Kriskommunikation
Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Referat

”Förr eller senare händer det”

Kriskommunikation var ämnet för dagen när vi besökte Mynewsdesks härliga lokaler för frukost och seminarium. En kris är kanske inget man skojar bort, men trots det bjöd morgonen på flera skratt och humoristiska inslag. En välkommen kontrast till alla praktiska tips och tankegångar kring ett viktigt ämne man gör bäst i att ta på allvar. 

”Kriskommunikation är viktigare än någonsin” menar Adam Karseland, Head of PR på Mynewsdesk. Man behöver bara kasta ett öga på vår omvärld idag för att inse det, säger han, och berättar att det just nu är ett stort tryck på de utbildningar inom kriskommunikation han leder för Mynewsdesk. Adam menar också att området är något som kommer att bli ännu mer viktigt och att vi nu är precis i början av den utvecklingen.

Kriskommunikation är viktigare än någonsin

Läget förvärras dessutom ytterligare genom att allting går snabbare idag. Ett händelseförlopp för en kris går helt enkelt så enormt mycket snabbare idag än förr i tiden.

Adam delar några av sina generella tips: 

  1. Bygg en öppen kultur
  2. Identifiera potentiella risker
  3. Skapa en relation till media i förväg
  4. Löpsedelstestet – om det jag jobbar med nu hamnar på förstasidorna, kan jag då stå för det?
  5. Gör en plan (som är enkel att följa)
  6. Övning ger färdighet – (medie)träning är viktigt!

Adam berättar sedan mer om om krisens tre faser; innan, under och efter.

Kriskommunikation
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen, Cecilia Saberi, Communications Manager Hertz, Malena Bjälkdahl, Nordic Marketing Manager Mynewsdesk och Adam Karseland, Head of PR Mynewsdesk

Men hur hanterar man då en kris om den inträffar?

Det viktigaste att hålla koll på om och när det händer:

  • Tillgänglighet är A och O
  • Ta initiativet (ringer man först upp och berättar om vad som hänt är storyn inte lika intressant som om man blir påkommen, eller försöker mörka eller t o m ljuga om något som skett)
  • Förminska inte problemet, utan ta det på allvar
  • Vidta åtgärder och kommunicera vad ni gör/vilka åtgärder som tas
  • Formulera budskap – och håll er till dem

Cecilia Saberi är Communications Manager på Hertz (med ett förflutet inom flygbranschen) och tar vid med sina egna lärdomar och tips från kriser hon själv har behövt hantera. Hon berättar exempelvis om situationen med askan från ett vulkanutbrott på Island, som ställde till med stor oreda för flygtrafiken över större delen av världen.

En av hennes spaningar är hur effektivt det ibland kan vara att agera snabbt och vara ärlig och kommunicera ”nu blev det här fel – vi har gjort ett misstag”.

Cecilia summerar sina bästa tips:

  1. Förbered det du kan förbereda: Checklistor, mallar för kommunikation, fysiska rum, markservice, krisövningar, mediaträning och inte minst – jobba med tonalitet och budskap (hur skulle du själv vilja bli bemött?)
  2. Organisatoriskt lärande: Reflektera över era insatser efter en kris (det här är något många missar, enligt Cecilia)
  3. Skapa ett litet team med rätt kompetenser
  4. Glöm inte den interna kommunikationen!

Stort tack Cecilia, Adam och hela teamet på Mynewsdesk för ett riktigt välarrangerat och uppskattat event!

__________
Text & foto: Per Almegård