Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Referat
Håll dig uppdaterad inom sök 2025
– Spaningar från Marketing Afternoons med Maia Marketing
Igår på vårt event Marketing Afternoons kunde vi och United Spaces bjuda in till en exklusiv och inspirerande föreläsning med Sabine Ljunggren, Sr. SEO specialist och partner på Maia Marketing. Hon delade med sig av sin expertkunskap och flera användbara strategier för hur vi kan ligga steget före inom det snabbrörliga området social search! Här är våra spaningar från eventet.
Visste du att 29% av millennials och Gen Z föredrar att söka information via sociala medier framför traditionella sökmotorer? Eller att TikTok inte bara är en plattform för underhållning utan också en av de trendigaste sökmotorerna för allt från recept till DIY-tips?
Det handlar inte bara om att synas på Google – vi måste också finnas där frågorna faktiskt ställs.
Algoritmer belönar innehåll som engagerar och håller kvar användare – men hur optimerar vi för det?
För att sticka ut behöver vi förstå vad som trendar och hur vi kan skapa innehåll som efterfrågas just nu.
Nyckelfrågor att fundera på:
- Hur maximerar vi synligheten för våra inlägg på olika plattformar?
- Hur optimerar vi vår profil för att matcha plattformens algoritmer?
- Hur skapar vi innehåll som engagerar och håller användarna kvar?
Några takeaways:
- Tydliga nischer är guld.
- Sökmotoroptimering gäller även på sociala medier.
- Innehållet ska skapa reaktioner – och kanske lite oväntade sådana.
“Som vanligt trevligt arrangerat och presentationen var både insiktsfull och full av handfasta tips. Toppen!” delar en av deltagarna.
Stort tack till alla deltagare som satte guldkant på vår eftermiddag och till United Spaces för ett riktigt fint värdskap!
____________
Text: Hanna Markusson
Foto: Per Almegård