Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Möt medlem
”Enligt mig behöver de flesta företag förbättra sin evenemangsstrategi”
–Möt Antonia Ridderstråle på Lyyti – vår medlem och partner till Årets Marknadschef 2019
Vi på Marknadsföreningen använder sedan en tid eventhanteringssystemet Lyyti för våra egna event. Lyyti är redan en av våra ordinarie partners, men nu är det även klart att de även detta år blir vår partner till Årets Marknadschef den 5 februari. Vi passade på att ställa några frågor till deras Marknadschef i Sverige, Antonia Ridderstråle, och hittar i henne en självutnämnd ”GDPR-nörd” med passion för AI och datadriven marknadsföring.
Vad kan du berätta om Stockholmskontoret och er satsning i Sverige?
–Det stämmer. Vi har varit aktiva på den svenska marknaden sedan 2012 och de senaste åren har intresset för Lyyti vuxit sig allt starkare i Sverige så det var dags ta ett extra krafttag här. Så i oktober anställde vi ett försäljnings- och marknadsteam på sju personer, där ibland jag själv, och vi är just nu nio stycken som arbetar i Sverige. Vi sitter alla tillsammans på ett mysigt kontor vid Stureplan.
De senaste åren har inburit stor förändring på Lyyti. Vi ska växa internationellt och för att kunna göra det måste så klart förändringar ske; att anställa fler personer i Sverige var en av dem. Vi har gått från att vara ett mindre bolag till över 70 anställda på några få år, och vi kommer att växa ännu mer.
Vi är stolta över att vara marknadsledare i Finland, så nu är målet att förbättra vår marknadsposition i Europa. Riskkapitalbolaget Vaaka Partners valde tidigare i år att investera i Lyyti för att stödja vår internationella tillväxtplan. Vaaka Partners har god internationell erfarenhet när det kommer till tillväxtprocesser för SaaS-verksamhet, vi är stolta att kunna ha de som ägare och samarbetspartner.
Vad ser du som er främsta utmaning i nuläget?
–Att ligga steget före våra kunder för att kunna hjälpa dem att utveckla sina verksamhet med hjälp av eventdata – att veta vilken typ av data de behöver. Det går också hand i hand med utmaningen att kunna bevisa för den svenska marknaden vilken nytta eventdata och B2B evenemang faktiskt gör.
Vad tycker du är mest spännande inom MarCom just nu?
–Svårt att välja just ett område, just nu inspireras jag av F2F-upplevelser, möten på riktigt istället för den digitala varianten, men också AI och data. Även fast AI och data har varit aktuellt i ett par år inom B2B-marknadsföring så måste jag säga det då jag tidigare studerat machine learning och datadriven marknadsföring – det är det jag brinner för att utveckla.
Data är det mest värdefulla vi har och det finns oändliga möjligheter att använda det i sin marknadsföring, dock är det otroligt viktigt att det sker på rätt sätt. Då jag har bott i USA i fem år så har jag bevittnat flera skräckexempel, där av kan jag stolt berätta att jag är en GDPR-nörd och tar data- och informationssäkerhet på största allvar. Vilket också är något som jag tycker är otroligt spännande.
Det finns väldigt mycket att dra nytta av när det kommer till AI och datahantering. Det jag tycker är mest spännande är hur AI och data förenklar processer både inom marknadsföring och försäljning. Hur man snabbt och enkelt kan hitta kvalitativa leads som stämmer överens med ens målgrupp, samt hur enkelt det är att skapa personliga upplevelser med så kallad ”hypertargeting”, för öka mottagarens upplevelse men också varumärkets trovärdighet och varumärkesbild. Det ska bli spännande att följa denna utveckling, den har förmodligen inget slut.
Men i allt det digitala och automatiska så får riktiga möten inte glömmas bort.
Konversationer och upplevelser tillsammans med riktiga människor, AI i alla ära, är inspirerande. Så det ska också bli spännande att följa utvecklingen av live-event inom B2B. Enligt mig behöver de flesta företag förbättra sin evenemangsstrategi, kanske med hjälp AI och data? Det är i alla fall något jag kommer att arbeta aktivt med under 2020.
Har du haft någon riktig ”Wow moment” i år?
–Jag har haft väldigt många Wow moments i år. 2019 har varit spännande på många vis, kanske lite för spännande på vissa håll. Men om jag ska välja ett tillfälle så vart det när jag låste dörren för sista gången till vår lägenhet på Manhattan. Lika spännande som det var att flytta till USA för fem år sedan var det att flytta tillbaka till Stockholm. Det är roligt att ta med sig det jag lärt mig i New York hit till Sverige. USA är som sagt väldigt duktiga på datadriven och automatiserad marknadsföring. Jag hoppas att kunna implementera det tänket ännu mer här i Stockholm.
Dina förväntningar på Årets Marknadschef den 5 feb?
–Det ska bli spännande att äntligen kunna medverka på denna dag, och dessutom som partner, då jag för en gångs skull befinner mig i Sverige i februari. Som temat lyder ”Dare to Upskill”, så hoppas jag att få möta människor som vågar sticka ut och utmana branschen, och detta i en spännande och unik miljö. Jag har aldrig varit på Fotografiska så det känns extra roligt att eventet äger rum där.
Vad ser du mest fram emot under 2020?
–Jag kan sammanfatta det i tre punkter:
- Växa med Lyyti och tillsammans med teamet fortsätta skapa något unikt. Jag ser fram emot att hjälpa våra kunder att uppnå samma effektivitet med hjälp av eventdata som vi gör. För mig som marknadsförare är det en dröm att få all eventdata automatiskt överförd till vårat marketing automation-system, samma gäller vårt säljteam och deras CRM. Det som fortfarande är ”offline data” för många idag är för oss helt digitaliserat.
- Upptäcka Stockholm på nytt tillsammans med familj och vänner
- Använda Swish och slippa gå till banken och betala hyran med check. Känns som om jag bott under en sten de senaste åren… vi ligger lite före här i Sverige, så 2020 blir året jag swishar alla jag känner och betalar räkningar med ett knapptryck – måste hitta en till hobby att lägga all min nyvunna tid på!
____________