Lyyti
Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Möt medlem, Övrigt

Testa på Lyyti redan idag, betala först i sommar – Missa inte Lyytis medlemserbjudande längst ned på sidan!

”Det ser ut som att eventindustrin är på väg tillbaka”

– Vi möter Antonia Ridderstråle, Marknadschef hos vår medlem & partner Lyyti

Antonia RidderstråleVi på Marknadsföreningen är superglada för vårt fina samarbete med Lyyti sedan några år tillbaka. Det är det eventverktyg som vi i föreningen använder för att på få händer hantera och hålla koll på alla våra medlemsaktiviteter, och som ni vet är det många.

Hur har Lyyti hanterat det senaste årets utmaningar?

Antonia Ridderstråle är Marknadschef på Lyyti. Vi passade på att pejla av läget med henne och ta reda på hur det gångna året varit för henne och vad som är på gång hos och med Lyyti.

Berätta om vad som händer hos er just nu!

– Vi tog tillfället i akt under 2020 och valde att satsa på produkt- och varumärkesutveckling. Ett omfattande rebranding-arbete, ny hemsida och ett flertal produktlanseringar för att passa the new normal som vi befinner oss i, tog upp den mesta tiden av året 2020 — jättekul, spännande, lite omtumlande men också helt fantastiskt. Just nu återhämtar vi oss en aning efter en fullspäckad höst/vinter men vi laddar samtidigt batterierna för det som komma skall.

Vi har en del nyheter som kommer att släppas under året för att ytterligare kunna ge stöd åt de som arbetar med event, kommunikation och marknadsföring. Lyyti ska fungera som din perfekta sidekick får både online, hybrid och in-person event. Vi ser att våra kontinuerliga uppdateringar, lanseringar och förbättringar verkligen gör skillnad, speciellt i dessa tider, så vi tänkte fortsätta på det spåret. Mer än så kan jag tyvärr inte säga just nu, men håll utkik!

Med hjälp av machine learning kan vi förutspå händelser innan det inträffat, utan att behöva testa oss fram, vilket betyder att A/B-testing blir överflödigt.

Jag vill slå ett slag för Experience Value Score (EVS); en av våra större lanseringar förra året. Då jag ständigt anordnar onlinekurser och webbinarier använder jag EVS för att vässa mina presentationer och dess innehåll. Det är en kort utvärdering som skickas automatiskt efter ditt event. Du får tillbaka ett nyckeltal som på en skala beskriver hur bra du har lyckats med ditt event — var eventet värt din deltagares tid? Du kan enkelt bevisa om dina event är lönsamma, samtidigt som du kan jämföra ditt resultat med övriga inom industrin. Med hjälp av EVS har jag bland annat fått reda på följande om mina event:

  • De mest uppskattade webbinarierna är mellan 25-35min (de får alltid högst poäng).
  • Live-chatt och polls är två uppskattade inslag. (Tips: Ha alltid en kollega som modererar chatten live).
  • Populära ämnen just nu är de som diskuterar kring ”the new normal”: Hybridevent, digitala lösningar och hur man lyckas nå och engagera en publik online.

EVS har givit mig en tydlig och enkel guide hur jag kan förbättra mina event. Det hade dock inte gått utan mina deltagare. Jag ser framemot att lära mig mer från dem.

Hur har Corona-året 2020 varit för era kunder och er?

– Om vi backar bandet till början av 2020, så ska jag inte sticka under stolen med att vi var oroliga. Som ett event marketing– och management-system var det inte roligt att se event efter event ställas in. Som jag berättat ovan, valde vi att se på situationen som en tid för utveckling. Det har gett resultat och visat sig varit ett lyckat beslut.

Under året har vi sett att statistiken för mängden skapade event fluktuerat en hel del. Däremot är trenden nu på väg uppåt. Vi ser att företag mer frekvent börjar skapa event, både online, hybrid och live-event. Det gör mig glad att det ser ut som att eventindustrin är på väg tillbaka, och att planering är i full gång för sommarens och även höstens större arrangemang.

Det betyder att det inte bara är jag som är optimistisk, utan att det finns andra där ute. För optimistisk, det är jag. Eventindustrin kommer förmodligen aldrig gå tillbaka till det “normala”; pandemin skulle jag säga, har utvecklat industrin framåt. Precis som intåget av sociala medier under 00-talet, som medförde en snabb utveckling av branschen, så har pandemin tvingat oss att tänka om, tänka nytt och skapa nya innovationer. Jag är helt säker på att vi kommer kunna erbjuda våra deltagare mer värdefulla och lätt tillgängliga möten och event i framtiden på grund av pandemin.

Förutom situationen med den pågående pandemin, vad ser du mest fram emot i år?

– Att träffa människor hade varit mitt korta och enkla svar, för som jag längtar efter det både privat och i arbetslivet. Förutom det så står vår, sommar och sol högt upp på listan, men även att fördjupa mina kunskaper inom machine learning i marknadsföringssammanhang.

För att snabbt sammanfatta varför: Jag studerade detta i New York för ett par år sedan och blev totalt fast. Varför jag vill fördjupa min kunskap ytterligare är för att jag tror att A/B-testing är på väg att dö ut. Jag älskar strategin bakom A/B-testing och det är något jag arbetar med dagligen. Med hjälp av machine learning kan vi förutspå händelser innan det inträffat, utan att behöva testa oss fram, vilket betyder att A/B-testing blir överflödigt. Jag ser framemot att lära mig mer om detta under året och har signat upp mig på en onlinekurs för att vässa mina kunskaper.

Marknadsföreningen Stockholms erfarenheter av Lyyti

För vårt lilla team på tre personer, är det ovärderligt med ett bra eventverktyg för att hålla koll i alla delar av processen och spara tid. Vi tar in alla våra anmälningar i plattformen, lägger upp ett proffsigt och snyggt flöde för kommunikation kring event och kurser samt även efterföljande uppföljning. Nu finns också bra möjligheter att följa upp deltagare via integration till onlinemötesverktyget Zoom och kan enkelt förmedla länkar m.m. redan vid anmälningstillfället. Det är också härligt att kunna följa bokningsläget i appen, även när man är på språng.

Vi är så glada för vårt fina samarbete med Lyyti och där verktyget hela tiden utvecklas. En nyhet, som Antonia också nämner ovan, är Experience Value Score (EVS), där du kanske sett att vi i föreningen nu skickar ut en kort utvärdering efter varje event.

– Det är värdefullt för oss att få in en snabb temperaturmätning och kommentarer i öppna svar, så att vi hela tiden kan förbättra oss. Som kunskapsnätverk är det en viktig KPI att få veta ifall våra event har varit värt deltagarens tid, säger föreningens vd Marie Sommar.

_____________
Är ni kanske intresserade av ett eventverktyg? Här har Lyyti satt ihop ett erbjudande särskilt för medlemmar i Marknadsföreningen Stockholm.

Medlemserbjudande