Blogg

MarLaw

Så hanterar du tvister och avtalsfrågor i spåren av Corona

Marknadsföreningen Sverige | Referat, Webbinarium

“Glöm inte att värna om långsiktiga samarbeten”

– En summering av vår juridiska uppdatering från MarLaw

Vi gästades nyligen av vår juridiska partner MarLaw och advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute, vid ett webbinarium som handlade om hur pågående pandemi har satt många företag i oförutsedda situationer och osäkerhet. De belyste särskilt frågan om force majeure-klausuler och om dessa kan tillämpas med hänvisning till nuvarande situation.

Läget med corona har bland annat inneburit att vi ser en markant ökning i antalet tvister, säger Daniel. Många är stressade över läget, med exempelvis inställda evenemang och uteblivna betalningar, vilket även medför att tonläget skärpts och toleranserna minskar, när tvister väl inträffar.

Men även under dessa omständigheter gäller förstås de avtalsrättsliga grundprinciperna, som Avtalslagen vilken varit på plats sedan 1915. När väl undantag från den sker är de mycket få och ganska extrema. Force majeure är inte reglerat i svensk rätt, utan det är ett begrepp som blivit mer av ett sedvanligt inslag i avtal. Men även i dessa fall är huvudregeln inte att avtalet ska upphöra, utan att man ska prestera delar av avtalet om möjligt, till exempel genom nedsatt pris, förlängd tidsfrist etc, menar Daniel.

Ovanliga omständigheter

Det engelska uttrycket för force majeure är “act of God” vilket sätter i perspektiv hur ovanliga de här omständigheterna är, säger Alexander. Det ska vara sådant man absolut inte kan råda över eller skydda sig emot. I domstol är detta något som prövas väldigt sällan, och det främsta vägledande fallet är från 1970. En pandemi kan rimligen anses vara grund för force majeure, men även här gäller det att i första hand sikta på att uppfylla avtalet till så stor del som möjligt.

I Sverige är vi vana vid relativt korta avtal, där en force majeure-klausul ofta är lite slentrianmässigt formulerad. Man lägger ofta in en klausul utan att fokusera på vad man skriver i detalj. Men för att den ska kunna få effekt bör den istället vara så detaljerad som möjligt.

Skillnader mellan B2B och B2C

Avtal mellan företag innebär stor avtalsfrihet där parterna anses jämbördiga. Man förutsätter att båda parter har möjligheter att sätta sig in i och förstå i detalj, de avtal som sätts upp. En konsument däremot, anses vara i “underläge” gentemot andra parten och då finns flera tvingande bestämmelser för att skydda konsumenten.

Avtal inom B2B utmärks av:

  • Avtalsfrihet
  • Jämbördiga parter
  • Undersökningsplikt

Avtal inom B2C utmärks av:

  • Tvingande bestämmelser
  • Ojämbördiga parter
  • Konsumentköplagen
  • Konsumenttjänstlagen
  • Dröjsmål (rätt till att hålla inne betalning, rätt till avhjälpande etc)

Skadeståndsberäkning

Vad gäller skadestånd delas de generellt in i två kategorier: Direkt och indirekt skadestånd. Den senare kan ibland uppnå enorma belopp, vilket gör att man ofta behöver skriva in i avtalet vilka typer av skador man kan bli ersättningsskyldig för och vilka belopp det kan röra sig om. Ofta krävs det vårdslöshet, eller culpa, för att motivera skadestånd, säger Alexander.

I princip är det den skadelidande som bär bevisbördan, och här börjar en ganska invecklad process med många omständigheter att ta hänsyn till. Därför kan det ibland vara ett alternativ att istället för skadestånd titta på möjligheterna till vite. En grundläggande skillnad där är att man avtalar och sätter vite till ett visst belopp där man inte behöver bevisa eller beräkna skadan eller dess belopp, menar Alexander, som sedan ger oss sedan några praktiska tips för att skriva en skadeståndsklausul samt tips för ifall man hamnat i tvist (se bildspelet).

Omförhandling

Något många glömmer är möjligheten till att omförhandla avtalet. Både att skriva in det i avtal, samt att hantera det som en möjlighet till att komma överens om nya villkor. Det kan ofta vara bäst för båda parter, enligt Daniel. “Glöm inte att värna om långsiktiga samarbeten” säger han. Man ska betänka värdet i dessa innan man ger sig in i en tvist.

Avslutningsvis får vi några saker att ta med oss inför framtiden:

  • Skriv tydliga avtal
  • Tydlig force majeure-klausul
  • Tydlighet kring ansvar och skadestånd
  • Var öppna för alternativ tvistlösning
  • Se över rättsskydd

MarLaw

Av: Per Almegård

Kamojapodden

Marknadsföreningen Stockholm bjuder in dig till vassa samtal där du kan agera!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Övrigt

Lyssna på Kamojapodden och ställ dina frågor till Lisa Ekström!

Vi på Marknadsföreningen Stockholm träffade Lisa Ekström under första omgången av eventet Årets Marknadschef och hon tog oss alla i publiken med storm!

Under denna annorlunda vår har hon varje onsdag släppt personliga och tänkvärda podd-avsnitt och där du som medlem hos oss nu har möjlighet att interagera med Lisa. Ring eller maila gärna frågor och funderingar kopplat till de olika avsnitten, till mis(at)kamoja.se eller på 0703-74 74 69, endast på torsdagar mellan kl. 10-11.

Här hittar du alla avsnitt i Kamoja-podden: https://shows.acast.com/kamoja-podden/episodes

What’s Up, Kamoja-podden?

– Vi ställde våra egna frågor till Lisa – nu är det din tur, via mejl eller telefon!

Lisa EkströmVad var din ursprungliga tanke med Kamoja-podden?

– Tanken med podden är att dela med mig av bra samtal jag har med människor. Så ofta har jag tänkt; där här borde folk få tjuvlyssna på. Smarta samtal där man lär sig saker, enkla saker som funkar att applicera direkt! Och redan får jag mail från lyssnare som just berättar vad dom kamojar. Tanken är – i podden men också alltid för mig – att göra det enkelt och tydligt.

Vilka ämnen har podden tagit upp?

– Varje samtal/avsnitt tar upp så många olika ämnen. Det har pratats om ledarskap och om digitala möten, hur corona har påverkat oss och om hur vi hanterar olika situationer, om att vi gör det på olika sätt. Om vikten av att byta perspektiv och om hur hjärnan fungerar. Om kickar och dopamin och om att hitta lugn i oro.

Många olika ämnen och fantastiskt många tips! Jag har lärt mig massor – av alla gäster men faktiskt också av mig själv. I samtal med kloka personer gör jag ofta det.

Och vad är på gång?

– Nästa vecka kommer ett avsnitt med Mia Törnblom, och så har jag också ett avsnitt inspelat med äventyraren Aron Andersson. Jag kommer också ha med gäster som Kattis Ahlström, Anders Lundin, Blenda Lagerqvist, Maria Strömme, Jenny Lindblad och Ulrika Karlsson – dom är alla väldigt kloka personer och jag lovar att ni lyssnare kommer få med er en massa konkreta och bra tips att använda i er vardag!

Det kommer pratas om gäddor och nanoteknologi, om att pitcha och vikten av att du gör det rätt. Om vad som kan vara bra att tänka på om du söker jobb, men också när du rekryterar. Och så en massa andra kloka tankar om vardagen och livet.

Vem är din absoluta drömgäst till podden?

– Jag startade ju podden rätt snabbt och av rastlöshet. Hittills har jag gjort 8 riktigt bra avsnitt – alla med drömgäster! Och så fler avsnitt planerade – dom är också drömgäster!
Men om jag ska välja någon annan så tar jag helst någon ”bakom kulisserna” – den oväntade gästen som ändå har en massa klokskap i sig. Jag har ju länge pratat med taxichaufförer som kör mig när jag tar taxi – jag lär mig alltid massor.

Många av våra medlemmar såg dig på Årets Marknadschef i februari 2018, när du talade på ämnet ”Ledarskap och kommunikation för förändring”. Hur tycker du vår kommunikation har förändrats sedan dess?

– Corona har utmanat oss – och i kris är kommunikation viktigare än annars. Även om det alltid är viktigt så är det ännu viktigare nu. Men jag tycker också att vi är duktiga nu – alla har fokus på att informera och mottagarna har stor förståelse i en kris, större än vanligt.

Vi behöver dock fortfarande träna, öva och utveckla!

Hur gillar du 2020 så här långt?

– Ogillar! Många mår dåligt. Pandemi skapar kaos och många branscher och människor drabbas hårt. Många av oss förlorar nära o kära, många förlorar sina jobb. Jag gillar röriga situationer – för jag gillar att skapa struktur och ordning. Men den här pandemin ogillar jag.

Situationen ger tid för eftertanke – och det kommer säkerligen också bra saker av detta, även om dom kan vara svåra att se mitt i allt. Jag funderar mycket på var jag kan vara med och bidra framöver – jag har många idéer, vi får se vilka som flyger.

Varumärke

Så skapar du relevant varumärkeskommunikation under Coronakrisen

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Nätverksträffar, Referat

Så skapar du relevant varumärkeskommunikation under Coronakrisen

– Insikter från studien Covid-19 Barometer

Som kommunikatör och marknadsförare har vi under Covid-19 nu ställts inför en utmaning som aldrig funnits förut. Plötsligt är det kommunikativa landskapet en snårig djungel, där många av oss försöker hitta rätt verktyg för att hitta rätt stig att gå på framåt. Men det är svårt att hitta stigen om man inte har en karta.

Häromveckan vid en onlineträff med nätverksgruppen Varumärke gästades vi av Cecilia Perlind och Helena Wilson från Kantar Sifo. De presenterade då en omfattande global undersökning kring vad människor tänker kring kommunikation och marknadsföring i dessa tider. Några bra take aways från det:

En stor fråga många organisationer ställt och fortfarande ställer sig är “Ska vi sluta annonsera?”

Enligt Covid-19 Barometer behöver vi inte det. Det finns tvärtom en stor acceptans för detta och kan till och med upplevas välkommet – en eskapism in i en normalitet.

Köpare/konsumenter vänder sig nu till trygga etablerade varumärken som de litar på, så allt varumärkesarbete du gjort hittills lönar sig nu. Men det är även viktigt, säger Cecilia Perlind, att fortsätta bygga varumärke under denna tid. När man exempelvis tittade på vilka varumärken som bäst återhämtade sig efter finanskrisen, såg man att de starka varumärkena återhämtade sig 9 gånger snabbare. Det är alltså viktigt att bygga varumärke i en kris.

Men om vi ska bygga varumärke och annonsera, vad gäller då?

Nedan är några av de frågeställningar man har sett att kommunikatörer och marknadsförare brottas med:

  • Kan vi använda humor?
  • Vill människor fortfarande veta om produkter och tjänster?
  • Kan jag använda bilder på människor/folksamlingar?
  • Behöver jag utforma specifik kommunikation i relation till Covid-19?
  • Kan jag fortsätta planerade kampanjer eller behöver de helt göras om?

Endast 1 % av de tillfrågade anser att kommunikation måste göras om nu i Corona-tider vilket kan trygga många. Tvärtom. Människor vill ha denna normalitet. Det finns fortfarande behov av massa typer av varor och tjänster. Det tycks också vara helt okej att visa mänsklig kontakt – återigen för att människor vill ha en normalitet. Vi behöver alltså inte vara väldigt bekymrade att visa människor i bild i vanliga situationer.

Angående humor verkar det också uppskattat. Man behöver le och skratta i denna tid. (Viktigt dock att göra detta med lite taktkänsla)

Det som är ett STORT NEJ är att vi inte får exploatera situationen eller anses göra detta i dessa tider. Detta uppfattas väldigt enkelt av människor och här kan vi göra skada.
Så om vi ska skapa nya kommunikationskampanjer nu – bör vi verkligen tänka ett extra varv. Tänk: Var praktisk och realistisk, guida och peppa människor i hopp om att krisen kommer gå över.

Men om det är ok att annonsera/kommunicera – vad är det då som är extra engagerande?

  • Innehållsmarknadsföring. Det finns ett starkt behov av content! Information, inspiration, tips mm.
  • Att tänka på kundresan jobba integrerat över alla kanaler för att förmedla budskap!
  • Video. (Inte helt otippat)
  • Timing budskap t ex “Back to School” och så vidare.

3 stora kategorier av engagerande innehåll går att segmentera utifrån undersökningen

Business as usual:
T ex Grumme Tvättsåpa eller liknande. Det blir en paus från Corona-nyheter. Man är rak och optimistisk och man kan kommunicera viktiga kärnvärden i sitt varumärke till exempel miljövänligt/hållbart.

Emotional Support:
Kommunikation som bemöter dina känslor på olika sätt. T ex Volvo som fokuserar på copy som “all roads lead home”. Här använder många varumärken hashtaggs som #stayhome med flera för att trycka på hur viktigt det är att vi alla drar vårt strå. Man fokuserar på familj, hemmet, allt tryggt.

Tangible help:
Hur du som organisation rent konkret hjälper till att kämpa mot krisen. Du pratar in det istället för dina produkter. T ex Arla som donerar matlådor till vården osv.

En slutsats överlag är att det mesta av det som annonserats under Corona hittills är rätt generiskt. Fraser som “stay home”, “we are in this together” och så vidare. De flesta har hittills använt liknande tonalitet men framåt behöver varumärken bli mer särskiljande.

Människors känslor för krisen spelar roll

För att kommunikation ska engagera behöver du tala till människors känslor. Det är bara det att i krisen befinner sig människor på en skala av olika känslor. Kantar Sifo berättar om fyra olika nivåer man kan urskilja i krisen: Du kan vara stressad, mindre stressad, tycka att kollektivet ska ta ansvar eller att individen ska ta ansvar.

Kantar Sifo har identifierat 6 olika överlevnadsstrategier människor har som är viktiga för dig som kommunikatör att känna till.

Fight and Activate
Man vill kämpa och agera. För denna grupp fungerar t ex Nikes kampanj (”Play inside, play for the world”)

Strenghten and lead
Man anser att alla behöver ta ansvar. Då är det väldigt bra för företag att agera och kommunicera kring det t ex Volvo som lånar ut bilar till vården.

Strategise and Plan
Man vill ha sanningsendlig information. Siffror. Data. Här har till exempel företag som Apple lånat ut sin data för att vi ska kunna se resebeteenden.

Preserve and Defend
Man bryr sig om sig själv och andra, sitt samhälle. Man vill ha hopp och man vill stanna nära familj och vänner. T ex Destination Gotland som gjort en kampanj om att de saknar sina resenärer men att man hoppas ses igen snart.

Collaborate and Accept
Pragmatisk inställning. Man ser det gemensamma ansvaret och man letar efter sätt att bidra i community. Exempelvis Netflix har möjliggjort för oss att chatta i realtid medan vi ser film på olika håll.

Avert & Deflect
Man vill inte riktigt ta in allvar. Man själv är förmodligen inte så påverkad, man är optimistisk och har humor.

Ett exempel på ett varumärke som utvecklat något lättsamt för denna känslogrupp är Signature Brew från östra London, som låter arbetslösa musiker leverara “pub in a box” till folk.

Varumärke

Summa summarum:

Nej vi ska inte ändra våra varumärken i denna kris! Människor vill känna igen sig och ha trygghet, och det är okej att annonsera – kanske nu mer välkommet än någonsin! Vi ska stå fast vid kärnan och kommunicera utifrån den hela tiden med vår egna tonalitet. Vi kan bemöta Corona i budskapen men BARA OM det sker genuint. Fortsätt bygga varumärke – fortsätt kommunicera – du kommer med stor sannolikhet stärka dig inför “det nya normala”.

Tänk på att du inte kommunicerar B2B eller B2C – du kommunicerar B2H, speciellt sant i denna tid, och hjälp människor med ditt varumärke utifrån känslor och behov du tror du kan möta.

Av Rebecca Cannerfelt

__________
Kantar Sifo har precis genomfört en uppföljning på Covid-19 Barometern. Om ni har några frågor om den eller generellt om varumärken/kommunikation – så kan ni höra av er till; cecilia.perlind(at)kantar.com

Mikael Lenneryd

Möt medlem: Mikael Lenneryd, CMO Apoteket

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

”Att finnas både fysiskt och online är en styrka”

– Vi möter medlem och tidigare styrelseledamot Mikael Lenneryd, CMO, Apoteket

Mikael Lenneryd är Marknadsdirektör på Apoteket och tidigare styrelseledamot i Marknadsföreningen Stockholm. Apoteket är förstås en av de aktörer som hamnat lite extra i blickfånget denna vår, och vi passade på att ställa några frågor till Mikael för att få en inblick i deras situation och hur de påverkas av coronapandemin. 

Hur ser organisationen för marknad/kommunikation ut på Apoteket?

– Apotekets marknadsorganisation består av följande delar: marknadskommunikation (inklusive ateljé), PA&kommunikation, e-handel, trafikanskaffning, kundklubb och kundinsikt. Vi har även produktägare för utvecklingsteamen inom marknad.

Från att ha varit ensam på marknaden agerar nu Apoteket bland flera aktörer med snarlik verksamhet. Hur arbetar ni med att särskilja er och förstärka kundupplevelsen?

– Apoteket har sitt arv och sin trovärdighet. Baserat på det jobbar vi ständigt med att bredda vårt sortiment och erbjudande till våra kunder – att finnas både fysiskt och online är en styrka. Som exempel har vi lanserat tjänster där de fysiska apoteken och våra digitala tjänster kompletterar varandra och förenklar för kunden.

Genom samarbeten med digital vårdgivare kan du enkelt komplettera med ett blodprov på ett apotek för att snabbt få svar och direkt hämta ut läkemedel och komma igång med behandlingen. Andra exempel är vaccination, en tjänst som många uppskattar.

Jag tror att nivåerna kommer att normaliseras när pandemin är över, fast på en högre nivå än innan

Hur har e-handel påverkat Apotekets verksamhet och hur tror du det kan komma att utvecklas framöver?

– Vi har sett en kraftig ökning av e-handeln sedan en dryg månad tillbaka. Volymerna i e-handeln har ökat med 2-3 gånger. Jag tror att nivåerna kommer att normaliseras när pandemin är över, fast på en högre nivå än innan. Många förstagångkunder ser fördelarna med e-handel och kommer att fortsätta att handla online.

Vilka omställningar har corona medfört för Apotekets arbetssätt?

– Vi har lagt om vår marknadskommunikation med mer information om corona och hur du kan skydda dig och dina närmaste. Här har vi framför allt tipsat om e-handel och lösningen med fullmakt som gör att du kan hjälpa sjuka och äldre släktingar som inte ska komma till apoteket just nu med sina apoteksärenden.

Vad har ni sett för kundbeteenden under coronatiden?

– Fler upptäcker möjligheten att handla på apoteket.se och nyttjar våra egna smidiga leveranslösningar. Vi har bland annat expressutlämning där du beställer och betalar på nätet och hämtar på valfritt apotek. I flera städer har vi också hemleverans express där vi levererar från lokala apotek ända fram till dörren inom någon timme.

Räcker det med rekommendationer eller riktlinjer eller behöver vi tydligare regler eller lagar under dessa omständigheter, när det råder brist på efterfrågade varor?

– Det är alltid en svår avvägning. Läkemedelsverket och regeringen har gjort begränsningar som bland annat innebär att du endast kan hämta receptförskrivna läkemedel för 90 dagar framåt. Vi har också branschöverenskommelser med begränsningar när det gäller värktabletter och handsprit. De åtgärderna räcker just nu.

Det är dock viktigt att följa vad som händer i andra länder för utvecklingen sprider sig snabbt till Sverige, även beteenden kring läkemedelsinköp. Det viktigaste är att vi säkrar vårdens behov av läkemedel vid coronabehandling. Men vi behöver också kunna hjälpa de som vårdar sig själva hemma med läkemedel och andra produkter och just nu är tillgången på läkemedel för dem god.

Som långväga medlem och tidigare styrelseledamot och kassör; var tycker du är det bästa med medlemskap i Marknadsföreningen?

– Jag uppskattar främst nätverksmöjligheterna och olika typer av seminarier med ständigt aktuella och intressanta ämnen.

Youtube

Så lyckas du på YouTube – tips från experten Peter Nordlöv

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Webbinarium

Så lyckas du på YouTube!

– Tips från experten Peter Nordlöv

YouTube har gått från att vara något som organisationer kommunikationsmässigt gör vid sidan av allt annat – till att bli absolut affärskritiskt. Den 5 maj på vårt webbinarium “Så lyckas du på Youtube” fick vi möjligheten att lyssna på Peter Nordlöv, f.d. YouTube and Creative Sales lead på Google och nu managing director för NoA-byrån Making Waves.

“Primetime is personal”

Peter berättade att visserligen så är YouTube störst bland de yngre målgrupperna men växer stadigt överlag så det är en kanal som alla organisationer aktivt bör finnas på nu och framåt. Vi kommer fortfarande ha direktsända program i TV, en gemensam lägereld för exempelvis familjen, men på YouTube finns så otroligt mycket intressant och nischat innehåll som man vill kunna kolla på när det passar en själv. Man skapar sina egna personliga lägereldar. Och just nu i dessa tider när många är hemma, så är tittandet högre än någonsin. Så om det någonsin fanns en tid att börja skapa för Youtube – så är det nu!

Hur skapar man då engagerande innehåll för kanalen?

Ja då tycker Peter att vi ska tänka på vloggaren och influencern Casey Neistat som har flera miljoner följare på kanalen. Hans motto är “Do what you can’t”. Fördjupat vad vi menar med det kan du se här!

I korthet: Vi kan vara oss själva och göra vad vi vill på kanalen. Det kommer alltid att finnas en publik – liten eller stor. Vi behöver våga.

Från privatpersoners videor ser vi alltmer att varumärken också blir innehållsskapare. Exemplen på det är många. Vi vill inte ha reklambudskap – vi vill underhållas, tipsas och inspireras (för att på sikt såklart vilja köpa varumärkets produkter). Ett jättebra exempel är Nike. Se denna film så kommer du garanterat bli berörd: “Nike: Dream crazier”.

Vad kan man göra för typ av innehåll på kanalen?

Peter kategoriserar material i tre kategorier: Hero, Hub och Help.

  • Hero-innehåll är när man gör storytelling till en bred publik. Såsom Nikes film ovan. Ett annat exempel är Volvos “Epic split”-filmer med Jean Claude van Damme.
  • Hub-innehåll är innehåll som regelbundet publiceras – ett serieformat. Här finns många exempel. Ett är Arlas matkanal där kockarna Klara Lind och Nisse Hallberg bjuder in gäster varannan vecka och lagar mat ihop.
  • Help-innehåll som är allt ifrån Therese Lindgrens make-up tutorials till Peugeot som tipsar om hur man väljer rätt bil.

Vad ska vi tänka lite extra på när vi producerar för Youtube?

70 % av alla tittar i mobilen, vilket kan vara värt att tänka på. Kanske ska man texta videon för de som inte vill ha ljud och så vidare. Peter tipsar också om att man kan tänka “bite, snack, meal” när man producerar video för att maximera innehållet för användning i olika kanaler. Någon väldigt kort video, någon lite längre och någon lång video.
(Inspiration: Blocket och Björn Ranelids bilköp).

Om vi bara ska ta med oss en sak från webbinariet är det detta: Vi behöver våga vara på kanalen för att vara konkurrenskraftiga framåt men vi behöver inte vara perfekta – bara genuina.

__________
Av: Rebecca Cannerfelt

Corona

Marknadsföring under och efter Corona

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Webbinarium

Marknadsföring under och efter Corona

– Det kan vi lära oss från den kinesiska annonsmarknaden!

Corona har skapat kaos för många organisationer och alla som arbetar med marknadsföring och kommunikation har ställts inför flera dilemman. Framför allt:

  • Ska vi pausa/sluta all marknadsföring just nu?
  • När kan vi börja marknadsföra igen?
  • Hur kan vi bidra just nu för att hjälpa till i krisen samt också behålla våra kunder/användare?

Härom veckan på vårt webbinarium “Marketing before and after Corona: Learnings from the Chinese advertising market” gästades vi av Rogier Bikker, vd på Shanghai-baserade byrån Tomorrow samt Ebba Hultengren, vice vd och Creative Director på PR-och marknadsföringsbyrån Jung. Tillsammans delade de med sig av insikter som varumärken nu kan ta med sig från hur kinesiska såväl som nordiska varumärken har lyckats vända krisen till något positivt.

4 faser

Rogier menar att man kan dela in Corona-krisen i 4 olika faser utifrån vad de observerat i Kina: Stöd, Svara, Skifta, och Bemöt efterfrågan.

  • Stödfasen: Nu hjälper organisationer varandra. Donerar produkter, börjar producera annat än vanligt, man tar bort eller sänker avgifter för tjänster osv. Här har svenska företag gjort en hel del i mars och april månad poängterar Ebba. Såsom t ex Absolut Vodka som tillverkar handsprit eller SAS personal som utbildas inom vården. I Kina är exemplen också många.
  • Svarafasen: Nu börjar man hitta kreativa lösningar för att både skapa nytta men också behålla/skapa nya kunder och intäkter. Rogier ger exemplet med Nike som i Kina skapat en plattform för online träning med kreativt innehåll såsom tips om hur man tränar med barn osv.. Resultaten av satsningen har blivit riktigt bra och deras e-handel exploderade efter lansering. Här finns många kreativa möjligheter utifrån människors nya beteenden och vi ser dem i Sverige också betonar Ebba. I en tid då man i många andra länder kommunicerar med nyckelbudskapet social distansering fokuserar många företag nu istället på att betona digital socialisering. Telia har exempelvis kampanjer där de tipsar om hur vi kan hålla kontakten samtidigt som vi håller avstånd samtidigt som de ger bort extra surf mm.
  • Skiftafasen (Dags att fånga marknadsandelar?)
    Online-försäljningen i Kina har nu nått upp till samma nivå eller ökat i förhållande till samma tid förra året. Vanlig detaljhandel återgår långsammare men den börjar återgå. Samt även andra verksamheter. Rogier tycker vi här ska tänka som en kurva på en racingbana.
    Han menar att man här snarare ska öka investering i marknadsföring och varumärkesaktivietter dvs gasa på, snarare än att skära ner om man kan. Det har visat sig i undersökningar, berättar han, att de som investerar mer i dåliga tider sedan får ca 3 gånger så många marknadsandelar som de hade före en kris.
  • Bemöt-efterfrågan-fasen (det nya normala): Inte exakt samma som förut men väldigt likt det normala ändå.

Erik Modig

6 tendenser

Man har i Kina observerat 6 tendenser som kan vara bra för företag i Sverige att känna till och förbereda sig för:

  1. Lyxvaruhandlingen exploderar – människor kan gå ut och har pengar sparade. Man spenderar. Dock säger Rogier, var det tillfälligt, sedan återgick man mer till medvetna konsumtionsbeteenden igen.
  2. Konsumenter/kunder återgår till de varumärken de älskar. Varumärken sysslar bara med performance marketing och inte med “brand love building”. Här lönar sig ditt gedigna varumärkesarbete som du gjort före och gör under krisen.
  3. Social handel via streaming kommer till Europa också. Event såsom lanseringar etc kanske ej ännu kan genomföras fysiskt på samma sätt som tidigare.Märken som Louis Vuitton har börja göra detta i Kina så det kommer t ex förmodligen hit snart också.
  4. Tillbaka till våra rötter efter allt trauma. Naturen, mindfulness, matlagning, hälsa, familj i fokus. I Kina t ex har man tydligt sett hur denna typer av resor ökat avsevärt i jämförelse med tidigare.
  5. Mer fokus på egen säkerhet och eget ägande: Min familj / min säkerhet / min familjs säkerhet, mitt lands säkerhet i första rummet (bra och dåligt). Alla “ismer” ökar. T ex nationalism. Man vill äga mer igen istället för att dela saker. Man vill inte vara beroende.
  6. En kontaktlös värld. Vi beter oss inte precis som förut. Viruset har inte försvunnit helt, bara saktats ner. Så t ex många restauranger i Kina har infört att man enbart kan beställa med sin telefon etc.

Kina 2 månader före

Kina ligger ca 2 månader före oss i Corona-krisens förlopp och faser men Ebba på Jung menar att vi i Sverige inte ligger särskilt lång efter varumärkes- och kommunikationsmässigt. Vi gör massa saker i de 4 faserna, vilket bådar gott. (Heja Sverige!)

Det finns många lärdomar från webbinariet men för att ta fram nyckel take-aways kan de summeras:

  1. Tryck på Play, inte Paus! Även om viss kommunikation inte är relevant nu kanske, men här har vi chans att göra bra saker och skapa värde. Varumärken stärks genom detta.
  2. Sömlös övergång till när kunderna återvänder till sina beteenden igen. (Man kanske logiskt köper ett par nya Nike skor när man tränar hemma med Nike online, men hur skapar man samma lojalitet efter Corona?)
  3. Våga ha en positiv ton när det lugnar ner sig. Peppa och inspirera och hjälp dina kunder efter alla månader av dåliga nyheter.
  4. Investera nu i marknadsföring och varumärke för marknadsandelar framåt!
  5. Bemöt efterfrågan i det nya normala. Ut ur kurvan och gasa på med kampanjer och aktiviteter!

Och det viktigaste budskapet vi tar med oss: Det finns en framtid!

__________
Av: Rebecca Cannerfelt

Marianne Wiström

Med passion för CRM: Vi möter en medlem & styrelseledamot

Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem

Med passion för CRM

– Möt medlem & styrelseledamot Marianne Wiström

Sedan ett drygt år tillbaka sitter Marianne Wiström med i Marknadsföreningens styrelse. Till vardags arbetar Marianne på Wiraya som Communications Strategy Manager. I det här medlemsmötet får vi bland annat en liten uppdatering om vad styrelsen fokuserat på den senaste tiden, och en insyn i Mariannes bakgrund och intressen. 

Nu har du varit med i styrelsen i över ett år. Berätta lite kort vad ni har jobbat med?

– Vi har haft mycket fokus på medlemsutveckling och budget. Det känns även viktigt att medlemserbjudandet ständigt utvecklas och synliggörs för befintliga samt för att attrahera nya medlemmar. Marknadsföreningen erbjuder ett stort nätverk inom marknadsföring och kommunikation, utveckling och inspiration i olika former och mycket mer. Det vill vi att fler ska få kännedom om samt ta del av. Därför är det riktigt roligt att ett studentmedlemskap nyligen har lanserats!

Berätta om Wiraya, för de som inte känner till er?

– Wiraya hjälper företag att utveckla, behålla och vårda relationen till sina kunder. Kanalen vi använder oss av är voice (förinspelat samtal) i kombination med andra kanaler. Vi ger möjlighet för konvertering direkt i voicekanalen, genom knappval vilket ger en enkel och smidig kundupplevelse. Självklart anpassas det beroende på kunden samt budskapet. Vi erbjuder även konvertering via landningssida, sms eller på kundens webbsida.

Wiraya har flertalet kunder inom olika branscher som energibolag, telecom och bilföretag för att nämna några. Vi har nyligen genomfört en framgångsrik internationell expansion så numera har vi inte bara kunder i Sverige utan även i hela världen. Det som är otroligt roligt är att vi kan hjälpa till längst hela kundlivscyklen. Men för att välja ut 3 exempel så är aktivering, uppförsäljning och care/surprise ’n delight väldigt effektiv för konvertering och ökat kundvärde.

Det jag personligen gillar väldigt mycket är när vi hjälper företag att uppmärksamma sina kunder, och så adderar ett emotionellt värde! Som att få ett samtal på födelsedagen eller ett tack för att man är en trogen kund.

I din bakgrund hittar vi såväl storbolag som fackförbund och mindre aktörer. Finns det någon röd tråd?

– Den röda tråden är att jag älskar CRM! Det har alltid ingått i de rollar jag haft men har tagit mer och mer plats, så på Telia fick jag möjlighet att fokusera på det till 100% som CRM Manager. Jag var där ansvarig för att driva utvecklingen i automatiserad och datadriven kommunikation längst kundlivscykeln för Telias B2B kunder.

Jag har jobbat inom olika branscher och det har varit otroligt spännande att ta med insikter och lärdomar jag fått från en bransch och sedan se vilka möjligheter det finns att applicera det inom en annan. Jag har även jobbat både med B2C samt B2B. Det har varit väldigt utvecklande och roligt, att inte ”fastna” inom en bransch.

Efter 4 år på Telia kände jag att det var dags att prova något nytt, som inte var Telecom. Min roll jag har idag på Wiraya är grym då jag jobbar både strategiskt som operativt med kommunikation för flertalet olika kunder inom olika branscher.

När du inte jobbar, vad gör du då?

– Utöver att vara med familjen och hunden så älskar jag att köpa och sälja second hand. Jag har ett stort intresse för hållbarhet, och försöker också i vardagen att göra aktiva val, som att köpa ekologiskt och närproducerat.

Marketing Afternoons

Kommunikationens Kraft: Att bygga hållbara varumärken

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Marketing Afternoons, Referat

Kommunikationens Kraft: Att bygga hållbara varumärken

– 6 tips från Forsman & Bodenfors VD Silla Levin

Att digitalisering och globalisering är två starkt formande trender just nu är det få som har missat. Den tredje stora trenden som klättrat upp i toppen är hållbarhet.
Enligt World Economic Forum’s senaste Global Risks Report anses klimatfrågan nu vara det allra främsta hotet mot planeten. Det har också gått från att vara en “vetenskaplig sanning” till att även bli “en social sanning” säger Silla Levin. Sociala medier har här haft en central roll och Greta Thunberg har varit en av de stora drivkrafterna i detta det senaste året. Fler och fler har blivit medvetna och vill bidra.

Hur gör man då som organisation för att dels bli mer hållbar och lyckas kommunicera det så att människor uppfattar det? Silla Levin delar med sig av 6 viktiga insikter varje organisation bör förstå.

  1. Organisationer förväntas idag att ta ett stort ansvar. Varumärken som fokuserar på hållbarhet har en betydligt större tillväxt idag än de som inte gör det och är detta inte en kärnfråga för din organisation finns stor chans att du snart blir bortvald till förmån för varumärken som gör det.
  2. Hållbarhetsfrågan är ingen trend – den är här för att stanna och som organisation kommer du behöva jobba hållbart, antingen väljer du det själv, eller så kommer du bli tvungen för att politiker reglerar arbetssätten och/eller för att konsumenter/kunder sätter ned foten.
  3. Vi står inför ett skifte där vi går mot en cirkulär ekonomi. “Make, take, waste” är på väg bort. Hur kan du som organisation förhålla dig till det? (Trenden med vintage etc).
  4. Involvera kunderna/konsumenterna! Var mänskliga och transparenta! Berätta om vägen till målet och var tydlig i kommunikationen. Det förväntas idag för att skapa förtroende. Och tänk inte att ni måste vara perfekta redan nu, visa bara att ni jobbar med att bli det!
  5. Om ni ska jobba med hållbarhet – jobba kring er kärna! Att producera lyxiga kläder och stötta noshörningar i Afrika är kanske inte den mest logiska kopplingen tex. Konsumenter/kunder är väldigt känsliga för att se om organisationen inte är genuina.
  6. Ta ställning! Tyck saker och stå för dem! 60 % av millennials och Gen Z tex förväntar sig detta. Var står ditt företag t ex i HBTQ eller mänskliga rättigheter frågor?

Vad är då det största hindret för företag som är bra på hållbarhet när det gäller att kommunicera kring det? Jo rädslan att uppfattas som att jobba med “greenwashing”. Men om ni genuint har frågan som central behöver ni inte oroa er så mycket. Då kan det istället bli “greenmuting”. Så ut och kommunicera allt bra ni gör! Det är kritiskt för er organisation!

Av: Rebecca Cannerfelt

Onlinekurser

Distansera dig inte från din kunskapsutveckling – vårens kurser flyttar online!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Kurser

Låt inte fysisk distansering sätta stopp för din professionella utveckling

– att uppdatera sina digitala kunskaper är viktigare än någonsin!

Det var Geta Kroon, en av kursledarna för Förtroendebyggande varumärkeskommunikation, som sade det bäst: ”Vi ställer inte in, vi ställer om!

Vi har valt ut de av våra kurser i vår som fungerar bra i ett onlineformat och ställt om till distanskurs och även anpassat innehållet där det är lämpligt, till det utmanande läge vi nu befinner oss i.

Vad gäller t ex vår kurs Filma med mobilen så genomförs den bäst på plats, så den har vi flyttat till ett datum där vi hoppas den kan genomföras på ett säkert sätt, enligt rådande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.

Boka din nästa kurs nu!

Varumärke

Förtroendebyggande varumärkeskommunikation

Webbinarium

SEO workshop med Pixel Nordic

CX

De 3 disciplinerna för kundlojalitet

content marketing

Engagera och skapa effekt med content marketing

Nudging

Få tillbaka kunderna med nudging

Filma med mobilen

Filma med mobilen

Varumärkeskommunikation

Så skapar du förtroendebyggande varumärkeskommunikation!

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Seminarier, Webbinarium

”Du behöver en vision som engagerar och motiverar människor, som kan vara ledstjärna i både bra och sämre tider”

– Tips från specialisterna Geta Margareta Kroon och Martin Nordlinder

Starka varumärken står stadigt när det blåser och exemplen är många på företag som just nu snabbt ställer om för att hjälpa sina kunder och sina samarbetspartners. Saknas en stabil varumärkesgrund som genomsyrar vad varumärket är, gör och säger, är det dock lätt att kommunikationsmässigt klampa fel och orsaka skada på det egna varumärket.

Men hur skapar man egentligen varumärkeskommunikation som stärker förtroendet för varumärket – även i perioder av kris?

På vårt webbinarium den 3 april pratade vi om “Förtroendebyggande varumärkes- kommunikation” och gästades av specialisterna Geta Margareta Kroon och Martin Nordlinder.

Geta och Martin har jobbat med marknadsföring, kommunikation, varumärkesutveckling och kreativa koncept i många år och tillsammans med många olika slags organisationer, både kommersiella och idéburna. Förutom att ordna kurser tillsammans med oss på Marknadsföreningen Stockholm, är de också flitigt anlitade kursledare och föreläsare på Berghs School of Communication, Företagsuniversitetet och FEI.

Tillsammans jobbar Geta och Martin med “Workshops i varumärkesutveckling” under det gemensamma namnet Kroon & Nordlinder.

Det första du behöver göra för att i förlängningen skapa kommunikation som inger förtroende är att kunna svara på frågan ”vilka är vi? Det handlar om affärs-/verksamhetsidé, om kärnvärde och om varumärkeslöfte. “People don’t buy what you do, they buy why you do it” som Simon Sinek säger. Vilka associationer och intryck vill du att omvärlden gör kring din produkt, tjänst eller idé?

”Think inside the box”

Den sista frågan – ”hur tar vi oss dit?” – är betydligt enklare att svara på om varumärkesgrunden ligger klar. Utifrån och i relation till denna byggs ett visuellt och verbalt ramverk som utgör varumärkets tone of voice. Först när detta ramverk finns på plats är det aktuellt att fylla det med specifika enheter och aktiviteter.

Istället för uttrycket “think outside the box” pratar Geta och Martin hellre om “think inside the box”, förutsatt att boxen = ramverket är bra förstås. Det handlar om att göra det så enkelt för mottagaren som möjligt att känns sig attraherad av just er verksamhet, något som ställer krav på enkelhet och tydlighet.

Text: Rebecca Cannerfelt

_____________
Tips: För dig som vill jobba vidare med att förstärka ert varumärkes kommunikation, kolla in Geta och Martins kurs hos oss den 28:e april.

Kursen genomförs online via Zoom. Föreläsningar varvas med exempel och praktiska övningar där du som deltagare får dela med dig av dina problem och utmaningar och lära av andras. Perfekt för dig som är marknads-, varumärkes- eller kommunikationsansvarig eller för dig som sitter i ett företags ledning. Kanske är du VD, COO eller affärsutvecklingsansvarig.

Läs mer och anmäl dig här!