Google Analytics
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Gästblogg

”Google Analytics är dött, länge leve Google Analytics!”

Du har säkert inte missat att den gamla versionen av Google Analytics, känd som Universal Analytics (UA), snart går i graven. Den slutar samla data den 1 juli 2023 och ett år senare slutar datat också vara tillgängligt för analys.

Övergången till GA4 för med sig en hel del fördelar, men ställer också högre krav på dig som användare. Läs vidare och passa också på att anmäla dig till vårt webinar den 5 september – En introduktion till GA4.

Maxwell Stanford
Maxwell Stanford, Garfield Digital AB

Ny version av Google Analytics – vad innebär det för dig?

Först och främst, om du har gått och haft dåligt samvete över att du aldrig blev expert på det gamla Google Analytics (UA), så kan du släppa det nu. Google Analytics är dött, länge leve Google Analytics!

UA ersätts med Google Analytics 4 (GA4). Även om du inte aktivt har gjort något är det troligt att du redan har, eller snart kommer att få, GA4 på din webbplats automatiskt. Detta eftersom Google har valt att automatiskt migrera användare som inte aktivt tackar nej till migrering.

Nya Google Analytics ger dig mer “direkt ur lådan”

Den allra enklaste uppsättningen av UA, den gamla versionen av Google Analytics, fångade bara sidvisningar. Bra om du ville se vilka sidor dina användare besöker. Men om du exempelvis ville kunna se hur många av dem som laddat ner en PDF, eller klickat sig vidare till en annan webbplats, krävdes manuella inställningar.

GA4 löser mycket mer åt dig per automatik. Den allra enklaste uppsättningen av GA4 fångar:

  • Sidvisningar
  • Webbplatsökningar (internsök)
  • Scroll
  • Klick på utgående länkar
  • Nedladdning av filer
  • Videovisningar
  • Interaktioner med formulär

Genom att göra en väldigt liten insats så kan du alltså få ett ganska bra facit för hur din webbplats presterar.

Webbanalys i gamla Google Analytics – enkelt som ABC

Rapportstrukturen i gamla Google Analytics var indelad i fyra huvudsakliga delar: Audience, Aquistition, Behaviour och Conversion (AABC).

Audience – Här hittade du information om vilka dina besökare är. Är det helt nya besökare eller återkommande? Använder de en iPhone eller sitter de på en Linuxdator?

Aquistion – Hur hittade besökarna till din webbplats? Här kunde du se vilka kanaler, specifika sajter och kampanjer som drev besök – och olika mått på hur kvalitativ trafiken var. Om du använde andra tjänster från Google så kunde du även djupdyka i annonsdata eller SEO.

Behaviour – Kanske den svagaste sektionen i UA. Här hittade du information om vad besökare gjorde på din webbplats. Med lite extra konfiguration kunde du se rapporter för internsök eller mer detaljer kring vad som skedde på din webbplats.

Conversion – För den som satt upp e-handelspårning eller hade definierat mål så gick det att djupdyka i konverteringsdata och bygga enkla modeller för din “säljtratt” och hur olika kanaler bidrog till att driva leads eller försäljning.

Att samla insikter i GA4 ställer högre krav

Standardrapporterna i Google Analytics 4 är tyvärr inte lika lättillgängliga som de i Universal Analytics. Att bara spontant sätta sig med sin GA4 egendom och “samla lite insikter” är inte lika lätt som det var i UA.

  • Ditt GA4 har troligtvis en hel annan struktur än din kompis GA4 (framförallt om det är skapat senaste månaden)
  • Du kommer antagligen erbjudas funktioner som du eventuellt inte behöver
  • Det finns många fällor att gå i

______________
Maxwell Stanford, Garfield Digital AB
Maxwell är specialist på Google Analytics, affärsdriven digital analys och growth på Garfield Digital. En digitalbyrå med fokus på strategier för digital analys och SEO.

Vill du ha mer hjälp och stöd?

Till våra medlemmar erbjuder nu Garfield en snabb överblick av hur din status kring UA och GA4 ser ut inför den 1 juli 2023.

Skicka ett mejl till kontakt@garfield.se så gör Garfield en kostnadsfri nulägesanalys och guidar dig kring hur du får en grundläggande GA4-uppsättning på plats.

05-sep-23 event-img

Webbinarium: Kom igång med Google Analytics 4 - Praktiska tips och verktyg

[ONLINE] 5 sep: Du har säkert inte missat att den gamla versionen av Google Analytics, känd som Universal Analytics (UA), snart går i graven. För att komma igång med GA4 på bästa sätt bjuder vi tillsammans med Garfield Digital in dig till ett matnyttigt webbinarium.

Få en introduktion till GA4 – anmäl dig till vårt webinar den 5 september

För att komma igång med GA4 på bästa sätt bjuder vi in dig till ett webinar den x september 2023. Där kommer du på en timme få en snabb introduktion till:

  • Vilka inställningar du måste ändra direkt i Google Analytics 4 för att bygga bästa möjliga beslutsunderlag
  • Vilka standardrapporter som är värda att titta i och hur du tolkar datat
  • Hur du skapar anpassade rapporter som är mycket mer kraftfulla än någonting du någonsin använde i Universal Analytics
  • Möjligheterna kring att backa upp UA-data innan den 1 juli 2024 och hur du kan synka det med ditt nya GA4

Anmäl dig här >>