State of Nordic PR 2024 – Mynewsdesk ger oss sina bästa spaningar
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg
”Mer relevans och ännu bättre tajming är en del av framgången framöver”
Mynewsdesk är en av våra uppskattade partners till Årets Marknadschef 2024. Tidigare i år släppte de sin rapport ”State of Nordic PR” med en temperaturmätare på branschen. Här får vi en pratstund med deras Head of Communications, Sofia Thorngren, som ger oss sina spaningar från rapporten. Vi checkar även in med deras nordiska marknadschef Malena Bjälkdahl, för hennes tankar om marknadschefsrollen samt om vårt event på Rigoletto den 16 maj. Tillsammans ger de oss bl a en bild av kommunikatörs- och marknadsförarrollen av idag som präglad av såväl ökande utmaningar och komplexitet, som i högre grad belönande och dynamisk.
1. Vem är du och vad kan du berätta om hur marknadsteamet på Mynewsdesk arbetar?
– Jag heter Sofia Thorngren och arbetar som Head of Communications på Mynewsdesk, där jag ansvarar för det övergripande arbetet med vårt varumärke och kommunikation. Marknadsteamet hos oss är en väl sammansatt grupp med specialiserade fokusområden som hanterar olika aspekter av marknadsföringen, för att göra oss så flexibla och effektiva som möjligt. Eftersom Mynewsdesk är ett SaaS-företag verksamt inom kommunikationsbranschen är det viktigt för oss att ha ett team som kan arbeta både med strategisk långsiktig kommunikation och riktade digitala kampanjer för att driva trafik och tillväxt.
Våra teammedlemmar är experter på allt från performance marketing och martech till PR och medierelationer, vilket gör oss väl rustade för att möta marknadens skiftande behov. Som marknadsteam är vårt gemensamma mål såklart att skapa engagerande och relevanta kampanjer som stärker vårt varumärke och vår närvaro både lokalt och globalt.
2. Ni har varit tidigt ute för att integrera AI i era tjänster – hur och varför?
– Kraven på oss som arbetar med marknad och kommunikation ökar hela tiden, och efter mer än 20 år i branschen har vi tydligt märkt av den utvecklingen. Faktum är att AI inte är ett nytt fenomen för oss på Mynewsdesk. Vi såg tidigt potentialen med AIs möjlighet att snabbt hantera stora mängder av data. Däremot har de lösningar som rullats ut på bredare front nyligen möjliggjort det för oss att fokusera på hur vi kan integrera det på bästa sätt för våra kunder.
Vi har alltid velat göra livet enklare för kommunikatörer och marknadsförare. Och istället för att slänga in ännu en ”AI-tjänst” på kommunikatörers to do-lista, så har det varit viktigt för oss att det blir en naturlig del av vår befintliga lösning.
Vår AI är speciellt utformad för just kommunikatörers rutiner och är smart nog att kunna dyka ner i användarnas och deras organisationers specifika behov. Den kan generera skräddarsytt innehåll och komma med smarta idéer som inte bara träffar rätt, utan också stöder företagets övergripande kommunikationsmål.
Med en specialanpassad AI-lösning för just PR och kommunikation blir det möjligt för oss att erbjuda personligt stöd som verkligen gör skillnad. Den är både pålitlig och lätt att använda och ger PR-arbetet en rejäl skjuts framåt – utan att krångla till det!
3. Tidigare i år släppte ni rapporten State of Nordic PR med en temperaturmätare på branschen – vad tycker du stack ut mest, några reflektioner?
– För oss blev det tydligt att påverkan spelar en stor roll för oss kommunikatörer, både i hur vi ser på vår egen position och inom organisationen som helhet. Det handlar om att vara en proaktiv del av samtalet och inte bara kommunicera det vidare.
Något som verkligen stack ut i våra observationer var kommunikatörers starka önskan att spela en större roll, inte bara på arbetsplatsen utan också i samhället. Samtidigt känner många frustration över den snabba förändringstakten och hur komplexiteten i deras roller ökar. Ansvar och skyldigheter växer ofta snabbare än deras befogenheter, och faktiskt känner över hälften av de tillfrågade sig så pressade av dessa förändringar att de överväger att byta yrke.
Trots dessa utmaningar finns det en otrolig entusiasm för att inte bara anpassa sig utan även använda dessa förändringar för att stärka sin egen position. Detta visar tydligt hur viktigt och spännande vårt arbete är just nu, speciellt med tanke på hur ny teknik som AI kan spela en roll i att forma framtiden för vår bransch!
4. Vad händer hos er 2024 – några nyheter som du vill dela med dig av?
– Under 2024 ser vi fram emot att fortsätta dela med oss av viktiga trender och insikter från både vår egen kundbas och branschen i stort. Vi planerar också att publicera en ny trendrapport i slutet av året som belyser de senaste utvecklingarna och möjligheterna.
På produktfronten kommer vi att fortsätta att förbättra och fördjupa våra erbjudanden inom medieanalys. Vi ser detta arbete som avgörande för att ge våra kunder ännu bättre och mer detaljerade insikter som stöttar dem i deras marknadsarbete.
Vi har även märkt ett växande intresse för vår Brand Report bland våra kunder. Det är en rapport som ger marknadsförare och kommunikatörer en tydlig och enkel översikt över hur deras varumärke presterar över tid, vilket är oerhört värdefullt i en bransch där många kämpar med att på ett effektivt sätt mäta varumärkeskännedom och positionering.
Vår Brand Report har visat sig fylla en viktig funktion, och att erbjuda enkel tillgång till den här typen av information är något som verkligen uppskattas av marknadsförare.
Hallå Malena Bjälkdahl, nordisk marknadschef på Mynewsdesk!
5. Ni är med oss på Marknadsföreningen som partner till Årets Marknadschef i år igen – hur ser du att rollen utvecklats under åren som du varit verksam?
– Det är framförallt två skillnader som jag ser det. Den första är den tekniska utvecklingen vilket ställer helt andra krav på oss som avsändare av kommunikation. Vi behöver förhålla oss till bl a nya plattformar för att möta konsumenten där den befinner sig, men också nya system. Det här ställer stora krav på att du har din data i ordning så att du kan arbeta med insikter kring målgruppen och det här ser jag kommer bli än viktigare framöver.
Men såklart så ger det här ju oss också fantastiska möjligheter att kunna möta mottagaren där den konsumerar just våra budskap bäst. Så mer relevans och ännu bättre tajming är en del av framgången framöver är jag övertygad om och det fixar vi bara genom att vi ligger ännu närmare vår målgrupp än tidigare.
Det andra är att rollen blivit oerhört bred sedan jag började jobba med marknadsföring 2005. Om vi tar media t ex så var då det stora för många annonsörer DM, dvs riktad storskalig marknadsföring och sen köpte vi printannonser, körde radioreklam, hade ett event och sen var det inte så mycket mer om jag skulle förenkla det lite. Idag köper du absolut fortfarande delvis de medierna, men du har också hela den digitala affären som du måste behärska och som ställer stora krav kompetensmässigt både på dig själv och teamet.
Det gäller med andra ord att välja sina teammates väl för teamet är oerhört viktigt idag. Du behöver även kunna hantera helt andra typer och mängder av data, men också hela tiden ligga steget före på ett annat sätt än tidigare eftersom allt går så otroligt snabbt idag. Och då pratar jag bara mediebiten. Så idag förväntas man besitta väldigt många fler kompetenser än för bara 10 år sen och det är självklart en fantastiskt rolig tid att verka i!
6. Vad uppskattade du mest med eventet i maj?
– Det var ett fantastiskt event där jag fick en möjlighet att inspireras, imponeras och överraskas. Det blev många intressant samtal, däribland med några av vinnarna vilket var extra roligt, och förhoppningsvis kan detta leda till fler spännande samtal. Det fysiska mötet är verkligen fantastiskt!
7. Vad får du ut av medlemskapet i Marknadsföreningen?
– Vi får en möjlighet att föra dialog med många intressanta bolag och människor som vi annars inte skulle nå på samma sätt. MiS är en jättespännande och relevant partner för oss som bolag, men där vi också själva som medlemmar får tillgång till alla fina events som MiS gör i sin egen regi.