Blogg

Thought Leadership

Erik Modig: Fem beslut som förstör er content-strategi

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Kurser

”Det krävs en struktur för att kunna hålla på länge och över tid leverera intressant innehåll”

Vi på Marknadsföreningen har ett långt och fint samarbete med forskaren och författaren Erik Modig. Nu har vi lanserat certifieringar för marknadsförare i och med ett utökat samarbete med Marketing Levels, en e-learningplattform för marknadsföringsutbildning. Den 11 oktober har vi kursen Thought Leadership-baserad strategi för att växla upp er B2B-kommunikation i samarbete med Marketing Levels. Här skriver Erik ner sina spaningar inom området för att tydliggöra vad kursen kan hjälpa er med. 

Erik Modig
Erik Modig, Ph.D, forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm

Fem beslut som förstör er content-strategi

När kunder i snitt tittar ca 2 sekunder på en digital annons sätter många marknadsavdelningar sin tillit till content. Det finns också många bra exempel på lyckat content. Det blir onekligen lockande. Dessvärre är det för många företag en rätt dyr satsning. För det är extremt svårt att lyckas.

Beslutsvägar gör ert content till mellanmjölk

En av de största kostnaderna kring content marketing är att innehållet blir alldeles för tråkigt. Det gör att ingen vill läsa och därmed förloras själva meningen med att skapa det. Ofta beror det på att beslutsvägar och interna strukturer gör att för många har rätt att uttala sig om innehållet.

Ni erbjuder ingen helhetsbild till era läsare

Ofta skapas mycket material innan en tydlig helhetsbild för hur det hänger samman har skapats. Det innebär att det blir rörigt i huvudet på kunden och de kan inte se en röd tråd. Det leder ofta till lågt engagemang och innehållet blir inte leads-genererande.

Content dör för fort eller utnyttjas i all oändlighet

Många företag misslyckas för att de inte hittar rätt balans när det kommer till livslängd på content. Ibland kan saker som tagit extremt lång tid hastas förbi utan att ha påverkat en enda kund. Här gäller det att sätta en plan som sträcker sig över en längre tid med stor variation.

Ska företagssidan eller individer lägga upp?

Att driva en content-strategi genom ett enda företagskonto är som att cykla i uppförsbacke. Det är avgörande att engagera fler individer inom ett bolag. Om någon i ledning kan supporta delning har det oftast en stor effekt.

AI är inte lösningen, utan problemet

Många tror att AI kan lösa utmaningen med att skapa innehåll. Det är dock inte lösningen utan snarare ett problem. Det gör nämligen att kvalitetskravet bara ökar. Samtidigt så är det många som använder AI och sänker kvaliteten på sitt innehåll även om de producerar väldigt mycket mer.

För effektivare content-strategi krävs en struktur för att kunna hålla på länge och över tid leverera intressant innehåll. De bolag som gör det effektivt har oftast både lyckats skapa en intern organisation med support utanför marknadsavdelningen. Content-strategi räcker oftast inte om det är en ren beställning från ledning. Den behöver förankras och få support. Först då kommer den leverera.

_______

InfoVill du lära dig mer om lösningarna samt få verktygen att övertyga din egna organisation om att ni behöver tänka om, så har vi en kurs med Erik Modig på plats i liten grupp i Stockholm, om thought leadership och content-strategi.

Adrian Selberg

Möt medlem: Adrian Selberg, Entelios

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem

”Jag skulle säga att det som ger mest värde i Marknadsföreningen är den stora bredden på eventen”

Vår medlem Adrian Selberg är Marknadskoordinator på Entelios och en flitig besökare av våra event. I veckans medlemsporträtt berättar han bl a om hur han arbetar i sin roll och om sina tankar kring betydelsen av varumärket för B2B-bolag. 

Adrian Selberg

Du arbetar som Marknadskoordinator på Entelios – vad kan du berätta om er?

– Entelios, som vi heter numera, är ett elhandelsbolag för B2B-företag. Vi är ett av Nordens största B2B-elhandelsbolag och verkar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Vi har 9 000 företagskunder och förvaltar cirka 28 TWh el årligen, vilket motsvarar 1,4 miljoner hushåll. Vår huvudsakliga uppgift är att agera som portföljförvaltare åt våra kunder, men vi har även ett stort fokus på energitjänster. Exempel på energitjänster är batterier, stödtjänster och energieffektivisering. Allt för att hjälpa våra kunder att få en mer hållbar förbrukning och vara med och stötta i energiomställningen.

Vad kan du berätta om din roll och hur du jobbar med marknadsföring på Entelios?

– Eftersom vi bara är två personer som jobbar med marknadsföring och har nästan likadana roller blir ansvarsområdet väldigt brett. Jag arbetar med allt från att skapa årshjul till att hålla i kundevenemang och ansvara för hemsidan och sociala medier. Eftersom man lätt kan bli överväldigad av uppgifter gäller det att jobba strategiskt. Man måste sätta upp prioriteringslistor för de uppgifter man har och fokusera på det som ger mest värde både kort- och långsiktigt. För att göra detta på ett mer effektivt sätt har vi börjat arbeta enligt en modifierad effektkedja, där man alltid börjar med att definiera målen och sedan arbetar baklänges för att identifiera vilka aktiviteter som behövs för att nå dit.

Eftersom koncernen nyligen genomfört en rebrandning, där alla dotterbolag var inkluderade, har mitt arbete haft ett väldigt stort fokus på detta under det senaste året.

Det är även spännande att se företag som man tidigare inte trott att varumärke spelade så stor roll för, till exempel B2B-bolag med komplexa produkter, plötsligt visa starka framgångar med både emotionella och långsiktiga budskap samt de ekonomiska fördelar detta skapar för bolaget.

Du har varit en flitig besökare vid våra event – har du några generella reflektioner, intryck, eller något som står ut bland eventen du varit på?

– Jag skulle säga att det som ger mest värde i Marknadsföreningen Sverige är den stora bredden på eventen. Ibland är det väldigt kreativt fokuserat, till exempel trendspaningar från Cannes hos Prime. Andra gånger är det starkt fokus på varumärke, som vid en nätverksträff hos Hjärnfonden där de berättade om sin rebranding.

Detta gör att man ofta kommer ut ur sin bubbla och får tänka om lite på hur man faktiskt arbetar. Till exempel om man har tappat sin kreativa glöd ett tag.

Har du haft någon riktig ”Wow moment” i år, och vad handlade det i så fall om?

– Det är svårt att peka ut bara en ”wow moment”, men det jag skulle säga har varit riktigt coolt är hur fokus på varumärke bara växer och växer. Till och med bolag som tidigare har haft fokus på kortsiktiga säljverktyg har börjat svänga om och börja prata om 95/5-regeln.

Det är även spännande att se företag som man tidigare inte trott att varumärke spelade så stor roll för, till exempel B2B-bolag med komplexa produkter, plötsligt visa starka framgångar med både emotionella och långsiktiga budskap samt de ekonomiska fördelar detta skapar för bolaget.

Jag hoppas verkligen att detta är något som fler och fler upptäcker, så att man förstår värdet av bra marknadsföring även utanför våra kretsar.

Det senaste du lärt dig?

– Jag lyssnade på ett webbinarium hos NoA Consulting som handlade om vilken typ av kommunikation som gav bäst effekt. Det var spännande att se hur de analytiskt kunde visa hur olika typer av strategier kunde ha stora skillnader i påverkan. Till exempel visade det sig att humor, påkostade kampanjer och återkommande varumärkeselement gav mycket bra resultat på hur mottagaren upplevde kommunikationen.

Vad ser du mest fram emot just nu?

– Eftersom vi under det senaste året har jobbat intensivt med att skapa och bygga grunden för vårt nya varumärke, ska det nu bli spännande att arbeta med hur vi ska få ut det. Vi har flera spännande projekt på gång där vi både diskuterar hur vi kan ge bättre förståelse för hur elmarknaden faktiskt fungerar och visa upp våra energitjänster, som blir viktigare ju mer förnybar energi vi får i samhället.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

– En stor anledning är det jag nämnde ovan, nämligen att få ett bredare perspektiv på hur man kan jobba, men det finns såklart även andra anledningar. Jag skulle säga att det som har givit mig mest är de olika nätverksträffarna och att mingla med andra medlemmar. Det är mycket intressant att lära sig om de många olika rollerna inom marknadsföring och att få kunskap från de som har varit i branschen längre än jag själv har varit.

Till exempel träffade jag en kursledare på IHM, vilket ledde till att jag ett halvår senare gick hans kurs ”Growth and Marketing Strategy”. Det skulle jag sannolikt inte ha gjort om jag inte hade tyckt att våra diskussioner på nätverksträffen var så pass intressanta.

_____________

MarLaw

3 frågor till MarLaw inför webbinarium & juridisk uppdatering hösten 2024

Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

”Det blir allt viktigare att hålla sig ajour med användning av olika digitala verktyg”

– Färska tips från vår juridiska partner

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Vill du ha fler aktuella tips inom marknadsrätt ska du heller inte missa vårt webbinarium med MarLaw den 25 september. Här får vi reda på lite mer om vad de kommer att gå igenom under eventet. Värt att tänka på är att detta webbinarium inte kommer att spelas in, så passa på att boka din plats för att ta del av denna värdefulla uppdatering!

MarLaw

_________

Vilka frågor går ni igenom i webbinariet 25 september?

– Vi kommer gå igenom helt färska beslut avseende användning av pixlar i marknadsföringen – särskilt i ljuset av att flera bolag meddelats sanktioner på mångmiljonbelopp för sådan användning. Vidare kommer frågor om prisfrågor och rabatter att diskuteras mot bakgrund av att Konsumentverket nyligen meddelat att myndigheten kommer fortsätta att bevaka denna fråga eftersom överträdelser av regelverket är utbrett i många branscher. Nyheter kring AI kommer behandlas, särskilt då AI-förordningen nyligen trätt i kraft.

Vi har bland annat sett att ändrad funktionalitet i olika verktyg kan medföra omfattande sanktionsavgifter av de bolag som använt sådana, trots att de inte varit medvetna om de nya funktionaliteterna.

Några särskilda fall eller lagändringar att hålla koll på i höst?

– Lagförslag och ändringar som rör marknadsföring med miljö- och hållbarhetspåståenden har kommit och med tanke på omfattningen av denna typ av marknadsföring är det helt centralt att hålla koll på senaste nytt, inte minst mot bakgrund av att sanktionsnivåerna är höga. Vi har intressanta fall om smygreklam, affiliate-marknadsföring och digitala marknadsföringsåtgärder.

Vilka främsta fallgropar för marknadsförare ser du i höst & vinter?

– Det blir allt viktigare att hålla sig ajour med användning av olika digitala verktyg för marknadsföring. Vi  har bland annat sett att ändrad funktionalitet i olika verktyg kan medföra omfattande sanktionsavgifter av de bolag som använt sådana, trots att de inte varit medvetna om de nya funktionaliteterna. Även prisfrågor i marknadsföring har sedan en tid tillbaka reglerats striktare och antalet överträdelser är omfattande enligt tillsynsmyndigheten Konsumentverket.

Därför är det ett prioriterat område och man kan förvänta sig mer omfattande tillsyn med risk för legala sanktioner. Med kännedom om dessa regler och förståelse för hur man kan hantera det praktiskt går det ofta förhållandevis smärtfritt att undvika onödiga legala risker. Vi kommer ge er tip och förslag på hur ni kan hantera detta i era organisationer.

Anmäl dig till webbinariet 25 september

25-sep-24 event-img

Webbinarium: Juridisk uppdatering med MarLaw hösten 2024

[ONLINE] 25 sep: Vad är det senaste inom marknadsrätt hösten 2024? Håll dig uppdaterad på förändringarna i lagstiftningen för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation.

CMO goes TECH

Gül Heper-Jämterud om CMO goes TECH-träffen 18 september

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet

”De spännande utmaningarna hos dessa företag verkar ha lockat dessa två supertalanger”

En av våra olika tema- respektive rollbaserade nätverksgrupper, är CMO goes TECH. Nätverket är till för alla inom marknadsföring, sälj, teknologi och innovation, oavsett område eller bransch och leds av dess grundare Gül Heper-Jämterud. Nästa träff, tillgänglig kostnadsfritt för alla medlemmar, sker i Stockholm den 18 september och då får vi besök av två högintressanta profiler som kommer att bjuda på vassa case och reflektioner. Vi ställde några frågor till Gül inför eventet. 

Gül Heper-Jämterud

Vi har två riktigt spännande profiler som gäster vid nästa träff med CMO goes TECH – varför ville du bjuda in just Corinne och Paul?

– Corinne och Paul är två inspirerande ledare och förebilder inom marknadsföring, och det är därför oerhört spännande att kunna bjuda in dem båda till ett gemensamt event. Vi ser fram emot att få ta del av deras tankar och insikter, inte bara från deras imponerande karriärer och erfarenheter genom åren, utan också i deras nuvarande roller för två mycket innovativa varumärken – Einride och Bang & Olufsen. Med Corinnes och Pauls breda erfarenhet från flera branscher, företag och byråer kan vi förvänta oss relevanta och värdefulla perspektiv som alla deltagare kommer att ha nytta av.

Vilka frågor vill du själv ställa till våra två gäster vid eventet?

– Jag kommer att ställa frågor till Corinne från Einride kring hur hon använder B2C-strategier i en B2B-miljö och diskutera vilken roll kreativitet spelar i att göra en komplex och ofta förbisedd bransch, som transport, mer engagerande och relaterbar.

För Bang & Olufsen kommer jag att fokusera på de största utmaningarna vid ompositioneringen av ett klassiskt varumärke som Bang & Olufsen för en ny generation konsumenter, samtidigt som man bevarar varumärkets kärnvärden. Vi kommer även att diskutera hur man bäst skapar en djup emotionell relation till kunderna.

Jag kommer också be Paul och Corinne att berätta om sina respektive lärdomar från bolag såsom Tesla, Lynk & Co, Åkestam Holst, Publicis Sapient och många fler.

Vad kommer man få med sig för insikter från eventet 18 september?

Corinne Aaron hälsar och summerar:

Demonstrating Realness
It’s hard to grasp new technologies. What does an autonomous future actually look like? We show that transformation is possible today – not only that, it is happening today. Step by step, each milestone gets us closer to our vision.

B2B? Human2Human
B2B shouldn’t be boring. Creativity, diversity and storytelling help people relate to our brand. It’s not about trucks, it’s about everyday lives and about people – real people, diverse people. Our teams need to reflect this plurality if we want to build trust with a global audience.

Insight-driven Innovation
Data alone isn’t worth much – the ability to work with data and turn it into insights. Our team is leading in tech and thought, and we put that front and center.

Paul Fletcher Collins summerar sin dragning:

  • Staying relevant as a legacy brand whilst change is constant.
  • Importance of Brand vs performance marketing.
  • Reaching Gen Z in an authentic way.
  • Control the narrative – why build an in-house capability?

Båda bolagen befinner sig i en spännande utvecklingsfas, där mycket händer, vilket gör det extra intressant att få höra Corinnes och Pauls perspektiv under just denna dynamiska period. De spännande utmaningarna hos dessa företag verkar ha lockat dessa två supertalanger, med tanke på deras imponerande bakgrunder och erfarenhet av att hantera liknande uppdrag och utmaningar.

Låt oss nu dyka in i deras berättelser och förstå vad som drog dem till dessa innovativa varumärken och hur deras expertis kan forma framtiden för Einride och Bang & Olufsen.

____________

18-sep-24 event-img

Nätverket CMO goes TECH: Einride and Bang & Olufsen showcase innovation and cultural relevance in B2B and luxury markets

[STOCKHOLM] 18 september: Benefit from the expertise of Einride and Bang & Olufsen as they share invaluable advice and real-world case studies to guide you along the way.

Prime

Ladda ner Primes playlist från Cannes Lions

Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

Ta del av Primes casefilmer

 I förra veckan inledde vi eventsäsongen med vårt frukostseminarium ”Trender & spaningar från Cannes 2024 med Prime”. Klicka på knappen nedan för att ladda ner Primes playlist från Cannes med alla vassa casefilmer som visades på eventet.

Terminen är äntligen igång! Ett kärt återseende med många medlemmar efter semestern när vi arrangerade höstens första event. Matilda von Schéele och Victor Grundén från Prime Weber Shandwick gav oss en riktigt maxad genomgång av trender och spaningar från årets upplaga av Cannes Lions. Många spännande reflektioner och insikter som även fortsätte efter dragningen när fler medlemmar hängde kvar en stund för reflektion och nätverkande tillsammans.

”Jättebra dragning med intressanta insikter som jag kan ta med mig i arbetet!” hälsar en deltagare.

Ladda ner filen här!

Genom att klicka på knappen laddar du ner en Powerpoint. Glöm inte att öppna i visningsläge för att kunna klicka vidare till casefilmerna. 

Hälsning från Prime

Kom ihåg:

  • Cannes är ett första stopp, inte en slutdestination. Trenderna som sätts i Cannes är startskottet för det kreativa nyåret som börjar nu.
  • Förstå varför prisvinnande case belönas. Att förstå vilka strömningar som gjort att vissa kampanjer resonerar kulturellt just i år.
  • Ta inspiration! Spendera tid med att studera guldlejonen. Men tappa inte ditt varumärkes kärna och sanning.
Victor Grundén, Matilda von Schéele, Elina Brindeby, Marie Sommar och Cino Grahn.
Inhousetävlingen

Nytt samarbete till Inhousetävlingen – Marknadsföreningen ansluter som kreativ partner

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Övrigt

Marknadsföreningen Sverige ansluter som kreativ partner till Inhousetävlingen

Arkitektkopia och Marknadsföreningen Sverige inleder nu ett samarbete för Inhousetävlingen, Sveriges främsta tävling för inhouseavdelningar- och byråer. Tillsammans utvecklar vi tävlingen med ännu mer insikter, verktyg och inspiration till inhouseavdelningarna i Sverige.

Inhousetävlingen är en prestigefylld kommunikationstävling som lyfter fram kreativitet och expertis, skapad av inhouseavdelningar- och byråer. Marknadsföreningen Sverige arbetar för att vässa landets marknadsförare och kommunikatörer genom event, nätverksträffar och kurser där medlemmarna får inspiration, kompetensutveckling och möjlighet att bredda sitt nätverk.

I Marknadsföreningens utbud finns redan idag nätverket MiS Inhousecheferna, som en av föreningens tema- och rollbaserade nätverksgrupper. Genom att ansluta till Inhousetävlingen kan Marknadsföreningen stärka nätverket ytterligare och fortsatt erbjuda inhouseavdelningarna vassa verktyg och inspiration i en föränderlig bransch. För Inhousetävlingen innebär samarbetet ett tillskott i form av en strategisk partner för att utveckla tävlingens erbjudande för nätverkande, kunskapsutbyte och inspiration.

Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Sverige, ser mycket fram emot att boosta branschen tillsammans:

Marie Sommar

Det här kommer bli så spännande och givande! Tidigare i år startade vi upp ett nätverk för Inhousechefer som fått mycket fin respons. Samarbetet med Arkitektkopia och Inhousetävlingen gör att vi nu får fler plattformar för inspiration och lärande till alla som arbetar inhouse! En klockren matchning.

Marie Sommar har en gedigen bakgrund inom marknads- och kommunikationsbranschen och kommer även att vara med i juryn för Inhousetävlingen.

Robine BjörklundInhousetävlingen finns för att hylla, inspirera och skapa en stark branschidentitet bland inhouseavdelningar- och byråer, och i tretton år har vi fortsatt att utveckla konceptet. Det här samarbetet är en viktig pusselbit på vägen mot den vision vi har för tävlingen. Att hitta en samarbetspartner som då passar som handen i handsken är något vi är väldigt glada över, säger Robine Björklund, vice vd på Arkitektkopia och Juryordförande i Inhousetävlingen

Om Inhousetävlingen

Inhousetävlingen arrangeras av Arkitektkopia och är en årlig tävling som sedan 2011 hyllar den bästa kommunikationen framtagen av inhouseavdelningar, byråer och marknadsavdelningar. Genom att lyfta kreativitet, strategi och resultat skapar tävlingen en plattform för att hylla framgångsrik marknadsföring och inspirera branschen.

Fram till och med den 16 september kan tävlingsbidrag lämnas in till årets Inhousetävling.
Vinnarna tillkännages under Inhousegalan den 21 november på Nalen i Stockholm.

För mer information om Inhousetävlingen, besök https://www.inhousetavlingen.se/

Inhousetävlingen 2024

Om Marknadsföreningen Sverige

Marknadsföreningen Sverige grundades 1919 och är ett av Sveriges största professionella nätverk inom marknadsföring och kommunikation som arbetar för att främja utveckling inom marknad & kommunikation och kompetensutveckling för sina medlemmar genom seminarier, event och kurser.

Marknadsföreningen är även arrangörer av tävlingen Årets Marknadschef. Sedan tävlingens start 2005 har de årligen delat ut pris till talanger och skickliga ledare som jobbar med marknad och kommunikation, inspirerar till lärande och skapar plattformar för nya möten.

Som medlem i Marknadsföreningen Sverige får du tillgång till kompetensutveckling, nätverkande och inspiration för att navigera i en dynamisk och föränderlig värld. Läs mer om medlemskap här. 

Tomas Bäcklund

Tomas Bäcklund, CMO Elite Hotels, om ledarskap, lönsam kreativitet och nästa träff med MiS Inhousecheferna

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg

”Ett gemensamt mål tror jag är superviktigt för att alla ska känna att de vet vart bolaget är på väg”

Den 5 september är det dags för MiS Inhousecheferna att träffas igen; nätverksgruppen för dig som är medlem i Marknadsföreningen och inhousechef (eller marknadschef med planer på att starta en inhousebyrå). Detta blir nätverkets tredje event och denna gång diskuterar de hur man skapar en organisation rustad för att uppnå både kreativ effekt och lönsam effektivitet, och vi gästas av Tomas Bäcklund, CMO på Elite Hotels, och en av finalisterna till Årets Marknadschef 2024. Inför eventet fångade vi upp lite frågor med Tomas, bl a om hans tankar kring ledarskap och bästa tips till en tillträdande inhousechef. 

Tomas Bäcklund
Tomas Bäcklund, CMO Elite Hotels

Hur skulle du sammanfatta dina tankar om ledarskap?

– Det är ett rätt brett ämne men min grundläggande inställning är att ditt jobb som ledare är att säkerställa att dina kollegor både har förutsättningar och möjligheter att utföra sitt arbete på bästa sätt. Det tror jag man skapar genom en inställning där man försöker möjliggöra ett hållbart arbetsklimat, ser till att alla får ihop sin vardag och dela en resa tillsammans. Det senare, det vill säga ett gemensamt mål tror jag är superviktigt för att alla ska känna att de vet vart bolaget är på väg (och hur just de kan bidra till de övergripande målen).

Temat för nästa träff med nätverket MiS Inhousecheferna är ”kreativ effekt & lönsam effektivitet”, berätta mer om din ingång på det?

– Jag har förmånen att verka i en miljö som är flexibel, har snabbt till beslut och en vilja att alltid förbättra sig. Med det sagt sker allt hos oss inom ramen för en lönsam och långsiktig affär. Det innebär att varje projekt, varje kampanj, varje film och varje bild måste ha ett tydligt syfte och bidra till målen.

Man kan välja att se det som en begränsning eller möjlighet (och jag gör det senare). För att trots begränsade medel nå framgång måste man då i stället göra saker annorlunda och mer kreativt än de med större budget. Så i det avseendet blir kreativiteten ett viktigt verktyg för att uppnå lönsamhet.

Vad är på gång hos Elite Hotels?

– Vi har ju öppnat en rad nya hotell de senaste åren, The Wood Hotel by Elite i Skellefteå, Elite Hotel Brage i Borlänge, destinationshotellet Ad Astra by Elite i Södertälje och nu senast Elite Hotell Mårtenson i Halmstad. Nästa steg i den resan är vårt nya hotell i Kiruna som öppnar första halvåret 2025. Det kommer precis som de som tidigare nämnts bli ett superfint hotell med två restauranger, tak-bar och ett spa som är såväl inomhus som utomhus.

Kiruna ligger ju också nära Abisko nationalpark vilket är ett av vårt vackra lands absolut finaste platser. Riksgränsen ligger inte heller långt därifrån. Med andra ord ett grymt hotell för att upptäcka naturen, midnattssolen och norrsken.

Dina bästa tips till en helt ny inhousechef?

– Försök att så snabbt som möjligt bilda dig en uppfattning om inte bara din egen organisation utan också alla kontaktytor som finns. Se hur du kan öka samarbetet för att optimera utfallet på de insatser ditt team gör. Försök att sätta dig in i bolagets övergripande mål och se hur just du/ni kan bidra till att verka för dem. Och sist – försök snabbt identifiera de utmaningar och hinder som är mest påtagliga för både dig och din organisation.

Som marknadschef, vilket ämne eller område håller dig vaken på nätterna just nu?

– Kanske tråkigt (för att alla pratar om det) men vi gör en del AI-tester nu rätt brett och försöker se hur vi kan använda det för att ta bort repetitivt arbete från våra anställda. Vår övergripande vision är ”Sveriges bästa hotellupplevelse” och för att leverera på den måste vi alltid säkerställa att vi lägger så mycket tid det bara går på service (snarare än administrativt arbete). Direkt relaterat till mitt arbete inom marknadsföring och digital utveckling handlar det om att optimera kundresan fullt ut (så att våra gäster får en förstklassig service, såväl digitalt som fysiskt).

Hotellbranschen har inga standardiserade system och vi vill i alla lägen säkerställa att vi möter våra gästers behov. Det ställer höga krav på att de underliggande systemen samarbetar med varandra, att lagret ovanpå har såväl bra UX som inbjudande design och även en organisation bakom som har medel och verktyg för att kontinuerligt förbättra dem. Det håller mig kanske inte vaken på nätterna men det är absolut en del som upptar en stor del av min vakna tid 🙂.

Nästa träff med MiS Inhousecheferna: 5 september – Kreativ effekt och lönsam effektivitet

05-sep-24 event-img

Nätverket MiS Inhousecheferna: Kreativ effekt och lönsam effektivitet

[STOCKHOLM] 5 sep: Under denna tredje träff i nätverket diskuterar vi hur man skapar en organisation rustad för att uppnå både kreativ effekt och lönsam effektivitet. Lyssna till en inspirationsföreläsning med Tomas Bäcklund, CMO på Elite Hotels.

Marie Sommar och Pino Roscigno

Nu heter vi Marknadsföreningen Sverige – det här innebär det för dig som medlem

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen

En namnändring som öppnar för en bredare geografisk spridning – i övrigt är allt som tidigare

Nu i juni har föreningen tagit ett nytt kliv i sin historia och byter namn från Marknadsföreningen Stockholm till Marknadsföreningen Sverige (Swedish Marketing Association).

Sedan pandemin har vi fortsatt att vidareutveckla vårt digitala erbjudande och har numera vår digitala Members Lounge och ett online-medlemskap som samlar medlemmar runt om i Sverige. Vi är samtidigt så glada över att den värdefulla fysiska mötesplatsen blomstrar igen med välbesökta nätverksträffar och inspirationsevent, där vi nu framöver förutom Stockholm också kommer erbjuda event i Göteborg.

Vi fortsätter vår fina dialog & samarbeten med andra lokala marknadsföreningar, där vårt online-erbjudande kan fungera som ett komplement till ett starkt IRL-erbjudande lokalt. Våra vänner i Marknadsföreningen Halland är först ut och vi hoppas att fler vill hänga på. Våra fyra utmärkelser under paraplyet Årets Marknadschef har hela tiden varit nationellt täckande och vi lägger nu dessutom grunden för certifieringar i vårt utbildningsutbud.

”Det är ett antal strategiska pusselbitar som fallit på plats; med vår digitala plattform MEMBERS LOUNGE & Online-medlemskap, vår satsning på tech via förvärvet av CMO goes TECH, samt certifieringar och samarbeten med lokala föreningar, säger föreningens vd Marie Sommar. Det här sätter riktningen och öppnar upp nya spännande partnerskap framöver och ett starkare Marknadsföreningen Sverige, fortsätter hon.

– Vi i MiS har successivt både i erbjudande och anslag blivit allt mer nationella, en resa som startade för många år sedan med Årets Marknadschef, och där namnändringen nu blir ett naturligt nästa steg, berättar föreningens ordförande Pino Roscigno.

För er medlemmar är vi fortsatt MiS – mötesplatsen med inspiration och livslångt lärande för marknadsförare och kommunikatörer. I vår digitala Members Lounge kommer du möta ännu fler medlemmar från olika delar av landet, vi skapar ett starkare utbildningserbjudande, fler givande samarbeten med andra organisationer och partners samt tillgång till IRL-träffar i Stockholm och Göteborg. Vi ser fram emot dessa nya kliv i marknadsföreningens historia. Starkare, bättre och smartare tillsammans ❤️

No Ordinary Scent

Spaningar och bilder från vår workshop med No Ordinary Scent

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Referat

Väldoftande och kreativ workshop hos NOS i förra veckan

– Missa inte ditt medlemserbjudande från NOS i juni-augusti!

Visste du att doftsinnet är det enda sinnet vi kan träna upp naturligt? Doft är starkt kopplat till emotionella upplevelser och minnen.

I förra veckan hade vi en fantastisk sommaravslutning här på MiS tillsammans med doftexperterna på NOS Emotiontech. Sandra Kinnmark berättade om hur man kan använda doft kopplat till sitt varumärke och emotionella kundupplevelse – även kallat scentbranding, och Amelie Saltin Thor gav oss en genomgång av deras AI-verktyg Emotiontech™️.

Så häftigt att få lyssna till case kring hur doft påverkar varumärke och affär, samt hur processen ser ut när man tar fram en doft till sitt varumärke. I ett exempel hade försäljningen av citrusrelaterade produkter ökat med 37% efter att man använde citrusdoft i entrén till matbutiken. Wow!

Det blev många skratt och bubbliga samtal när vi doftade på både basnoter och accord för att komponera samman till sin egen signaturdoft att ta med sig hem.

”Inspirerande att få lära sig mer om doft, och kopplingen till brand. Och i vanlig ordning bjussigt event både vad gäller stämning & i det här fallet – helt fantastiskt att få med sig en stor flaska av sin personliga parfym hem. TACK!”

Vi tackar för den fina feedbacken och alla ni som var med oss hos NOS i Gamla Stan i förra veckan!

___________
Text: Elina Andersson
Foto: Per Almegård

Sommardeal från NOS till alla medlemmar

Skapa din egen parfym i sommar!

Du får 20% rabatt juni-augusti på en parfym-workshop. Erbjudandet gäller dig och sällskap, ange att du är medlem i Marknadsföreningen vid bokning.

Om workshop på NOS:
Välkommen till vår 90-minuters parfym workshop där vi dyker ner i premium parfymernas värld. Upptäck och skapa din egen personliga doft, guidad av doftexperter. Perfekt för entusiaster och för dem som söker en unik, kreativ upplevelse.

Din egen 30 ml. Eau de Parfum ingår. 
Skomakargatan 32, T – Gamla Stan, Stockholm.
Ord. Pris: 1250 kr/person.

Gör så här: 

  1. Hitta en ledig tid här: https://www.bokadirekt.se/places/no-ordinary-scent-57297
  2. Maila till workshop@noordinaryscent.com

Ange antal som kommer på workshop och önskad tid, samt att du kommer från Marknadsföreningen, så bokar vi in er. Betalning sker på plats.

splash
Attention och varumärke

Erik Modig: Tio lärdomar om attention som varje annonsör måste förstå

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg

Distinkthet och attention – hur hänger det ihop?

Den 15 november har vi en heldagskurs med Erik Modig på plats i Stockholm. Inför kursen ”Så bygger du ett starkt och distinkt varumärke” delar Erik här med sig av denna artikel på samma ämne.

Erik Modig

Både distinkthet och attention är två ord som de senaste åren börjat fått fästa inom marknadsföringsvärlden. Efter att Byron Sharp släppte ”How Brands Grow” ville marknadsförare ha svaret på hur de då skulle få sina varumärken att bli lättillgängliga i kundens huvud. Svaret kom lite senare genom Jenni Romaniuks bok ”Building distinctive brand assets”. Svaret är alltså att varumärken måste bli mer distinkta. Helt enkelt ”poppa” ut mer i sin kommunikation för att enklare addera sig själv till kundens hjärna.

Här kommer också den naturliga kopplingen till buzzword nr 2 – attention. Vad vi lärt från attention-data är att väldigt mycket av digital annonsering sker med mycket kort exponeringstid. Så mycket som 85% ska ha fixationstid kortare än 2,5 sekunder. Det innebär att vikten av att kunna ”poppa” ut och in i huvudet på kund är viktigare än någonsin när tiden är så kort.

Det var med denna bakgrund som vi på Marknadsföreningen, tillsammans med Marketing Levels tog fram en heldag om just hur du kan göra ert varumärke mer distinkt. Med Erik Modig, som hjälpt över 20 bolag det senaste året att bli mer distinkta, så får du handledning av bästa möjliga lärare för detta. Han kan inte bara grunderna utan också genomförandet.

Kursen med Erik den 15 november är din möjlighet till en fast track till ökad distinkthet och attention – medlemmar går dessutom våra kurser till ett förmånligt, lägre pris.

Om du redan nu är nyfiken på värdet av attention delar vi här också Eriks 10 lärdomar om detta från hans forskning på området. Mycket läsvärt! Vill du sen ha mer praktiska kunskaper så ses vi 15 november.

Kursen genomförs i liten grupp, men några platser finns ännu.

Attention är på allas radar. Eller borde vara det. För att förklara varför har jag här sammanfattat tio lärdomar från Human Attention Study som genomfördes av mig i ett forskningsprojekt för Handelshögskolan i Stockholm Institute for Research tillsammans med Tobii och Odyssey.

Lärdom 1: Vad är passiv eye-tracking panel?

Låt oss börja med det som faktiskt är nytt och varför attention har uppmärksammats. Det är så kallad passiv eye-tracking. Den typ av studie som många känner till har en aktiv panel, vilket innebär att en panel rekryteras som genomför en specifik eye-tracking studie. Här används allt från klassisk eye-tracking där man använder glasögon för att analysera vad en aktiv panelist tittar på, till eye-trackers som är fristående eller använder kameran i dator eller mobil. Metoden använder ofta små paneler med fokus på enskilda annonser och kanaler.

Passiv panel innebär enbart så kallad passiv eye-tracking som använder kameran på desktop eller mobil tillsammans med en nedladdad mjukvara som trackar och analyserar det naturliga online-beteendet. Lösningen kräver inga tag-integrationer vilket gör att även walled garden mäts, samt att det finns tillgång till historisk data. Eye tracking görs via Tobiis Eye Tracker 5 eller via eye tracking algoritmer på webcam.

Vad innebär detta?

Vi får mer verklighetstrogna mått på hur många annonser som faktiskt tittas på samt hur länge de tittas på. Det ger nya och i många fall unika insikter på vilka förutsättningar annonser faktiskt har.

Mått för att förstå eye-tracking data

Attention handlar om fyra mått och korrelationen mellan dem. För det första såklart impressions. Sen har vi viewability som anges av hur många impressions som faktiskt visats. Här finns en standard men alla medier följer inte den. Därefter har vi det första eye-tracking måttet som är fixation. Det anges oftast också som en procent av antal impressions som en människa tittar på. Detta mäts med passiv panel och anger genomsnittlig fixation. Det fjärde måttet är gaze time eller tittid och anger längden på den genomsnittliga tittiden.

Erik Modig

Lärdom 2: En impression är inte en impression

Det är väldigt viktigt att inse att en impression inte är en impression. Som illustrerat nedan så kan jag visa data för tre olika köp på desktop. Samma antal impression men antalet som ser är väldigt stor skillnad och den totala tittiden är ca 10 ggr högre för köp 1 än för köp 3. Det innebär att en impression kan skapa 10 ggr så mycket effekt som en annan.

Erik Modig

Om vi tittar på den data som Sveriges Annonsörer gick ut med under 2023 utifrån just Tobiis och Odysseys sammanställning så ser vi att det är skillnad mellan olika kanaler. Vi ser också hur korta tider det är vi pratar om.

Erik Modig

Lärdom 3: Mediet styr initial uppmärksamhet

Reklam ska fånga uppmärksamhet. Det stämmer inte riktigt längre. När majoriteten av visningarna är korta är det exponeringen i form av kanal, plattform och placering som styr vilken initial uppmärksamhet en annons får. Mediet styr tittid mer än annonsen om vi pratar om exponeringstider under 4-5 sekunder. När majoriteten av exponeringar i det digitala är kortare än så måste annonsörer i högre utsträckning anpassa sig till de förutsättningar som mediet ger.

Annonsörer måste förstå förutsättningarna i mediet istället för att enbart fokusera på kreativitet. Detta är inget nytt men blir ännu viktigare med insikterna från attention-data.

Lärdom 4: Olika exponeringstider kan skapa olika effekt

Det verkar finnas några kritiska tidsspann för reklamexponering som möjliggör olika typer av effekter. För det första handlar det om tider under 2-2,5 sekunder. På denna tid är det svårt att kommunicera längre reklambudskap eller skapa nya faktabaserade minnen. Här blir främsta uppgiften att påminna och väcka känslor.

Mellan 2-2,5 och 4-5 sekunder går det att i högre utsträckning kommunicera information som bygger nya faktabaserade minnen. Efter ca 4-5 sekunder börjar kreativet verkligen att kunna väcka intresse och förlänga bearbetningen.

Erik Modig
Illustrativ bild av vilka effekter som går att uppnå med annonsering. Källa: Human Attention Study (2023)

Lärdom 5: Matcha era utmaningar med exponeringstider

Olika reklamuppgifter kräver olika längd av exponeringstider. Därmed blir det viktigt att veta hur lång exponering som krävs för att lyckas med olika uppgifter. Nedan ser ni ett exempel på vad olika uppgifter skulle kunna ta för tid. Dessa tider är självklart unika för varje varumärke så ta detta som ett tips för att själva resonera vad ni har möjlighet att göra på olika exponeringstider.

Erik Modig

Lärdom 6: Desktop och mobil har liknande utmaningar men i olika omfattning

Både desktop och mobil har utmaningar med uppmärksamhet. Utmaningarna ser dock lite annorlunda ut. För desktop är fixation en stor utmaning. Anledningen är att det finns många impressions som laddats men som inte visas på skärm, eller där många impressions visas samtidigt så att fixation blir låg. Det är väldigt stora skillnader på fixationsgrad mellan olika impressions.

För mobil är fixationsgrad en mindre utmaning i och med att skärmen är liten så allt som är viewable blir i hög utsträckning också fixerat. Utmaningen med mobil är främst tittid som tenderar att vara låg med tanke på snabb scrolltid.

För desktop blir mediaköp helt avgörande, för mobil är det viktigare att anpassa annonsen efter den lilla skärmen och korta exponeringstiden.

Lärdom 7: Visa igenkänningsbara varumärkeselement

Vid korta exponeringstider kan människor fortfarande uppfatta annonsen och påminnas av det som de redan känner till. Här är det därmed avgörande att ha med tydliga varumärkeselement såsom logga, egna färger, mönster eller andra kända element från start. Alltid från start!

Lyckas man skapa en tydlig koppling mellan varumärket och vissa unika element kan annonsen få effekt vid lågt uppmätt fixering. Det är denna effekt som visar att annonser kan ha effekt även om fixering inte uppmäts i och med att dessa igenkända element kan bearbetas perifert.

  • Storleken är av betydelse och ska inte underskattas. Speciellt vid mobil annonsering måste loggan vara tillräckligt stor för att synas vid mycket hög scroll-hastighet.
  • Ju tydligare varumärkesdesign av annonsen desto mindre kan loggan vara.
  • Ju kändare ett varumärke är desto mindre kan loggan vara.
  • Andra element (exempelvis en kändis) tävlar om uppmärksamheten vilket innebär att ju mer uppmärksamhetsdragande andra element desto tydligare behöver varumärkeselementet synas.

Lärdom 8: Less is more

Annonser som innehåller flera olika objekt får inte mer uppmärksamhet. Det riskerar snarare att viktiga delar inte fixeras på. Därmed är det viktigt att begränsa antalet objekt som är med i en annons.

Vid korta exponeringstider läser människor väldigt få ord. Därmed är det oftast bättre att skriva näst intill i stödord i annonsen. Kanske rent utav bara använda några enstaka ord.

Erik Modig

Lärdom 9: Väck känslor och skapa familjaritet

Att väcka känslor är en regel för annonseffekt som gäller all annonsering. Så även digital annonsering. Dock är det viktigt att inse att med den korta exponering som finns digitalt så gäller det att väcka känslor instinktivt.

  • Visa på människor som upplever känslan för att människor snabbt förstår känslan människor känner.
  • Humor verkar ha en förmåga att även fungera i korta digitala format om det är direkt humor som fungerar bildmässigt eller med kort video.
  • Använd tydlig betingning såsom produkter som redan är laddade med positiva känslor såsom gräddande pizza eller annan mat.

Lärdom 10: Framing

Varje budskap tolkas baseras på den omkringliggande information som mottagaren uppfattar. Detta kallas framing och blir av stor vikt när det kommer till korta exponeringstider. Anledningen är att mottagarna snabbt ska koda av ett budskap och då använder de sig i högre utsträckning av den omkringliggande informationen – the frame – för att dra slutsatser. Det är därmed av stor vikt att inte slarva med framingen utan verkligen tänka igenom vad som omger budskapet.

Vid längre exponeringstider är det inte lika viktigt för då kan budskapet nå igenom oavsett och kunderna kommer då att kunna tolka och komma ihåg budskapet baserat på vad det säger. Vid kort tid hinns det inte med utan omgivningen blir viktigare.

Exempelvis blir det viktigt att sätta sätt miljö i annonsen för att stärka budskapet. Både när det kommer till att göra det lätt att förstå budskapet samt också känna igen varumärket. Om det slarvas och flera olika typer av miljöer används som inte direkt är kopplade till produkt eller avsändare riskeras att effekten minskas.

____________
Erik Modig
Founder of MarketingLevels.com, assistant professor, author and lecturer at Stockholm School of Economic