MiS Inhouse
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Föreningen, Nätverksledaren har ordet, Nätverksträffar

”Inhousetrenden fortsätter att öka, med allt mer komplexa uppdrag”

Vi har haft ett flertal välbesökta event kopplat till inhouse-avdelningens roll och faktorer för att lyckas, här på Marknadsföreningen. Vi har också en hel del medlemmar som jobbar på en inhouseavdelning, eller går i tankarna att växla upp en egen i kombination med externa byråer. Det här tar vi nu fasta på och lanserar ett nytt nätverk: MiS Inhousecheferna!

– Jag är så glad över den här nysatsningen och att vi får med oss två riktiga proffs på området som nätverksledare! Mirja Kais, Head of Creative Agency på 3, som också förärats titeln Årets Inhousechef, och Maggie Klingenstierna, Coach på KiMM Inhouse och rekryteringskonsult på KiMM, som bl a tidigare framgångsrikt byggt upp Disneys Inhouseavdelning. Under 2024 har de satt upp en programserie med fyra träffar som kommer belysa inhouse från olika vinklar och med inbjudna gäster, samt värdefulla diskussioner och erfarenhetsutbyten. Det här kommer bli så spännande och matnyttigt, varmt välkomna säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen.

Vi passade på att ställa några frågor till de två ledarna för nätverket – Maggie och Mirja fick svara på samma frågor, för att pejla av deras tankar inför premiärträffen med nätverket.

Varför behövs en nätverksgrupp dedikerad till inhouse?

Maggie & Mirja: Därför att inhousetrenden fortsätter att öka med allt mer komplexa uppdrag. Vi upplever att många inhousechefer har väldigt lika utmaningar trots helt olika branscher. Därför önskar vi stärka inhousechefens roll, genom att lära oss och utvecklas av varandras input och erfarenheter. Resultatet blir mer effekt och effektivitet!

Berätta lite om dig själv och vad du kommer att bidra med som ledare för nätverket?

Maggie Klingenstierna
Maggie Klingenstierna, rekryterings- och organisationskonsult på KIMM

Maggie: Min bakgrund är inom marknad och kommunikation i olika roller och branscher. Framför allt så har jag varit inhousechef i många år och byggt upp inhouseteam med både personal och processer. I min nuvarande roll som rekryteringskonsult tillsätter jag ofta roller till inhousebyråer. Jag ser trender inom vilka roller som ökar, minskar, nya behov som växer fram samt roller som blir alltmer komplexa.

Detta i kombination gör att jag brinner lite extra för alla inhousebyråer! Jag ser fram emot att främja nätverkandet mellan inhousechefer, för ökad kunskap, erfarenhetsutbyte, effektivitet och kreativitet!

Mirja Kais
Mirja Kais, Head of Creative Agency, 3 Sverige

Mirja: Jag har en lång erfarenhet inom kommunikation och ledarskap och har tillbringat många år på byråsidan där jag både byggt upp och drivit egen byrå samt varit anställd på många olika byråer. Jag tror på att utveckla och lösa affärsutmaningar med kreativitet där potentialen och kraften ligger i kulturen och i utvecklingen av individer. Idag är jag Head of Creative Agency på Tre och har utvecklat den enheten under de senaste tre åren.

Vad önskar du att fler visste om rollen som Inhousechef?

Maggie: Rollen som inhousechef är utvecklande men också utmanande. Där finns många intressenter med olika förväntningar, t ex:

  • Åtskilliga beställare med olika behov och önskemål
  • Teamet du ansvarar för som behöver leverera både kreativ höjd och kostnadseffektivitet
  • Ledningens förväntningar gällande inhousebyråns uppdrag

Uppdraget innebär att leverera kostnadseffektiv produktion i kombination med kreativitet och intern kundnöjdhet.

Mirja: Det är en roll som är utmanande och som kräver förståelse för både affär och kreativitet. Det handlar om att bidra med värde till verksamheten, till lönsamhet och tillväxt, där uppdraget skiljer sig beroende på hur bolagets behov ser ut.

Så det gäller att hantera förväntningar men också utmana enhetens riktning och funktion för att säkerställa både effekt och effektivitet.

Planer och tankar för och om nätverket i stort?

Maggie: Vi ser fram emot ett stort erfarenhetsutbyte och intressanta diskussioner med branschkollegor. Inspirationsföreläsare inleder nätverksträffarna med viktiga insikter kring respektive tema. Vi kommer bland annat få höra:

  • Anna Romson från Cogs Creative om inhousebyråns uppdrag och kreativitet.
  • Patrik Söder, marknadschef på SBAB, om kreativt ledarskap.
  • Tomas Bäcklund, CMO på Elite Hotels, om effekt och effektivitet.

Det ska bli så roligt och vi ser fram emot att tillsammans skapa ett inspirerande nätverk för inhousechefer!

Mirja: Tillsammans blir vi så mycket starkare. Att dela erfarenhet och utmaningar med varandra gör oss bättre. Och det finns så mycket intressant att beröra och prata om som rör ledarskap, kultur och kreativitet.

___________
Mer om nätverksgruppen MiS Inhousecheferna hittar du här >>

TIPS: Du som är medlem kan se Mirjas avsnitt av ”Marketing Talks” på Members Lounge: Tre Creative Agencys resa och bästa tips från Årets Inhousechef >>

Missa inte premiärträffen 7 mars!

07-mar-24 event-img

Nätverksgruppen MiS Inhousecheferna: Så tar du inhousebyrån till nästa nivå

[PÅ PLATS] 7 mars: Välkommen till premiärträffen för MiS Inhousecheferna, där vi bl a diskuterar inhousebyråns nyckelfunktion.