Blogg

State of Nordic PR 2024

State of Nordic PR 2024 – Mynewsdesk ger oss sina bästa spaningar

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg

”Mer relevans och ännu bättre tajming är en del av framgången framöver”

Mynewsdesk är en av våra uppskattade partners till Årets Marknadschef 2024. Tidigare i år släppte de sin rapport ”State of Nordic PR” med en temperaturmätare på branschen. Här får vi en pratstund med deras Head of Communications, Sofia Thorngren, som ger oss sina spaningar från rapporten. Vi checkar även in med deras nordiska marknadschef Malena Bjälkdahl, för hennes tankar om marknadschefsrollen samt om vårt event på Rigoletto den 16 maj. Tillsammans ger de oss bl a en bild av kommunikatörs- och marknadsförarrollen av idag som präglad av såväl ökande utmaningar och komplexitet, som i högre grad belönande och dynamisk. 

Sofia och Malena

1. Vem är du och vad kan du berätta om hur marknadsteamet på Mynewsdesk arbetar?

Sofia Thorngren– Jag heter Sofia Thorngren och arbetar som Head of Communications på Mynewsdesk, där jag ansvarar för det övergripande arbetet med vårt varumärke och kommunikation. Marknadsteamet hos oss är en väl sammansatt grupp med specialiserade fokusområden som hanterar olika aspekter av marknadsföringen, för att göra oss så flexibla och effektiva som möjligt. Eftersom Mynewsdesk är ett SaaS-företag verksamt inom kommunikationsbranschen är det viktigt för oss att ha ett team som kan arbeta både med strategisk långsiktig kommunikation och riktade digitala kampanjer för att driva trafik och tillväxt.

Våra teammedlemmar är experter på allt från performance marketing och martech till PR och medierelationer, vilket gör oss väl rustade för att möta marknadens skiftande behov. Som marknadsteam är vårt gemensamma mål såklart att skapa engagerande och relevanta kampanjer som stärker vårt varumärke och vår närvaro både lokalt och globalt.

2. Ni har varit tidigt ute för att integrera AI i era tjänster – hur och varför?

– Kraven på oss som arbetar med marknad och kommunikation ökar hela tiden, och efter mer än 20 år i branschen har vi tydligt märkt av den utvecklingen. Faktum är att AI inte är ett nytt fenomen för oss på Mynewsdesk. Vi såg tidigt potentialen med AIs möjlighet att snabbt hantera stora mängder av data. Däremot har de lösningar som rullats ut på bredare front nyligen möjliggjort det för oss att fokusera på hur vi kan integrera det på bästa sätt för våra kunder.

Vi har alltid velat göra livet enklare för kommunikatörer och marknadsförare. Och istället för att slänga in ännu en ”AI-tjänst” på kommunikatörers to do-lista, så har det varit viktigt för oss att det blir en naturlig del av vår befintliga lösning.

Vår AI är speciellt utformad för just kommunikatörers rutiner och är smart nog att kunna dyka ner i användarnas och deras organisationers specifika behov. Den kan generera skräddarsytt innehåll och komma med smarta idéer som inte bara träffar rätt, utan också stöder företagets övergripande kommunikationsmål.

Med en specialanpassad AI-lösning för just PR och kommunikation blir det möjligt för oss att erbjuda personligt stöd som verkligen gör skillnad. Den är både pålitlig och lätt att använda och ger PR-arbetet en rejäl skjuts framåt – utan att krångla till det!

3. Tidigare i år släppte ni rapporten State of Nordic PR med en temperaturmätare på branschen – vad tycker du stack ut mest, några reflektioner?

– För oss blev det tydligt att påverkan spelar en stor roll för oss kommunikatörer, både i hur vi ser på vår egen position och inom organisationen som helhet. Det handlar om att vara en proaktiv del av samtalet och inte bara kommunicera det vidare.

Något som verkligen stack ut i våra observationer var kommunikatörers starka önskan att spela en större roll, inte bara på arbetsplatsen utan också i samhället. Samtidigt känner många frustration över den snabba förändringstakten och hur komplexiteten i deras roller ökar. Ansvar och skyldigheter växer ofta snabbare än deras befogenheter, och faktiskt känner över hälften av de tillfrågade sig så pressade av dessa förändringar att de överväger att byta yrke.

Trots dessa utmaningar finns det en otrolig entusiasm för att inte bara anpassa sig utan även använda dessa förändringar för att stärka sin egen position. Detta visar tydligt hur viktigt och spännande vårt arbete är just nu, speciellt med tanke på hur ny teknik som AI kan spela en roll i att forma framtiden för vår bransch!

4. Vad händer hos er 2024 – några nyheter som du vill dela med dig av?

– Under 2024 ser vi fram emot att fortsätta dela med oss av viktiga trender och insikter från både vår egen kundbas och branschen i stort. Vi planerar också att publicera en ny trendrapport i slutet av året som belyser de senaste utvecklingarna och möjligheterna.

På produktfronten kommer vi att fortsätta att förbättra och fördjupa våra erbjudanden inom medieanalys. Vi ser detta arbete som avgörande för att ge våra kunder ännu bättre och mer detaljerade insikter som stöttar dem i deras marknadsarbete.

Vi har även märkt ett växande intresse för vår Brand Report bland våra kunder. Det är en rapport som ger marknadsförare och kommunikatörer en tydlig och enkel översikt över hur deras varumärke presterar över tid, vilket är oerhört värdefullt i en bransch där många kämpar med att på ett effektivt sätt mäta varumärkeskännedom och positionering.

Vår Brand Report har visat sig fylla en viktig funktion, och att erbjuda enkel tillgång till den här typen av information är något som verkligen uppskattas av marknadsförare.

Hallå Malena Bjälkdahl, nordisk marknadschef på Mynewsdesk!

5. Ni är med oss på Marknadsföreningen som partner till Årets Marknadschef i år igen – hur ser du att rollen utvecklats under åren som du varit verksam?

Malena Bjälkdahl– Det är framförallt två skillnader som jag ser det. Den första är den tekniska utvecklingen vilket ställer helt andra krav på oss som avsändare av kommunikation. Vi behöver förhålla oss till bl a nya plattformar för att möta konsumenten där den befinner sig, men också nya system. Det här ställer stora krav på att du har din data i ordning så att du kan arbeta med insikter kring målgruppen och det här ser jag kommer bli än viktigare framöver.

Men såklart så ger det här ju oss också fantastiska möjligheter att kunna möta mottagaren där den konsumerar just våra budskap bäst. Så mer relevans och ännu bättre tajming är en del av framgången framöver är jag övertygad om och det fixar vi bara genom att vi ligger ännu närmare vår målgrupp än tidigare.

Det andra är att rollen blivit oerhört bred sedan jag började jobba med marknadsföring 2005. Om vi tar media t ex så var då det stora för många annonsörer DM, dvs riktad storskalig marknadsföring och sen köpte vi printannonser, körde radioreklam, hade ett event och sen var det inte så mycket mer om jag skulle förenkla det lite. Idag köper du absolut fortfarande delvis de medierna, men du har också hela den digitala affären som du måste behärska och som ställer stora krav kompetensmässigt både på dig själv och teamet.

Det gäller med andra ord att välja sina teammates väl för teamet är oerhört viktigt idag. Du behöver även kunna hantera helt andra typer och mängder av data, men också hela tiden ligga steget före på ett annat sätt än tidigare eftersom allt går så otroligt snabbt idag. Och då pratar jag bara mediebiten. Så idag förväntas man besitta väldigt många fler kompetenser än för bara 10 år sen och det är självklart en fantastiskt rolig tid att verka i!

6. Vad uppskattade du mest med eventet i maj?

– Det var ett fantastiskt event där jag fick en möjlighet att inspireras, imponeras och överraskas. Det blev många intressant samtal, däribland med några av vinnarna vilket var extra roligt, och förhoppningsvis kan detta leda till fler spännande samtal. Det fysiska mötet är verkligen fantastiskt!

7. Vad får du ut av medlemskapet i Marknadsföreningen?

– Vi får en möjlighet att föra dialog med många intressanta bolag och människor som vi annars inte skulle nå på samma sätt. MiS är en jättespännande och relevant partner för oss som bolag, men där vi också själva som medlemmar får tillgång till alla fina events som MiS gör i sin egen regi.

Info

Vill du ta del av hela rapporten?

Läs den här, på mynewsdesk.com >>

Rigoletto

Tack för i år! Årets Marknadschef 2024: Bilder, spaningar, intryck och vinnare

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg

Tack för i år!

– Bilder & spaningar från Årets Marknadschef 2024 på Rigoletto

Årets tema ”Smartare tillsammans” lyfte Årets Marknadschef till nya höjder och vi är så glada över gårdagens härliga eftermiddagsgala. Glädjen över att mötas, inspireras av andra och hitta nya idéer kring smarta samarbeten var påtaglig, när Rigoletto fylldes av energi, gemenskap och generöst kunskapsdelande!

Ett stort, varmt grattis till årets vinnare 🎉

Therese Kempe, Årets Marknadschef 2024
Jasmine Darban, Årets Framtidslöfte 2024
Willys, Årets Varumärkesresa 2024
Vidde, Årets Disruptör 2024

Tack till våra fantastiska talare; Tom Fishburne, Emma Stenström, Munise Can, Alexander Morad och våra grymma moderatorer som fick panelerna med experter och finalister att blomstra på olika perspektiv kring ”Smartare tillsammans” – med ”Teknik & AI”, ”Tillsammans blir vi starkare”, ”Tillsammans på nya sätt” och ”Tillsammans i Sociala medier”; Marie Thorslund, Alex Baker, Gül Heper-Jämterud och Alexander Morad. Så många learnings och nya perspektiv!

En sådan här eftermiddag är inte möjligt utan fina partners! Tack till er: TV4, Mynewsdesk, vVenues, Onemotion IMC, Advokatfirman MarLaw, Filmstaden och KiMM.

Det är också ROLIGARE tillsammans – våra konferencierer för dagen, Marie Sommar och Anna Mourou, fick salongen att vibrera med positiv energi och dagens avrundandes med äkta bubblande branschmingel 🎉

Och inte minst, ett stort tack till alla er som kom! Vi i teamet på MiS (Elina, Per och Marie) surfar vidare på den magiska eventkänslan från dagen. Ses snart igen!

____________
Foto: Per Almegård

Vinnare 2024

Här är vinnarna i Årets Marknadschef 2024!

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
2024-05-17
Marknadsföreningen Stockholm

Stort grattis till våra vinnare 2024!

– Årets 4 vinnare är korade!

Nu är det klart vilka som kammat hem titlarna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2024! Under gårdagen samlades över 200 av Sveriges vassaste marknadsförare & kommunikatörer på Rigoletto för Marknadsföreningen Stockholms inspirationseftermiddag ”Årets Marknadschef” och prisutdelningar av årets fyra utmärkelser.

Vinnarna 2024 är:

Therese Kempe – Årets Marknadschef 2024
Jasmine Darban – Årets Framtidslöfte 2024
Vidde – Årets Disruptör 2024
Willys – Årets Varumärkesresa 2024

Marknadsföreningen Stockholm delar ut ”Årets Marknadschef” för 17:e året och de tre andra kategorierna för sjunde året. Eventet, med temat ”Smartare tillsammans” vävdes samman med internationella och svenska keynotes, spaningar och panelsamtal med finalister samt branschmingel.

”Starkare, smartare och bättre TILLSAMMANS är vägen framåt!”

Stämningen igår var magisk när vi inspirerades och utbytte erfarenheter, korade vinnarna och nätverkade, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. Det är en ära för oss att samla branschen och få hylla fantastiska prestationer, fortsätter hon.

Juryns motivering, Årets Marknadschef 2024

Vinnare: Therese Kempe, Apohem

”I en värld där varje varumärke strävar efter att synas och vara relevant, krävs en marknadschef som inte bara följer strömmen, utan vågar leda den. Under det senaste året har Therese inte bara förstärkt ett varumärkes position på marknaden, utan har genom kreativitet, insikt och mod, infört nya sätt att öka förtroendet hos sina kunder. Med ett stort engagemang för kundupplevelse och innovation har detta bidrag skapat en plattform där varje besök är mer än ett köp – det är en upplevelse. Genom att våga omdefiniera och fokusera, har Therese lyft sitt företag till nya höjder.”

Juryns motivering, Årets Framtidslöfte 2024

Vinnare: Jasmine Darban

”Med örat mot marken har årets vinnare en avgörande roll i att väcka en ny, yngre målgrupp till aktivt deltagande. Genom sitt innovativa arbete har denna ledande profil inspirerat unga att utforska och engagera sig med stor nyfikenhet och entusiasm, vilket har lett till stor uppskattning inom hela branschen. Vinnaren har gjort bokläsning hett igen genom att bidra till att #BookTok blivit ett stort fenomen även i Sverige. Vårt framtidslöfte har lyckats med att dagligen inspirera unga till läsning med engagerande tips och content.”

Juryns motivering, Årets Disruptör 2024

Vinnare: Vidde

”Denna aktör har i grunden utmanat de etablerade normerna inom mobilitet och banat väg för en verklig revolution. Med en djärv inställning och ett radikalt nytt synsätt på branschen har de skapat förutsättningar för en transformation mot hållbarhet och tillväxt. Genom att inte bara erbjuda en produkt utan att också omfamna en cirkulär affärsmodell, har de förvandlat en traditionell bransch till en plattform för innovation och framtidstro. Disruptivt, djärvt och med en passionerad vision om en mer hållbar framtid, är man på väg att omdefiniera spelplanen för vintermobilitet.”

Juryns motivering, Årets Varumärkesresa 2024

Vinnare: Willys

”Under ett av branschens mest turbulenta år lyckades den här hjälten bibehålla sina grundmurade värderingar och helt enkelt fortsätta som vanligt. Genom smart affärsutveckling och kreativ kommunikation har man visat att pressade priser inte behöver vara likställt med sämre kvalitet. Tvärtom har man lyckats vända sitt varumärke från budget till fest, utan att tumma på vare sig pris eller kvalitet. Deras kommunikation har skapat stark igenkänning, och rationella erbjudanden har kryddats med en stor dos emotionella budskap. Konsumenterna har belönat deras konsekventa och trovärdiga varumärkesresa – och det vill även vi göra.”

Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika jurys:
www.mis.se/aretsmarknadchef

Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

OFFF Barcelona

Låt oss samskapa mer i framtidens kreativitet – insikter från The OFFF Festival Barcelona 2024

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

”Använd kreativiteten som en gemensam kraft där vi människor får samskapa mer”

På Marknadsföreningen känner vi Maria Westman som en uppskattad föreläsare och kursledare, men även som en av ledarna för vår nätverksgrupp Content Marketing. I april deltog hon på festivalen The OFFF i Barcelona och här delar hon sina tankar och spaningar med oss.

Maria Westman

Låt oss samskapa mer i framtidens kreativitet

– Insikter från The OFFF Festival Barcelona 2024

Festivalen ”The OFFF” i Barcelona är en samlingsplats för kreatörer från hela världen. I år ägde den rum i april för 24:e gången och hela 5 000 deltagare från 85 olika länder samlades för att ta del av ett fullspäckat program med över 100 framstående föreläsare och workshops.

Det var andra gången som jag själv deltog och insåg även denna gång att ”OFFF” är ingen vanlig konferens utan mer en festivalupplevelse där kreatörer samlas för att dela med sig av sina kunskaper och inspirera varandra. Festivalen består av flera scener på ett större konferensområde, inomhus och utomhus, och här skapas en viktig mötesplats där kreatörer under tre dagar, från lunch till sen kväll, generöst delar med sig av sin kunskap och sin passion för design, kommunikation och teknik.

Den röda tråden i år var helt klart den mänskliga approachen. Det skulle kunna ha varit ”portfolio-visningar” och ”kolla så bra det här blev”, men istället så står det ödmjuka kreatörer på scenerna och betonade de mänskliga aspekterna och gemenskapen för att lyckas. Jag samlade flera insikter under dagarna och delar här med mig av några.

  1. “AI needs us more then we need it – you have to feed it with creativity”
  2. ”Do you wanna go fast – go on your own. Do you want to go far – go together”
  3. ”No risk, no story”
  4. ”Be kind, be human and add more playfulness”
  5. “Create more of what you want to see”

1. “AI needs us more then we need it – you have to feed it with creativity”

Jag måste medge att det var en befrielse att lyssna på hur alla föreläsare på OFFF-festivalen belyste artificiell intelligens (AI) inte som ett revolutionerande fenomen, utan mer som ett värdefullt verktyg som kompletterar den kreativa processen. Jag upplever att i Sverige springer många åt samma håll vad gäller AI, flera har ännu inte kommit till den holistiska approachen ännu – att värdera AI utifrån vilken nytta och effekt det kan ge våra organisationer och varumärken.

Talarna på OFFF påminde oss om värdet av ett samarbete, att det är det som skapar kreativ höjd. De var stolta att berätta om sina samarbeten och underströk vikten av att tillsammans kan vi nå längre än vi någonsin skulle kunna göra på egen hand.

Men på OFFF var approachen att även om AI integreras i vårt arbete och i våra processer så är det kreatörerna själva som förblir vid rodret. Detta understryker en viktig punkt: AI behöver vår kreativitet mer än vi behöver den. Ja! Det är vi som matar den med innovation och originalitet.

2. ”Do you wanna go fast – go on your own. Do you want to go far – go together”

Ni som läser detta har alla gånger varit inne i någon form av en kreativ process. Den kan vara lite trubbig och inkonsekvent men den kan också vara följsam och logisk. Ofta är den lite både och – så är en kreativ process. Den är sällan en rak linje. Talarna på OFFF påminde oss om värdet av ett samarbete, att det är det som skapar kreativ höjd. De var stolta att berätta om sina samarbeten och underströk vikten av att tillsammans kan vi nå längre än vi någonsin skulle kunna göra på egen hand. Det interaktiva och agila arbetssättet som många anammar är verkligen något som bidrar till kreativ höjd.

3. ”No risk, no story”

Pandemiåren har satt sina spår. Jag hade nästan glömt av den och klev glatt in på överfyllda OFFF och fäste mitt inträdesband på handleden. Och jag vill nog helst förtränga den och tänka framåt. Men under presentationerna blev vi påminda av de internationella kreatörerna att den ägt rum. Och framförallt hur pandemin har drabbat kreativiteten. Flera vittnade om att isoleringen och ensamheten hade krympt kreativiteten på en allvarlig nivå, det var något både krampaktigt och lamslaget i deras ansikten när de berättade.

Om du inte vågar ta en risk så har du inget att berätta. Det var magiskt att sitta på åhörarbänken och lyssna på berättelserna hur pandemin likt ett stålbad gett en starkare kreativitet.

Men det var tydligt att det var kreativiteten som också hade tagit dem ur det lamslagna läget. Det bildades någon slags inre glöd och passion som gjorde revolt och satte igång andra typer av kreativa processer och gav en fantastisk output. Flera visade upp resultat som var helt extraordinära och flera hade också valt att satsa på egna projekt som stärkt deras kreativitet och egna varumärke. Modigt! Om du inte vågar ta en risk så har du inget att berätta. Det var magiskt att sitta på åhörarbänken och lyssna på berättelserna hur pandemin likt ett stålbad gett en starkare kreativitet.

4. ”Be kind, be human and add more playfulness”

Denna punkt hänger ihop med den ovan, men jag väljer ändå att utveckla den som ett spår från OFFF. Som en utdelning efter pandemin så har kreativiteten ökat. Men synen på vad som är viktigt i livet och i arbetet synliggörs på OFFF, med råge. Jag stöter på några andra svenskar sista dagen på festivalen och hör hur de snackar om gängkriminalitet och hur skönt det är att den brutala stämningen lyser med sin frånvaro på festivalen.

Ja, det är sant, det är skönt. För här är tonen väldigt human, alla föreläsare står på scenen och lyfter fram ”be kind”, ”be human”, ”work/life balance”… ja, det är ju ett högst professionellt evenemang där tonen skulle kunna vara ”work hard – play hard”, men istället lyfts människor fram och vikten av att tillföra ”more playfulness”.

Post-pandemiskt har inte bara kreativiteten ökat; det har också skett en skiftning i vad vi anser vara viktigt både i livet och i arbetet. På OFFF höjdes vikten av mänsklighet, vänlighet och en balans mellan arbete och fritid. Detta humanistiska tilltal är särskilt anmärkningsvärt i en tid där prestation, synlighet och leverans ofta är normen. På festivalen framförde talare från olika kulturer och bakgrunder vikten av mänsklighet och vänlighet inom alla aspekter av livet. De hade tonen av en framåtriktad och humanistisk syn på det kreativa arbetet. Den tonen tycker jag vi ska ta med oss in i framtiden.

5. “Create more of what you want to see”

Det är bussigt. Det är internationellt. Det är proffsigt. Det delas öppet och genuint av flera exempel och insikter. Bara genom att se presentationerna och arbetsproverna så blir vi inspirerade. De flesta har arbetat med stora internationella varumärken och visar upp sina alster. Det kan kännas lite pampigt, men de är inte malliga utan delar på ett generöst och ödmjukt sätt. Jag fastar för en föreläsare som håller i en presentation på lördag kväll klockan åtta. Han hänvisar till balansen mellan människa och maskin (tekniken) och vikten att skapa mer av det du själv vill se och ta del utav. Gör sådant som är bra för dig själv och för andra menar han.

Och den presentationen summerade även essensen av hela OFFF-festivalen; balansen av det humana och att nyttja teknik på ett framåtlutat sätt. Och vikten av hur kreativitet ständigt utvecklas och fusionerar kulturella och geografiska gränser, vilket inspirerar till öppenhet och äkthet mellan oss människor.

Skapa mer av vad du vill se, ta del av i framtiden och låt kreativiteten få vara inkluderande och nyskapande, och framförallt – använd kreativiteten som en gemensam kraft där vi människor får samskapa mer.

Text & foto: Maria Westman, Strategisk rådgivare & grundare, C by West AB

_____________
Läs mer om OFFF:
https://www.offf.barcelona/

Retail Media

Retail Media – Vad handlar den stora buzzen om?

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat

”Investera i data!”

– Spaningar från retail media-seminariet i Studio Puck

Vad är retail media och varför ska du bry dig? Det fick vi på Marknadsföreningen verkligen svar på denna eftermiddag i Studio Puck, med inbjudna gäster. Retail media har kommit att bli ett av de hetaste ämnena inom digital annonsering och förutspås av IAB Europa att omsätta 25 miljarder euro redan 2026. Det här bör alla nyfikna marknadsförare (oavsett bransch) ha koll på.

Eftermiddagen inleddes med att retailexperten Alex Baker gav oss en introduktion till ämnet och utblick. Retail media innebär i korthet att retailers kan erbjuda annonsörer ytor eller detaljerad data om sin målgrupp och deras beteenden till externa aktörer via handlarens egna kanaler. Med utfasningen av tredjepartscookies ges återförsäljare och retailers nu en chans till innovation och tillväxt, eftersom retail media använder förstapartsdata för att leverera riktade och effektfulla reklamstrategier för företag.

Alex berättade att retail media ses som den tredje stora vågen inom digital marknadsföring, efter sociala medier och initialt sök. Det har också gått förbi TV i räckvidd i vissa länder. Han bjöd också på en överraskningsgäst; Justin Sandee, som digitalt fångade upp sina erfarenheter från bol.com, med imponerande 13 miljoner kunder och 52 000 partners. Hans bästa medskick; investera i data (aktivera data för användning, så att du kan invertera detta i nästa steg). Steg två är att kika på search och displayannonsering på den egna sajten.

Stadium och Adlibris – tidigt ute att testa i Sverige

Retail mediaKonceptet är än så länge störst internationellt, där vi har mycket att lära från både USA, Asien och Europa, och har inte ännu slagit igenom lika brett i Sverige. Med Amazon som först på bollen i Sverige står bland annat Stadium och Adlibris  i startgroparna. Därför var det så roligt att vi i panelsamtal fick lyssna till våra medlemmar Veronica Fras, CMO Adlibris och Pino Roscigno, kommersiell chef Stadium, och deras resor. Alex hade också bjudit in Magnus Johansson, vd på Bumbee Labs, en leverantör av retail media-lösningar, som är tidigt ute med en GDPR-anpassad lösning för att samla in anonymiserad användardata från smartphones via WiFi. Magnus delade med sig av massor av värdefulla perspektiv från dagligvaruhandel där han tidigare var vd på Coop.

Adlibris finns över 15 miljoner böcker och kunderna förväntar sig en personaliserad upplevelse baserat på tidigare köp osv så de har arbetat mycket med machine learning m.m. Veronica berättade att de har börjat testa olika erbjudanden för förlag att marknadsföra titlarna mer spetsigt; där spannet går från små titlar till stora författarskap. Det här går hand i hand med och gynnar kundupplevelsen.

”Är vi en marknadsplats eller har vi en marknadsplats?”

Stadium är nu i en tillväxtresa och utforskande fas där de själva dels köper retail media hos plattformar som Zalando och Decathlon för sina egna varumärken i andra länder och dels implementerar retail media möjligheten för återförsäljare på sin egna marknadsplats, Stadium Connect, och på så sätt på sikt skapar ”ett eget mediahus”. Pino lyfte även perspektivet; ”Är vi en marknadsplats eller har vi en marknadsplats?” där det kan vara viktigt att bestämma sig vad som är viktigast, att sälja reklamytor eller skapa bästa möjliga kundupplevelse?. Stadium ska vara destinationen för ett aktivt liv, kundupplevelsen ska vara i fokus och retail media är ett verktyg för att lyckas.

Panelen dök ner i ett olika aspekter; allt ifrån hur man ska kunna samarbeta på bästa sätt med brands  framöver, till hur IT-säkerheten ser ut, och rent organisatoriska frågor. Frågorna går tvärs genom hela kundresan; marknad, CRM, försäljning, teknik samt order & ekonomi.

Vi i publiken fick en riktig crash course i ämnet och det här får vi garanterat anledning att dyka mer ner i. Tusen tack till Alex, Veronica, Magnus och Pino för att ni så generöst delade med er. Tack till Studio Puck för att vi fick hänga hos er denna eftermiddag och tack alla ni som kom! Ses snart igen.

______________

Två röster från deltagare

Jag gillar att gå på den här typen av sammankomster, för det är en bra omvärldsbevakning för mig. Där jag jobbar, på Svenska kyrkan, håller vi på att ta in ett nytt CRM-system och det här gav mig väldigt mycket. Bra ordnat, med bra talare och mycket tänkvärt!
Päivi Wiberg, Svenska kyrkan

Retail media

Det blev en bra framtidsspaning, att få de här insikterna i ett tidigt skede. Det är otroligt intressant och värdefullt!
– Niklas Magnusson, Fastr

Retail media
Årets Marknadschef 2024

Här är finalisterna i Årets Marknadschef 2024!

Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2024-04-11

Finalisterna klara för tävlingen Årets Marknadschef 2024

Efter ett intensivt juryarbete står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa 2024. Utmärkelserna delas ut den 16 maj i samband med eventet Årets Marknadschef på Rigoletto i Stockholm.

FINALISTER ÅRETS MARKNADSCHEF 2024

Andrea Lindgren, Pizza Hut 
Patrick Grabenbauer, Willys
Therese Kempe, Apohem
Tomas Bäcklund, Elite Hotels

FINALISTER ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE 2024

Amanda Ekström, Tuggmotstånd
Jasmin Darban, kreatör och influencer
Olga Grönvall Lund, Reformaten
Redwaan Hossain, Adidas

FINALISTER ÅRETS VARUMÄRKESRESA 2024

Beijer Byggmaterial
Eldorado
Stockholms Handelskammare
Willys

FINALISTER ÅRETS DISRUPTÖR 2024

Naima
Varannan Vecka
Vidde
Your Beet

Tävlingen har vuxit år för år och 2024 har vi fått in rekordmånga bidrag; det är imponerande prestationer, talang och framtidskraft i branschen”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”Nu laddar vi för 16 maj där eftermiddagsgalan kommer bjuda på massor av inspiration kring årets tema ’Smartare tillsammans’, härligt nätverkande och att vi korar vinnarna”, fortsätter hon.

Vår starka jury, uppdelat i fyra kategorier, har de senaste veckorna haft förmånen att läsa igenom och diskutera alla bidrag. Marie Thorslund, juryordförande i Årets Marknadschef och affärsområdeschef på KiMM, hyllar bidragen som kommit in och reflekterar över de tuffa diskussioner som krävts för att för att utse finalisterna.

Att bedöma betydelsen av marknadschefens roll för företagets framgång är nyckeln till detta personliga pris. Aldrig tidigare har vi fått in så många starka bidrag från så många olika branscher. För oss i juryn har det varit både lärorikt och inspirerande att ta del av alla case och unika stories med olika förutsättningar. Efter noggrant övervägande och livliga diskussioner har varje jurygrupp nu valt ut fyra imponerande finalister i respektive kategori. Vi ser fram emot att kora vinnaren den 16 maj på Rigoletto, säger hon.

Vi slogs av hur många av kandidaterna som inte bara är skickliga i att åstadkomma förändring utan hur de också fångar tidsandan och tar tag i viktiga problem och utmaningar för vår samtid, säger Jacob Östberg, juryordförande Årets Framtidslöfte och professor i företagsekonomi och marknadsföring.

Alex Baker, juryordförande i Årets Disruptör, global retail strateg, ängelinvesterare och Principal på Nordic Retail Hub, tycker att årets gallring av nomineringarna möjligtvis var en den svåraste hittills, vilket gjorde att diskussionerna var spänstiga och berörde flera perspektiv. Hanna Axelsson, juryordförande för Årets Varumärkesresa och seniorkonsult på Rud Pedersen Communications, reflekterar kring att jurygruppen i år hade mycket starka bidrag att bedöma.

Vi har fördjupat oss i förflyttningen av dessa varumärken utifrån affärsnytta och varumärkes-KPI:er. Vi har även tagit särskild hänsyn till de organisationer som jobbat integrerat med sin varumärkesresa och naturligtvis går det inte att välja finalister utan att även lägga vikten vid ett kreativt och innovativt innehåll, säger hon.

Om eventet

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 16 maj under ett eftermiddagsevent på premiärbiografen Rigoletto. Vi ser fram emot att ännu en gång rulla ut rosa mattan för en energifylld eftermiddag med inspiration, panelsamtal, hyllningar och bubblande bransch-AW.

Årets tema är Smartare Tillsammans: 2024 är året då man behöver plocka fram alla ess i rockärmen. Och det finns en kraft som få andra. Att nyfiket utforska, utbyta erfarenheter, tänka nytt, och framför allt, att göra det tillsammans. Att i nya konstellationer sätta kompassen och boosta kulturen – tillsammans. Tillsammans internt och externt. Tillsammans med teknik och AI. Tillsammans, för att hitta nya synergier och låta kreativiteten blomstra. Låt 2024 bli året då vi blir smartare, bättre och starkare. Tillsammans.

Mer information om tävlingen (kriterier, jury mm) och biljetter finns här: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Årets Marknadschef 2024 presenteras i samarbete med våra partners

ÅMC24

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2023: Johan Fernstedt, UNIONEN (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, SUICIDE ZERO (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör 2023), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, POLESTAR, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, REDLOCKER (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, KLARNA (Årets Marknadschef), Roza Azimi, SNAPTIVE (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

AI för marknadsförare

”Man tar verktygen på större allvar än tidigare” – Sara Öhman ger färska tips inför nästa kurstillfälle 23 maj!

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Kurser

”AI är inte bara ChatGPT – det finns så otroligt många verktyg som är specialiserade på att lösa specifika utmaningar vi som marknadsförare möter”

Nu har vi hunnit genomföra några tillfällen av vår populära AI-kurs med Sara Öhman och vi är superglada för alla fina omdömen vi fått från deltagare! Nu är det äntligen dags för nästa tillfälle, den 23 maj. Du som inte tagit del av Saras AI-kurs än kan nu säkra din plats och få reda på hur du kan använda dig av den nya tekniken på bästa sätt. Inför kursen får vi här några färska spaningar av vår kursledare och AI-expert Sara Öhman!

Sara Öhman

2023 var året alla surrade om AI. Har intresset svalnat något i år, eller har vi bara gått över i en ny fas?

– Under 2023, framförallt under hösten, såg vi lite kris och panik. Alla kände att de låg efter och prokrastinerade därför att börja testa sig fram. Nu tror jag många marknadsförare känner att de har testat sig fram men inser att det är mer komplext än vad de trott tidigare. AI-verktyg är helt enkelt inte Google.

Hur går dina tankar om hur marknads- och kommunikationsavdelningar kommer att använda AI det kommande året?

– I takt med att vi marknadsförare inser att AI-verktyg är mer komplexa än vi trott inser vi även hur mycket som går att göra med dem! Det tror jag gör att man tar verktygen på större allvar än tidigare. Det går inte att vara i ”utforska-stadiet” hur länge som helst utan för att få mer ut av AI behöver vi dyka djupare i verktygen.

Framförallt behöver vi förstå två viktiga saker som marknadsförare:

  1. Vi kan göra mycket mer om vi både investerar i verktygen och börjar dela vår egna data/material. Där begränsar gratis-verktygen oss. Med egen data kan vi komma med mycket större insikter och jag vågar påstå att värdet av verktygen 10-dubblas.
  2. AI är inte bara ChatGPT. Det finns så otroligt många verktyg som är specialiserade på att lösa specifika utmaningar vi som marknadsförare möter. Däremot är ChatGPT ett mycket bra allround-verktyg som är bra att lära sig.

Har det kommit några nya intressanta verktyg under den senaste tiden?

– Jag väntar mest på att Google Looker Studio ska bli så pass bra som deras promovideos visar. Vi är många som längtat efter dagen när det blir enkelt att göra analyser av marknadsaktiviteter för att komma med snabbare insikter.

Sedan är det kul att även ljudgenerering börjar komma lång väg! Förutom att skapa ljud av textprompter har jag den senaste tiden börjat översätta utbildningsvideos till andra språk där man hör min röst även fast jag pratar exempelvis finska.

Det verkar som AI-genererade videor, skapade utifrån en text-prompt, är på väg att bli stort..?

– Ja, när Sora väl lanseras, och lämar test-stadiet, så kommer många få upp ögonen från text-till-video. Idag kan bland annat Runwayml.com och Pikalabs.com göra samma men bara generera videos i några få sekunder.

Din senaste AI ”WOW moment”?

– Min poddkollega Fredrik Malmstöm visade mig descript.com för att klippa poddar och videos. Det verktyget innebär att inspelningen av en podd transkriberas och att redigeringen av ljud och video sedan sker med att man redigerar i ett textdokument. Även om jag förstår att det går att göra var det häftigt att se in action.

Gül Heper Jämterud

Gül Heper Jämterud spanar kring marknadschefens roll

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet

”Marknadschefer måste kunna ha kompetens att påverka och förbättra hela kundresan”

I slutet av förra året kunde vi presentera en spännande nyhet – att CMO goes TECH nu har integrerats till ett av våra temabaserade kunskapsnätverk. Premiärträffen med nätverket skedde den 9 april. Inför denna passade vi på att ta en pratstund med nätverkets ledare Gül Heper Jämterud om vad vi kan vänta oss från hennes håll i år, och om marknadschefens roll i stort. 

Gül Heper-Jämterud

Framtidsutsikter och trender för 2024

CMO – en CEOs högra hand
CMOer med kund-, affärs- och teknikperspektiv blir avgörande inom företag som vill ligga i framkant. CMO goes TECH har under de senaste sex åren främjat utvecklingen av CMOer och liknande roller kompetens och uppmanat dem att ta på sig en mer komplex roll för att påvisa deras effekt på affärsutveckling inom företagen. Denna förändring innebär en ökad efterfrågan på kompetensutveckling samt en förståelse bland ledningsgrupper och styrelser för att rekrytera individer som kan vara en brygga mellan affär och IT. Detta för att skapa optimala förutsättningar för kundupplevelser och affärsmöjligheter.

Till exempel har Volvo aktivt betonat denna typ av kompetens i flera av sina senaste jobbannonser. Det är en positiv utveckling som äntligen börjar ta fart! Marknadschefer måste kunna ha kompetens att påverka och förbättra hela kundresan innan de investerar pengar för att dra in trafik till något som inte ger tillfredsställande avkastning, såsom en dålig webbplats eller en otillfredsställande butiksupplevelse.

Kundupplevelser på nya nivåer
Customer Experience (CX) blir alltmer avgörande och omfattar varje interaktion som kunder har med ett företag, oavsett om det sker offline eller online. Det krävs innovation inom olika områden såsom produkter, kanaldistribution och användningen av teknik för att göra det enklare och bättre för kunderna. Det sträcker sig långt bortom traditionell kundtjänst eller enkla nyhetsbrev och handlar om att skapa en sammanhängande och positiv upplevelse genom hela kundresan. CMO har en viktig uppgift att driva denna agenda.

Det är viktigt att företag balanserar mellan att driva omedelbara resultat och att investera i varumärkeskapital för att säkerställa långsiktig framgång och hållbarhet på marknaden.

Teknik kopplat till affärsnytta
Vi kommer att börja se en ökad förståelse för hur företag kan skapa affärsnytta genom att använda teknologier som AI, vilket även frigör tid för att utveckla verkligt differentierande strategier och kreativa koncept. Förhoppningsvis kommer vi också att märka en ökning av användningen av AR/VR i Sverige, inspirerad av framgångsrika exempel från tex USA.

Hållbarhet
Samtidigt kommer det att bli allt viktigare att belysa och hantera hållbarhetsaspekterna av att använda den ökande processkraften för att arbeta med AI och andra teknologier.

Varumärkesbyggande
Under de senaste åren har många företag inriktat sig på prestanda på grund av den rådande konjunkturen, men tyvärr har många försummat vikten av långsiktigt varumärkesbyggande och brister därmed i den interna kompetensen för detta område. Det långsiktiga varumärkesfokuset blir alltmer kritiskt, särskilt i kombination med de kortsiktiga tillväxtdrivande kampanjerna. Det är viktigt att företag balanserar mellan att driva omedelbara resultat och att investera i varumärkeskapital för att säkerställa långsiktig framgång och hållbarhet på marknaden.

Storydoing blir en avgörande del av detta, där företag behöver leda med syfte både i sina budskap och i sin affärspraxis.

Cybersäkerhet
I dagens digitala klimat är ingen immun mot hotet om cyberattacker. Det är därför av yttersta vikt att företag kontinuerligt stresstestar sina krisberedskapsplaner och säkerställer full överblick över sina system, risker och säkerhetsåtgärder.

Vad kan våra medlemmar förvänta sig av dig och CMO goes TECH  i år?

CMO goes TECH kommer att fortsätta att inspirera medlemmarna genom att belysa aktuell teknik och innovativa metoder för varumärkesbyggande som skapar förbättrade kundupplevelser, starkare varumärken och ökad försäljning. Vi kommer att bjuda in ledande företag och leverantörer på området för att presentera de senaste trenderna och affärsresultaten som har uppnåtts genom att implementera dessa tekniker.

Bland de kommande presentatörerna finner vi företag som B&O och Volvo Group, vars representanter är tydliga förespråkare för innovation inom kundupplevelser (CX) och varumärkesutveckling.

Dina nuvarande funderingar och reflektioner?

Jag reflekterar ofta över hur lång tid det tar för företag att inse den avgörande betydelsen av att ha marknadschefer med kompetens inom affärsutveckling, varumärkesbyggande och skapande av kundupplevelser med stöd av relevant teknik. Det är tydligt att detta är avgörande för att skapa ökad lönsamhet och kundnöjdhet, och jag hoppas att fler företag snart inser detta och agerar därefter.

Till er som är marknadschefer uppmanar jag er att våga driva utvecklingen framåt och använda er kommunikationsförmåga för att påverka internt. Det är också avgörande att ni säkrar en plats i ledningsgrupper och styrelser för att driva på denna utveckling, då vi riskerar att hamna långt efter många andra länder om vi inte agerar snabbt.

 

Mer om vår nätverksgrupp CMO goes TECH här >>

_____________
Gül Heper-Jämterud is a renowned leader in the brand and digital space, known for her innovative prowess and entrepreneurial acumen. Currently serving as founder of CMO Goes Tech, she also contributes her expertise as a consultant, advisor, and board member to various corporations. With a two-decade career, Gül has held high-profile international leadership roles with distinguished brands such as Absolut Vodka, Nespresso, Coca-Cola Europacific partner, HTL Hotels, Manolo Blahnik, and Scandic Hotels.

Gül is a respected international presenter, with a keen interest in future-focused brand development, encompassing customer experiences, digitalization, and innovation. In 2017, she established CMO Goes Tech, an international network with 1000 members in ten countries, committed to bringing together forward-thinkers to redefine the CMO role by leveraging advanced technologies to improve the customer experience.

Moa Gryzelius

Möt Moa Gryzelius – Key Account Manager på praktik från IHM Business School

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Övrigt

Hungrig på kunskap och med siktet på en chefsroll

– Vi möter vår nya praktikant från IHM Business School!

Vi är så glada att med start denna vecka välkomna vår praktikant Moa Gryzelius från IHM Business School! Moa har fått en rivstart med det första eventet redan avklarat. Vi ville både presentera och lära känna Moa lite bättre, så vi rev av några frågor till henne och upptäckte en Key Account Manager med bakgrund som kock, personlig assistent, bingovärd och väktare(!)

Vem är Moa?

– Jag är en värmländsk charmknutte som siktar mot stjärnorna. Mitt livsmotto är ”To the top and beyond!”.

Berätta om dina studier på IHM

– Jag studerar Account Manager B2B på IHM Business School, där jag får lära mig bland annat om affärsmannaskap, försäljning, digital & social selling och nästa hösttermin även affärsjuridik. Redan sedan barnsben tyckte min mamma att jag skulle jobba i säljbranschen då jag var en mästare på att argumentera och få som jag ville. Jag har dock endast doppat tårna kring ämnet och jobbat som telefonförsäljare, men där presterade jag på topp och tanken om att sätta bollen i rullning mot att avancera inom sälj växte mer och mer.

Vad kan du berätta om din bakgrund?

– Jag flyttade till Stockholm för fem år sedan för att jobba som kock. Jag utbildade mig i Dalarna under ett års tid och sen bar det iväg till storstan! Dock märkte jag ganska snabbt att det inte var en miljö för mig. Jag beslöt mig för att läsa upp mina gymnasiebetyg och hade samtidigt olika extrajobb som personlig assistent, bingovärd och väktare. Efter studierna ägnade jag mig endast åt säkerhetsbranschen, men efter några år tröttnade jag på det. Jag hade sugit i mig all kunskap jag kunde få och slutade att utvecklas. Då beslöt jag mig för att kasta mig in i säljvärlden och började på IHM Business School.

Vad var det som fick dig att söka praktik hos Marknadsföreningen?

– Jag fick upp ögonen för Marknadsföreningen just för min hunger efter kunskap. Här har vi ett ställe som minst sagt aldrig slutar leverera! Jag fick en känsla av att på MiS kan man aldrig sluta utvecklas, det är en av de viktigaste aspekterna för mig karriärmässigt. Under min intervju med Marie och Elina tyckte jag vi fick en fin kontakt, redan där kände jag mig otroligt välkommen.

Var ser du dig själv om 5 år?

– Definitivt i en chefsposition, förutom att ta mig själv framåt och bli framgångsrik vill jag även hjälpa andra att utvecklas och bli deras allra bästa jag. ”If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together”.

Marketing Afternoons

Spaningar från Marketing Afternoons – Ladda ner white paper ”Kraften i intraprenörskap”

Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Marketing Afternoons, Referat

”Vägen framåt handlar inte bara om att överleva; det handlar om att blomstra i en värld som omfamnar det nya normala”

– Spaningar från Marketing Afternoons på temat intraprenörskap

På vårens första Marketing Afternoon var temat kraften i intraprenörskap – och hur marknadschefen kan bli vinnaren i morgondagens mest framgångsrika bolag. Det var ett stort och intresserat gäng som minglade över en powerfika och sedan fick lyssna till Albert Bengtson inledande keynote om 4C-modellen från boken ”Principles of intrapreneurial capital”.

Hur kan man som organisation främja innovation och intraprenörskap?

4C-modellen är ett verktyg för att navigera i det okända och är uppbyggd kring grad av förändringar (från stabilt till föränderligt) samt hur stor påverkansgrad individer har. I utforskarfasen (låg påverkan/föränderligt) handlar det mycket om att lyssna, nätverka och skapa förståelse för det nya utanför det egna bolaget. Man behöver hitta nya sammanhang att inspireras och diskutera med andra. Marknadsföreningen är ett bra exempel på plattform för detta, olika co-working spaces ett annat.

När du sedan tar över idéerna/projekten in i cocooning (hög påverkan/föränderligt) så handlar det om att kunna jobba både med visionen och detaljerna samtidigt för att preppa idén för ”reveal” och beslutsfattande. Albert poängterade att i den här fasen handlar det om att bygga styrka med ”know who” inte ”know how”. Vi fick med oss flera tips om hur man kan stärka sitt case, undvika fallgropar och övervinna hinder i processen, inte minst när det är dags för beslut och implementering. Allt med syftet att fortsatt skapa framgångsrika storbolag i en föränderlig värld.

Eftermiddagen fortsatte med två fördjupande case från intraprenörerna Linda Wakeham, Kommunikations- och PR-ansvarig på Kronans Apotek, samt Gül Heper-Jämterud, grundare av CMO goes TECH.

Kronans Apotek + Aktarr = jättesuccé

Linda berättade om den framgångsrika satsningen till den arabisktalande befolkningen i södra Sverige och ett samarbete med mediehuset Aktarr (500k följare på FB – tredje största efter Aftonbladet och Expressen). Video blev modellen, med egna anställda som medverkande, och succén var ett faktum. Det såldes slut i hyllorna och Kronan skapade värdefull information till denna informationseftersatta grupp, inte minst under pandemin. Linda lyfte även caset med Charlotte Kalla och satsningen i Metaverse, ”Pharmaverse”.

En hotellsatsning som visade vägen

Gül delade med sig av det spännande arbetet att lansera HTL hotels, P/E-backade och med en mycket tight tidplan. De hade exempelvis 10 dagar att lansera varumärket. Det hela började med ett gediget arbete med att lära känna målgruppen, och sedan våga tänka nytt. En nyckel för framgång var att använda ny teknik för en bättre kundupplevelse (div praktiska lösningar i rummen, all info på tv-skärm, “Local Everywhere”; guider till respektive stad).

Gül avrundade med ett par tips:

  • Våga utmana
  • Ställ de ”dumma” frågorna
  • Titta på/hämta info från utanför branschen
  • Ta från beteenden som redan finns och ta dem till nästa nivå

Tack United Spaces för ett fint samarbete kring Marketing Afternoon, Tack Roland Williams, Birgitte Stjärne och Albert Bengtsson, författare till boken ”Priciples of Intrapreneurial Capital”, samt Linda Wakehamn och Gül Heper-Jämterud för att ni delade med er så generöst av era erfarenheter och inspirerande case! Tack alla som var med denna eftermiddag och för en bubblande frågestund och eftersnack. Den maxade energin i rummet bådar gott för intraprenörskap i alla representerade bolag denna eftermiddag. Ses snart igen!

Visst blir man sugen på att veta mer!? 👀

Ladda ner ett whitepaper om 4C-modellen och mer om casen från Kronans Apotek och HTL-hotels här.
(Du som är medlem kan hålla utkik i veckans medlemsbrev för en direktlänk till PDF’en). 

LADDA NER OCH LÄS: ”Så blir marknadschefen vinnaren i morgondagens mest framgångsrika bolag”

I detta dokument kan du läsa mer om 4C-modellen och hur den förverkligas genom case från Linda Wakeham, Head of Communication & PR, Kronans Apotek och Gül Heper-Jämterud, grundare av CMO goes TECH samt varumärkes- och digitaliseringskonsult, under hennes arbete med HTL Hotels.

whitepaper
Klicka och ladda ner!