Blogg

Årets Marknadschef 2020

Här är juryn för Årets Marknadschef 2020

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2020-02-04

Juryn för Årets Marknadschef 2020 är utsedd

Juryn som ska utse Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2020 är nu klar. Årets Marknadschef delas ut för 14:e gången i år. Vinnarna kommer att utses under april månad i form av en digital programserie.

Nomineringen är öppen till den 17 februari och vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. I mars sammanträder de namnkunniga juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att hitta 2020 års vinnare och därmed utse Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas under april månad i form av en digital programserie, där även vinnarna kommer koras.

Vi är så glada att kunna genomföra tävlingen i år igen, det 14e året, även under dessa omständigheter. Det känns viktigare än någonsin att hylla de som utmärkt sig extra efter detta både annorlunda och väldigt utmanande år. Jag är också glad att vi återigen har en så stark jury med oss för att tillsammans kunna kora de starkaste marknadsförarna & varumärkena, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm.

Det känns jättekul att vara med i juryarbetet för Årets Marknadschef igen. Förra gången var jag med i form av tidigare vinnare, att nu få vara med i arbetet igen i min nya roll som styrelseordförande och tillsammans med duktiga branschkollegor få vaska fram de bästa i branschen känns extra kul, säger Patrik Nygren-Bonnier, styrelseordförande Marknadsföreningen Stockholm.

Jury Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte 2020

Camilla Wallander – vd, Berghs School of Communication
Carl Wåreus – Head of Agency, Partners & Domestic Clients, Google Sweden
Erik Haglöf – vd, Senior Partner & Ägare, Bohmans Nätverk
Lamin Sonko – Global Head of PR, MAJORITY
Marie Sommar – vd, Marknadsföreningen Stockholm
Natalie Tideström Heidmark – vd, United Screens
Pino Roscigno – Commercial & Brand Director, Stadium, Vinnare Årets Marknadschef 2019
Silla Levin – vd, Forsman & Bodenfors

Jury Årets Varumärkesresa 2020

Erik Modig – Ph.D., Forskare, talare och författare på Center for Consumer Marketing, Handelshögskolan
Geta Margareta Kroon – Varumärkes- och kommunikationskonsult på Kroon & Nordlinder. Föreläsare och utbildare på Berghs School of Communication
Kamran Alemdar – CMO, GlobalConnect samt styrelsemedlem Marknadsföreningen Stockholm
Karl Kajbjer Gustafsson – Chief Strategy Officer, Dentsu
Lena Glennert – Kommunikationsstrateg, Polisen, Vinnare Årets Varumärkesresa 2019
Linda Palmgren – vd, Bauer Media Group Sverige
Patrik Nygren-Bonnier – Styrelseordförande Marknadsföreningen Stockholm, samt Varumärkeskonsult och delägare startup EKEN Financing

Jury Årets Disruptör 2020

Alex Baker – Grundare Retail Tech X och Ambassadör Singularity University Stockholm, samt styrelsemedlem Marknadsföreningen Stockholm
Innocent Mugenga – CEO på Aline – Learn Better
Jessica Rameau – Partner & Fund Manager, Wellstreet
Jens IngelstedtWeWork Labs Manager Nordics, Warsaw & Moscow och Program Manager för +impact accelerator
Linda Pimmeshofer – Industry Executive – retail inom Microsoft Western Europé
Rebecca Crusoe – CMO FirstVet, Vinnare Årets Disruptör 2019

 

För att nominera, mer information om kategorierna och priserna, besök https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

MarLaw

Affärsrisken kan bli betydande: Marknadsrätten i snabb och kraftig förändring

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Webbinarium

”Vi går mot en snabbare, tuffare och hårdare reglerad juridisk värld”

– Senaste nytt inom marknadsrätt, med MarLaw

I morse fick vi en välbehövlig uppdatering inom marknadsrätt, när vi lyssnade in vår samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, när de presenterade de senaste nyheterna inom marknadsrätt. Advokaterna Daniel Tornberg och Alexander Jute var våra talare för dagen.

– EU har ett pågående ambitiöst program som går ut på att styra upp inom den digitala sfären. Det händer väldigt mycket inom marknadsrätt på ett år nu och det går fortare och fortare, menar Daniel. Det formligen sprutar ut nya regler och den övergripande trenden är att det blir tuffare och mer strikt.

Persondata som valuta

Idag ger vi bort våra personuppgifter som “betalning” av gratistjänster. Detta har varit en gråzon, men nu är en ändring på väg, där persondata rent juridiskt ska ses som valuta. Vi är i ett läge nu där många gamla regler krockar med den nya digitala världen. Detta är ett övergående skede, och vi håller just nu på att gå igenom en ganska rörig tid innan detta är löst, menar Daniel.

När det kommer till miljöargument ska man vara väldigt försiktig. Kunskapen kring miljöpåverkan är ofta otillräcklig hos både avsändare och mottagare av budskapen. Det handlar ofta om argument och termer med väldigt komplexa faktiska omständigheter, så det är lätt att trampa fel där. Daniel Tornberg bjuder oss på färska exempel från svenska företag där man fått backa på uttalanden om sin egen klimatpåverkan.

Även begreppet “ekologiskt” är ofta problematiskt och bör användas med omsorg, om man inte är helt säker på att man kan klara bevisbördan om det blir aktuellt.

MarLaw

Schrems II och Privacy Shield

Enligt rapporten “Svenskarna och internet” så känner man sig idag i allt högre grad övervakad eller har en viss oro för myndigheters, eller storföretags, inblandning och insyn, säger Alexander. Ett uppmärksammat domstolsfall nyligen är “Schrems II”, som handlar om överföring av personuppgiftsdata från EU till t ex USA. Det s k “Privacy Shield-avtalet” anses inte ge tillräckligt skydd vid överföring av personuppgiftsdata. Alexander går in på vad det kan innebära för oss i EU och vad vi kan göra. Vi får tips inom kompletterande skyddsåtgärder och regelbunden uppföljning.

“Cookies” på internet behöver inte alltid innehålla personuppgiftsdata, men gör det ofta. Även här har man börjat se över var och hur den information som finns sparas, och hur användarens egna möjligheter och rättigheter kring cookies ska se ut.

Alexander visar sedan på den norska rapporten “Out of control” där man försökt tydliggöra hur spridningen av data mellan diverse appar och program ser ut.

Betydande affärsrisk

Daniel & Alexander belyser de juridiska utmaningarna med att använda några av våra mest populära plattformar, exempelvis Facebook och Google (inklusive Analytics). Här kan man behöva se över ens egna användning och ifrågasätta det man kanske hittills har tagit för givet.

Slutgiltigen så landar vi där vi började, säger Daniel. Vi går mot en snabbare, tuffare och hårdare reglerad juridisk värld. EU ser att det vi har idag inte fungerar och takten för åtgärder mot detta dras upp än mer. Det är lite rörigt nu och affärsrisken kan bli betydande. Marknadskommunikation, och inte bara GDPR, behöver säkras juridiskt, avslutar Daniel.

Stort tack, Daniel Tornberg och Alexander Jute, för en mycket givande och högaktuell dragning. Tack också till våra medlemmar och gäster under webbinariet, för ert engagemang och alla era frågor!

 

Text: Per Almegård
Bild: Team effort

___________
MarLaw står regelbundet värd för Marknadsföreningens seminarier på temat juridik, håller kurser samt är våra expertbloggare på mis.se inom juridik. För medlemmar ingår förmånen ”Fråga advokaten”.  I tillägg finns även möjlighet att mot en kostnad addera tilläggstjänster såsom ”Legal support” och ”Informationstjänst”. Läs mer om vårt samarbete och utbudet här: https://mis.se/juridisk-radgivning/

splash_statyett

Nomineringen för Årets Marknadschef 2020 är nu öppen

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2021-01-08

Nu öppnar nomineringen för Årets Marknadschef 2020!

Nu öppnar möjligheten att nominera till Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa, som går till de individer och företag som under 2020 gjort betydande insatser inom marknadsföring och kommunikation. Förra året vann Pino Roscigno från Stadium, Marika Baltscheffsky från MEDS Apotek, FirstVet och Polisen. Årets Marknadschef delas ut för 14:e gången.

– Vi ser fram emot att kora Årets Marknadschef i Sverige för 14:e gången och att dessutom få dela ut fler guldsplashar i våra kategorier till framtidslöfte, skickliga marknadsförare och vassa, innovativa varumärken. Vårt syfte med tävlingen är att hylla framstående prestationer inom vårt område, skapa plattformar för att mötas och framförallt att lära från varandra, något som blir extra angeläget efter ett år som detta, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen, Stockholm.

Vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. Tävlingsbidragen granskas och bedöms sedan av tre namnkunniga jurys som kommer att avslöjas inom kort.

Nomineringen är öppen till den 17 februari. Finalisterna i varje kategori kommer att presenteras i april och vinnarna utses i början av maj.

Mer info på: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie(at)mis.se
0701-463422

mikael bergh

Möt Mikael Bergh, ny ledamot i styrelsen!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen

”Ställer krav på att mäta och att våga välja bort”

– Vi möter styrelsens nya ledamot Mikael Bergh

Härom veckan kunde vi presentera våra två nya styrelseledamöter, tillsammans med vår nya Ordförande. I förra veckan fick vi möte den ena av de nya ledamötena, och denna vecka är det dags att få lite bättre koll på Mikael Bergh, marknads- och försäljningschef på Novamedia (Postkodlotteriet). Vilken roll kommer Mikael ha i styrelsen, har han några särskilda hjärtefrågor och vilka är hans boktips inför julen?

Välkommen som ledamot i styrelsen! Vad ser du mest fram emot?

– Att sätta in mig i föreningens frågor och medlemmarnas behov och utifrån det bidra med nya perspektiv och idéer.

Vad tror du själv att du i första hand kommer att bidra mest med?

– Jag brinner för och har god erfarenhet av prenumeration, digital försäljning och innovation, så det är områden som jag hoppas kunna bidra inom. Under åren har jag, utifrån befintliga kunder, utvecklat flera nya produkter. Bland annat ett lotteri, betalvägg, digitala utbildningar och e-handel.

Vilken utveckling inom området marknadsföring/kommunikation skulle du helst se de närmsta två åren?

– Det digitala är viktigt och kommer bara att bli viktigare. Det finns fler och fler kanaler, annonslösningar och plattformar, så det ställer krav på att mäta och att våga välja bort. Det måste vi marknadsförare bli bättre på. Sedan vill jag verkligen se att personifiering av marknadsföring fortsätter att utvecklas.

Har du haft någon riktig ”wow moment” under den senaste tiden?

– Jag började mitt nya jobb som marknads- och försäljningschef på Postkodlotteriet för ett år sedan och jag har haft många ögonblick av wow under detta år. Det är fantastiskt att se glädjen bland våra kunder som vinner tillsammans med sina grannar på lotteriet samt vilken nytta överskottet från Postkodlotteriet gör för de ideella organisationerna. Organisationer som gör världen bättre för människor, djur och natur. En wowkänsla jag därför har så gott som dagligen är att jag nu jobbar med att bidra till att göra skillnad på riktigt.

Senast lästa bok, eller annat boktips inför julhelgerna?

– Jag har alltid tyckt om och varit intresserad av historia. Jag har nyligen läst boken 1794 som både är spännande och intressant ur ett historiskt perspektiv. Den kan jag verkligen rekommendera!

sofia söderqvist

Möt Sofia Söderqvist, ny ledamot i styrelsen!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen

”Det har blivit enklare att skapa en delaktighet”

– Vi möter styrelsens nya ledamot Sofia Söderqvist

Härom veckan kunde vi presentera våra två nya styrelseledamöter, tillsammans med vår nya Ordförande. En av de nya ledamötena är Sofia Söderqvist, marknadschef på Adlibris. Nu vill vi förstås lära känna henne lite bättre, så vi ställde henne de sedvanliga korta frågorna om hennes roll i styrelsen, hjärtefrågor och, förstås så här inför julen, bästa boktips!

Välkommen som ledamot i styrelsen! Vad ser du mest fram emot?

– Tack! Det känns både spännande och roligt. Jag ser fram emot att träffa andra kompetenta personer inom marknad och kommunikation, förhoppningsvis till och med ”live” och byta erfarenheter och lärdomar, och jag ser också mycket fram emot att själv kunna dela med mig av mina erfarenheter inom flera områden.

Vad tror du själv att du kommer bidra med, och vilka är dina hjärtefrågor?

– Jag brinner starkt för marknadsföring rent generellt, men också hur man gör marknadsföringen och kommunikationen som en tydlig del av den övergripande strategin man har på sitt företag, där kunden alltid måste vara i centrum. Men också hur man på bästa sätt sammankopplar strategi med värderingar och kultur på ett relevant sätt för alla som jobbar på företaget. Ett distribuerat ledarskap är en av nycklarna för att lyckas med båda delarna.

Vilken utveckling inom området marknadsföring/kommunikation skulle du helst se de närmsta två åren?

– Att fler bolag lyckas med den svåra kombinationen mellan det långsiktigt varumärkesbyggande och det taktiskt säljdrivande. Jag ser också fram emot alla tekniska möjligheter som kommer öppna många nya sätt att marknadsföra och kommunicera

Har du haft någon riktig ”wow moment” under den senaste tiden?

– Ja det har jag absolut. I min roll som CMO på Adlibris har jag varit en del av att ta fram vår nya strategi som vi nu rullar ut i de 3 länder där vi är verksamma, med fokus på att bli Nordens ledande aktör för ekosystemet kring böcker, att ta en position som Home of Books, där vi vill inspirera till nästa läsupplevelse.

I övrigt så tycker jag att vårt digitala distansarbete har vart ett wow moment i sig. Alla har blivit mer digitala, det har varit mindre utmanande att få ihop en bra teamkänsla än vad jag trodde det skulle bli och det har blivit enklare att skapa en delaktighet, då det är enklare att samla många. USA-valet var också ett wow moment sett från många olika synvinklar.

Senast lästa bok, eller ett boktips inför julhelgerna?

– Oj, jag har många tips. Den senaste boken jag läst är ”Samtycket” som är en väl berättad grym och hemsk historia om övergrepp från en kulturpersonlighet där även omgivningen såg vad som pågick. Boken ”Allt jag fått lära mig” om hur det är att växa upp i en amerikansk fundamentalistisk familj, och jag brukar ofta slå ett slag för Fogelströms böcker om Stockholm, där ”Mina drömmars stad” är en bok som alla borde läsa. För många barnfamiljer står säkerligen ”Boken som inte ville bli läst” på inköpslistan!

Patrik Nygren-Bonnier

4 snabba frågor till föreningens nya Ordförande

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen

”Vi ser få modiga och starka kampanjer”

– 4 snabba frågor till Patrik Nygren-Bonnier

Vid Marknadsföreningens Stockholms valmöte valdes Patrik Nygren-Bonnier in som ny ordförande för föreningen och tillträder 1 januari 2021. Patrik har en gedigen erfarenhet inom marknadsföring både som Marknadschef på IKEA och Åhléns, men också från byråvärlden. Han utnämndes även av Marknadsföreningen Stockholm till Årets Marknadschef 2017.

Nu vill vi förstås veta lite mer om vår nya Ordförande. Vi passade på att ställa Patrik några korta frågor:

Vad ser du mest fram emot med det nya uppdraget som ordförande för Marknadsföreningen Stockholm?

– Självklart ser jag fram emot att få arbeta med både gamla och nya branschkollegor kring frågor där jag känner stort engagemang. Det ska bli väldigt roligt att få vara med och bidra till att alla hårt arbetande marknadskollegor därute får inspiration, kunskap och kontakter för att bli sina bästa jag. Marknadsföreningen Stockholm stöttar och utmanar med ambitionen att medlemmarna ska utvecklas och växa i sina roller, så att de i sin tur kan bidra till att deras kollegor och företag växer. Och jag kommer också själv att lära mig massor.

[Kommunikationen behöver vara] data- och insiktsdriven, kreativ, relevant och modig. Samt ha effekt på både kort och lång sikt. Annars blir det bara produkt- och prisinformation och nedskräpning.

Vad tror du själv att du kommer bidra mest med? Vilka är dina hjärtefrågor?

– Halva mitt yrkesliv har jag jobbat på reklambyråer och den andra som marknadschef på stora svenska bolag. Jag hoppas och tror att min breda och långa erfarenhet av de många olika delarna av strategisk, taktisk och operativ marknadsföring kommer till nytta för Marknadsföreningen Stockholm och våra medlemmar.

Den viktigaste frågan för mig är den lilla nätta utmaningen att så mycket som möjligt av den kommunikation vi marknadsförare dagligen sprutar ur oss är data- och insiktsdriven, kreativ, relevant och modig. Samt ha effekt på både kort och lång sikt. Annars blir det bara produkt- och prisinformation och nedskräpning.

2020 har onekligen varit ett annorlunda år för oss alla. Vilka förändringar som skett under året tror du blir permanenta för oss marknadsförare och kommunikatörer? Kan vi se några positiva effekter?

– Kriser föder kreativitet. Vi har alla behövt tänka nytt. Vi har ompaketerat produkter, hittat nya sätt att nå ut till våra kunder, självklart blivit mycket bättre på att förstå och använda de digitala kanalerna, men även tvingats att se över våra traditionella kanaler och fysiska handelsplatser. Om vi tar oss tiden att göra våra analyser av kund- och försäljningsdata finns massor att lära och nya insikter att bygga ännu starkare kommunikation på.

Dessutom är det positivt att processer har snabbats upp och att samarbeten mellan avdelningar inom företag har förstärkts. Samtidigt föder kriser rädsla och kortsiktighet. Vi ser få modiga och starka kampanjer och företag drar ner på sina medieinvesteringar. Och flera av de stora, svenska reklamköparna har flyttat tillbaka de ledande marknadsrollerna.

Marknadschefer tappar sina självklara platser i ledningsgrupper, Försäljnings- och Kommersiella chefer får ett övergripande ansvar för marknadsföring och marknadsavdelningarna får arbeta mer med taktisk och operativ marknadsföring. Här behöver vi som sagt jobba tillsammans för att marknadsföringen och marknadsförarna återigen ska få en framträdande roll i företagen. För allas skull. Alla funktioner inom företagen har sina viktiga roller att spela, tillsammans.

Vilken är din senast lästa bok, eller har du ett boktips inför julhelgerna?

– Eftersom jag nu jobbar i en startup inom tech- och skogsindustri håller jag på att läsa ”Konsten att hugga träd och ha skogen kvar” av Mikael Karlsson. Kanske inte ett boktips för alla, men ett klockrent och garanterat Coronafritt upplevelsetips är att gå ut i skogen. Själv, eller med någon du tycker om. Det gäller inte minst mig själv, som alldeles för sällan tar mig ut i det gröna.

Fredrik Wass

Medietrender 2021 – En omvärldsanalytikers bästa spaningar

Marknadsföreningen Sverige | Referat

”Pandemin innebär permanenta förändringar”

– Spaningar från Marketing Afternoons online

Igår, torsdag gick höstens andra Marketing Afternoons av stapeln, nu i webbinarieform, där vi gästades av Fredrik Wass, omvärldsanalytiker på Sveriges Tidskrifter. Temat var ”De viktigaste medietrenderna 2021”.

De 5 viktigaste medietrenderna 2021

1. Mer av allt – “Anything from home”
Pga pandemin har det blivit allt fler kontaktytor, och folk har mer tid. Fritiden har blivit mer begränsad till hemmet (utöver de som även jobbar hemifrån) vilket har gjort att mer tid läggs på mediekonsumtion i olika former. Alla är online. Detta kommer även fortsätta efter pandemin förutspår Fredrik; vi kommer att se permanenta förändringar.

Detta har också lett till nya affärsmodeller inom media. Vem är publicist idag? Ex Spotify & poddare – kan även de räknas till publicister idag?

2. Digitala prenumerationer
Den största trenden just nu inom media enligt Fredrik. Vi är inne i massmedias tredje epok. Från att ha gått från print-prenumeration, till annonseringens tid, till nu där vi är mitt inne i skifte som han kallar “the golden age of subscription”.

Detta har en väldigt positivt effekt då medieinnehållet inte längre mäts på sidvisningar (dvs klick), utan att folk stannar på hemsidan vilket kräver riktigt bra innehåll. Nu skiftar fokus till mer grävande & granskande journalistik; “The golden age of journalism and content”.

Frågan är dock om vi snart når en mättnad på prenumerationer?

Enligt en undersökning från IRM spenderar ett hushåll ca 20,000 kr per år på digitala prenumerationer, allt från tidningar, streamingtjänster, poddtjänstar, ljudbokstjänster, bredband mm.

Fredrik Wass

3. Medier som insiktsleverantörer
Tack vare prenumerationsmodellen och att vi loggar in betyder det att medierna har mer koll på oss konsumenter. “Vi kan denna målgruppen”. Detta leder att de kan jobba mer datadrivet och med data som produkt. Medierna rör sig allt mer mot att bli techbolag.

Detta har lett till exempel till att mediehus ”tjänstifierar” redaktionellt innehåll och bygger verktygslådor mm till sina prenumeranter. Fredrik exemplifierade också med Aller Media som lanserade en plattform “SPARKS”, som är till för annonsörer att hitta träffsäkra micro influencers.

4. “Solutions journalism”
Under pandemin har det uppkommit frågor kring hur media ska agera. Till exempel; hur mycket ska de ställa FHM mot väggen vs att agera informatör av regler och riktlinjer.

Enligt Fredrik ser man nu mer att medierna går in och blir “en guide i människors vardagsfrågor och vardagsbeslut”. Att man inte bara rapporterar passivt, utan blir en slags “livscoach” och ger värde till sina läsare. Från att passivt beskriva till att aktivt engagera, guida och interagera.

5. Mini media empires
Enskilda aktörer som når väldigt stora målgrupper. Exempelvis Marcus Oscarsson, som är politisk kommentator och har en stark anknytning till TV4, men där han bygger närvaro i egna kanaler. Han har en Facebook-sida som når över en halv miljon.

Andra exempel som Fredrik nämner är Irena Pozar, chefredaktör för Veckorevyn samt Emanuel Karlsten som vann “Årets Förnyare” i Stora Journalistpriset.

Det mest som var sant om medier & kommunikation för 20 år sedan är det fortfarande idag. Trots alla buzzwords

Vad kan vi andra lära av medierna 2021?

  • Vi behöver kämpa om uppmärksamheten
  • Prenumerationsmodellen. Du kan också nå dina kunder på regelbunden basis med värdeskapande innehåll. Det klassiska nyhetsbrevet är hetare än någonsin.
  • Jobba med analys & datadriven kommunikation. Systematisera ständig förändring.
  • Fråga dig hur du löser ett problem/behov för kunden (inte bara genom din produkt). Tänka bredare.
  • Personligt, utvalt, inzoomat & anpassat

Slutligen skickar Fredrik med oss en “tröstfilt” där han uppmanar oss att genomskåda buzzwords. “Det mest som var sant om medier & kommunikation för 20 år sedan är det fortfarande idag. Trots alla buzzwords.

Stort tack till Fredrik för en mycket intressant och lärorik dragning där vi fick mycket insikter och pepp inför det nya året. Och en bra summering på hur 2020 sett ut i medielandskapet. Tack även till alla som deltog online och till vår samarbetspartners United Spaces.

*Marketing Afternoons är en seminarieserie signerad Marknadsföreningen Stockholm och United Spaces där vi fyra eftermiddagar om året lyfter fram det allra bästa inom marknadsföring och kommunikation. Kom och bli inspirerad av spännande talare och case samtidigt som du får en rejäl energiboost i form av en nyttig powerfika.

________
Text: Jenny Aarnio
Foto: Per Almegård

Varumärke

Erik Modig om varumärken och marknadsföringsbudgetering

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat, Webbinarium

”Marknadsföring är en investering, inte en förbrukningsvara”

– Spaningar från webbinarium & forskarfrukost med Erik Modig

Idag fick vi lyssna till Erik Modig som pratade om varumärkets roll i budgettider. Varför ska vi ha varumärken och hur argumenterar vi för vår marknadsföringsbudget?

Allt börjar med rätt mindset, menar Erik. Vill ni vara ”office supply” eller maskinen bakom? Se till att få med alla på banan, så att marknadsföring är en investering och inte en förbrukningsvara. Opex vs. Capex. Knyt dina marknadsaktiviteter till expansionsplaner och företagsmål. När du lägger din marknadsbudget, börja i företagsmålen.

Hur argumenterar du för sälj- vs varumärkesbudget? Jo, genom att visa på att vi vill vinna kunderna tidigt i processen från potentiell kund, funnel & köpresan. Detta gör man genom att väcka känslor och bygga & stärka minnen hos sina kunder. Så i slutändan handlar det om att byta argumentation – prata om ”kortsiktig säljbudget vs långsiktig säljbudget” istället för ”sälj vs varumärke”.

Utmaningen ligger i att sälj och marknad ofta hamnar i konflikt och agerar som varandras motpol idag. För att lyckas behöver sälj & marknad jobba tillsammans på ett agilt sätt och med en gemensam budget som flyttas mellan de båda.

Erik Modig

Stort tack till Erik Modig som så generöst delade med sig av sin kunskap och värdefulla insikter i hur vi som marknadsförare kan bli bättre på att argumentera för vår budget. Tack också för alla glada tillrop i chatten och inte minst era frågor till Erik!

________
Text: Jenny Aarnio

Brand Engine

Google: Så bygger du din brand engine!

Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat

”Företag måste sluta använda digital marknadsföring för att fracka sina kunder”

– Webbinarium med Google: Branding i en digital värld – Så bygger du din Brand Engine

Den 10 november, vid vårt lunchwebbinarium med Google, gästades vi av Googles Nina Åkestam Wikner, doktor i ekonomi och branding specialist och Maria Wiss, försäljningschef, som pratade om ”Branding i en digital värld”. De har tagit reda på vad de mest värdefulla varumärkena har gemensamt och hur man själv kan tillämpa detta för att bygga sin egen brand engine.

Företag måste sluta använda digital marknadsföring för att fracka sina kunder”, menar Nina. Bra marknadsföring handlar om att skapa ett värde, inte extrahera. Vad har då världens mest värdefulla varumärken gemensamt? Jo, 5 saker:

  1. PURPOSE: Ett tydligt syfte & vision. Väcker man medarbetarna mitt i natten så kan de företagets vision i sömnen.
  2. WE STRIVE TO CREATE VALUE: Marknadsföringen bottnar i affärsmålen, den ligger inte vid sidan av. Och de sätter kreativiteten i centrum. 80% av en digital kampanjs effekt sitter i det kreativa innehållet – “man kan inte optimera sig in i någons hjärta”, säger Nina Åkestam Wikner.
  3. WE CREATE OUR EXPRESSION: De vågar sticka ut och gå emot strömmen. Kommunikationen är äkta, skalbart, automatiserat och det är framförallt BRA stories!
    Mellanmjölkens tid är förbi” hävdar Maria Wiss.
  4. WE SPEAK THROUGH CHANNELS: De jobbar med räckvidd. Hur? Genom koordinering, konsolidering (90% av all media kommer köpas programmatiskt år 2030 enligt en rapport från Google) och Automatisering. Att låta datorerna göra tunga lyftet och människorna fokuserar på det de gör bäst – kreativiteten!
  5. WE KNOW OUR IMPACT: Data + mätning = viktigt & sant! Testa-mäta-lära-mentaliteten är helt avgörande i dessa organisationer. Gör det till din också!

Google

Slutligen skickar de med oss 3 viktiga lärdomar:

  • Att något funkar betyder inte att det inte finns något annat som funkar bättre – Våga utmana dig själv, dina kollegor, dina kunder och konkurrenter!
  • Jobba för en kultur där man testar, mäter och lär sig!
  • Fråga dig själv – vad vill jag lämna efter mig som marknadsförare? Vad är din legacy?

Stort tack till Nina Åkestam Wikner och Maria Wiss för otroligt spännande insikter och en grymt bra dragning, samt till alla som deltog digitalt.

Karin Zingmark

3 frågor: Karin Zingmark – Förändringsledning genom tillit och kommunikation

Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, Kurser

”Ledare måste jobba så mycket mer med att engagera sina team”

”Tack Marknadsföreningen Stockholm och Marie Sommar för att ni bjöd in Karin Zingmark för att prata om ledarskap på distans (på distans!) för nätverket MiS Marknadscheferna igår morse. Karin gjorde en fantastisk presentation som bjöd på både inspiration och konkreta tips på ett genuint och närvarande sätt. Ett mycket lyckat webbinarium, ren och skär lyx en vanlig tisdag!” 😀🥰”
Michèle Sandstedt, Marknadschef, EFFSO

Karin Zingmark
Karin Zingmark

_________

Vi blev superglada av pepp och glada tillrop efter vår senaste träff med nätverksgruppen MiS Marknadscheferna, som skedde online härom veckan. Vi hade då bjudit in Karin Zingmark, författare, rådgivare & nominerad som ”Årets Talare 2019” av Talarforum, för att prata om ledarskap på distans.

Vi diskuterade då bl a att det är mycket som ställs på sin spets när man tvingas jobba på distans. Ledarskapet blir otroligt viktigt, och speciellt då ur perspektivet att ha en hög nivå av tillit inom teamet.

Vi djupdök också i det kommunikativa, vikten av att förstå och anamma medielandskapet idag, både som ledare och som medarbetare:

Det finns många ledare som banar väg och inspirerar genom att kommunicera på ett öppet, äkta och transparent vis via de plattformar vi alla använder dagligdags numera – långt ifrån putsade och polerade reklambudskap. Som medarbetare kan man göra mycket både för att förstärka tilliten teamet, bidra till organisationens varumärkesbyggande men också för att förenkla och förbättra samarbetet när många jobbar hemifrån. Detta och mycket mer gick vi igenom”, sammanfattar Karin.

För den som vill få mer praktiska och handfasta tips för att utveckla sitt eget ledarskap har vi en kurs i just detta med Karin den 4 november:

Inför kursen passade vi också på att ställa 3 snabba frågor till Karin:

Varför behövs förändringsledning?

– Tack vare digitaliseringen och en snabb teknikutveckling ställs allt högre krav på företag och organisationer att ställa om och anpassa sig till nya förutsättningar. Kunder har en uppsjö av möjligheter att lösa sina problem idag, och nya tillkommer ständigt. Hur ska företagen säkerställa att fortfarande vara relevanta för sin kund?

Istället för som tidigare, i en långsam och icke uppkopplad värld, fatta beslut med hjälp av historisk data (försäljningsstatistik/kundundersökningar osv) och sen delegera till en marknadsavdelning att informera om beslutet, behöver man bygga en kommunikativ organisation. Som kommunikativ organisation öppnar man upp och bjuder in till dialog med kunder och omvärld, och man fattar beslut genom en transparent och öppen kommunikation via de digitala plattformar vi alla finns tillgängliga på.

Corona har inneburit ofantligt mycket lidande, sorg och stress. Men det har också inneburit ett nytt sätt för många att se på arbetslivet

På detta sätt byggs ambassadörer och lojala kunder som tillsammans med företaget driver ständiga förändringar och förbättringar. En sådan kommunikativ organisation kräver ett ledarskap med sin grund i tillit, så att medarbetarna känner sig trygga och engagerade för att bidra till förändring. Den kräver ett starkt och tydligt kommunicerat uppdrag, samt värderingar som inte bara sägs utan som ageras efter. Och den kräver en öppen, transparent och modig kommunikation.

Ställs det nya krav på ledare under denna tid av ökat arbete på distans?

– Ja! Både ledare och medarbetare måste jobba mycket mer med sin kommunikation. Att vara lyhörd för varandra och höra av sig för att kolla läget, att föra in glädje och social samvaro trots samarbete på distans, att vara tydlig kring mål och uppföljning är några viktiga pusselbitar. Ledare måste jobba så mycket mer med att engagera sina team, att fira framgångar (och kanske misstag), att tagga tillsammans inför svåra utmaningar och att vara närvarande digitalt på ett sätt som känns positivt.

Över huvudtaget behöver vi ställa om från vårt fokus på fysisk arbetsmiljö till fokus på vår digitala arbetsmiljö – hur samarbetar vi digitalt? Var sparar vi statisk information såsom policies osv, och var träffas vi för dialog och diskussion? Hur håller vi våra möten och hur kan vi jobba annorlunda med både muntlig och skriftlig kommunikation?

I din roll som föreläsare och utbildare inom ledarskap, vilken är din största ”Wow moment” hittills?

– Under mina år på Microsoft ville vi inspirera människor att förstå möjligheterna med ett fritt, flexibelt och uppkopplat arbetsliv – vi hade ju infört det redan 2012. Bland annat genomfördes ”Jobba hemma-dagen” årligen, och vi hade över 100 000 människor som besökte vårt aktivitetsbaserade kontor för att lyssna till föreläsningar om hur man kunde jobba med tillit och kommunikation som grund.

När Corona kom tvingades de flesta av oss som har möjlighet att jobba hemifrån, och jag är helt fascinerad över den snabba utveckling som skett när vi lär oss tekniken och förstår möjligheterna. Corona har inneburit ofantligt mycket lidande, sorg och stress. Men det har också inneburit ett nytt sätt för många att se på arbetslivet, och även om det inte passar alla är det många som fått mer lugn i sin vardag, med tid för sånt som annars prioriterades ner. Det glädjer mig!

Sagt om Karin Zingmark

Karin Zingmark är en helt fantastisk föreläsare som med kunskap, glädje och mycket passion förmedlar sina insikter och analyser. Hon är en av Sveriges absolut bästa föreläsare inom sitt område. Retorisk skicklig på att förmedla komplexa saker som gör att man som lyssnare förstår och kan ta till sig budskapen på ett enkelt och inspirerade sätt. Karin är inte bara en fantastisk föreläsare utan en unik person som alltid ger det där lilla extra för sina deltagare, har man en gång lyssnat på Karin vill man bara höra mer och mer. Jag ger mina varmaste rekommendationer för Karin Zingmark!
Karin Nordin Söderlund, Biträdande Marknad & kommunikationschef, Jusek

Karin Zingmark har full koll. På trender, på hur kommunikation måste se ut i dag och på hur ditt företag måste agera för att vara relevant. Hon levererar dessutom sitt skarpa budskap med glödande engagemang, stor proffsighet, hög scennärvaro och många skratt.
Katarina Strömberg, Executive event editor & moderator Webbdagarna, Next, TechWorld Summit, Next Generation Threats m fl.

We invited Karin to speak at Facebook’s C-Suite initiative, Agency Influencer Series, a forum where we gather our most important and senior agency clients. Karin delivered a key-note on the topic Brave trough trust and guided our clients around this topic in a knowledgeable, insightful, inspiring and powerful way. She also created a forum where our clients felt invited to share and learn from each other. Karin has a unique ability to see things clearly and inspire people around her and she does so with a warmth, empathy and a positive mind-set. It was great to work with Karin, from start to finish, in this for us, very important and prestigious project.”
Liv Sandberg, Head of Agency, Facebook