Marknadsföreningen Sverige | Referat, Webbinarium
10 trender för framtidens konsumtion
– Jacob Östberg och Katarina Graffman framtidsspanar
I onsdags gästades vi på Marknadsföreningen Stockholm av Jacob Östberg, professor i reklam och PR på Stockholms universitet där han gav en trendspaning från den bok som han skrivit tillsammans med Katarina Graffman och Emma Lindblad: ”På spaning efter den tid som kommer”. För att sia om framtiden behöver vi kunna läsa av vår samtid och historien; att utifrån mer linjära fenomen, teknik, ekonomi därifrån dra linjer framåt. Att vi har fått se en rad nya konsumentbeteenden här under Corona-våren och en snabbdigitalisering har gett boken ytterligare en dimension.
Jacob lyfte upp fem perspektiv från boken:
- Konsumtion och fantasin om det rationella
- Mainstream och den svåra konsten att vara vanlig
- Äkthet och ”det här känns bra för mig”
- Bubblor och det våtvarma omslag vi kallar gemenskap
- Hållbarhet och vådan av att skamma
Östberg och Graffman sätter ramen kring våra liv i konsumtionssamhället där vi har en rad algoritmer som styr in oss på mer eller mindre medvetna val. Mycket av det som kan uppfattas som irrationellt (”jag vet och har en viss åsikt – men agerar annorlunda”) kan ofta förklaras utifrån en humanistisk rationalitet.
En timmas nerslag fullmatad med exempel på de olika perspektiven försvann raskt. Vi fick också med oss 10 trender eller rörelser för framtiden:
- Algoritmer, algoritmer, överallt algoritmer
- Digital trötthet blir smolk i bägaren
- Konsumtionen blir allt mer flytande
- Vanligheten blir vanligare
- Allt fler lurendrejare
- Konsumentmakten allt större- eller inte
- Det äkta blir något att tro på
- Slutet på navelskådandet
- Skammandet kommer på skam
- Konsumtionskulturen är här för att stanna men måste fyllas med ny mening