Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Gästblogg
”Oavsett hur 2023 har gått behöver du tänka om inför 2024”
Simon Beyer är Partner på Ingager. Primärt arbetar Simon med strategiska frågor, men samtidigt finns ett starkt fokus på att stärka Ingagers position som ”Thought Leader”. De senaste sex åren har Simon listats som en av Sveriges bästa föreläsare. Här delar han sina tankar om vad som är viktigt att hålla koll på inom sociala medier inför 2024. Den 18 januari gästar vi Ingager och Simon för ett frukostseminarium på samma tema – säkra din plats redan nu!
Har du använt LinkedIn mer än tidigare under senaste året? Känner du att du blivit mindre intresserad av att annonsera på X under 2023? Har du under 2023 fortsatt använda Instagram rätt mycket trots att du kopierat TikToks tjänster rakt av?
Om du känner igen dig i detta är du inte ensam. Sociala medier har blivit ganska stabilt under de senaste åren. Det finns otroligt många användare, mängder av företag väljer att annonsera på olika sociala plattformar och EU fortsätter att försöka tygla de stora plattformarna. Även om digital marknadsföring ibland kan kännas väldigt etablerad sker det fortfarande en del förändringar.
En kvalificerad gissning inför nästa år är att det fortsätter att släppas nya verktyg, funktioner och uppdateringar av algoritmer från alla plattformar. Alla som arbetar med sociala medier måste så klart förstå vad som faktiskt kommer bli viktigt för just dem. År 2024 kommer ROI att stå i centrum för arbetet med sociala medier eftersom många organisationer närmar sig ett riktigt bra sätt att arbeta. Vi kommer se en förflyttning från att optimera innehållsmix per plattform till att arbeta med AI för att hitta en nivå av precision och effektivitet. För att kunna utnyttja alla möjligheter som ny teknologi skapar behöver verksamheter börja arbeta med dessa frågor NU, inte om några månader. Det låter kanske lite klyschigt, men nästa år kan bli avgörande för många verksamheter.
Med vår strävan att minska arbetsbördan, riskerar vi då även att försämra relationen med våra kunder och användare?
Finns det ett rätt sätt att förhålla sig till AI?
Generativ AI skapade ett monumentalt skifte när det blev en del av vår vardag under 2022 och utlöste många starka reaktioner. Under 2023 har intresset för AI fortsatt vara stort och sakta men säkert börjat användas av allt fler företag. För många verksamheter är det en bit kvar till att kunna se riktigt stora effekter, men det finns inga tvivel om att generativ AI kommer att påverka i princip alla branscher.
Nästan alla som arbetar med sociala medier är under någon form av tidspress. Det är ingen stor överraskning att den främsta anledningen för att använda AI är att minska arbetsbelastningen. 6 av 10 personer pekar på just detta som en möjlighet inom AI. Många organisationer rapporterar att de planerar att fördubbla sin användning av AI över olika områden. Under det kommande året kan vi förvänta oss att se den största ökningen av AI-användning för att revidera text, redigera bilder och underlätta kundservice.
Med vår strävan att minska arbetsbördan, riskerar vi då även att försämra relationen med våra kunder och användare? Alla vet idag att fake news är en del av vår vardag. Vi förstår i större utsträckning att det är maskiner som sammanfogar ord eller tar fram bilder som sedan delas på exempelvis sociala medier. Detta gör många människor oroliga, särskilt när de försöker bedöma vad som är verkligt och vad som inte finns på sociala medier.
För att anpassa oss till det nya läget måste marknadsförare och varumärken gå bortom att definiera ”riktigt” och ”äkta” baserat på om något skapats uteslutande av en människa. Like it or not, oavsett om vi använder AI för brainstorming, låter den avsluta meningar åt oss, låtsas som att den inte existerar, eller (mer troligt) en blandning av ovanstående, är det här en tid som innebär förändring och anpassning.
År 2024 kommer de mest framgångsrika varumärkena att omdefiniera ”äkthet”. Det handlar inte om vem (eller vad) som skapar ditt innehåll längre; det handlar om varumärkesupplevelsen ditt innehåll skapar för kunden. Känns det rätt? Förstärker det varumärket? Fungerar det? Använd AI-verktyg på ett smart sätt, som känns rätt, så kommer du inte behöva bry dig om huruvida det är du eller en bot som gjort jobbet.
Inlägg från företag som smälter in i flödet och vars innehåll är anpassat till den enskilda plattformen ger en bättre användarupplevelse.
Jack of all trades – master of none
På kurser och i bloggar sägs samma sak: “Var där din publik är”. Men hur ska du hinna med detta 2024? När din publik är överallt och på alla möjliga plattformar i större utsträckning – och den genomsnittliga sociala medier-användaren loggar in på cirka sju plattformar varje månad? För varumärken är det svårt nog att upprätthålla en relevant närvaro på ett socialt nätverk, än mindre många. Och att finnas på en plattform är en sak – att göra det bra är en helt annan historia. Detta är en stor utmaning för många organisationer, och för vissa varumärken har det blivit den viktigaste frågan att hantera, kopplat till sociala medier.
En av de största anledningarna till att detta blivit en utmaning är vikten av att skräddarsy socialt innehåll för varje nätverk. Det funkar sällan särskilt bra att publicera samma innehåll på olika plattformar. Olika kanaler har olika publik, språkbruk, trender och teknik, för att inte tala om antal tillåtna ord och specifikationer för bilder. Inlägg från företag som smälter in i flödet och vars innehåll är anpassat till den enskilda plattformen ger en bättre användarupplevelse – och ökar chansen för positiva reaktioner.
År 2024 kan vi förvänta oss att proaktiva organisationer kommer utmana förväntningen kring att det ska finnas en närvaro på alla plattformar. Plattformar som ger bäst ROI kommer få ett större fokus och uppmärksamhet. Kanske blir det till och med så att företag kommer överge vissa plattformar. Detta kommer att ge sociala marknadsförare mer tid med de plattformarna som skapar värde – tid att förstå sin publik, experimentera med innehåll för att se vad som funkar, hålla koll på trender och algoritmer och bättre utnyttja alla funktioner. Att behärska några utvalda plattformar är kanske en bättre strategi jämfört med att vara halvbra på alla sociala plattformar.
Det är en enorm skillnad mellan vad varumärken publicerar och vad folk verkligen vill se.
Let me entertain you
Går det att koppla underhållning till kvantifierbara faktorer, som exempelvis förbättrade resultat på sociala medier? Det borde i alla fall göra det eftersom både användare och konsumenter tycker att underhållning är viktigt på sociala medier. Den viktigaste anledningen till att människor använder sociala medier är att hålla kontakten med familj och vänner. Men den näst viktigaste anledningen till att använda sociala medier är för att underhållas.
Vad användare däremot inte gillar är när varumärken fokuserar för mycket på att prata om sig själva och det egna varumärket. Paradoxen är att varumärken verkar ha andra egna idéer om vad användarna gillar. Hälften av alla marknadsförare publicerar uppdateringar om sina produkter eller sitt varumärke flera gånger i veckan. Det är en enorm skillnad mellan vad varumärken publicerar och vad folk verkligen vill se.
År 2024 kommer varumärken som kan, och vågar, publicera underhållande och engagerande innehåll på sociala medier att lyckas locka till sig användarnas uppmärksamhet. Det är omöjligt att utvecklas och stärka sina resultat genom att göra exakt samma sak som året innan. Varumärken som inte utvecklas kommer tappa i engagemang och (så småningom) även marknadsandelar.
_____________
Simon Beyer
Frukostseminarium: Sociala medier 2024 – trendspaning med Ingager
[PÅ PLATS] 18 jan: Välkommen på en frukost där du får ta del av de trender som påverkar annonsörers möjlighet att skapa effekt genom sociala plattformar samt konkreta tips och tricks för att stärka er närvaro på sociala medier.