Thought Leadership
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Gästblogg, Kurser

”Det krävs en struktur för att kunna hålla på länge och över tid leverera intressant innehåll”

Vi på Marknadsföreningen har ett långt och fint samarbete med forskaren och författaren Erik Modig. Nu har vi lanserat certifieringar för marknadsförare i och med ett utökat samarbete med Marketing Levels, en e-learningplattform för marknadsföringsutbildning. Den 11 oktober har vi kursen Thought Leadership-baserad strategi för att växla upp er B2B-kommunikation i samarbete med Marketing Levels. Här skriver Erik ner sina spaningar inom området för att tydliggöra vad kursen kan hjälpa er med. 

Erik Modig
Erik Modig, Ph.D, forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm

Fem beslut som förstör er content-strategi

När kunder i snitt tittar ca 2 sekunder på en digital annons sätter många marknadsavdelningar sin tillit till content. Det finns också många bra exempel på lyckat content. Det blir onekligen lockande. Dessvärre är det för många företag en rätt dyr satsning. För det är extremt svårt att lyckas.

Beslutsvägar gör ert content till mellanmjölk

En av de största kostnaderna kring content marketing är att innehållet blir alldeles för tråkigt. Det gör att ingen vill läsa och därmed förloras själva meningen med att skapa det. Ofta beror det på att beslutsvägar och interna strukturer gör att för många har rätt att uttala sig om innehållet.

Ni erbjuder ingen helhetsbild till era läsare

Ofta skapas mycket material innan en tydlig helhetsbild för hur det hänger samman har skapats. Det innebär att det blir rörigt i huvudet på kunden och de kan inte se en röd tråd. Det leder ofta till lågt engagemang och innehållet blir inte leads-genererande.

Content dör för fort eller utnyttjas i all oändlighet

Många företag misslyckas för att de inte hittar rätt balans när det kommer till livslängd på content. Ibland kan saker som tagit extremt lång tid hastas förbi utan att ha påverkat en enda kund. Här gäller det att sätta en plan som sträcker sig över en längre tid med stor variation.

Ska företagssidan eller individer lägga upp?

Att driva en content-strategi genom ett enda företagskonto är som att cykla i uppförsbacke. Det är avgörande att engagera fler individer inom ett bolag. Om någon i ledning kan supporta delning har det oftast en stor effekt.

AI är inte lösningen, utan problemet

Många tror att AI kan lösa utmaningen med att skapa innehåll. Det är dock inte lösningen utan snarare ett problem. Det gör nämligen att kvalitetskravet bara ökar. Samtidigt så är det många som använder AI och sänker kvaliteten på sitt innehåll även om de producerar väldigt mycket mer.

För effektivare content-strategi krävs en struktur för att kunna hålla på länge och över tid leverera intressant innehåll. De bolag som gör det effektivt har oftast både lyckats skapa en intern organisation med support utanför marknadsavdelningen. Content-strategi räcker oftast inte om det är en ren beställning från ledning. Den behöver förankras och få support. Först då kommer den leverera.

_______

InfoVill du lära dig mer om lösningarna samt få verktygen att övertyga din egna organisation om att ni behöver tänka om, så har vi en kurs med Erik Modig på plats i liten grupp i Stockholm, om thought leadership och content-strategi.