Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Övrigt
Lucköppning med adventstips!
MiS lucköppning 2024 – Varje fredag i december möter vi en spännande profil som vi mött eller inspirerats av under året som gått, för lite spaningar och tips på läsning och lyssning under jul&nyårshelgen. Alla fyra ger svar på samma frågor.
Passa på att ta del av deras tankar inom marknad & kommunikation just nu och få deras bästa bok- och poddtips!
För det som ändå sticker ut mest för mig är hur autenticitet och storytelling fått en helt avgörande roll.
Första advent: Sibbe Silvén
Tekniknörd, AI-guru och marknadsföringsexpert, samt skapare av Stay Bright AI-Körkortet, som driver och har grundat Bright Mind Agency, Nordens just nu ledande TikTok-byrå.
Vad tycker du har stått ut under året som gått?
– Det som verkligen har utmärkt sig för mig är hur AI-verktyg integreras i snabb takt i varenda marknadsföring och kommunikationssystem men också direkt i plattformarna. Från rekommendationer och automatiserade kampanjer till personligt anpassade texter, musik, färger men även AI-avatarer. Men vad händer då med den mänskliga touchen?
För det som ändå sticker ut mest för mig är hur autenticitet och storytelling fått en helt avgörande roll. Människor ser rakt igenom ”fake” innehåll och söker efter äkta relationer med varumärken och kreatörer.
Du måste sluta mäta visningar och likes! Kan du istället skapa engagemang som hook-rate, share-rate och save-rate 2025 så kommer du lyckas med din marknadsföring OCH glöm inte bort din community.
Vad tror du på för utveckling inom marknadsföring för 2025?
– Glöm SEO säg hej till AEO! Även om marknadsförare redan har slitit sitt hår för att försöka förstå hur AI-modeller som ChatGPT och Perplexity rekommenderar sidor så är det väldigt få som faktiskt har börjat jobba med dessa åtgärder.
Jag ser att detta kommer vara en av de absolut viktigaste sakerna för företag som får mycket trafik genom SEO idag att fokusera på. Även om faktorer som auktoritet och backlinks är viktigt för en AI-rekommendation finns det flertalet faktorer till som spelar in som marknadsförare behöver jobba med under 2025.
ChatGPT Search, Perplexity, Google AI Overview, Meta Search och Apples nya sökmotor, som garanterat kommer i.o.m en uppdaterad Siri i april när Apple släpper sin ”Apple Intelligence” i Europa.
Har du något bok-/poddtips för julhelgerna?
– Ja självklart är det ju min egna podd ”Sibbes AI-nyheter” då… 🙂 Nej men en bok jag läst nyligen som jag verkligen kan rekommendera är: ”Made to Stick” av Chip & Dan Heath. Detta är en perfekt bok för dig som vill skapa idéer som verkligen fastnar och en del psykologi just VARFÖR vi människor fastnar för saker och inte.
Mitt poddtips blir: ”Everyone Hates Marketers” – En podd som bryter ner marknads-bullsh*t och går rakt på hur man kan skapa ärlig och effektiv marknadsföring.
Tack för att du läst och jag hoppas nu du vill passa på under ledigheten att ta del av min gratis AI-utbildning som du hittar HÄR, det är 4h gratis utbildning som ger dig grundläggande kunskap om AI.
När du nu går in i 2025 som vill jag att du…
Stay Curious – Stay Bright – Just like Orion 🌟
För oss som arbetar med marknadsföring och kommunikation finns det många revolutionerande verktyg inom ljud, men vi får aldrig kompromissa med trovärdigheten.
Andra advent: Åsa Kellner
Inhousebyråchef på Sveriges Radio, som står inför ett 100-årsfirande under nästa år!
Vad tycker du har stått ut under året som gått?
– Att arbeta med ett varumärke som mänga tar för givet har varit både en utmaning och en möjlighet. Många ser oss som vattnet i kranen—alltid närvarande och självklart. Under flera år har vi fokuserat på att stärka Sveriges Radios roll som en garant för relevans i ytterligare hundra år.
Nästa år firar vi vårt 100-årsjubileum, och utmaningen ligger i att fira detta utan att framstå som gammalmodiga. Hur kommunicerar vi var hundraåriga historia på ett sätt som känns fräscht och framåtblickande? Och hur sträcker vi ut firandet över ett helt år på ett sätt som inte bara ser bakåt, utan också bygger för framtiden?
Vad tror du på för utveckling inom marknadsföring för 2025?
– Ljudboomen är ett faktum som knappast har undgått någon. Andelen som lyssnar på poddar ökar stadigt, särskilt bland unga. Med en tydlig strategi som utgår från ”Ljudet i fokus” har Sveriges Radio en självklar plats som ledande poddaktör. Manga nya aktörer kliver in pà marknaden, och teknologin utvecklas i rasande takt. Att äga och förstå våra ljudande varumärken blir allt viktigare. Vi har till exempel tagit hem produktionen av vara ljudpaketeringar till inhousebyrån. För oss som arbetar med marknadsföring och kommunikation finns det många revolutionerande verktyg inom ljud, men vi får aldrig kompromissa med trovärdigheten.
Enligt Inhousebyråbarometern 2024 så fortsätter inhousefunktionerna i Sverige generellt att växa, trots den rådande lågkonjunkturen. En majoritet (60%) planerar att under året ta hem ännu fler uppdrag från sina externa byråer. Nästan en fjärdedel (22%) planerar att anställa fler medarbetare och 16% planerar att öka antalet konsulter. Utmaningen framåt blir att kontinuerligt stärka vår kreativitet och kompetens inom digitala medier och Al för att hålla oss i framkant.
Har du något bok-/poddtips för julhelgerna?
– Jag kan varmt rekommendera ’Paradiso’, en ny podd från oss på Sveriges Radio, om strävan efter perfektion och att ’hacka’ sig själv. Den erbjuder fascinerande insikter i personlig utveckling.
Om du föredrar att läsa, är ’Stacken’ av Annika Norlin en spännande bok som utforskar mänskligt beteende när man hamnar utanför samhällets normer. Den är både tankeväckande och engagerande.
Jag ser framför mig ett strategiskt skifte där vi inte bara behöver tänka B2C utan snart också B2A(gents)
Tredje advent: Therese Kempe
CMO Apohem & vinnare av ”Årets Marknadschef 2024”
Vad tycker du har stått ut under året som gått?
– AI, AI, AI. Trots att AI inte är nytt för i år så känns det som att samtalen kring AI har förändrats – från något som tidigare sågs mer som ett hot till att idag ses som en möjliggörare. Under året har allt fler företag visat inspirerande exempel på hur de använder AI, och jag upplever att intresset för att arbeta med AI har ökat markant. Både externt och hos oss på Apohem. Superkul!
Vad tror du på för utveckling 2025, eller vilket område bevakar du med intresse?
– Med risk att låta helt insnöad på AI så är det absolut det område jag bevakar extra, särskilt utvecklingen inom Agenter. Dvs AI-modeller som inte bara besvarar frågor, utan kan agera mer självständigt, mer som personliga assistenter. Detta öppnar upp för ytterligare möjligheter men också nya utmaningar. T. ex. när kunder börjar vända sig till sina Agenter istället för traditionellt sök, hur ser vi då till att vi hamnar ‘top of mind’ även där? Jag ser framför mig ett strategiskt skifte där vi inte bara behöver tänka B2C utan snart också B2A(gents).
Har du något bok-/poddtips för julhelgerna?
– Bok: Om man vill hålla igång hjärnan under ledigheten så är min absoluta favorit ”7 habits of highly effective people” av Stephen Covey. Det är en lättläst bok som ger konkreta tips kring självledarskap och samarbete som funkar både privat och på arbetet.
Podd: Podden ”Serial” av This American Life djupdyker i en story som man får följa under en hel säsong. Den är otroligt välgjord, proffsig och spännande. Jag var fullkomligt hooked efter första säsongen ”The Alibi” och ser fram emot att komma ikapp resterande säsonger denna ledighet.
Marknadsförare kommer behöva ifrågasätta många av sina tidigare val och öka fokuset i det man gör.
Fjärde advent: Pino Roscigno
Commercial Director Stadium & Ordförande Marknadsföreningen Sverige
Vad har stått ut för dig under året som gått?
– Mycket har bubblat under 2024 vilket är superkul och intressant. En fortsatt tsunami av innovation inom digital marknadsföring med AI stöd, Retail Media och performance marketing och parallellt med det ökad reglering och lagstiftning för att skapa transparens och ordning och reda för ökat förtroende inom reklam och marknadsföring. Ska jag välja något som utmärkt sig extra mycket under året så väljer jag absolut AI. Rätt hanterat är det en fantastisk möjlighet vilket också märkts vid de utbildningsträffar som MIS bjudit in till under året. Så kul att följa utvecklingen.
Vad tror du på för utveckling 2025?
– Jag tror att techfokuset kommer fortsätta vara stort under nästa år men också ett ökat fokus att förstå vad som verkligen ger effekt i marknadsföringen. Marknadsförare kommer behöva ifrågasätta många av sina tidigare val och öka fokuset i det man gör. Det kommer vara värdefullt med kunskap om vad som på riktigt skapar starka varumärkesvärden och kortsiktiga försäljningseffekter. Ett tips är att kika på utbildningarna med MIS och Marketing Levels för att vara förberedd 🙂
Har du något bok-/poddtips för julhelgerna?
– Jag tar mig sällan tid att läsa tyvärr men jag lyssnar desto mer på poddar. Just nu är topp 3 i mitt poddbibliotek ”When we were kings”, en riktigt bra fotbollspodd med Erik Niva, ”USA-podden” där man får en bra uppdatering på installationen av Trump och till sist ”Tyngre träning” med Jakob Gudiol som är lite av en idol på området. Det blev tre tips 🙂 God Jul och Gott Nytt År!