Meta

Nu har du chansen att få full koll på vad som krävs för att du ska lyckas med din marknadsföring på Meta-plattformarna Facebook och Instagram.

Kursbeskrivning

Nära hälften (47 %) av tillfrågade marknadschefer planerar att minst dubbla annonsinvesteringarna på sociala medier under de kommande tre åren visar en undersökning. Detta kan låta som en explosionsartad ökning men eftersom sociala medier är den kanal som har överlägset störst påverkan på kunder och användares beslut är det samtidigt logiskt. Detta visar en studie från Novus. Facebook och Instagram är i merparten av svenska målgrupper de viktigaste kanalerna för marknadsföring, och betydelsen av att kunna använda dessa plattformar kommer inte avta. Utmaningen är att det blivit allt svårare att skapa bra resultat, dels som en effekt av ökad konkurrens men även på grund av förändringar i omvärlden, såsom iOS14.5 samt begränsningar kopplat till spårning och mätning.

Vi på Marknadsföreningen Stockholm erbjuder nu tillsammans med Meta-byrån Ingager en kurs som fokuserar på ökad förståelse för alla moment som krävs för framgångsrik kommunikation och annonsering. Kursen bjuder dessutom på de senaste insikterna kopplat till innehåll och annonsering på Facebook och Instagram. Under kursens gång får du som deltagare även ta del av tips och knep som underlättar arbetet med att utveckla den egna marknadsföringen.

Kursen leds av Ingagers Johannes Stålnacke Nero, men som deltagare får du även träffa flera av Ingagers experter, som hjälper dig att utvecklas inom olika områden. Ingagers experter som deltar är ledande inom sina respektive områden såsom strategi, produktion av annonser, design och annonsering.

Kursmoment

Kursen är uppbyggd kring olika praktiska och strategiska moment med fokus på:

  • Syfte och målsättning
  • Strategi och planering
  • Innehåll och produktion
  • Optimering och annonsstruktur
  • Analys och insikter

Du kommer under kursens gång få tillgång till praktiska exempel och få ta del av lärdomar från några av Nordens främsta experter. Fokus kommer att ligga på inspiration, lärdomar och teori varvat med erfarenhetsutbyte, praktiska exempel och gruppdiskussioner.

Kursen riktar sig främst till

Marknadsförare, kommunikatörer och andra ansvariga personer för annonsering och kommunikation i digitala kanaler (och främst Facebook samt Instagram). Till exempel:

  • Marknadschefer/ansvariga/koordinatorer
  • Performance marketers
  • Growth marketers
  • Sociala medier-ansvariga
  • Kommunikationschefer/ansvariga
  • Content-producenter
  • Entreprenörer

Kursens innehåll fokuserar på att öka din förståelse för hur du bättre kan uppnå era önskade resultat över tid. Grunderna i Ads Manager kommer exempelvis inte diskuteras.  Kursen är således ingen praktisk kurs utan syftar till att du som redan bemästrar det dagliga arbetet i Ads Manager ska få inspiration, insikter och tips gällande hur du kan utvecklas.

Kursens innehåll lämpar sig bäst för dig som redan idag arbetar aktivt med annonsering på Facebook och Instagram och har en önskan att bli snäppet vassare.

Info

När: Vi återkommer inom kort med ett nytt datum för kursen
Var: Centralt i Stockholm

Kursavgift:
Medlem* 7 450 kr ex moms
Icke medlem 9 900 kr ex moms

*Avser medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm. 

Kursen genomförs i mindre grupper för att ge maximalt värde för varje deltagare. (Max 20 personer).

Inte medlem_kurs

Villkor och bokning

Anmälan är bindande. Vid förhinder för anmäld deltagare kan någon annan person från beställande företag utnyttja platsen. 

Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter

Kursinnehåll i detalj


09:00-9:30 Välkomna till utbildningen. Gemensamt lär vi känna varandra samt diskuterar förväntningar inför dagen.
09:30 Introduktion: Facebook och Instagram-annonsering; förutsättningar för 2022 samt prognos inför resterande del av 2022. Ekosystemet för digital annonsering förändras – hur förbereder du dig?
9:50 Paus
10:00 Arbeta smart, redan från början. Vi diskuterar olika metoder för att hitta rätt syfte, identifiera konkreta och relevanta målsättningar samt arbetet med att skapa en hållbar strategi.
10:50 Paus
11:00 Skapa content som berör i flödet. Här diskuterar vi hur man bäst skapar innehåll som dels får användarna att stanna upp i flödet och samtidigt går att användas i olika format. Rörligt material är en viktig del och såklart något som vi gemensamt diskuteras.
11:50 Lunch
12:50 Design & grafik för Facebook & Instagram. Det finns otaliga knep, tips och lärdomar som underlättar för dig när du ska skapa, eller beställa innehåll. Under detta pass får du konkreta råd och rekommendation som snabbt kan leda till förbättrade resultat.
13:50 Paus
14:00 Från strategi till annonsering. Dagens första pass fokuserar på att tillsammans förstå hur den övergripande strategin omvandlas till konkreta annonser, samt vilka målsättningar som bör användas. Vidare presenteras förslag gällande hur du bäst kan strukturera ditt annonskonto samt arbeta med automatisering.
15:00 Paus
15:10 Målgrupper, kundresor, analys och optimering. Vi diskuterar metoder för att skapa relevanta målgrupper samt olika kundresor. Vidare får du ökad förståelse gällande hur du kan utveckla ditt arbete för att stärka dina resultat vid annonsering på Facebook och Instagram.
16:10 Sammanfattning av dagen och nästa steg.
16:30 Dagen avslutas.

Om kursledaren

Johannes Stålnacke Nero, Ingager

Johannes är Senior Content Specialist & Team Lead Content på Ingager. Under de senaste 7 åren har han jobbat med strategi, koncept och produktion för sociala medier för varumärken som BMW, American Express och Ving.

Ingager är en snabbväxande byrå med stort fokus på Metas plattformar. Genom att använda egenutvecklad teknik kan Ingager skapa lönsam och mätbar marknadsföring på Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp samt TikTok. Ingager har nära 90 medarbetare och kontor i Stockholm, Berlin och Köpenhamn.

Ingager är, som en av få nordiska byråer, Meta Premium Partner.

  • Dela :