Marketing Afternoons
Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Marketing Afternoons, Referat

Fullsatt författarmingel med konsumentresan i fokus

Igår fyllde vi United Spaces på Torsgatan i Stockholm när det var dags för årets sista Marketing Afternoons. Denna gång i kombination med en bokrelease och författarträff & mingel. Vi fick lyssna till, och möta, personerna bakom ”Smarta Kunddjävlar” – Nic Staeger, Patrik Stoopendahl och Malin Sundström. Marknadsföreningens vd Marie Sommar sammanfattar en riktigt inspirerande och bubblig eftermiddag och kväll. 

Det är Black Friday och jag vaknar upp med intrycken från gårdagens Marketing Afternoon & bokrelease för ”Smarta Kunddjävlar”, av professorn Malin Sundström, doktorn Patrik Stoopendahl och e-handels-strategen Nic Staeger. Wow, vilken eftermiddag och kväll! Här är kunden i fokus och vi får komma bakom kulisserna hos den moderna konsumenten; som har mobilen i högsta hugg, med ett informationshav och AI som en ny ingrediens.

Det jag tycker är allra bäst är att det är tre olika perspektiv som möts och att forskning tas ut i något konkret och användbart i praktiken! Då skapas värde på riktigt.

Boken tar oss bortom funnellogik och traditionella modeller. Den utmanar såväl som utforskar vilket nytt mindset och vilka verktyg vi marknadsförare och retailers behöver ha framåt för att lyckas. Den är också fullmatad med förslag till diskussioner att lyfta i ledning/styrelse, och konkret komma vidare. Det jag tycker är allra bäst är att det är tre olika perspektiv som möts och att forskning tas ut i något konkret och användbart i praktiken! Då skapas värde på riktigt.

Några key findings:

  • Pris är enbart en startpunkt för en ny och ibland mycket omfattande sökning efter lägre kostnad (köp)
  • Konsumentresan blir kompassen i upplevelseekonomin.
  • Konsumentresan ordnar de många kundresorna! Centralt och en möjlighet att bygga varumärket för den snabba och hybrida kunden, inte minst när AI nu har gjort sitt intåg.
  • Underhållning: Det är resan som är målet med kundresan.
  • Utforskning: Det är en låg-energi-aktivitet; många varumärken och produkter kan jämföras snabbt.

Det var fullsatt till sista plats på föreläsningen och fler som anslöt till det härliga minglet i guldbaren. Tack alla ni som kom! Boken levererades rykande varm från tryckpressarna mitt under eventet, just in time.

GRATTIS Patrik, Malin och Nic till boken och tack för att ni så generöst bjöd på många av era insikter. Så roligt att göra detta ihop och få fira tillsammans med er . Tack Malin Midhed och United Spaces för fint värdskap denna kväll hos er på Torsgatan och för vårt fina samarbete.

Och med tanke på att det är just Black Friday så skickar jag med en personlig hälsning från mig som konsument som ofta har många olika kundkorgar i gång samtidigt och hoppar mellan olika webbsidor. Det finns en högst ”logisk” plan för mig; jag utforskar, vill ibland bara bli underhållen och andra gånger bara vänta lite. Ge mig kommunikation som är genomtänkt, triggar min nyfikenhet och växer min upplevelse. Inte bara en ”du har glömt ngt i korgen – klart du ska handla”.

Det finns så mycket att prata om detta och Smarta Kunddjävlar dyker upp igen med oss på Marknadsföreningen Sverige 21 januari i Göteborg, på och i samarbete med United Spaces. Passa på att hugg ett ex av boken, läs och anslut till diskussionerna.

____________
Text: Marie Sommar
Foto: Per Almegård & Eli Årdal

Missa inte författarträffen i Göteborg!

21-jan-26 event-img

Marketing Afternoons med författarträff – Smarta Kunddjävlar

[GÖTEBORG] 21 jan: Välkommen till en Marketing Afternoon med författarträff, föreläsning & AW där den komplexa kunden och konsumenten firas, och de svåra frågorna ställs och diskuteras.