Pantamera
Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Gästblogg, Seminarier

Följ med bakom kulisserna på Pantamera – vinnare av årets 100-wattare i långsiktighet

– Vi ställer några snabba frågor till våra talare!

Pantamera
Katarina Lundell, Returpack & Fredrik Espmark, Granath kommunikationsbyrå

Den 18 oktober tar vi oss bakom kulisserna hos Pantamera – vinnare av årets 100-wattare i långsiktighet, vid vårt frukostseminarium med både Pantamera och byrån Granath. Här passar vi på att lära känna våra två talare lite bättre och pejla av vad vi får med oss från eventet. 

Så, Fredrik och Katarina… vilka är ni?

Fredrik Espmark är medgrundare och planner/kreativ chef på Granath kommunikationsbyrå. Fredrik har lång erfarenhet av att jobba som Head of Planning, kreativ chef och copywriter på flera ledande byråer i Sverige. Katarina Lundell är Marknads- och kommunikationschef på Returpack – företaget som ligger bakom varumärket Pantamera. Ett varumärke som påbörjade sin resa redan 2004 och som genom musik och humor fått svenska folket att panta mera.

Grattis till vinsten av årets 100wattare i kategorin långsiktighet! Vad är det som gör att Pantameras kommunikation sticker ut och blivit så lyckad?

– Det är såklart flera olika anledningar men kanske framförallt att kommunikationen känns generös och äkta. Och utan pekpinnar, vilket man ofta ser när det gäller miljö- och klimatkommunikation. Det finns också mycket igenkänning i kommunikationen eftersom den tar avstamp i ungas populärkultur, och tidvis blivit en del av den. Kommunikationen har blivit mer än ”bara reklam”.

Hur länge har ni arbetat tillsammans? Hur har samarbetet utvecklats under arbetets gång?

– Vi har arbetat ihop sedan 2011, det vill säga nästan 12 år, med en paus 2016-2017 (vilket vi kommer berätta mer om). Det är lång tid och man lär känna varandra och inte minst lär man känna varumärket väl. Med det i ryggmärgen blir samarbetet och idéskapandet mer intuitivt, roligare och effektivare med tiden.

Vad är nyckeln för att hitta ett bra samarbete mellan byrå och marknadsavdelning?

– I grunden handlar det nog mycket om förtroende och respekt för varandras roller och kompetenser. Det är naturligtvis något som man förtjänar och utvecklas med tiden. Ett annat nyckelord är transparens, att man har ett öppet samarbete där alla känner sig välkomna att bidra och men även att man snabbt lyfter om det är något som skaver i samarbetet.

Vad kan vi förvänta oss under frukostseminariet tillsammans med Marknadsföreningen?

– Förutom en god frukost och mingel, blir det en hel del musik och humor som är grundpelarna i Pantameras kommunikation. Tillsammans dyker vi ned i bakgrunden och framgångsfaktorerna bakom Pantameras kommunikation, både strategiskt och kreativt. Vi kommer berätta om vårt samarbete och på vilket sätt det har varit en viktig del i framgången. Vi lyfter också på locket om vad som hände när vi tog en tvåårig paus och hur vi hittade tillbaka till varandra.

Hur ser arbetet mellan Granath och Pantamera ut framöver – har ni något roligt på gång?

– Just nu håller vi på att planera nästa kampanj och vi är mitt uppe i att titta på vem som ska bli nästa Pantamera-artist. Du får gärna tänka till och komma med förslag och önskemål när vi ses. Vi har också en hel del spännande projekt på gång som ligger utanför de återkommande kampanjerna, men som vi inte kan berätta mer om just nu. Eventuellt kan vi berätta mer om det när vi ses.

Något annat ni vill lyfta?

– Inget, förutom att det ska bli kul att ses och att tillsammans dyka ned i Pantamera. Tänk gärna igenom om det är något särskilt du är nyfiken på kring kommunikationen, samarbetet eller något annat. Extra kul om vi kan få till ett samtal och diskussion!

Glöm inte anmäla dig!

18-okt-23 event-img

Frukostseminarium: Bakom kulisserna hos Pantamera - vinnare av årets 100-wattare i långsiktighet

[PÅ PLATS] 18 oktober: Välkommen till en frukost med Pantamera och Granath, där vi dyker vi ner i det case som ledde till vinst i årets 100-wattare i kategorin ”långsiktigt”.