Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Pressmeddelande
Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2024-04-11
Finalisterna klara för tävlingen Årets Marknadschef 2024
Efter ett intensivt juryarbete står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa 2024. Utmärkelserna delas ut den 16 maj i samband med eventet Årets Marknadschef på Rigoletto i Stockholm.
FINALISTER ÅRETS MARKNADSCHEF 2024
Andrea Lindgren, Pizza Hut
Patrick Grabenbauer, Willys
Therese Kempe, Apohem
Tomas Bäcklund, Elite Hotels
FINALISTER ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE 2024
Amanda Ekström, Tuggmotstånd
Jasmin Darban, kreatör och influencer
Olga Grönvall Lund, Reformaten
Redwaan Hossain, Adidas
FINALISTER ÅRETS VARUMÄRKESRESA 2024
Beijer Byggmaterial
Eldorado
Stockholms Handelskammare
Willys
FINALISTER ÅRETS DISRUPTÖR 2024
Naima
Varannan Vecka
Vidde
Your Beet
”Tävlingen har vuxit år för år och 2024 har vi fått in rekordmånga bidrag; det är imponerande prestationer, talang och framtidskraft i branschen”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”Nu laddar vi för 16 maj där eftermiddagsgalan kommer bjuda på massor av inspiration kring årets tema ’Smartare tillsammans’, härligt nätverkande och att vi korar vinnarna”, fortsätter hon.
Vår starka jury, uppdelat i fyra kategorier, har de senaste veckorna haft förmånen att läsa igenom och diskutera alla bidrag. Marie Thorslund, juryordförande i Årets Marknadschef och affärsområdeschef på KiMM, hyllar bidragen som kommit in och reflekterar över de tuffa diskussioner som krävts för att för att utse finalisterna.
– Att bedöma betydelsen av marknadschefens roll för företagets framgång är nyckeln till detta personliga pris. Aldrig tidigare har vi fått in så många starka bidrag från så många olika branscher. För oss i juryn har det varit både lärorikt och inspirerande att ta del av alla case och unika stories med olika förutsättningar. Efter noggrant övervägande och livliga diskussioner har varje jurygrupp nu valt ut fyra imponerande finalister i respektive kategori. Vi ser fram emot att kora vinnaren den 16 maj på Rigoletto, säger hon.
– Vi slogs av hur många av kandidaterna som inte bara är skickliga i att åstadkomma förändring utan hur de också fångar tidsandan och tar tag i viktiga problem och utmaningar för vår samtid, säger Jacob Östberg, juryordförande Årets Framtidslöfte och professor i företagsekonomi och marknadsföring.
Alex Baker, juryordförande i Årets Disruptör, global retail strateg, ängelinvesterare och Principal på Nordic Retail Hub, tycker att årets gallring av nomineringarna möjligtvis var en den svåraste hittills, vilket gjorde att diskussionerna var spänstiga och berörde flera perspektiv. Hanna Axelsson, juryordförande för Årets Varumärkesresa och seniorkonsult på Rud Pedersen Communications, reflekterar kring att jurygruppen i år hade mycket starka bidrag att bedöma.
– Vi har fördjupat oss i förflyttningen av dessa varumärken utifrån affärsnytta och varumärkes-KPI:er. Vi har även tagit särskild hänsyn till de organisationer som jobbat integrerat med sin varumärkesresa och naturligtvis går det inte att välja finalister utan att även lägga vikten vid ett kreativt och innovativt innehåll, säger hon.
Om eventet
Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 16 maj under ett eftermiddagsevent på premiärbiografen Rigoletto. Vi ser fram emot att ännu en gång rulla ut rosa mattan för en energifylld eftermiddag med inspiration, panelsamtal, hyllningar och bubblande bransch-AW.
Årets tema är Smartare Tillsammans: 2024 är året då man behöver plocka fram alla ess i rockärmen. Och det finns en kraft som få andra. Att nyfiket utforska, utbyta erfarenheter, tänka nytt, och framför allt, att göra det tillsammans. Att i nya konstellationer sätta kompassen och boosta kulturen – tillsammans. Tillsammans internt och externt. Tillsammans med teknik och AI. Tillsammans, för att hitta nya synergier och låta kreativiteten blomstra. Låt 2024 bli året då vi blir smartare, bättre och starkare. Tillsammans.
Mer information om tävlingen (kriterier, jury mm) och biljetter finns här: https://mis.se/arets-marknadschef/
Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422
Årets Marknadschef 2024 presenteras i samarbete med våra partners
Tidigare vinnare av Årets Marknadschef
2023: Johan Fernstedt, UNIONEN (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, SUICIDE ZERO (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör 2023), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, POLESTAR, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, REDLOCKER (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, KLARNA (Årets Marknadschef), Roza Azimi, SNAPTIVE (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2