Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande
Pressmeddelande
2021-05-04
Marknadsföreningen Stockholm
Årets vinnare korade!
Nu är det klart vilka som kammat hem titlarna Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör för 2020! Utmärkelserna tillkännagavs under eftermiddagen i ett digitalt eventformat i eventplattformen vVenues.
Årets vinnare är:
Christian Cabau – Årets Marknadschef 2020
Roza Azimi, Årets Framtidslöfte 2020
Matsmart, Årets Disruptör 2020
PostNord, Årets Varumärkesresa 2020
Det annorlunda året 2020-21 krävde ett nytt format för Årets Marknadschef, och vi ställde om. Det har känts extra viktigt att just i år dela ut priserna och hylla de som utmärkt sig inom marknadsföring och kommunikation.
– Vi summerar nu en härlig dag där vi inspirerats och hämtat kraft kring temat REBOOT 2021 och delat ut våra guldsplashar till fyra mycket värdiga vinnare, säger Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm. ”Det har varit en sådan hög klass på inskickade bidrag så att bli finalist är en prestation i sig. Eventet har slagit deltagarrekord i år och vi är så stolta över att ha kunnat bjuda på en högklassig digital upplevelse med bästa lärdomar och nätverkande i fokus”, avslutar Marie.
– Nytänkt, omtänkt, rättänkt. Att fortsätta som förr var inte möjligt under detta mycket speciella år. Så roligt att då kunna premiera och lyfta fram så många kloka marknadsförare och kommunikatörer som vågat och vunnit under det år som har gått. Och så roligt att också en över hundraårig organisation kan göra ett så nytänkande digitalt evenemang där så många inspirerats och mötts i ett nytt format, säger Patrik Nygren-Bonnier, Styrelseordförande för Marknadsföreningen Stockholm.
Juryns motivering Årets Marknadschef 2020
Vinnare: Christian Cabau, Klarna
Ett framtidssäkrat innovativt ledarskap med mycket mod, skapar förutsättningar för både sprint och maraton samtidigt. Det är långsiktigt men aldrig långtråkigt. Den kreativa höjden är slående genomgående hög. Få svenska – eller för den delen internationella – varumärken har aktiverats med sådan frekvens och effekt som detta under 2020.
Att under denna omvälvande period kunna hålla fast vid den utstakade långsiktiga ledstjärnan och växa affären är svårförverkligat utan den typen av utomordentliga ledarskap som hen besitter. Listan av initiativ och oväntade nya grepp som har realiserats under hens ledarskap slår högt, men lovorden från kollegorna slår ännu högre.
Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2020
Vinnare: Roza Azimi, CMO på Snaptive
Den resa som årets vinnare hittills har gjort är både imponerande och inspirerande, där hen visar och banar vägen för andra. Hen innoverar inte bara en traditionell och samhällsviktig funktion utan bidrar också till att skapa förutsättningar för fler att bli sitt bästa jag.
Framtiden behöver fler människor som är beredda att riskera allt för ett gemensamt bättre och bolag vars idéer om värdeskapande är grundade i viljan att göra verklig skillnad. Årets vinnare är ett lysande exempel på att båda är möjligt.
Juryns motivering Årets Disruptör 2020
Vinnare: Matsmart
Årets vinnare förändrar en gigantisk bransch från insidan och engagerar konsumenten att själv bidra till lösningen på problemet. Resultatet är såväl opinion som påvisad global effekt inom ett område som är den näst största orsaken till utsläpp, där en tredjedel av allt som produceras slängs. Företaget har med andra ord stor potential att göra enorm skillnad över tid.
Årets vinnare har skapat en tjänst som är attraktiv både för konsumenter och investerare och det är extra läckert att de likt några av Silicon Valleys största framgångssagor en gång i tiden startade i ett garage.
Årets vinnare talar till människans inneboende önskan att göra rätt, bli klimathjälte och samtidigt göra ett fynd.
Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2020
Vinnare: PostNord
Det brukar heta att om man är stor och stark så måste man också vara snäll. Men varför är det då så många som tycker illa om en? Att brottas med mycket kritik är något som det här varumärket fått vänja sig med. Men nu var det dags att byta ut den många gånger felaktiga uppfattningen om varumärket mot en mer rättvisande.
Med utgångspunkt i ett gediget insiktsarbete har varumärket lyckats vända en trend på ett beundransvärt sätt. Genom att ta tag i sina utmaningar på riktigt har kommunikation, kundtjänst och personal lyckats förändra inställningen och diskussionerna kring varumärket. Och därför är priset för Årets varumärkesresa 2020 inte bara ”På väg till dig” utan redan framme hos PostNord.
Mer information om utmärkelserna och tävlingens olika jurys:
mis.se/arets-marknadschef/
Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422