OFFF Barcelona
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Nätverksledaren har ordet

”Använd kreativiteten som en gemensam kraft där vi människor får samskapa mer”

På Marknadsföreningen känner vi Maria Westman som en uppskattad föreläsare och kursledare, men även som en av ledarna för vår nätverksgrupp Content Marketing. I april deltog hon på festivalen The OFFF i Barcelona och här delar hon sina tankar och spaningar med oss.

Maria Westman

Låt oss samskapa mer i framtidens kreativitet

– Insikter från The OFFF Festival Barcelona 2024

Festivalen ”The OFFF” i Barcelona är en samlingsplats för kreatörer från hela världen. I år ägde den rum i april för 24:e gången och hela 5 000 deltagare från 85 olika länder samlades för att ta del av ett fullspäckat program med över 100 framstående föreläsare och workshops.

Det var andra gången som jag själv deltog och insåg även denna gång att ”OFFF” är ingen vanlig konferens utan mer en festivalupplevelse där kreatörer samlas för att dela med sig av sina kunskaper och inspirera varandra. Festivalen består av flera scener på ett större konferensområde, inomhus och utomhus, och här skapas en viktig mötesplats där kreatörer under tre dagar, från lunch till sen kväll, generöst delar med sig av sin kunskap och sin passion för design, kommunikation och teknik.

Den röda tråden i år var helt klart den mänskliga approachen. Det skulle kunna ha varit ”portfolio-visningar” och ”kolla så bra det här blev”, men istället så står det ödmjuka kreatörer på scenerna och betonade de mänskliga aspekterna och gemenskapen för att lyckas. Jag samlade flera insikter under dagarna och delar här med mig av några.

  1. “AI needs us more then we need it – you have to feed it with creativity”
  2. ”Do you wanna go fast – go on your own. Do you want to go far – go together”
  3. ”No risk, no story”
  4. ”Be kind, be human and add more playfulness”
  5. “Create more of what you want to see”

1. “AI needs us more then we need it – you have to feed it with creativity”

Jag måste medge att det var en befrielse att lyssna på hur alla föreläsare på OFFF-festivalen belyste artificiell intelligens (AI) inte som ett revolutionerande fenomen, utan mer som ett värdefullt verktyg som kompletterar den kreativa processen. Jag upplever att i Sverige springer många åt samma håll vad gäller AI, flera har ännu inte kommit till den holistiska approachen ännu – att värdera AI utifrån vilken nytta och effekt det kan ge våra organisationer och varumärken.

Talarna på OFFF påminde oss om värdet av ett samarbete, att det är det som skapar kreativ höjd. De var stolta att berätta om sina samarbeten och underströk vikten av att tillsammans kan vi nå längre än vi någonsin skulle kunna göra på egen hand.

Men på OFFF var approachen att även om AI integreras i vårt arbete och i våra processer så är det kreatörerna själva som förblir vid rodret. Detta understryker en viktig punkt: AI behöver vår kreativitet mer än vi behöver den. Ja! Det är vi som matar den med innovation och originalitet.

2. ”Do you wanna go fast – go on your own. Do you want to go far – go together”

Ni som läser detta har alla gånger varit inne i någon form av en kreativ process. Den kan vara lite trubbig och inkonsekvent men den kan också vara följsam och logisk. Ofta är den lite både och – så är en kreativ process. Den är sällan en rak linje. Talarna på OFFF påminde oss om värdet av ett samarbete, att det är det som skapar kreativ höjd. De var stolta att berätta om sina samarbeten och underströk vikten av att tillsammans kan vi nå längre än vi någonsin skulle kunna göra på egen hand. Det interaktiva och agila arbetssättet som många anammar är verkligen något som bidrar till kreativ höjd.

3. ”No risk, no story”

Pandemiåren har satt sina spår. Jag hade nästan glömt av den och klev glatt in på överfyllda OFFF och fäste mitt inträdesband på handleden. Och jag vill nog helst förtränga den och tänka framåt. Men under presentationerna blev vi påminda av de internationella kreatörerna att den ägt rum. Och framförallt hur pandemin har drabbat kreativiteten. Flera vittnade om att isoleringen och ensamheten hade krympt kreativiteten på en allvarlig nivå, det var något både krampaktigt och lamslaget i deras ansikten när de berättade.

Om du inte vågar ta en risk så har du inget att berätta. Det var magiskt att sitta på åhörarbänken och lyssna på berättelserna hur pandemin likt ett stålbad gett en starkare kreativitet.

Men det var tydligt att det var kreativiteten som också hade tagit dem ur det lamslagna läget. Det bildades någon slags inre glöd och passion som gjorde revolt och satte igång andra typer av kreativa processer och gav en fantastisk output. Flera visade upp resultat som var helt extraordinära och flera hade också valt att satsa på egna projekt som stärkt deras kreativitet och egna varumärke. Modigt! Om du inte vågar ta en risk så har du inget att berätta. Det var magiskt att sitta på åhörarbänken och lyssna på berättelserna hur pandemin likt ett stålbad gett en starkare kreativitet.

4. ”Be kind, be human and add more playfulness”

Denna punkt hänger ihop med den ovan, men jag väljer ändå att utveckla den som ett spår från OFFF. Som en utdelning efter pandemin så har kreativiteten ökat. Men synen på vad som är viktigt i livet och i arbetet synliggörs på OFFF, med råge. Jag stöter på några andra svenskar sista dagen på festivalen och hör hur de snackar om gängkriminalitet och hur skönt det är att den brutala stämningen lyser med sin frånvaro på festivalen.

Ja, det är sant, det är skönt. För här är tonen väldigt human, alla föreläsare står på scenen och lyfter fram ”be kind”, ”be human”, ”work/life balance”… ja, det är ju ett högst professionellt evenemang där tonen skulle kunna vara ”work hard – play hard”, men istället lyfts människor fram och vikten av att tillföra ”more playfulness”.

Post-pandemiskt har inte bara kreativiteten ökat; det har också skett en skiftning i vad vi anser vara viktigt både i livet och i arbetet. På OFFF höjdes vikten av mänsklighet, vänlighet och en balans mellan arbete och fritid. Detta humanistiska tilltal är särskilt anmärkningsvärt i en tid där prestation, synlighet och leverans ofta är normen. På festivalen framförde talare från olika kulturer och bakgrunder vikten av mänsklighet och vänlighet inom alla aspekter av livet. De hade tonen av en framåtriktad och humanistisk syn på det kreativa arbetet. Den tonen tycker jag vi ska ta med oss in i framtiden.

5. “Create more of what you want to see”

Det är bussigt. Det är internationellt. Det är proffsigt. Det delas öppet och genuint av flera exempel och insikter. Bara genom att se presentationerna och arbetsproverna så blir vi inspirerade. De flesta har arbetat med stora internationella varumärken och visar upp sina alster. Det kan kännas lite pampigt, men de är inte malliga utan delar på ett generöst och ödmjukt sätt. Jag fastar för en föreläsare som håller i en presentation på lördag kväll klockan åtta. Han hänvisar till balansen mellan människa och maskin (tekniken) och vikten att skapa mer av det du själv vill se och ta del utav. Gör sådant som är bra för dig själv och för andra menar han.

Och den presentationen summerade även essensen av hela OFFF-festivalen; balansen av det humana och att nyttja teknik på ett framåtlutat sätt. Och vikten av hur kreativitet ständigt utvecklas och fusionerar kulturella och geografiska gränser, vilket inspirerar till öppenhet och äkthet mellan oss människor.

Skapa mer av vad du vill se, ta del av i framtiden och låt kreativiteten få vara inkluderande och nyskapande, och framförallt – använd kreativiteten som en gemensam kraft där vi människor får samskapa mer.

Text & foto: Maria Westman, Strategisk rådgivare & grundare, C by West AB

_____________
Läs mer om OFFF:
https://www.offf.barcelona/