Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem
”Det är lätt ibland att bara se saker från sitt eget perspektiv men utveckling ju kommer nästan alltid från att man möts”
Vi träffade senast Peter Kamstedt i Studio Puck när vi hade Forsman & Bodenfors som gäst vid vår Marketing Talks #25. F&B har nyligen klivit på som både medlem och partner till Årets Marknadschef 2026, och nu är vi förstås nyfikna på att höra mer om vad de har på gång inför byråns 40-årsfirande nästa år, och hur han ser på kreativitet som gör skillnad.

Berätta lite om din roll på F&B?
– Mitt huvudsakliga arbete är som kundansvarig där jag ansvarar för olika kunder på F&B: Att de är nöjda med samarbetet och att vi på bästa sätt använder vår kompetens för att stärka deras affär.
Att ”jobba nära affären” – vad innebär det för er på F&B?
– Det handlar framförallt om att förstå vad problemet vi skall lösa egentligen är. Ofta har kunden rätt bra koll på vad de vill uppnå, men det svåraste som finns är att på djupet förstå problemet. Och då försöker vi redan när projektet börjat hålla oss kvar i ”varför” tills vi verkligen förstår vad som stoppar företaget från att växa och det brukar ofta vara något de inte tidigare sett eller förstått.
För att komma dit behöver vi dels jobba väldigt nära kunden och dels använda vår egen expertis och våra verktyg för att lyckas med det.
Hur jobbar ni för att få samarbetet mellan byrå och kund att flyga högt?
– Vi brukar prata om radikalt samarbete. Och det innebär att vi försöker jobba väldigt nära kunden, prata ärligt om utmaningar och därigenom skapa förståelse för varandra vilket är en grund för den tillit som är helt avgörande för att lyckas.
Ofta har kunden rätt bra koll på vad de vill uppnå, men det svåraste som finns är att på djupet förstå problemet.
F&B fyller snart 40 år, hur firar ni? Några minnesvärda milstenar? Vad händer framåt?
– Oj, bra fråga! Det känns i ärlighetens namn som att vi precis har börjat. Världen förändras så otroligt snabbt och vi med den, så det känns som att vi ömsar skinn varje år. Dock är vi stolta över att vi behållit kärnan i F&B: En human arbetsplats, där vi gör idéer i världsklass.
Jag är relativt ny på F&B, men om du frågar någon av mina kollegor som varit med längre så tror jag att de skulle säga att de är stolta över att ha fortsatt göra otroliga saker även om tiderna förändrats. Från lokalsinneskampanjer för GP och episka splittar för Volvo till att få ett fullsatt festivalpalats i Cannes att skratta sig varma över vad vi gjort för Visit Sweden.
I vår Marketing Talk med F&B pratade vi om kreativitet som gör skillnad. Vad är din take på det temat?
– Kreativitet har aldrig varit viktigare, men samtidigt är den otroligt konkurrensutsatt och världen fylls av enheter som inte är särskilt kreativa eller som gör någon skillnad. Så det känns otroligt viktigt att vi både gör och påvisar skillnad och inspirerar fler till att höja nivån och inte bara sparar pengar.

Din känsla för AI just nu?
– Att utvecklingen går rasande snabbt. Det vi kan göra idag jämfört med ett år sedan är häpnadsväckande. Men jag önskar samtidigt att vi kunde fokusera mer på hur det kan hjälpa oss att skapa effekt än att bara se det som ett effektiviseringsverktyg.
Om du får en timme att hålla låda för Sveriges marknadsförare – vad väljer du att prata om?
– Jag skulle vilja prata om hur man kan arbeta för att få ett företags ledning att arbeta mer metodiskt och evidensdrivet med marknadsföring. Helt enkelt att sätta marknadsavdelningen i förarsätet.
F&B är nya medlemmar och ny partner till Marknadsföreningen – vad ser ni fram emot i detta?
– Alla möten med människor som man kan dela erfarenheter med. Det är lätt ibland att bara se saker från sitt eget perspektiv men utveckling ju kommer nästan alltid från att man möts, delar tankar, erfarenheter och får nya idéer om hur saker kan lösas.
