Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat
”Dofter som skapar känslor, minnen och stärker varumärken”
Unisexparfymen är årets julklapp och vad passar då bättre än ett återbesök till NOS Emotiontech i ett vackert julpyntat Gamla Stan? Vårt förra besök var ett av vårens mest omtyckta event, därför var det extra roligt att nu kunna erbjuda alla medlemmar en chans att följa med oss till ännu en AW och workshop, för en spännande föreläsning och möjligheten att skapa och ta med oss vår alldeles egna doft.
NOS Emotiontechs resa började med en frågeställning uppsnappad från Gen Z: Vem är jag? Ur det föddes tankegångarna som ledde till att NOS grundades och började skapa dofter som identifierar både företag och individer, och väcker minnen och känslor.
”En doft är som en tidsmaskin – den tar fram våra minnen” säger Amelie Saltin Thor, som ger oss en föreläsning inom NOS historia och hur varumärken idag använder doft som en del av sin marknadsföring.
Föreställ dig att förknippa en doft med ett varumärke – eller att förknippa ett varumärke med en doft?
Såväl hotell som butiker och museum har redan gjort verklighet av det idag. Eller som när du öppnar ett paket från en butik – doften skapar minnen och man dras man tillbaka i tiden på det emotionella planet.
”Att skapa en doft är som att måla en tavla – man vill förmedla en känsla.”
Amelie bjöd på ett par exempel på företags användande av doft: En mataffär testade citrusdoft i ingången – varpå citrusförsäljningen ökade med 15% den dagen. Spelsajten Starstable med sitt hästspel fick hjälp med att bygga ett doftljus som doftade stall som användarna kunde beställa och ha bredvid sig när de spelade spelet för en större upplevelse och gemenskap.
Hur luktar den person du är?
Doftpyramiden består av tre delar: toppnoter, hjärtnoter och basnoter, och en doft är i grunden subjektiv och upplevs olika av varje person, säger Amelie.
Inom doft får vi ofta höra: ”Det här är kvinnligt” eller ”det här är manligt.” NOS unisexparfymer låter dig välja själv – innovativt och roligt! Din doft. Din identitet. Ditt val.
Alla på plats fick skapa sin egen doft genom att välja ut sina doftnoter – friska och pigga toppnoter, hjärtnoter som förmedlade värme och känsla, och basnoter som ger parfymen djup och karaktär.
NOS charmiga lokaler i Gamla Stan fylldes av ett bubbligt mingel, glada skratt, nyfiken sniffning på dofterna och massor av frågor till NOS. Denna eftermiddag väckte både skratt och kreativiteten hos oss alla.
Stort, varmt tack NOS Emotiontech och alla ni som var med oss igår för en härlig AW fylld av dofter, snack och glada tillrop efteråt. En kväll som satte sig i minnet.
Text: Hanna Markusson & Per Almegård
Foto: Per Almegård
____________
Om du är intresserad av hur du kan skapa en doftupplevelse just för ert företag, så är du varmt välkommen att kontakta Marie Dahlgren på marie@nosemotiontech.com för att boka in att göra ett scent brief med NOS Emotiontech.