Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem
”En trend som kommer mer och mer är kollektivtrafik on demand”
Malin Säker är långväga medlem hos oss, ända sedan 2016. Nyligen uppgraderade Nobina till ett gruppmedlemskap och passade på att skicka hela marknadsteamet på kursen ”Så blir AI din nya superkraft”. Här får vi höra lite om Malins intryck av kursen, tankar om AI för marknadsföring och vad som är på gång hos Nobina.
Vad gör Nobina och vad kan du berätta om din roll som chef för marknadskommunikation där?
– Nobina är Nordens största kollektivtrafikföretag som tillhandahåller upphandlad busstrafik åt exempelvis SL, Skånetrafiken, Västtrafik och Din Tur m.fl. Inom Nobinakoncernen arbetar 13 000 medarbetare i fyra länder. Jag ansvarar för Nobinas inhousebyrå, vi är en tajt grupp på fem personer, och i vårt uppdrag ingår bland annat lokal marknadsföring för att driva resor lokalt i våra olika trafikavtal, tex. för linje 5 i Malmö. Den lokala marknadsföringen sker alltid med våra uppdragsgivare som avsändare, så i fallet med linje 5 i Malmö är det Skånetrafikens manér som gäller.
Vad händer hos Nobina just nu?
– Fokus på att lyfta fördelar med att resa kollektivt och få tillbaka ännu fler resor efter pandemin. Det ser olika ut runt om i landet hur mycket pandemin fortsatt påverkar kollektivtrafiken. Vi jobbar även mycket med att få dem som reser att också betala för sin resa.
Resorna ökar med 20% per vecka och nu når vi en målgrupp som tidigare inte reste kollektivt
En trend som kommer mer och mer är kollektivtrafik on demand, dvs. du bokar en buss när du behöver resa, istället för att bussen går enligt en satt tidtabell och satta hållplatser. Det har vi nyligen lanserat i Sundsvall på uppdrag av Din Tur (under namnet paxa), med stor framgång – resorna ökar med 20% per vecka och nu når vi en målgrupp som tidigare inte reste kollektivt.
På- och avstigningsplatserna utgörs av 71 befintliga hållplatser och 238 virtuella hållplatser inom centrala Sundsvall. De virtuella hållplatserna förekommer bara i appen paxa Din Tur. Platserna är strategiskt utplacerade och ligger högst ett par minuter från de adresser du uppger när du ska boka din resa. Projektet är en pilot som kommer pågå under ett år.
Nyligen gick du och resten av marknadsteamet vår kurs ”Så blir AI din nya superkraft” med Sara Öhman. Vad tar ni med er från kursen?
– Att vi måste komma igång för att se hur AI kan hjälpa oss framåt på ett ännu mer strukturerat sätt.
Hur arbetar ni med AI idag?
– Vi har inte någon satt process i teamet än, utan det är personberoende, främst ChatGPT för hjälp med funktioner i olika program samt dispositioner, men vi kikar även på olika verktyg för bilder och undersöker om Midjourney är rätt för oss. Efter kursen har vi även jobbat med Rytr.
Vilket var ditt senaste ”aha-moment” inom marknadsföring och AI?
– Fortfarande hur fort det går att få svar, samt vikten av att fråga på rätt sätt för att få ett relevant svar.
Vad är det bästa med att vara medlem i Marknadsföreningen?
– Att det blir lättare att hålla sig ajour med vad som pågår i branschen, mycket bra föreläsningar, men även kurser.