Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Kurser
”AI är inte bara ChatGPT – det finns så otroligt många verktyg som är specialiserade på att lösa specifika utmaningar vi som marknadsförare möter”
Nu har vi hunnit genomföra några tillfällen av vår populära AI-kurs med Sara Öhman och vi är superglada för alla fina omdömen vi fått från deltagare! Nu är det äntligen dags för nästa tillfälle, den 23 maj. Du som inte tagit del av Saras AI-kurs än kan nu säkra din plats och få reda på hur du kan använda dig av den nya tekniken på bästa sätt. Inför kursen får vi här några färska spaningar av vår kursledare och AI-expert Sara Öhman!
2023 var året alla surrade om AI. Har intresset svalnat något i år, eller har vi bara gått över i en ny fas?
– Under 2023, framförallt under hösten, såg vi lite kris och panik. Alla kände att de låg efter och prokrastinerade därför att börja testa sig fram. Nu tror jag många marknadsförare känner att de har testat sig fram men inser att det är mer komplext än vad de trott tidigare. AI-verktyg är helt enkelt inte Google.
Hur går dina tankar om hur marknads- och kommunikationsavdelningar kommer att använda AI det kommande året?
– I takt med att vi marknadsförare inser att AI-verktyg är mer komplexa än vi trott inser vi även hur mycket som går att göra med dem! Det tror jag gör att man tar verktygen på större allvar än tidigare. Det går inte att vara i ”utforska-stadiet” hur länge som helst utan för att få mer ut av AI behöver vi dyka djupare i verktygen.
Framförallt behöver vi förstå två viktiga saker som marknadsförare:
- Vi kan göra mycket mer om vi både investerar i verktygen och börjar dela vår egna data/material. Där begränsar gratis-verktygen oss. Med egen data kan vi komma med mycket större insikter och jag vågar påstå att värdet av verktygen 10-dubblas.
- AI är inte bara ChatGPT. Det finns så otroligt många verktyg som är specialiserade på att lösa specifika utmaningar vi som marknadsförare möter. Däremot är ChatGPT ett mycket bra allround-verktyg som är bra att lära sig.
Har det kommit några nya intressanta verktyg under den senaste tiden?
– Jag väntar mest på att Google Looker Studio ska bli så pass bra som deras promovideos visar. Vi är många som längtat efter dagen när det blir enkelt att göra analyser av marknadsaktiviteter för att komma med snabbare insikter.
Sedan är det kul att även ljudgenerering börjar komma lång väg! Förutom att skapa ljud av textprompter har jag den senaste tiden börjat översätta utbildningsvideos till andra språk där man hör min röst även fast jag pratar exempelvis finska.
Det verkar som AI-genererade videor, skapade utifrån en text-prompt, är på väg att bli stort..?
– Ja, när Sora väl lanseras, och lämar test-stadiet, så kommer många få upp ögonen från text-till-video. Idag kan bland annat Runwayml.com och Pikalabs.com göra samma men bara generera videos i några få sekunder.
Din senaste AI ”WOW moment”?
– Min poddkollega Fredrik Malmstöm visade mig descript.com för att klippa poddar och videos. Det verktyget innebär att inspelningen av en podd transkriberas och att redigeringen av ljud och video sedan sker med att man redigerar i ett textdokument. Även om jag förstår att det går att göra var det häftigt att se in action.