Svenskarna och Internet 2023
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Övrigt

”Än viktigare att förtjäna uppmärksamhet och engagemang på riktigt”

– Spaningar från årets rapport från Internetstiftelsen

Nu är äntligen 2023 års upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet” släppt. Det tillhörande eventet var fullsatt till sista plats på Sergel Hub och hela 6000 var anmälda online – en sann branschangelägenhet och många nyfikna på årets inblick i svenskarnas digitala liv. Vi passade på att ställa 3 snabba frågor till några branschprofiler kring innehållet mer inzoomat på marknadsföring och kommunikation, och lät även vår vd Marie Sommar ge sina reflektioner.

Rapport
Dystert anslag och ett mörkare tonläge i årets rapport

Vi från Marknadsföreningen var självklart på plats vid eventet, och fick ta del av den proffsiga presentationen från Måns Jonasson och Jannike Tillå. Rapporten bygger på Novus mätningar. Jenny Andersson på Internetstiftelsen inleder texten; Svenskarna vill inte ha riktad nätreklam, men tycker att polisen ska få ta del av privata konversationer online vid brottsmisstanke. Vi oroar oss för filterbubblor och näthat, men hyllar digitala böcker och tror på digitaliseringens positiva klimatpåverkan.

Måns och Jannike reflekterade kring att det är ett mer dystert anslag i rapporten i år, men att det är naturligt kopplat till de samhällsförändringar och den oro som många upplever just nu.

Här kan du ladda ner hela rapporten och data för att göra egna analyser. Vi får säkert anledning att återkomma till detta mer framöver.

_____________

Som marknadsförare behöver man jobba med att ständigt testa och lära sig nya sätt att engagera sin målgrupp, förutsättningarna förändras ständigt och det går fort.

Karin ZingmarkKarin Zingmark, expert och rådgivare inom digital kommunikation & ledarskap

Vad tycker du var mest intressant från rapporten?

– För mig som följt den här rapporten under många års tid reagerar jag på tonläget som är osedvanligt mörk och som förstås avspeglar en omvärld präglad av osäkerhet, krig och oro. På temat övervakning på nätet och attityder till personlig data är det intressant att se att vi till stor del är positiva till att tillåta exvis kameraövervakning vid brottstanke samtidigt som vi oroar oss för vår personliga integritet. Det går ju inte riktigt ihop, och som nämndes på släppet imorse kan det ha att göra med hur frågan är ställd. På samma tema svarar mer än 70% att man inte vill att ens personliga data ska användas för att anpassa reklam på nätet. Kan det ha att göra med att man som konsument blivit utsatt för ett antal riktigt taffligt utförda retargeting-kampanjer genom åren?

Vad innebär detta för marknadsförare och kommunikatörer?

– Som marknadsförare och kommunikatör finns det mycket i rapporten som talar för att det blir än viktigare att förtjäna uppmärksamhet och engagemang på riktigt, det finns inga genvägar här. Utöver internetanvändares krav på att personlig data inte utnyttjas i reklamsyfte blir medielandskapet alltmer komplext med flera nya och växande socialamedie-kanaler samt AI på intåg. Som marknadsförare behöver man jobba med att ständigt testa och lära sig nya sätt att engagera sin målgrupp, förutsättningarna förändras ständigt och det går fort.

Vad tycker du var mest oväntat?

– Är det inte för dåligt att bara tre av tio svenskar använt ett AI-verktyg det senaste året och att det av dessa bara är 22% som använt AI-verktyg på jobbet? Som arbetsgivare skulle jag bli orolig över bristen på nyfikenhet och upptäckarlusta här.

Generellt kan jag tycka att det är synd att datainsamlingen till rapporten görs så långt före rapportsläppet, det händer ju väldigt mycket mellan januari/februari (när data samlades in) och oktober (när rapporten släpps). Snyggt att AI-frågorna fick en egen rapport med data från augusti i år, men den snabba utvecklingen inom AI gäller ju fler av rapportens delområden såsom t.ex sociala medier. Håller tummarna för att metod ses över för kommande år!

 

Sara ÖhmanSara Öhman, fristående konsult och expert på datadriven marknadsföring och sociala medier

Vad tycker du var mest intressant från rapporten?

– I år presenterar Internetstiftelsen inte bara statistik kring andel som använder plattformar och digitala tjänster utan även vår attityd till dem. Det tycker jag är särskilt intressant under avsnittet för sociala medier som pratar om vilka kanaler som är våra favoriter, fördelat på åldersgrupp och kön, och vad vi helst vill ha ut av vårt användande. Kanske är det inte så förvånande att vi helst vill underhållas i sociala medier, men det är intressant att se hur det skiljer sig åt mellan generationellt användande och plattform. Här finns anledning att djupdyka som marknadsförare!

Vad innebär detta för marknadsförare och kommunikatörer?

– Vi får många bevis på att vi behöver ta användningen av data i marknadsföring på allvar. Inte bara med grund i lagar och regler utan även med Internet-användarnas attityd till spårning i åtanke.

Vad tycker du var mest oväntat?

– Vår inställning till personifierad marknadsföring. Hela 71 % av svenskarna vill inte ha riktad reklam på nätet och hela 53 % känner sig kränkta av att plattformarna samlar in data. Ändå använder 85 % sociala medier dagligen, där användandet bygger på att plattformarna samlar in data för alla rekommendationer genom algoritmer.

Björn Owen GladBjörn Owen Glad, Innovation Lead, Chiffer och styrelseledamot, Marknadsföreningen Stockholm

Vad tycker du var mest intressant från rapporten?

– Jag tycker det mest intressanta är att se hur generationsklyftan växer så kraftigt sett till vilka digitala plattformar och sociala medier man använder. Det är något som vi som marknadsförare måste ha med oss! Dessutom blir det spännande att se hur Meta hanterar att deras användare blir äldre medan rekryteringen av yngre nästan helt har avstannat.

Vad innebär detta för marknadsförare och kommunikatörer?

– Det viktigaste för oss som jobbar med marknadsföring och kommunikation är att vi förstår var vi kan nå våra målgrupper, och där är Svenskarna och Internet en fantastiskt bra källa. Dessutom har undersökningen nu gjorts i så många år att vi kan se hur saker och ting förändrats över tid, och därigenom kan vi också göra vassare förutsägelser om hur det kan bli i framtiden.

Vad tycker du var mest oväntat?

– Jag förvånades över hur få som faktiskt har testat AI-verktyg. När man jobbar med AI-frågor hela dagarna kan man lätt få för sig att detta är något som alla håller på med. Men så var det verkligen inte!

Marie SommarMarie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm

Vad tycker du var mest intressant från rapporten? Vad innebär detta för marknadsförare och kommunikatörer?

– Jag tycker alltid det är spännande att ta del av användandet av sociala medier och hur det utvecklar sig över tid. TikTok växer mest av alla sociala medier 2023, men Facebook, Instagram och Youtube är fortfarande störst. Där ser man samtidigt tydligt att Meta har svårt locka in unga, med ett tydligt tapp på både Instagram och Facebook. En fun fact är att Youtube är svenskarnas ”favorit-SoMe” om man bara ska välja en, säkert kopplat till att den starkaste drivkraften för att använda SoMe är bli road/underhållen.

Utifrån ett marknadsföringsperspektiv tar jag särskilt till mig att svenskar i alla åldersgrupper är negativa till riktad reklam på nätet baserat på användardata, och att det är ökande med åldern. Det blir ett extra stort ansvar att verkligen vara relevant i kommunikation & budskap för att inte spä på reklamtröttheten.

Vad tycker du var mest oväntat?

– Jag trodde att det skulle vara fler än 3 av 10 som har provat AI-verktyg. Inser att jag befinner mig i en bubbla med många early adopters & mycket AI-snack :-). Det riskerar dessutom att leda till en kunskapsklyfta framöver då rapporten visar att unga är snabbare att testa på (6 av 10 mellan 18-34 år). Som förälder blir jag också förskräckt över att det är hela 4 av 10 barn som inte har läst eller lyssnat på en bok under det senaste året.

Svenskarna och Internet 2023