper gällande nivå av mod. Både “den trotsiga” och “den tyst följsamma” är allt för vanliga.

5. Beslutskraft
Det fattas för få eller för många beslut i många ledingsgrupper.
Här är det också lätt att tänka att alla beslut behöver vara “rättvisa” utifrån allas perspektiv. Men nej de behöver de inte vara, enligt Ann. Däremot är processen att fatta beslutet viktigt att alla har en förståelse för. Och där behövs många olika perspektiv för att säkerställa att enfråga blir belyst från många olika perspektiv.

6. Åtagande
Ibland fattas en massa beslut men sedan genomförs de inte. Uppföljningen brister. Det är inte tydligt vem som ska göra vad. Svårast brukar vara att genomföra beslut som går emot våra personliga åsikter.

7. Återkoppling
Det behövs feedback – att ge och ta. Absolut kritiskt i en lärande organisation. Återigen – Det underlättas av psykologisk trygghet.

8. Utveckling
Individer såväl som grupper behöver utvecklas för att överleva. Här behöver man odla en kultur av öppenhet och nyfikenhet för andras kunskap och perspektiv.

9. Ledarskap
Det finns många olika ledarroller i en ledningsgrupp vid sidan av den formella chefen. Alla kan ta ledarskap på olika sätt och det är viktigt att modet finns att göra det. Ledarskap är ett teamarbete, avslutar Ann.

Genom att bli bättre på de nio kompetenserna kan du som marknadschef i din ledningsgrupp bidra till att gruppen har psykologisk trygghet, öppenhet mot ny kunskap och orientering mot lärande – 3 kritiska faktorer för att skapa en lärande organisation som är relevant och konkurrenskraftig i utmanande tider.

Av: Rebecca Cannerfelt

Marknadsföreningens Dag

Lärdomar från Marknadsföreningens Dag: 5 kritiska synsätt och beteenden i det nya arbetslivet

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Övriga träffar, Referat

En förmiddag fylld av ledarskap, automation och digitalisering

– och annat som kommer att påverka världen på kort och lång sikt!

Vi fick precis som utlovat en förmiddag fullmatad med spaningar, kloka tips & inspiration, när vi var med på Marknadsföreningens Dag, som arrangeras av Marknadsföreningen i Göteborg. Genom ett samarbete med vår systerförening i väst kunde även våra medlemmar delta utan kostnad, från detta digitala event som sändes från United Spaces i Stockholm. MiG’s vd Kristina Cohn Linde gjorde en lysande moderatorinsats och förstärkte den röda tråden för förmiddagen. Tack för ett välarrangerat event och det var kul att så många loggade in för att ta del! Digitala event är ju platsoberoende och vi kikar på fler spännande möjligheter till samarbeten här i framtiden. Nedan är några av de tips och reflektioner vi tar med oss.

Grön zon/röd zon

Lisa Ekström inledde förmiddagen med ”Svårt är kul”, om hur man som individ kan påverka sin situation. Lisa gav en rad knep för att hålla sig i en positiv ”grön zon” och inte hamna i en ”röd”. Omge dig med människor som ger energi. Hur vill du vara och bli uppfattad om du skulle vara med i ”filmen om ditt liv”? Värna om och odla färdigheten att kunna byta perspektiv. Tänk gott om andra och genom att vara nyfiken ställ frågor som kan bredda din egen bild.

Sedan bytte vi sedan fokus från individens mindset till hur den analoga hjärnan funkar i en digital värld, när Anna Tebelius Bodin kom in i sändning. Hon gav en intressant och tänkvärd dragning kring hur den ”vuxna”/tänkande delen av hjärnan och den ”ungdoms”–känslomässiga delen bör bli bättre på att samverka. Vi behöver se över våra egna val för att inte hamna i en ständig jakt på dopamin och hamna i en negativ nedåtgående berg-och dal-bana.

Vad kan vi göra för att skapa bättre förutsättningar framöver för att hantera detta överflöd (av information, sociala kontakter och socker)?

  1. Sitt ensam med dina tankar ibland.
  2. Gör saker som du mår bra av att se tillbaka på (meningsfulla aktiviteter som ger energi längre tid och inte bara snabba kickar) och slutligen:
  3. Gör aktiva val för att göra ditt framtida jag stolt.

Våga lita på varandra

Nästa talare var Anders Lundin, som har många års erfarenhet av att jobba med ledarskap och team. Han delade med sig av några viktiga observationer han gjort, under titeln “Att skickliggöra varandra”. Något han betonade var att det i team finns otroligt mycket kompetens och det gäller att både våga tycka till och hjälpa men också att be andra om hjälp. Vi måste också våga lita på varandra – att alla har en god intention för att göra saker bättre och drar sitt strå till stacken om dagarna.

Team där medarbetarna både har och ger högt förtroende presterar bra mycket bättre än de som inte gör det. Potential måste få blomma ut både hos individer och som team och då är förtroende en förutsättning.

En fragmenterad arbetsmarknad (och den kommer att bli ännu mer fragmenterad i framtiden) innebär att employer branding inte bara behövs gentemot egna anställda.

– Anna Dyhre

Nicholas Fernholm tog oss sedan in i teknikens värld och pratade om automation och samhällets framtid. Den digitala tekniken behövs och finns också till stor del redan idag betonar han, men det största hindret är att kompetensen inte finns ännu för att förstå den. Han pratade bland annat om att många ledare vill göra det komplexa enkelt; man behöver förstå saker för att säga ja till dem helt enkelt, men det är inte hållbart. Istället bör man ge de som är experter på något möjligheten och förtroendet att lösa problem din organisation har utan att du behöver förstå allt i minsta detalj.
Gemensamt för Anders och Nicholas dragningar är alltså hur ledarskap och företagskultur är kritiska beståndsdelar för att lyckas.

Ingen karriär utan kompetensutveckling

Anna Dyhre avrundade förmiddagens dragningar med Employer Branding i Coronans tid. ”Det är läge att damma av yuccapalmen!” säger hon, och menar att många, efter pandemin, kommer att ifrågasätta varför vi ska sitta tillsammans på ett kontor. Det gäller än mer nu att ha ett kontor man verkligen vill komma in till.

Vid 43 är du passé – utan kompetensutveckling dvs, säger Anna. Det ständiga lärandet blir nu ännu mer viktigt. Som ett tecken på det ser vi nu på många håll en rusning till utbildningar i höst (vårt eget kursutbud hittar du här).

Titta också på vilka ni tappar era anställda till, och hur ni kan behålla dem: ”Behålla är det nya attrahera”, menar hon.

Ofta lägger vi mycket energi på vår externa kommunikation, men glömmer att slipa den interna. Men när den externa kommunikationen gifter sig med den interna, blir den dubbelt så stark, avslutar Anna.

Kurser

Just nu: Kampanj på höstens alla kurser!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Kurser, Medlemserbjudanden

Boka din kurs i höst före 18 juni – ta med vän eller kollega till halva priset

Kanske vill du bli ett proffs på att snabbt skapa enkla filmer med mobilen? Eller lära dig hur du kan starta eller effektivisera ert content marketing-arbete? Detta och mycket mer kan du lära dig genom vårt kursutbud hösten 2020.

Våra kurser hösten 2020:

  • ONLINE: Engagera och skapa effekt med content marketing, 3 september
  • ONLINE: De 3 disciplinerna för lojala och lönsamma kunder, 17 september
  • ONLINE: Så skapar du tillväxt med hjälp av SEO, 18 september
  • Filma med mobilen, 30 september
  • Förtroendebyggande varumärkeskommunikation, 6 oktober
  • Retorik och presentationsteknik, 8 oktober
  • Kreativa möten på riktigt, 15 oktober
  • Få tillbaka kunderna med nudging, 22 oktober
  • Engagera och skapa effekt med content marketing, 17 november
ALLA KURSER 2020

INFO ANGÅENDE COVID-19: De kurser som inte sker online/på distans, planerar vi att genomföra centralt eller citynära till Stockholm, i luftiga lokaler med möjlighet till avstånd. Vi följer utvecklingen och FHM:s rekommendationer noga samt anpassar lokal, möblering och upplägg efter rådande läge. Våra kurser genomförs alltid i mindre grupper.

Erbjudande

Till och med den 18 juni kan du boka in dig och en vän eller kollega, och då går din +1 kursen till 50% av ordinarie medlems- respektive gästpris (erbjudandet gäller såväl medlemmar som icke-medlemmar). Maila Rebecca på rebecca(at)mis.se för att ta del av erbjudandet. (Kan ej kombineras med andra erbjudanden eller rabatter).

Maxa modet

Maxa Modet – Tre tips för att bygga tillit i en orolig tid

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg

Tre tips för att bygga tillit i en orolig tid

– Och ett medlemserbjudandet på boken Maxa Modet!

Vi på Marknadsföreningen Stockholm har gjort några nedslag tillsammans med Karin Zingmark. Nu senast såg vi henne på Årets Marknadschef den 5 februari. Här delar hon med sig av tips och inspiration hämtade från sin nya bok ”Maxa modet”, och hur man kan agera med mod och förändring som ledord i vår nuvarande situation, i spåren av Covid-19. Missa inte heller vårt bokerbjudande till medlemmar!

Karin Zingmark

– Det är så enkelt att prata om att vara modig i tider av lugn. När allt tuffar på, när allt är som vanligt eller när man kanske till och med har framgång. Då är det enkelt att utmana sig själv, att ta ett steg utanför sin komfortzon, att ta risk. Men nu, när hela världen vänts upp och ner. När människor förlorar sina nära och kära och när vi tvingats ställa om våra liv i sviterna av en global pandemi – då är det få av oss som känner oss modiga. Tvärtom. Rädsla är den känsla som tar över, och rädslor får oss att stanna upp. Rädslan förlamar oss. Och det är just precis det som är så farligt. Att stanna i den känslan är varken bra för oss själva, som individer, eller för oss alla som samhälle. Vi måste ta oss förbi rädslan, för att börja se möjligheter igen. Det känns nästan oöverstigligt att prata om mod i det läge de flesta befinner sig i nu, men jag tror det är precis det vi måste försöka göra. Och jag tror att det vi behöver, för att bli modiga, är tillit och grym kommunikation.

För att klara av att driva ständiga förändringar behövs en kultur och ett ledarskap präglat av tillit

Det jag jobbar med idag i rollen som rådgivare, och det mina båda böcker handlar om, kretsar kring förändring. För i en omvärld som präglas av digitalisering (eller som just nu – ett dödligt virus) blir kraven allt högre på företag och organisationer att ställa om. Att ständigt anpassa sig till nya förutsättningar, att hela tiden jobba agilt och ständigt förbättra. Jag hävdar att det görs bäst genom att bygga kommunikativa organisationer som öppnar upp, lyssnar in de förändringar som sker i samhället och driver förändring i en ständigt pågående dialog med kunder, medarbetare och omvärld. För att klara av att driva ständiga förändringar behövs en kultur och ett ledarskap präglat av tillit. Och här vill jag dela tre konkreta tips på hur du kan höja nivån av tillit till dig själv och i de sammanhang du verkar, så att du och ni snabbare kommer från den förlamning som rädsla kan ge för att röra er framåt.

Har du märkt att människor agerar starkt just nu? Ofta känslomässigt, ibland med ilska och ibland med sorg eller allmän upprördhet? Det är rädslor som talar. Den påtvingade förändring som Corona innebär för oss skapar rädslor. Förändring leder ofta till denna typ av reaktion, det syns väldigt tydligt nu men det är rätt vanligt i vårt arbetsliv annars också. Det beteende som detta ofta resulterar i brukar vi kalla härskartekniker, och forskning visar att detta beteende, som alltså ofta uppstår i förändring när våra rädslor triggas, är extremt kostsamt. Enligt Christine Porath, professor vid Georgetown University i Washington, leder dåligt beteende i arbetslivet till att 48% drar ner på arbetsinsatsen, 38% levererar sämre kvalitet och det här sista är faktiskt helt galet för att 80% ansåg sig förlora tid för att de oroade sig över det som skett. Det är otroligt mycket tid och kraft vi slösar när denna typ av beteende tillåts på våra arbetsplatser.

Även om det känns krystat med ännu en fika på Zoom, Teams eller Google Hangout behöver du ta den

Så hur kan vi komma ifrån detta destruktiva beteende? Svaret stavas tillit. Tillit är ju ett stort begrepp, ett enormt område som det också forskats mycket på. Jag gillar Paul J Zacs forskning, han är professor vid Claremont Graduate University, och hans forskning bygger på att mäta nivån av oxytocin i blodet. När man är i sammanhang där man upplever en hög nivå av tillit ökar produktiviteten och engagemang medan sjukskrivningar och stress sjunker dramatiskt. Helt enkelt fantastiska resultat! Jag vill ge er tre tips, för att öka nivån av tillit vilket i sin tur kan underlätta när ni hanterar förändring såsom nu.

  1. Sätt utmanande mål för dig själv och med andra – det är så extra viktigt att känna meningsfullhet just nu, och att sätta mål för sig själv som man sen jobbar för att uppnå ger riktning och positiv energi. Det är helt OK att ta en eftermiddag framför Netflix och känna att livet är skit. Det måste få vara så ibland. Men det är inte bra att stanna i den känslan. Vi behöver riktning framåt i positiv form. Och vi behöver komma ur isoleringen, så att sätta mål tillsammans med andra för projekt du gör i jobbet eller för era gemensamma sommarplaner ger den energi som verkligen behövs nu.
  2. Värna dina relationer och ge positiv feedback – just nu behöver vi varandra mer än någonsin. Även om det känns krystat med ännu en fika på Zoom, Teams eller Google Hangout behöver du ta den. När jag var på Microsoft jobbade vi 100% digitalt och uppkopplat. Jag ansvarade för marknadsavdelningen och vi skulle driva förändring. Vi valde att ses en gång varannan månad för att verkligen umgås, fördjupa våra relationer och på riktigt lära känna varandra. Det är smörjmedlet i alla förändringar – att vi känner varandra och har djupa, meningsfulla relationer som ofta berör det som är utöver jobbrelationen. Just nu är det fortfarande digitala möten som gäller, men så fort vi får tror jag vi alla längtar efter att ses också fysiskt. Att ge är också något som gör oss mer nöjda och glada, så att göra något så enkelt som att ge positiv feedback till din nästa gör gott både för henne och för dig.
  3. Öppna upp och visa sårbarhet – ensam är inte stark, som det heter. Jag pratar alltid med ledare om vikten av att öppna upp, att inte leverera färdiga lösningar utan att istället göra medarbetare delaktiga på förändringsresan. Låt andra hjälpa dig och er – sträck ut en hand och öppna upp för samarbeten. Det gör under för tillit, och bidrar till positiva resultat. Kanske kan ni till och med gå så långt så att ni på jobbet firar misstag, såsom Nordic Choice gör när de korar årets Fuck Up of the Year?

Allt detta kan vi åstadkomma med hjälp av grym kommunikation. Jag jobbar ju bland annat med att bygga kommunikativa ledare och kommunikativa organisationer, för att få dem att förstå medielandskapet idag. Jag vill få dom att förstå och anamma alla de plattformar vi befinner oss på idag, de som ju faktiskt är byggda för att relationer och dialog. Jag vill att de ska öppna upp, lyssna in omvärlden och använda dessa plattformar för att driva ständig förändring genom dialog, så att man är i samklang med sin omvärld. Och nu mer än någonsin måste vi inse att det handlar mer om att lyssna än att prata, det handlar om dialog. Och det handlar om att vara snäll. Att lyssna in din motparts perspektiv, att förstå att det kan vara så att personen talar ur rädsla / stress / oro och att verkligen känna empati. Helt enkelt att vara extra snäll. Men att öppna upp och vara sig själv, att verkligen lyssna och visa empati och att kommunicera äkta – långt bort från det putsade och det polerade – kräver mod. Och det är precis just det som bygger tillit och sprider lugn som tar oss framåt i en omvärld präglad av oro.

Erbjudande till våra medlemmar

Vill du och ditt team fördjupa er lite extra i det som krävs för att bygga starka, modiga och tillitsfulla team? Passa på att ge mina böcker som sommarpresent till dig själv eller teamet. Som medlem i Marknadsföreningen Stockholm får du just nu två böcker till priset av en! Skriv ”MiS sommarläsning” som kommentar när du beställer din bok här, så får du en extra på köpet.

Vill du beställa fler än 10 ex kan du med fördel kontakta mig direkt på karin(at)karinzingmark.com så ordnar jag med smidig leverans och faktura om du vill.

Filma med mobilen

”En rolig och givande dag” – Spaningar från vår kurs Filma med mobilen, på Ulfsunda Slott

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Kurser, Övrigt, Referat

Är det bara att ta en smartphone och sätta igång?

– Spaningar från vår kurs Filma med mobilen, på Ulfsunda Slott

Att snabbt kunna skapa korta proffsiga filmer är en alltmer kritisk kompetens idag hos marknadsförare och kommunikatörer. Men tröskeln kan kännas hög om man inte är van vid det. Var ska man börja? Är det bara att ta en smartphone och sätta igång? Ja i princip. Men det finns en hel del du bör veta för att få till en riktigt bra film.

Härom veckan hade vi kurs på vackra Ulfsunda Slott i en luftig lokal för en mindre grupp deltagare. Även Rebecca, Marknadsföreningen Stockholms marknadsprojektledare och medlemsansvariga, passade på att gå kursen och hade då möjligheten att träffa deltagarna, ta Ulfsunda Slott på pulsen, och lära sig att filma med mobilen såklart!

Det blev en hektisk och informationsfylld heldag tillsammans och resultatet blev många lärdomar och fina case-filmer. Den praktiska kursen, som hölls av filmexperten Tobias Elvhage, täckte allt från planering av film (ja, du måste planera) till intervjuteknik, filmning och klippning. På slutet hade alla producerat minst 2 filmer i små grupper och klippt en på egen hand” rapporterar Rebecca.

En rolig och givande dag, fick lära mig att prova på och filma med mobilen och fick med mig mycket tips och trix”, säger en annan av våra deltagare för dagen.

Allt du behöver för att skapa en film är en smartphone men det hjälper kvaliteten att ha några bra tillbehör

Några key takeaways:

  • Allt du behöver för att skapa en film är en smartphone men det hjälper kvaliteten att ha några bra tillbehör. För ljudet – gärna en mygga som kan fästas på den du intervjuar. För ljus kan det vara bra att investera i någon typ av LED-lampa. Det finns väldigt diskreta sådana i tegelstensformat som kan fästas på ett stativ exempelvis. När du har telefon + ljus + ljud har du alla grundförutsättningar för bra kvalitet på plats.
  • Du behöver börja med att planera din film. Vem riktar den sig till? Vilka kanaler ska den visas på? Vad är budskapet? Vilka klipp skulle vara bra för att få till en bra film. Sen är det bara att gå iväg och filma klipp (ca 10 sekunder per klipp) – gärna olika typer av klipp: Närbild, halvbild, helbild. Bättre för många klipp än för få.
  • Ett bra tips på film-verktyg är Filmic PRO som går att köpa i App Store. För klippning – KineMaster, också en app, där du enkelt klipper en proffsig film.

Tack till Tobias Elvhage för pedagogisk kurs och tack till alla er deltagare som tog er ut till slottet, jobbade hårt och bjöd på er själva!