Marknadsföreningen Sverige | Gästblogg, Övrigt
Empati och kreativitet är marknadsförarnas framtida superkrafter
– Gästartikel av Nicklas Hermansson, NomoFomo
Vilka kompetenser kommer att bli framtidens superkrafter för oss marknadsförare? Forskningen är tydlig: för att överleva automatiseringen och robotarna ska du satsa dina kort på kreativitet och empati.
Inget är som förr. Robotarna tar våra jobb, 41 procent av världens alla arbetare överväger att säga upp sig – och nästan varannan har planer på att byta bransch. Det går inte en dag utan att en ny dramatisk forskningsrapport om framtidens arbetsmarknad sköljer över oss.
Så vad är det egentligen som väntar runt hörnet? Hur kommer framtidens arbetsplats att se ut? Och vilka yrken och kompetenser ska man satsa på för att vara en vinnare när den digitala världen smälter samman med den fysiska i den kommande Spegelvärlden (eller metaverse, om du så vill)?
Det senaste året har jag dammsugit internet på statistik, trender och metoder för att kunna ge konkreta råd i min nya föreläsning ”Så blir du en vinnare på framtidens arbetsmarknad”. Efter att ha plöjt igenom en rad rapporter från bland andra analysföretaget McKinsey & Co kan jag konstatera att begreppet STEAM kommer att slå igenom på bred front de närmsta åren.
Det är främst inom dessa områden som jobben kommer att öka, menar forskarna, och de kompetenser som pekas ut som avgörande är bland annat kreativitet och empati.
Digitaliseringen och teknikutvecklingen gör informationshavet djupare varje dag. Molntjänster ger oss nya utrymmen, den ständigt ökande internetpenetrationen demokratiserar innehållsskapandet – samtidigt som nya produktionsverktyg baserade på artificiell intelligens utmanar kreatörerna. Frågan är om kreatörerna kommer att behövas när tekniken kan skapa nytt innehåll utifrån datapunkter? Bara för att ta ett exempel: Redan idag kan AI-modeller producera ny musik som låter exakt som din favoritartist.
Samtidigt finns det flera mer eller mindre lustiga exempel på att den artificiella intelligensen har en bit kvar att gå. Som Googles digitala säkerhetsfunktion CAPTCHA, vars syfte är att avgöra om användaren är en människa eller en bot. Men varför är bilderna så bedövande deprimerande? Det är en gåta som journalisten Clive Thompson varit besatt av att de senaste månaderna.
Vanligtvis skriver han för Wired och New York Times, men för att avslöja sanningen bakom det här mysteriet har han använt Medium-bloggen One Zero som megafon. Hans slutsats är att Googles CAPTCHA-bilder visar världen så som artificiell intelligens ser den.
Låt oss titta närmare på Thompsons analys steg för steg.
”CAPTCHA images are never joyful vistas of human activity, full of Whitmanesque vigor. No, they’re blurry, anonymous landscapes that possess a positively Soviet anomie. Here’s a typical one …
You can feel your spirits deflate just beholding this picture, can’t you? Even worse, really, are the jumble of bleak images …”
”Each cube here is a tone poem in melancholia. Looking at these leaden vistas of America makes you, slightly but noticeably, feel worse than you did before.”
Efter att ha studerat bilderna gjorde Thompson följande analys:
- Bilderna saknar människor.
- Bildvinklarna är fel.
- Bilderna är voyeuristiska.
- De ser ut som bilder från brottsplatsen.
- Rutorna på bilderna är hur aliens skulle se världen.
- Det finns väldigt lite natur på bilderna
Analysen ledde honom till följande slutsats:
”They weren’t taken by humans, and they weren’t taken for humans. They are by AI, for AI. They thus lack any sense of human composition or human audience. They are creations of utterly bloodless industrial logic. Google’s CAPTCHA images demand you to look at the world the way an AI does.”
Vill du veta mer om varför och hur företag bör kompetensutveckla sina medarbetare för att tillgodose de krav på kreativitet och empati som kommer att ställas i framtiden? Hör av dig.