Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem
”Man kan inte vara bra på allt men man måste ha ett hum om mycket”

Michèle Sandstedt är en flitig besökare av våra seminarier, webbinarier och nätverksträffar, kanske har du redan mött henne i minglet? Som Marknadschef på en liten avdelning (tidigare ensam på Marknad) ville vi höra mer om hennes situation och utmaningar och om hur hon håller sig uppdaterad inom MarCom.
Vad kan du berätta om EFFSO och din roll där?
– EFFSO är managementkonsulter helt fokuserade på inköp och supply chain, målgruppen är inköpschefer på nordiska företag och organisationer. Förutom förändringsledning och strategiarbete inom inköp/supply chain erbjuder vi även rekryteringstjänster, vi utbildar inom inköp och vi har också ett stort interimnätverk av specialiserade inköpare. Totalt är vi ett 80-tal fast anställda och omsätter ca 190 MSEK.
Det blir en konstant avvägning och prioritering av vår tid, där den svåraste biten är balansen mellan kortsiktiga, säljstödjande aktiviteter och långsiktigt varumärkesbyggande.
Min roll som marknadschef är att få ännu fler kunder att förstå vilken fantastisk expertis vi sitter på och vad värdet är av att anlita oss som konsulter. Det handlar mycket om att bygga tankeledarskap. Jag började 2018 som ensam på Marknad men har sedan ett par år tillbaka hjälp av en kollega som är grym. Organisatoriskt sitter vi ihop med Sälj.
Förutom att vi är en väldigt liten marknadsfunktion gör vi mycket själva så det blir en konstant avvägning och prioritering av vår tid, där den svåraste biten är balansen mellan kortsiktiga, säljstödjande aktiviteter och långsiktigt varumärkesbyggande. Vilket i sin tur kräver en hel del utbildning internt i vad Marknad kan leverera. Men det är dynamiskt, det är utvecklande att ha fingrarna i många syltburkar och framför allt ser vi att marknadsarbetet gett resultat!
Vilken utveckling följer du med störst intresse under 2025?
– Konjunkturen, det går inte att bortse från, eller kanske snarare osäkerheten om hur den kommer att utvecklas nästa år. Det gör att säljcyklerna blir längre. Men det till trots brukar vi ändå ha bra beläggning när det är tuffare tider eftersom det är då många företag initierar olika inköpsbesparingsprojekt. Vi får också draghjälp av att våra olika tjänster kompletterar varandra. Nyligen blev vi korade till ”Snabbväxare” i Cinodes Konsultkollen 2025.
Inom marknad och kommunikation är det AI, även här svårt att bortse från. Inte så mycket vad AI kan göra för oss på marknad idag; jag tycker att vi kommit långt inom marknad/ kommunikation generellt i användningen av olika AI-verktyg. Snarare hur AI påverkar söket eftersom vi inte vet vad folk söker på i AI-assistenterna, det finns ingen motsvarighet till Google Analytics.
Kanske också vad som väntar runt hörnet inom AI. Jag tycker redan nu att det är otroligt positivt med allt man kan göra, nu ser vi hur alla våra ”vanliga” verktyg (vi använder Hubspot, Storykit m fl) bygger in AI samtidigt som AI assistenter som ChatGPT skapar allt fler kopplingar till andra plattformar och verktyg.
”Det klassiska SEO-arbetet gäller fortfarande i allra högsta grad och har man gjort sin SEO-läxa bör det även bidra till AEO/GEO.”
Det senaste du lärde dig?
– Att ChatGPT än så länge bara står för 0,25% av alla sökningar, enligt Pineberry. Sökningar genom AI-assistenter ökar såklart men Google är fortfarande dominerande. Det är viktigt att synas både i AI-assistenterna och i Google men det klassiska SEO-arbetet gäller fortfarande i allra högsta grad och har man gjort sin SEO-läxa bör det även bidra till AEO/GEO.
Kopplat till inköp lärde jag mig igår att indirekt material kan i vissa företag stå för 80% av allt man köper in (det är ofta inom indirekta kategorier som man har en lång ”svans” av leverantörer och det är inte alltid kunden har tid eller ork att göra en genomlysning av alla dessa leverantörer). I ett av våra senaste projekt lyckades vi hitta en besparingspotential på 50 miljoner kr bara genom att göra en analys och prioritera förbättringsinitiativ utifrån genomförbarhet och potential.
Har du ett bästa nätverkartips?
– Gå på olika event/frukostseminarier/AW även om du inte känner någon. Öva på small talk, det krävs så lite för att börja samtala med någon! Connecta på LinkedIn. Se till att luncha då och då även med personer du inte känner så bra. Se till att hålla kontakten via LinkedIn, det kan vara en kommentar här och där eller ett meddelande till de du känner lite mer (det är även bra för din profil).
Jag har insett att jag är rätt bra på small talk, ända sedan jag 18 år gammal landade i Uppsala för att plugga. Jag kom direkt från helfranska skolan på Stora Essingen och kände inte en kotte i hela stan. Men jag var aktiv på Nationen och blev rätt bra på att mingla.
Några poddtips att dela med dig av?
– Alla pratar om poddar men jag vet inte när jag ska ha tid… det blir mest franska ljudböcker när jag är ute och går. Men förutom ”Alex och Sigge” och P3 Historia som jag tycker är väldigt bra, är jag mest nyfiken på följande poddar:
- Digital Marknadsföring med Tony Hammarström
- VD-Podden med Arash Gilan
- B2B-podden med Malin Sjöman
- Inköpspodden med Jacob von Döbeln
För mig har det varit extremt värdefullt att vara medlem i Marknadsföreningen av flera skäl. Det handlar både om kunskap och inspiration.
Vad tycker du att du får ut av ett medlemskap i Marknadsföreningen?
– För mig har det varit extremt värdefullt att vara medlem i Marknadsföreningen av flera skäl. Det handlar både om kunskap och inspiration. Att vara ensam på Marknad är en sak, men det här är också mitt första marknadschefsjobb. Man kan inte vara bra på allt men man måste ha ett hum om mycket. Genom att gå på olika presentationer och delta i olika nätverksträffar har jag lärt mig enormt mycket.
Sedan behöver man få lite inspiration och få nätverka med likasinnade. På jobbet är jag omringad till 99 procent av inköpare… Ytterligare en anledning är möjligheten att hitta samarbetspartners om man letar efter en särskild byrå eller konsult, eller få tips på verktyg.
