Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Kurser
”Många företag fastnar med att försöka optimera en enskild del av sin marknadsföring eller kommersiella verktygslåda”
Genom vårt samarbete med Marketing Levels kan vi erbjuda olika kurser i en mix av distans och på plats med Erik Modig. Den nya kursen Certifierad Kommersiell Strateg är en utbildning för dig som vill ha ökad kompetens om hur analys, strategi och taktik bidrar till kommersiell tillväxt. Utbildningen pågår mellan mars och juni 2025 och ger en bred grund för att förstå vilka olika vägar till tillväxt som finns och de strategiska och taktiska val som behöver göras för att lyckas med dessa. Här tar vi en check-in med Erik för att ta reda på mer om tanken bakom utbildningen.
_________
Varför har du skapat kursen ”Certifierad Kommersiell Strateg”?
– För att svaret på frågan ”Hur får jag effekt?” inte alltid handlar om marknadskommunikation utan snarare om strategin bakom. Marknadsförare, säljchefer, produktchefer och vd vill öka sin förståelse för olika perspektiv på hur tillväxt drivs och vilka olika reglage som finns att styra med. Oavsett roll så ger detta en bred kompetens att analysera vilka steg bolag kan ta för att växa.
Vilka problem kan företag stöta på utan en person med motsvarande kompetenser?
– Många företag fastnar med att försöka optimera en enskild del av sin marknadsföring eller kommersiella verktygslåda, när det egentligen handlar om att förstå alla verktyg och snarare förbättra de sämsta. Det handlar om att få en chef som alltid kan se helheten istället för en del.
Det handlar också mycket om intern retorik och hur man som chef eller chefer utbildar sitt bolag. I många bolag är det interna språket som gör att man kanske hamnar snett. Här gärller det att hitta rätt modeller, vokabulär och pedagogik för att nudga hela organisationen och ledning till en bättre förståelse.
Vem är kursen för?
– Chefer eller de med chefsambitioner inom marknadsföring, sälj, eller som produktägare eller vd med ansvar för kommersiell tillväxt. För de som känner att det vore nyttigt att få en uppdaterad verktygslåda med lite nya och fräscha perspektiv på tillväxt. Den som vill känna att de kan ta sin organisation framåt när det kommer till att föra ihop hårda affärsdrivna mål med mer mjuka och kreativa verktyg.