Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande
Pressmeddelande
Marknadsföreningen Sverige
2025-02-14
Här är de som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025!
Nu är juryn som utser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2025 klar. I årets jury återfinner vi några från förra året, några nya tillskott samt flera av förra årets vinnare. Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 7:e maj på Maxim i Stockholm, där framträdande företag och talare inom marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på insikter kopplat till temat ”The Power of Creativity”. Ett fint tillfälle att inspireras, hylla branschen och nätverka med branschkollegor.
Marknadsföreningen Sverige delar ut Årets Marknadschef för 18:e gången, samt de tillkommande kategorierna; Årets Framtidslöfte, Varumärkesresa och Disruptör för 8:e gången. Nomineringen till tävlingen är öppen och vem som helst kan tipsa & nominera personer och företag fram till den 23 februari direkt på mis.se.
I mars sammanträder de namnkunniga jurygrupperna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att hitta 2025 års vinnare och därmed utse Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas under april och vinnarna koras sedan den 7 maj på Maxim i Stockholm.
Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Sverige reflekterar:
Årets jury har ett spännande uppdrag framför sig för aldrig har väl vår bransch sett en så snabb utveckling och ökande komplexitet som nu. Det är dags att för 18:e gången rikta strålkastarljuset på fina prestationer och lyfta riktiga förebilder att inspireras av.
– Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Sverige.
Jury Årets Marknadschef 2025
(Ordf.) Marie Thorslund, Affärsområdeschef, KiMM
Carl Stenson, Corporate Communications, Sustainability, Danske Bank
Emma Thorp, vd, Publicis Groupe
Erik Modig, Forskare och expert, kommunikation och marknadsföring, Marketing Levels
Mårten Westlund, Kommunikationsstrateg och partner, Brand Club
Therese Kempe, Marknadschef, Apohem (Vinnare Årets Marknadschef 2024)
Tove Langseth, Executive Creative Director, Klarna
Jury Årets Framtidslöfte 2025
(Ordf.) Camilla Wallander, vd, Berghs
Jacob Östberg, Professor of Business Administration, specializing in marketing, Stockholms Universitet
Jasmine Darban, Kreatör (Vinnare Årets Framtidslöfte 2024)
Johannes Gustavsson, Kommunikationskonsult,
Johannes Gustavsson Kommunikation
Mandarva Stenborg, vd & partner, Abby World
Maria Westman, Founder, CEO & Strategic Advisor, C by West
Nils Rylén, Marknadschef, fd Polestar (Vinnare Årets Marknadschef 2022)
Jury Årets Varumärkesresa 2025
(Ordf.) Janne Björge, vd, NORD CORE
Fredrik Grüneberger, Varumärkeschef, Willys (Vinnare Årets Varumärkesresa 2024)
Giselle Almonacid, Marketing Director, Omnicom Media Group
Jennie Knutsson, Nordic Head of Communications, Aller Media
Johan Anselmsson, Professor i Marknadsföring, Lunds Universitet
Karin Sandelin, Senior semiotiker, Kantar
Mirja Kais, Head of Creative Agency, Tre
Jury Årets Disruptör 2025
(Ordf.) Gül Heper-Jämterud, Grundare, CMO goes TECH
Ather Gattami, Grundare & vd, AI-expert, Bitynamics AB
Deqa Abukar, Grundare & investerare, Bling Startup
Karin Börjesson O’Connor, Entreprenör, ekonomijournalist, författare och förändringsguru. Business advisor, Draknästet.
Paula Fagerlund, Head of Innovation, Novatrox Consulting
Pelle Tamleht, Head of Marketing & Partnership Nordics, Norrsken
För att nominera, mer information om kategorierna och priserna, besök https://mis.se/arets-marknadschef/
Presskontakt:
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se | 0701-463422
Tidigare vinnare av utmärkelserna för Årets Marknadschef
2024:Therese Kempe, Apohem (Årets Marknadschef), Jasmine Darban (Årets Framtidslöfte),Vidde Årets Disruptör), Willys (Årets Varumärkesresa)
2023: Johan Fernstedt, Unionen (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, Suicide Zero (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, Polestar, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, RedLocker (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, Klarna (Årets Marknadschef), Roza Azimi, Snaptive (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2