Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande
I bild fr vänster: Johan Fernstedt (Unionen), Sarah Frelin Ekvall (Arken Zoo), Alexandra von Melen (Lycke PR) ombud för Zu-Yon Han (Suicide Zero), Lisa Malmros (Charly).
Pressmeddelande
2023-05-11
Marknadsföreningen Stockholm
Årets vinnare korade!
Nu är det klart vilka som kammat hem titlarna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2023! Utmärkelserna tillkännagavs under eftermiddagsgalan på Rigoletto den 11 maj.
Årets vinnare är:
Johan Fernstedt – Årets Marknadschef 2023
Zu-Yon Han – Årets Framtidslöfte 2023
Charly – Årets Disruptör 2023
Arken Zoo – Årets Varumärkesresa 2023
Marknadsföreningen Stockholm delar ut ”Årets Marknadschef” för sextonde året och de andra kategorierna för sjätte året.
”Det blev en magisk stämning när vi samlade hundratals marknadsförare på Rigoletto för att kora vinnarna, inspireras kring temat ’Marketing Revival – Time to Shine’ och mingla”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”I år fick vi alla en rejäl energiboost av den digitala profeten, David Shing aka Shingy – som på plats gav oss en bejublad och knivskarp dragning kring marknadsförarens möjligheter 2023, inte minst kopplat till den tekniska utvecklingen”, fortsätter hon.
Juryns motivering Årets Marknadschef 2023
Vinnare: Johan Fernstedt, Unionen
Ett framåtlutat modigt och integrerat ledarskap som bygger broar och inspirerar organisationen till att ifrågasätta det etablerade för att få fram det nya, det framtidsinriktade. Att plocka fram det genuina och äkta i varumärket och på så sätt bli sann mot organisationen och relevant mot sin målgrupp är något de flesta av oss marknadsförare strävar efter. Det varumärke som Årets Marknadschef 2023 ansvarar för har gjort den resan med bravur och med en imponerande effekt.
Silos har rivits och marknadskommunikationen har förenat – från Superhjältar till Vad gör jag nu?
Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2023
Vinnare: Zu-Yon Han, Suicide Zero
Priset går till en marknadsförare som hittar storheten i det vardagsnära och som genom nya idéer, koncept, och samarbeten har ökat både räckvidd och konvertering. Hon är inte rädd för att testa nya lösningar som hjälper hela organisationen framåt. Hon har lyssnat till sitt hjärta för att fortsätta våga utvecklas, börja om och bygga från grunden. Med sin kunskap inom kommunikation, sociala medier och inte minst genom att se till lösningar långt utanför sitt eget ansvarsområde, har denna marknadsförare genom sitt arbete riktat strålkastarljuset mot en livsviktig fråga. Med ett tilltalande språk, enkla men viktiga övningar och hög igenkänningsfaktor hos många i målgruppen, har denna marknadsförare lyckats skapa innehåll som går igenom bruset och som berör både det lilla och stora i livet.
För att fler unga ska välja livet!
Juryns motivering Årets Disruptör 2023
Vinnare: Charly
Med ett hållbart och jämställt sikte mot framtiden har denna startup redan vänt upp och ned på sin bransch. De har på ett nytänkande sätt tagit sig an en av samhällets stora utmaningar och deras innovativa lösning skänker både hopp och möjliggör förändring i grunden. Affärsidén vänder på korten och Årets Disruptör spelar dem på ett smart sätt mot ökad ekonomisk jämlikhet.
Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2023
Vinnare: Arken Zoo
När konkurrensen hårdnar och konjunkturen svajar krävs det mod att satsa långsiktigt. Inte minst i en bransch som präglas av röda prislappar och snabba klipp. Det modet har årets vinnare! Genom att bli kundens kunniga kompis har man lyckats både i den digitala världen och i det fysiska rummet. Tack vare ett gediget varumärkesbyggande arbete har årets vinnare lyckats ta till vara på möjligheterna på en het marknad och vuxit på ett imponerande sätt.
Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika juryer:
mis.se/arets-marknadschef/
Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422