Marie Mets
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Möt medlem

Hon leder Convinis digitala satsning

–Möt medlem Marie Mets

Marie Mets är marknadschef på Convini, som levererar mat & kaffe till arbetsplatser. Ett besök på deras webbsida erbjuder en luftig och modern sajt och en spännande blogg med ett tydligt fokus på content marketing. Vi ställde några frågor till Marie för att ta reda på mer om hur hon arbetar i sin marknadschefsroll.

Vad kan du berätta om hur du arbetar med marknadsföring i din roll som marknadschef för Convini?

–Min marknadschefsroll på Convini är otroligt omväxlande och bred vilket jag verkligen uppskattar. Mitt huvudsakliga uppdrag är att få oss att fortsätta växa – både varumärkesmässigt och vår affär i stort. Arbetet i sig präglas till stor del av Convinis extremt kraftiga tillväxt. Vi har en stabil årlig omsättningsökning om 15-20% vilket gör att de flesta frågor på min agenda är av positiv karaktär – Hur investerar vi härnäst? Vart bör vi synas och höras? I vilka kanaler når vi bäst ROI? Och, vilka aktörer bör vi samarbeta med för att nå maximal effekt?

Vi har ett tydligt digitalt fokus i allt vi gör och balanserar det hela med hjälp av personlig aktivering på väl utvalda events och mässor. Jag älskar mitt jobb och tycker allt som oftast att det är fantastiskt kul att gå till arbetet!

Vilka är dina främsta styrkor i din nuvarande roll?

–Jag är sprungen ur säljyrket med en tidig karriär inom MTG, på systerbolagen Viasat och Rix FM. Den effektiva säljskolningen inom mediabranschen var en otroligt bra och lärorik start som har präglat mig som person och som jag har glädje av än idag. Jag är engagerad och dedikerad uppgiften, både resultat- och lösningsfokuserad och brinner verkligen för att nå ut och göra skillnad.

Jag älskar att vara med och påverka, utveckla och förädla. Och vill hela tiden jobba för att hitta nya vägar framåt! En kombination som kommit väl till pass här på Convini där jag fått brett spelrum sedan dag ett för snart två år sedan. Sedan dess har vi bl.a. sjösatt en ny webb som är baserad på en Inbound Marketing- och Social Selling-strategi och har därtill mer än dubblerat vår varumärkeskännedom!

Materialet tas fram utifrån ett inbound-perspektiv och är tänkt att hjälpa våra potentiella kunder att förstå att vi på Convini har lösningen på flera av deras problem.

Ni har en spännande blogg på er sajt, med relevant innehåll för er målgrupp. Hur arbetar ni med den och vad ser du för effekter av er content marketing?

–Stämmer! Vår primära målgrupp (B2B) är beslutsfattare på företag med > 20 anställda i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd. På de här företagen har vi valt ut en av våra s.k. personas, som vi har valt att kalla för ”HR-Hedda”. Denna HR-person har vi sedan fördjupat oss i för att få järnkoll på hennes arbetssituation, drivkrafter och dagliga utmaningar. Och, det är just HR-Hedda som vi har i huvudsakligt fokus på vår blogg.

Bloggen har kommit att bli navet i vår kommunikation. Convinis mission är att skapa välmående arbetsplatser och bloggen fungerar som vår arena där vi vill bidra med intressant och värdeskapande läsning som hjälper HR-Hedda med tips och inspiration inom hennes specifika intresseområden. Här hittas material på alltifrån ämnen som minskad stress, gemenskap och företagskultur till träning, paus och välmående.

Materialet tas fram utifrån ett inbound-perspektiv och är tänkt att hjälpa våra potentiella kunder att förstå att vi på Convini har lösningen på flera av deras problem. Våra lösningar förser medarbetare med bra energi – mat, dryck och gott kaffe dygnet runt. Något som är nödvändigt för de allra flesta av oss, inte minst under arbetsdagen.

Du är en av de tidigare deltagarna vid vår kurs ”Att höras är att synas” med Per Furumo, där målet är att utveckla deltagarnas muntliga kommunikation. Vad tycker du att du fick ut av kursen och (hur) har du fått användning för det du lärde dig?

–Kursen gjorde avtryck på mig framförallt eftersom Per lyckades att väva in praktiska övningar allteftersom han lotsade oss igenom sitt material och sina olika klokskaper inom området. Vi som deltagare fick praktiskt öva på hur man exempelvis äntrar ett rum eller en scen på ett effektivt och bra sätt och vi coachade därefter varann till förbättring. En givande och bra övning som jag har tagit med mig vidare.

Mest spännande utveckling just nu?

–Vi har ett digitalt lager på allt vi gör och här har vi redan idag kommit långt fram med bland annat uppkopplade kaffemaskiner, digitala hjälpmedel i vår drift, en omtyckt konsumentapp och en alldeles ny touchskärm i Convinibutiken. Men vi nöjer oss inte här – vi är även involverade i ett spännande AI-projekt som kommer att revolutionera vår lösning framöver. Känns riktigt spännande!

Varför är du medlem i Marknadsföreningen?

–Kort och gott för att hålla mig ajour och uppdaterad inom marknadsområdet med möjlighet till intressant nätverkande!