Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem
”Innehållsmässigt jobbar vi hela tiden med att hitta balansen”
– Vi möter Emma Månson, Kommunikationschef hos vår företagsmedlem Sweco
Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa, och i detta medlemsporträtt får vi ett möte med deras Kommunikationschef Emma Månson. Hur ser deras nya normala ut och hur arbetar de med sin interna och externa kommunikation?
Hur ser din roll som Kommunikationschef ut, och vad har du för bakgrund?
– Som kommunikationschef för Sweco Sverige har jag övergripande ansvar för marknadskommunikation, employer branding (tillsammans med HR), PR/press, intern kommunikation, ledningskommunikation och kriskommunikation. Här arbetar 6 000 medarbetare på ca 50 orter över hela landet, jag sitter i Sweco Sveriges ledningsgrupp, i ledningsgruppen för affärsstöd och i koncernens kommunikationsråd – så det händer alltid något! Jag gillar bredden och att det handlar om både långsiktiga och mer händelsestyrda frågor. Med drygt 20 medarbetare och ett par gruppchefer blir förstås ledarskapsfrågorna centrala.
Min bakgrund är en magisterexamen i medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi och språk. Jag har varit på Sweco i elva år och före det arbetade jag länge med kommunikation på ICA, där jag började som trainee.
Vad händer just nu på Sweco?
– Som konsulter inom samhällsbyggnad levererar vi lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Det är ju frågor som står högt på agendan i många sammanhang och hos alla våra kunder. Rent kommunikativt handlar det om att stärka vår position hos befintliga och framtida kunder och att visa för potentiella medarbetare vad Sweco har att erbjuda som arbetsgivare. Internt handlar det om att skapa engagemang kring vår utveckling, bland annat genom att visa på möjligheter och skapa förståelse för hur var och en kan bidra. Och precis som för alla andra har vi återgått till att arbeta mer på kontoren igen, samtidigt som vi har gjort en stor omorganisation.
Ett besök på era sociala kanaler ger ett intryck av stort fokus på miljö, hållbarhet & klimat, men även på medarbetar-stories, under taggen #endagpåsweco. Hur skulle du sammanfatta er strategi för egna & sociala kanaler?
– De digitala kanalerna är huvudfokus i vår marknadsföring, med webben och de sociala kanalerna som huvudkanaler. Vi älskar hur vi kan styra mot rätt målgrupper och mäta och följa upp resultat när vi arbetar digitalt. Vi jobbar oss genom ”tratten” från att driva kännedom till att skapa konvertering, oavsett om det gäller kunder eller kandidater. Innehållsmässigt jobbar vi hela tiden med att hitta balansen i att vara relevanta utan att bli alltför övergripande men inte heller för ”tekniksmala”. #endagpåsweco är ett sätt att både visa bredden i vår verksamhet och hur det är att jobba på Sweco, samtidigt som det skapar stolthet bland våra medarbetare.
Hur har pandemin påverkat er verksamhet?
– En stor del av arbetsuppgifterna gjordes redan före pandemin digitalt, och på så vis har det fungerat bra att arbeta på distans. Det har till och med haft sina fördelar, t ex att det varit enkelt för medarbetare att delta i kundmöten oavsett geografiska avstånd. Men självklart har vi saknat möjligheten att träffas fysiskt, det personliga mötet ger ett annat djup. Rent affärsmässigt har vi sett en viss påverkan kring nya projekt på den privata bygg- och fastighetssidan, i övrigt är det bra fart i affärerna.
Hur ser det nya normala ut på Sweco?
– Vi följer myndigheternas rekommendationer och är tillbaka på kontoren nu. Redan innan pandemin hade vi fattat beslut om vår så kallade arbetsplatsvision, som bland annat säger att vi kan arbeta när och var som helst så länge det är för Swecos bästa. Och den linjerar fint med flexibiliteten och möjligheterna att mixa det bästa av digitalt och fysiskt nu i det nya normala.
Mest spännande utveckling just nu?
– Som sagt, det händer så mycket spännande i hela samhällsbyggnadsbranschen nu. Men tittar jag bara på min egen verksamhet så har vi precis satt en ny organisation på kommunikationsavdelningen, med nya roller och arbetssätt som följd. Vi har också haft förmånen att få rekrytera en hel del nya stjärnor till vårt team och tillsammans med alla kloka ”gamlingar” är det riktigt spännande att nu verkligen ta nya kliv i kommunikationsarbetet.
Har du haft någon riktig “wow moment” i år?
– Nja, kanske snarare en wow-insikt om hur bra och roligt det är när man är ett gäng personer som stöttar och coachar varandra för att nå gemensamma mål.
Varför är Sweco medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm?
– För att vi tycker att det finns mycket relevant och bra på programmet! Och upplägget företagsmedlemskap passar oss bra, så att det blir tillgängligt för alla oavsett roll.