Årets Marknadschef 2023
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg

”Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande”

Årets Marknadschef 2023: Marketing revival – Time to shine

Det är tuffa tider – men det är dags att vända myntet. Vi behöver blicka bakåt för att förstå nuet, och vi behöver samtidigt blicka framåt och utvärdera möjligheterna, för att också navigera smartast möjligt här och nu.

2023 är ett år fyllt av utmaningar för marknadschefen, men rätt hanterat kan sparkrav och tuffa interna diskussioner vändas till något positivt. En lärorik utveckling som tvingar fram kreativa lösningar, smarta grepp och nya tankebanor. Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande för alla marknadschefer och marknadsavdelningar 2023. Det är frestande att välja kortsiktiga lösningar, men våga lyfta blicken, tänk hållbart och preppa dina argument med fakta och KPI:er snarare än kortsiktiga enkla lösningar. Med rätt verktygslåda kan marknadschefen bli företagets viktigaste spelare och marknadsavdelningen kan gå segrande ur lågkonjunkturen.

Kreativa lösningar, nya grepp och mer med mindre

När ekonomin viker kommer budgetbesparingar som ett brev på posten och nu blir det extra viktigt att kunna motivera sin långsiktiga plan och skydda marknadsbudgeten. Hur kan du få ut samma eller kanske till och med större effekt av din marknadsföring trots att budgeten blir mindre? Hur kan du vässa dina argument inför budgetmöten med ledningen och hur skapar man förståelse för att varumärkesfrågorna kanske är viktigare än någonsin just i tider av lågkonjunktur?

Det är frestande att välja kortsiktiga lösningar, men våga lyfta blicken, tänk hållbart och preppa dina argument med fakta och KPI:er snarare än kortsiktiga enkla lösningar

Att “maxa sin marknadsföring” handlar både om det interna och det externa perspektivet. I år kanske det blir viktigare än någonsin att komma ut i organisationen och bygga engagemang kring varumärket och sprida kunskap om hur kommunikation och marknadsföring skapar långsiktig framgång. Att bygga stolthet internt kring ert varumärke och externa avtryck blir kanske viktigare än någonsin. Men att maxa sin marknadsföring handlar också om att få ut mer av mindre. Att hitta smarta lösningar för att få ut bästa möjliga effekt trots att resurserna kanske är mindre än tidigare.

Med rätt verktygslåda kan marknadschefen bli företagets viktigaste spelare och marknadsavdelningen kan gå segrande ur lågkonjunkturen

Årets tema, Marketing Revival – Time to Shine, är en temperaturmätare kring stämningen just nu. Det är tuffare tider efter en redan utmanande period med triss i kriser; men det ger också en revanschlust. Att sortera korten, ge kreativiteten en boost och skrida till verket för att nu maxa marknadsföringen.

Känslan att nu visar vi vad riktigt vass marknadsföring och kommunikation kan göra för skillnad. Eller hur?

ÅRETS MARKNADSCHEF 2023 – INFO & ANMÄLAN HÄR!