Jula
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Referat

“When in doubt – go red”

– Jula och Garbergs berättar hur framgångssagan blev verklighet

Den 12 maj utsågs JULA till Årets Varumärkesresa 2022 av en enhällig jury, då vårt stora event Årets Marknadschef gick av stapeln på Rigoletto och online. Idag var det dags att ta reda på hur de lyckades, att få höra om arbetet som lett fram till deras utmärkelse och många andra framgångar. I den nya, påkostade citystudion Studio Puck samlades vi och Jonas Järrenfors, Marketing Director på Jula, och Johan van der Schoot, kreativt ansvarig på Garbergs, för en spännande casefrukost. 

Med målet att göra en förflyttning från enbart taktisk, och till stor del produktfokuserad, till emotionellt förankrad varumärkeskommunikation, började Jonas med att berätta om deras förutsättningar.

”Kommunikationen måste bygga på vilka vi faktiskt är. Och då måste vi först ta reda på vilka vi är. Hur vill vi vara? Hur vill vi uppfattas? Det är lätt att prata om värderingar och vision, men för att besvara dessa frågor måste man lyfta blicken och verkligen lära känna hela organisationen. För oss tog det arbetet 12 heldagar”, säger Jonas Järrenfors, och lägger till att mycket arbete lades på att få samsyn med byrån, så att de förstår oss väl, och verkligen förstår vår marknad. ”Och som alltid med varumärkesbyggande är det superviktigt att inte fastna i kortsiktiga fällor, att hela organisationen och ledningen från början är insatta i att inga snabba vinster kan förväntas”, menar Jonas.

”Kan Jula göra en Nike?”

Byrån i fråga heter Garbergs, där Johan van der Schoot är kreativt ansvarig. Johan berättar att ett par av huvudmålen var att föryngra kundgruppen och att aktivera storstäderna. Man ville också engagera hela familjen, och inte bara “den ensamma mannen” som han menar var vanligt förekommande i varumärkeskommunikation inom branschen för några år sedan.

En stor inspiration när konceptet togs fram var Nike och deras “Just do it”, som Johan menar är så mycket större än märke och produkt, det är ett sätt att ta sig an livet, en generell inställning. “Kan Jula göra en Nike?” frågade de sig.

Ur den tanken föddes JulasInget kan stoppa dig nu”, som lyckas stå för såväl inspiration som motivation och det rationella såväl som det emotionella.

Johan hinner också gå in på hur de tänkt när det var dags att slå sig in på en ny marknad, där ingen kände till Jula; hur man lyckats introducera sig till en ny kundgrupp med bibehållen identitet.

Tack alla ni som var med oss online, vid livesändningen i vår nya Members Lounge, samt ni som valde att vara med på plats i Studio Puck!

Tack också till våra partners för alla årets nedslag inom ramen för Årets Marknadschef: vVenues, Onemotion, Meltwater, Edisen, Mevida, Filmstaden, MarLaw, KiMM och PHD!

Och vi i teamet på föreningen vill passa på att rikta ett särskilt tack till er som tagit er tid att lämna fina omdömen i den automatiserade utvärdering som går ut till deltagare via vårt förträffliga eventsystem Lyyti. Med ord som dessa kan vi gå in i helgen med en varm känsla och komma tillbaka taggade på måndag redo för veckans nya event!

– ”Det bästa jag deltagit i. Intressant med både byrå och kund på plats.”
– ”Väldigt intressant ämne, spännande att få höra både Jula och Garbergs berätta, samt att presentationen var så väl förberedd!”
– ”Mycket bra genomfört och bra onlineverktyg snygg studio. Och engagerade och tydliga talare med intressant ämne och bra film och sildes för att förtydliga budskapet. Mycket bra helt enkelt!”

_________
PS. Missade du eventet? Du som är medlem kan ta del av inspelningen i Members Lounge där du hittar den i On Demand-rummet.

Foto: Mats Mileblad