MarLaw
Marknadsföreningen Sverige | Övrigt

”Det blir allt viktigare att hålla sig ajour med användning av olika digitala verktyg”

– Färska tips från vår juridiska partner

Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Vill du ha fler aktuella tips inom marknadsrätt ska du heller inte missa vårt webbinarium med MarLaw den 25 september. Här får vi reda på lite mer om vad de kommer att gå igenom under eventet. Värt att tänka på är att detta webbinarium inte kommer att spelas in, så passa på att boka din plats för att ta del av denna värdefulla uppdatering!

MarLaw

_________

Vilka frågor går ni igenom i webbinariet 25 september?

– Vi kommer gå igenom helt färska beslut avseende användning av pixlar i marknadsföringen – särskilt i ljuset av att flera bolag meddelats sanktioner på mångmiljonbelopp för sådan användning. Vidare kommer frågor om prisfrågor och rabatter att diskuteras mot bakgrund av att Konsumentverket nyligen meddelat att myndigheten kommer fortsätta att bevaka denna fråga eftersom överträdelser av regelverket är utbrett i många branscher. Nyheter kring AI kommer behandlas, särskilt då AI-förordningen nyligen trätt i kraft.

Vi har bland annat sett att ändrad funktionalitet i olika verktyg kan medföra omfattande sanktionsavgifter av de bolag som använt sådana, trots att de inte varit medvetna om de nya funktionaliteterna.

Några särskilda fall eller lagändringar att hålla koll på i höst?

– Lagförslag och ändringar som rör marknadsföring med miljö- och hållbarhetspåståenden har kommit och med tanke på omfattningen av denna typ av marknadsföring är det helt centralt att hålla koll på senaste nytt, inte minst mot bakgrund av att sanktionsnivåerna är höga. Vi har intressanta fall om smygreklam, affiliate-marknadsföring och digitala marknadsföringsåtgärder.

Vilka främsta fallgropar för marknadsförare ser du i höst & vinter?

– Det blir allt viktigare att hålla sig ajour med användning av olika digitala verktyg för marknadsföring. Vi  har bland annat sett att ändrad funktionalitet i olika verktyg kan medföra omfattande sanktionsavgifter av de bolag som använt sådana, trots att de inte varit medvetna om de nya funktionaliteterna. Även prisfrågor i marknadsföring har sedan en tid tillbaka reglerats striktare och antalet överträdelser är omfattande enligt tillsynsmyndigheten Konsumentverket.

Därför är det ett prioriterat område och man kan förvänta sig mer omfattande tillsyn med risk för legala sanktioner. Med kännedom om dessa regler och förståelse för hur man kan hantera det praktiskt går det ofta förhållandevis smärtfritt att undvika onödiga legala risker. Vi kommer ge er tip och förslag på hur ni kan hantera detta i era organisationer.

Anmäl dig till webbinariet 25 september

25-sep-24 event-img

Webbinarium: Juridisk uppdatering med MarLaw hösten 2024

[ONLINE] 25 sep: Vad är det senaste inom marknadsrätt hösten 2024? Håll dig uppdaterad på förändringarna i lagstiftningen för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation.