Pia Rohdin
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Från A-till-B-transportör till helhetsleverantör

–Möt Pia Rohdin, Keolis affärsområde Stockholm

Pia Rohdin är Marknads- och kommunikationschef på Keolis affärsområde Stockholm, en roll hon menar kombinerar samhällsnytta med det kommersiella syftet. Här berättar hon mer om bland annat hållbarhetsarbetet, Smart Mobility och självkörande bussar.

Vad innebär det att vara Marknads- och kommunikationschef på Keolis affärsområde Stockholm?

–Jag har ett mycket intressant arbete som kombinerar kommersiellt tänk med samhällsnytta. Min avdelning ansvarar för marknadsutveckling, marknadsföring, kommunikation och trafikinformation för planerade trafikhändelser. Vi arbetar med de geografiska områden där Keolis driver trafiken för SL:s räkning.

Keolis initierar och genomför olika former av aktiviteter som det finns behov av inom våra områden. I innerstaden kan det exempelvis handla om framkomlighet, ”1 buss = 92 bilar”, i Nacka och Värmdö om den utmaning som Slussens omdaning innebär för resenärerna de närmsta åren.

Keolis har ett ansvar för att uppnå nöjdhets- och resandemål inom våra områden, men vi har även ett samarbete och en tät dialog med vår uppdragsgivare SL.

Kör ni enbart bussar, eller har ni även andra former av kollektivtrafik?

Keolis är ett stort internationellt företag som driver trafik med många olika trafikslag. Vi arbetar även med utveckling av Smart Mobility, det vill säga tjänster som har med hela resan att göra. Exempel kan vara appar för reseplanering, betalning och biljettvalidering och att erbjuda byten till ett ytterligare färdsätt som cykel eller en liten självkörande buss. I Stockholm, som vi på min avdelning arbetar med, är det än så länge busstrafik i ett antal kommuner det handlar om.

Hur viktigt är hållbarhetstänket för er?

–Det är mycket viktigt, ett av kollektivtrafikens starkaste argument. Alla Keolis fordon i Sverige körs på fossilfria bränslen eller är eldrivna. Fossilfria bränslen tillverkas bland annat av dina matrester och ditt toalettbesök.

Klimatutmaningen gör att vi svenskar måste gå från ord till handling. Det är bråttom nu. I hållbarhetsarbetet är många grupper viktiga, men barn och ungdomar är framtiden och jätteviktiga för oss att nå! De kan också påverka de vuxna att tänka om.

När får vi resa med självkörande bussar?

–I Stockholm finns en marknad för dessa mindre förarlösa fordon på ställen där tillräckligt många vill resa kortare sträckor inom ett begränsat område. Här måste SL ha ett ord med i trafikplaneringen och fordonsbesluten.

Mest spännande utveckling just nu?

–Det finns så mycket. Vår bransch, kollektivtrafikföretagen, är i stark utveckling och har förändrats från att köra resenärer från punkt A till punkt B till att vara leverantörer av hela affären inklusive trafikplanering, marknadsföring och affärsutveckling.

Jag hoppas på en utveckling där man kan boka och betala alla trafikslag inom lokal-, regional- och utrikestrafik samlat på ett ställe. Slippa kolla runt efter tider, sträckor och anslutningar. Det ska vara enkelt att resa tillsammans, för vi utmanar privatbilismen.

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Jag är mångårig medlem. Det är viktigt att ha ett yrkesforum för oss som arbetar med de kommersiella frågorna i företag och organisationer. Jag utnyttjar både seminarier och nätverk.