Mikael Lenneryd
Marknadsföreningen Stockholm | Möt medlem

”Att finnas både fysiskt och online är en styrka”

– Vi möter medlem och tidigare styrelseledamot Mikael Lenneryd, CMO, Apoteket

Mikael Lenneryd är Marknadsdirektör på Apoteket och tidigare styrelseledamot i Marknadsföreningen Stockholm. Apoteket är förstås en av de aktörer som hamnat lite extra i blickfånget denna vår, och vi passade på att ställa några frågor till Mikael för att få en inblick i deras situation och hur de påverkas av coronapandemin. 

Hur ser organisationen för marknad/kommunikation ut på Apoteket?

– Apotekets marknadsorganisation består av följande delar: marknadskommunikation (inklusive ateljé), PA&kommunikation, e-handel, trafikanskaffning, kundklubb och kundinsikt. Vi har även produktägare för utvecklingsteamen inom marknad.

Från att ha varit ensam på marknaden agerar nu Apoteket bland flera aktörer med snarlik verksamhet. Hur arbetar ni med att särskilja er och förstärka kundupplevelsen?

– Apoteket har sitt arv och sin trovärdighet. Baserat på det jobbar vi ständigt med att bredda vårt sortiment och erbjudande till våra kunder – att finnas både fysiskt och online är en styrka. Som exempel har vi lanserat tjänster där de fysiska apoteken och våra digitala tjänster kompletterar varandra och förenklar för kunden.

Genom samarbeten med digital vårdgivare kan du enkelt komplettera med ett blodprov på ett apotek för att snabbt få svar och direkt hämta ut läkemedel och komma igång med behandlingen. Andra exempel är vaccination, en tjänst som många uppskattar.

Jag tror att nivåerna kommer att normaliseras när pandemin är över, fast på en högre nivå än innan

Hur har e-handel påverkat Apotekets verksamhet och hur tror du det kan komma att utvecklas framöver?

– Vi har sett en kraftig ökning av e-handeln sedan en dryg månad tillbaka. Volymerna i e-handeln har ökat med 2-3 gånger. Jag tror att nivåerna kommer att normaliseras när pandemin är över, fast på en högre nivå än innan. Många förstagångkunder ser fördelarna med e-handel och kommer att fortsätta att handla online.

Vilka omställningar har corona medfört för Apotekets arbetssätt?

– Vi har lagt om vår marknadskommunikation med mer information om corona och hur du kan skydda dig och dina närmaste. Här har vi framför allt tipsat om e-handel och lösningen med fullmakt som gör att du kan hjälpa sjuka och äldre släktingar som inte ska komma till apoteket just nu med sina apoteksärenden.

Vad har ni sett för kundbeteenden under coronatiden?

– Fler upptäcker möjligheten att handla på apoteket.se och nyttjar våra egna smidiga leveranslösningar. Vi har bland annat expressutlämning där du beställer och betalar på nätet och hämtar på valfritt apotek. I flera städer har vi också hemleverans express där vi levererar från lokala apotek ända fram till dörren inom någon timme.

Räcker det med rekommendationer eller riktlinjer eller behöver vi tydligare regler eller lagar under dessa omständigheter, när det råder brist på efterfrågade varor?

– Det är alltid en svår avvägning. Läkemedelsverket och regeringen har gjort begränsningar som bland annat innebär att du endast kan hämta receptförskrivna läkemedel för 90 dagar framåt. Vi har också branschöverenskommelser med begränsningar när det gäller värktabletter och handsprit. De åtgärderna räcker just nu.

Det är dock viktigt att följa vad som händer i andra länder för utvecklingen sprider sig snabbt till Sverige, även beteenden kring läkemedelsinköp. Det viktigaste är att vi säkrar vårdens behov av läkemedel vid coronabehandling. Men vi behöver också kunna hjälpa de som vårdar sig själva hemma med läkemedel och andra produkter och just nu är tillgången på läkemedel för dem god.

Som långväga medlem och tidigare styrelseledamot och kassör; var tycker du är det bästa med medlemskap i Marknadsföreningen?

– Jag uppskattar främst nätverksmöjligheterna och olika typer av seminarier med ständigt aktuella och intressanta ämnen.