Antonia Ridderstråle
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övrigt

”Vi har arbetat aktivt med att hitta nya användningsområden kring AI och event, och möjligheterna är oändliga”

– Vi möter vår partner Lyytis CMO Antonia Ridderstråle

Som ett av de ledande eventsystemen, med flera kontor runt om i Europa, är Lyyti inte bara vår partner och det eventverktyg vi själva använder, utan även en bra källa till expertis och information inom event i stort. Inga kan event som Lyyti, så vi tyckte det var hög tid att få en uppdatering av våra vänner och eventproffs, för färska spaningar inom branschen. Och det har hänt saker sedan vi sist tog en pratstund med Lyytis Antonia Ridderstråle. Själv har hon tagit plats som CMO, och Lyyti har ångat på med bl a utveckling av Lyyti Next Gen och spännande nyheter inom AI. 

Vad har ni på gång hos er på Lyyti inför hösten 2023?

– Som alltid så händer det mycket hos oss på Lyyti. Under hösten fortsätter vi utveckla Lyyti Next Gen som vi lanserade en betaversion av förra året. Lyyti Next Gen tar oss in i en ny era när det kommer till eventhantering och eventdata. Vi har lyssnat till våra kunders nya utmaningar samt följt hur eventindustrin har förändrats de senaste åren. Baserat på detta formar vi Next Gen som ska stödja event- och mötesarrangör i nutid och framförallt bidra med fler insikter med hjälp av eventdata.

Förutom produktutveckling är så klart event ett stort fokus hos oss under hösten. Internationellt har vi rekordmånga event som går av stapeln de närmaste månaderna. Kika in vår eventkalender för att anmäla dig, de flesta av våra event är helt gratis att delta på. Kalendern fylls ständigt på med nya spännande event.

Orden på allas läppar just nu är ju generativ AI: Har ni använt er av det på er marknadsavdelning och har du någon spaning eller tips kring möjligheterna?

– Jag vet att vi hade en trevlig konversation kring detta som resulterade i en bloggartikel hos er redan 2019. AI har varit på min radar länge och det är otroligt kul att se hur utvecklingen kring generativ AI tagit ett stort steg framåt.

Jag kan glatt meddela att vi för en tid sedan integrerade ChatGPT med Lyyti. Vi på marknadsavdelningen har använt ChatGPT sedan det lanserades för att skapa content mer effektivt, speciellt när det kommer till eventinbjudningar och övrigt eventinnehåll. Nu kan alla våra Lyyti-användare ta tillvara på möjligheten att göra likadant direkt i Lyyti, en hittills väldigt uppskattad funktion som mottagit mycket positiv feedback.

Genom generativ AI har vi lyckats etablera en bättre SEO-strategi än tidigare som vi nu ser genererar bättre och bättre resultat för varje dag som går

På marknadsavdelningen har fokuset på generativ AI självklart ökat det senaste halvåret. Vi använder i dagsläget generativ AI till att framförallt optimera skapandet av content men också när det kommer till SEO. Genom generativ AI har vi lyckats etablera en bättre SEO-strategi än tidigare som vi nu ser genererar bättre och bättre resultat för varje dag som går, både när det kommer till technical SEO och content SEO.

Utöver att skapa content och vårt arbete kring SEO, har vi även arbetat aktivt med att hitta nya användningsområden kring AI och event, och möjligheterna är oändliga, hittills tror jag vi endast har skrapat lite på ytan kring detta.

Sedan en tid tillbaka leder jag ett projekt på Lyyti kring AI och event. Vi är tio personer från diverse områden, alla med olika erfarenheter och expertis inom ämnet. Målet är att vi ständigt ska vara i framkant kring vetskapen om AI och MA, samt undersöka och testa hur vi kan utveckla Lyyti Next Gen till att bli ännu mer AI- och MA-kompatibelt. Ett otroligt kul och lärorikt initiativ som med största sannolikhet kommer att pågå länge till – så håll utkik efter fler spännande AI-nyheter hos Lyyti.

Vi arbetar såklart redan aktivt med AI när det kommer till våra egna event. Förutom att generera idéer, copy och bildmaterial är mitt absolut bästa tips just nu att ta vara på din eventdata. Med hjälp av AI analyserar vi data och deltagardfeedback från tidigare event. Detta ger oss bland annat svar på:

  • vilka eventformat vi ska fortsätta med
  • vilka kanaler som varit mest framgångsrika när det kommer till
    marknadsföringen av våra event
  • vilka agendapunkter under eventet var de mest uppskattade
  • vilka målgrupper som får ut mest genom att delta på våra event

I och med detta kan vi successivt förbättra vår eventstrategi och öka antalet nöjda deltagare. Vi använder framförallt vårt eget verktyg Experience Value Score (EVS) för att enkelt se vilka event som är lönsamma och inte. Kombinationen eventdata och AI är för oss på Lyyti definitivt en avgörande del för fler lyckade event.

Sedan vi hördes av sist har ju du blivit CMO och ansvarar numera övergripande för Lyytis marknad och kommunikation på alla marknader; hur ser intresset för event ut mellan de olika länderna? Kan du se några stora skillnader?

– Det stämmer. Det har varit ett otroligt kul och lärorikt år sedan jag tog plats i ledningsgruppen på Lyyti. Överlag i alla länder är intresset för event just nu stort, speciellt när det kommer till live event, vilket vi på Lyyti tycker är kul då det ligger oss extra varmt om hjärtat. Vi ser att online-event är här för att stanna, dock är innehållet otroligt viktigt för att dina deltagare ska anmäla sig och faktiskt dyka upp. På online-event är det kort och koncist vi sett fungera bäst på våra olika marknader (Frankrike, Sverige och Finland).

En fortsatt gemensam trend mellan de länder vi arbetar mest frekvent med är hållbarhet

En skillnad som vi upplever just nu är att vi Norden gärna vill delta på event som är lite mindre, mer lokala och som innehåller ett utbildande moment. I Frankrike är det stort fokus på nätverkande och matchmaking (med hjälp av AI) på eventen, gärna 1 to 1-samtal, så kallad “forced networking”. Jag upplever att event i Frankrike generellt är lite mer omfattande och större till storleken jämfört med B2B-event i Norden.

En fortsatt gemensam trend mellan de länder vi arbetar mest frekvent med är hållbarhet, både ekonomisk-, social- och miljömässig hållbarhet. Ett otroligt viktigt ämne. Vi på Lyyti arbetar aktivt med att försöka hjälpa och inspirera våra kunder till att organisera mer hållbara event genom att belysa ämnet samt föregå med gott exempel. Det är absolut en utmaning i vissa fall men en otroligt viktig sådan.

Inom B2B är event en del av marknadsmixen och ett sätt att locka potentiella nya kunder. Vad kommer man få lära sig på ert nya koncept Lunch n Learn, där även Marknadsföreningens vd kommer vara med i premiären?

– Först ur är ämnet ”Engagera och generera fler leads med hjälp av event”. Vi kommer bland annat prata om hur du kan använda event för att generera kvalitativa leads och bygga starkare kundrelationer. Vi har bjudit in experterna Annica Thorberg, HubSpot-konsult på Marketinghouse, och Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm, som kommer dela med sig av sina insikter, erfarenheter och användbara verktyg när det kommer till leads och event.

Vad kan du berätta om ert event ”Engagera och generera fler leads med event: Lunch ’n Learn i Stockholm” den 27 september?

Lyyti

– Jag ser väldigt mycket fram emot eventet och är tacksam för att Marie från er kommer vara där och dela med sig av sina erfarenheter och expertis inom området. Vi har begränsat antal platser men det finns fortfarande några kvar. Anmäl dig här >>