Karin Zingmark
Marknadsföreningen Stockholm | Gästblogg, Kurser

”Ledare måste jobba så mycket mer med att engagera sina team”

”Tack Marknadsföreningen Stockholm och Marie Sommar för att ni bjöd in Karin Zingmark för att prata om ledarskap på distans (på distans!) för nätverket MiS Marknadscheferna igår morse. Karin gjorde en fantastisk presentation som bjöd på både inspiration och konkreta tips på ett genuint och närvarande sätt. Ett mycket lyckat webbinarium, ren och skär lyx en vanlig tisdag!” 😀🥰”
Michèle Sandstedt, Marknadschef, EFFSO

Karin Zingmark
Karin Zingmark

_________

Vi blev superglada av pepp och glada tillrop efter vår senaste träff med nätverksgruppen MiS Marknadscheferna, som skedde online härom veckan. Vi hade då bjudit in Karin Zingmark, författare, rådgivare & nominerad som ”Årets Talare 2019” av Talarforum, för att prata om ledarskap på distans.

Vi diskuterade då bl a att det är mycket som ställs på sin spets när man tvingas jobba på distans. Ledarskapet blir otroligt viktigt, och speciellt då ur perspektivet att ha en hög nivå av tillit inom teamet.

Vi djupdök också i det kommunikativa, vikten av att förstå och anamma medielandskapet idag, både som ledare och som medarbetare:

Det finns många ledare som banar väg och inspirerar genom att kommunicera på ett öppet, äkta och transparent vis via de plattformar vi alla använder dagligdags numera – långt ifrån putsade och polerade reklambudskap. Som medarbetare kan man göra mycket både för att förstärka tilliten teamet, bidra till organisationens varumärkesbyggande men också för att förenkla och förbättra samarbetet när många jobbar hemifrån. Detta och mycket mer gick vi igenom”, sammanfattar Karin.

För den som vill få mer praktiska och handfasta tips för att utveckla sitt eget ledarskap har vi en kurs i just detta med Karin den 4 november:

Inför kursen passade vi också på att ställa 3 snabba frågor till Karin:

Varför behövs förändringsledning?

– Tack vare digitaliseringen och en snabb teknikutveckling ställs allt högre krav på företag och organisationer att ställa om och anpassa sig till nya förutsättningar. Kunder har en uppsjö av möjligheter att lösa sina problem idag, och nya tillkommer ständigt. Hur ska företagen säkerställa att fortfarande vara relevanta för sin kund?

Istället för som tidigare, i en långsam och icke uppkopplad värld, fatta beslut med hjälp av historisk data (försäljningsstatistik/kundundersökningar osv) och sen delegera till en marknadsavdelning att informera om beslutet, behöver man bygga en kommunikativ organisation. Som kommunikativ organisation öppnar man upp och bjuder in till dialog med kunder och omvärld, och man fattar beslut genom en transparent och öppen kommunikation via de digitala plattformar vi alla finns tillgängliga på.

Corona har inneburit ofantligt mycket lidande, sorg och stress. Men det har också inneburit ett nytt sätt för många att se på arbetslivet

På detta sätt byggs ambassadörer och lojala kunder som tillsammans med företaget driver ständiga förändringar och förbättringar. En sådan kommunikativ organisation kräver ett ledarskap med sin grund i tillit, så att medarbetarna känner sig trygga och engagerade för att bidra till förändring. Den kräver ett starkt och tydligt kommunicerat uppdrag, samt värderingar som inte bara sägs utan som ageras efter. Och den kräver en öppen, transparent och modig kommunikation.

Ställs det nya krav på ledare under denna tid av ökat arbete på distans?

– Ja! Både ledare och medarbetare måste jobba mycket mer med sin kommunikation. Att vara lyhörd för varandra och höra av sig för att kolla läget, att föra in glädje och social samvaro trots samarbete på distans, att vara tydlig kring mål och uppföljning är några viktiga pusselbitar. Ledare måste jobba så mycket mer med att engagera sina team, att fira framgångar (och kanske misstag), att tagga tillsammans inför svåra utmaningar och att vara närvarande digitalt på ett sätt som känns positivt.

Över huvudtaget behöver vi ställa om från vårt fokus på fysisk arbetsmiljö till fokus på vår digitala arbetsmiljö – hur samarbetar vi digitalt? Var sparar vi statisk information såsom policies osv, och var träffas vi för dialog och diskussion? Hur håller vi våra möten och hur kan vi jobba annorlunda med både muntlig och skriftlig kommunikation?

I din roll som föreläsare och utbildare inom ledarskap, vilken är din största ”Wow moment” hittills?

– Under mina år på Microsoft ville vi inspirera människor att förstå möjligheterna med ett fritt, flexibelt och uppkopplat arbetsliv – vi hade ju infört det redan 2012. Bland annat genomfördes ”Jobba hemma-dagen” årligen, och vi hade över 100 000 människor som besökte vårt aktivitetsbaserade kontor för att lyssna till föreläsningar om hur man kunde jobba med tillit och kommunikation som grund.

När Corona kom tvingades de flesta av oss som har möjlighet att jobba hemifrån, och jag är helt fascinerad över den snabba utveckling som skett när vi lär oss tekniken och förstår möjligheterna. Corona har inneburit ofantligt mycket lidande, sorg och stress. Men det har också inneburit ett nytt sätt för många att se på arbetslivet, och även om det inte passar alla är det många som fått mer lugn i sin vardag, med tid för sånt som annars prioriterades ner. Det glädjer mig!

Sagt om Karin Zingmark

Karin Zingmark är en helt fantastisk föreläsare som med kunskap, glädje och mycket passion förmedlar sina insikter och analyser. Hon är en av Sveriges absolut bästa föreläsare inom sitt område. Retorisk skicklig på att förmedla komplexa saker som gör att man som lyssnare förstår och kan ta till sig budskapen på ett enkelt och inspirerade sätt. Karin är inte bara en fantastisk föreläsare utan en unik person som alltid ger det där lilla extra för sina deltagare, har man en gång lyssnat på Karin vill man bara höra mer och mer. Jag ger mina varmaste rekommendationer för Karin Zingmark!
Karin Nordin Söderlund, Biträdande Marknad & kommunikationschef, Jusek

Karin Zingmark har full koll. På trender, på hur kommunikation måste se ut i dag och på hur ditt företag måste agera för att vara relevant. Hon levererar dessutom sitt skarpa budskap med glödande engagemang, stor proffsighet, hög scennärvaro och många skratt.
Katarina Strömberg, Executive event editor & moderator Webbdagarna, Next, TechWorld Summit, Next Generation Threats m fl.

We invited Karin to speak at Facebook’s C-Suite initiative, Agency Influencer Series, a forum where we gather our most important and senior agency clients. Karin delivered a key-note on the topic Brave trough trust and guided our clients around this topic in a knowledgeable, insightful, inspiring and powerful way. She also created a forum where our clients felt invited to share and learn from each other. Karin has a unique ability to see things clearly and inspire people around her and she does so with a warmth, empathy and a positive mind-set. It was great to work with Karin, from start to finish, in this for us, very important and prestigious project.”
Liv Sandberg, Head of Agency, Facebook