Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem
”Våga utmana dig själv och stanna inte i din comfort zone, för då lär du dig ingenting”
Ett välbekant namn vid våra event är Emelie Rosander Kårgren. Ofta med anteckningsblocket redo och ett gäng frågor vid den Q&A som följer våra seminarier och webbinarier. Hennes nyfikenhet och vilja att ständigt ta till sig ny kunskap och inspiration är riktigt kul att se och därför ville vi pejla av hennes tankar om hur hon maxar sitt medlemskap, och vad som är på gång hos Sigtunahöjden.
Vad gör Sigtunahöjden och vad kan du berätta om din roll där?
– Tillsammans med gäster och engagerade medarbetare skapar Sigtunahöjden framgångsrika och hållbara möten. Vi är en mötesanläggning med passion för effektiva möten, menyer inspirerade av säsong och hållbar verksamhet. Vår vision är, ”tillsammans för en hållbar framtid”, vilket vi aktivt arbetar för varje dag.
Jag jobbar som digital marknadskoordinator med varierande arbetsuppgifter. I min roll arbetar jag bland annat med analys av data, formger marknadsmaterial och skapar innehåll i våra kommunikationskanaler. Som Marknadskoordinator på Sigtunahöjden samarbetar jag med min chef Lotta Giesenfeld Boman, vd och ägare, och mina härliga kollegor. Vi utgår från en årsklocka och marknadsplan, men är flexibla i vårt arbete och improviserar när det behövs.
Vad händer på Sigtunahöjden just nu?
– Vi fokuserar på att leverera framgångsrika möten för våra gäster. Vi är till 95% en konferensanläggning och arbetar mest med B2B. Under året erbjuder vi 5-10 olika privata event, för att nå ut till B2C som kanske en dag bidrar till B2B. Just nu erbjuder vi konferenserbjudanden under utvalda dagar i februari och mars på våra mest populära konferenspaket. Mejla mig om du vill höra mer om det 😉
I vår bransch är en stark personlighet viktig. Vi har noterat att de inlägg som får bäst respons har varit just de när vi (personalen på Sigtunahöjden) syns. Folk vill veta vem man köper en tjänst från.
När jag inte arbetar med konferens eller privata gäster fokuserar jag på hållbarhetsgruppen. Vi har representanter från alla avdelningar som bildar en hållbarhetsgrupp och samlas åtminstone en gång i månaden för att diskuterar om hur vi kan utveckla verksamhetens hållbarhetsarbete. Därefter sätter vi SMARTA mål med tydliga planer på hur vi uppnår dem.
Er bransch tillhör de som varit extra utsatta under pandemin, hur ser läget ut nu och hur ser ni på framtiden? Vad har varit mest utmanande?
– Vår största utmaning har varit att uppmuntra och säkra folks fysiska möten under tiden världen har uppmanat folk att stanna hemma i sådan stor mån som möjligt. I nuläget känns det bra. Vissa dagar har varit mer utmanande än andra, men trots pandemins motgångar vet vi att vår bransch är uppskattad och viktig. Människor behöver träffas för att utbildas, bygga team och företagskultur. Vi ser skillnaden på kvalité när anställda samlas och får uttrycka sig i nya miljöer med hela teamet samlat.
Vi känner oss optimistiska inför framtiden och uppskattar när vårt arbete belönas, som när vi blev utsedda till Sigtunas besöksnäringsföretag 2022.
Vilken utveckling inom marknadsföring följer du med störst intresse?
– Sociala medier tycker jag alltid är intressant och viktigt att hålla ögonen på. Vår målgrupp är inte nödvändigtvis den som följer de senaste trenderna. I vår bransch är en stark personlighet viktig. Vi har noterat att de inlägg som får bäst respons har varit just de när vi (personalen på Sigtunahöjden) syns. Folk vill veta vem man köper en tjänst från. När kunden känner igen sig själv eller kan relatera till tjänsten de är intresserade av är chansen större att de blir en lojal kund och ambassadör.
Vi lägger mycket krut på LinkedIn, SEO, rörligt format, content till sociala plattformar, artiklar till vår blogg och premium content (guider, checklistor etc.). Vi vill med detta dela med oss av vår expertis inom möten för att skapa tillit hos vår målgrupp, men även visa vår personliga sida för att skapa en familjär känsla som ska få dem att vilja återvända.
Du har varit aktiv på många av våra träffar under året, vad är ditt bästa tips till andra medlemmar och för kompetensutveckling?
– Något som alltid driver mig, och varför jag trivs på Sigtunahöjden, är suget för lärande. Våga utmana dig själv och stanna inte i din comfort zone, för då lär du dig ingenting. Min verksamhet betalar för mitt medlemskap och som medlem är det mycket som ingår. Om jag ser ett seminarium eller event som låter något intressant brukar jag oftast tänka: ”det är gratis för mig, so might as well!”. Man vill väl inte slösa på jobbets pengar och investering?
Jag anser det även enkelt för mig att lägga tid på min egen utveckling och lärande, då min chef ger mig yta att få göra det. Hon uppmuntrar mig och ifrågasätter inte när jag går i väg på ett seminarium utan förstår att det hjälper och inspirerar mitt arbete.
Varför är du medlem i Marknadsföreningen?
– Jag är medlem i Marknadsföreningen via min tjänst på Sigtunahöjden. I och med att Sigtunahöjden är del av en nischad bransch (hotell och konferens) är det viktigt att hitta föreningar och samarbeten som kan hjälpa mig att utvecklas. Det är lätt hänt att vårt fokus hamnar på kundbemötande, service och management, vilket såklart är viktiga kompetenser.
Medlemskapet som Sigtunahöjden erbjuder mig som anställd är ett sätt för dem att garantera min utveckling trots vår nischade bransch. Min utveckling och området jag ansvarar för glöms inte bort. Med detta medlemskap får jag även en lättare inblick från andra från mitt område och kan diskutera ämnen mer djupgående.
Jag är medlem då det bidrar till min utveckling.