Marknadsföreningen Sverige | Blogginlägg, Marketing Talks
Marketing Talks – fullmatat med inspiration för att maxa er marknadsföring!
– Alla avsnitt finns nu i Members Lounge
Under våren 2023 lanserade vi på Marknadsföreningen konceptet Marketing Talks, där vi har släppt 5 studioinspelade online-avsnitt med inspiration och högaktuella teman för marknadsförare och kommunikatörer.
Det övergripande temat i år för dessa är ”Marketing Revival – Time to Shine”, där vi i dessa tuffa tider tänker att det är dags att vända myntet. Det gäller att göra det allra bästa för att maxa marknadsföringen idag såväl som imorgon. Avsnitten vill fylla på verktygslådan med det som vi vet funkar, ge en boost kring kreativitet, modigt ledarskap och bästa tips från hur andra har gjort. För i tider som dessa kan riktigt vass marknadsföring och kommunikation verkligen göra skillnad.
Programserien inleddes med en bredare trendspaning med en spänstig panel för att sedan behandla ämnen som hur du lyckas med din inhouse-satsning och hur du framtidssäkrar marknadsavdelningen, mod som signum för ledarskap och kommunikation samt 4 värdefulla tips för hur du driver tillväxt och får mer inflytande som marknadschef.
Som medlem kan du ta del av alla avsnitt on demand i Members Lounge.
Är du inte medlem men nyfiken, så är du välkommen in på en sneak peek här där vi bjuder på första avsnittet.
Marketing Talks är tillbaka i höst och inleds den 4 oktober med ett hybrid-event i Studio Puck där vi får möta de fyra vinnarna från Årets Marknadschef 2023.
Vårens 5 avsnitt
#1 ”Trender, ny teknik och kundupplevelser – Så påverkar det marknadsförare 2023”
I denna första del av vår nya programserie Marketing Talks tittar vi på hur förståelse för kundupplevelsen, teknik och trender blir allt mer viktiga för marknadschefen. Till hjälp att diskutera detta har vi tillsammans med retail-strategen Alex Baker satt ihop en eminent panel:
Moderator: Alex Baker
Natalie Tideström-Heidmark
Co-founder, Team5pm
Soledad Gonzales
E-commerce Advisor, PostNord
Pino Roscigno
Commercial Director, Stadium
Mats Mileblad
Managing Director, OneMotion
#2 ”Nycklarna för att lyckas med Inhouse-satsningen”
Mirja Kais
Head of Creative Agency, 3 Sverige
De senaste åren har vi sett en tilltagande inhouse-trend och det är en ständig balans hur det kreativa bäst bedrivs. Hur ska vi hitta ett bra flow i samarbetet med våra byråer? Vad blir mest effektivt och skapar mest effekt? I detta avsnitt av Marketing Talks ska vi få ta del av erfarenheterna och resan hos en prisbelönt inhousebyrå, nämligen Tre Creative Agency:
- Hur kan man nå ett högre värde genom ökat fokus på kreativitet?
- Hur har Tre Creative Agency arbetat med sin organisatoriska förändring, bland annat i strukturer och processer?
- Vilka är Mirjas erfarenheter av framgångsrikt ledarskap?
- Vilka är de speciella utmaningar för inhousebyrån i relation till de andra avdelningarna?
#3 ”Mod som framgångssaga i mellanmjölkens land”
Jessica W Sandberg
Grundare, Besvärlig sedan 1977
I det här avsnittet av Marketing Talks kommer Jessica W Sandberg ge dig nycklar och exempel om hur mod och besvärlighet har en avgörande roll för att kunna slå igenom i mediebruset.
- Exempel på starka kampanjer som inte hade blivit till utan mod
- Varför är mod så svårt? Varför är det viktigt?
- Skarpa case från varumärken som gjort resan från mellanmjölk till mod
- Tips på en tumregel för varumärkeskommunikation att följa och en fråga att ställa er själva
#4 ”4 tips för att driva lönsam tillväxt och få mer inflytande som marknadschef”
Niklas Bondesson
Docent i marknadsföring, universitetslektor på Stockholms universitet
och strategisk rådgivare på NoA Consulting
Det här avsnittet är fullmatat med värdefulla tips för marknadschefer som vill ta en central roll i att driva företagets affär, baserat på Niklas Bondessons egen och andras forskning. Nu dyker vi ner i allt ifrån att ha fokus på rätt frågor, innovation, prissättning och kreativitet.
- Att vända på myntet och retoriken: adressera de stora frågorna i din VDs ögon
- Att stärka lönsamheten genom Pricing-power, betalningsviljan och dess drivkrafter, KPI:er
- Varför är det så viktigt att planera för konjunkturuppgången och satsa på innovation?
- Kraften i kreativ kommunikation
#5 ”Receptet för en framtidssäkrad marknadsorganisation”
Peter Lundberg, vd Kapero
Robert Ryberg, medgrundare Kapero
Marknadsorganisationer har förändrats på många sätt senaste åren. Organisation och processer har blivit allt mer komplexa, rollerna inom marknadsföring allt fler samtidigt som tekniken och pandemin påverkat vårt sätt att arbeta. Vilka är dagens utmaningar, hur var vi hamnat här och hur man bygger upp en fungerande marknadsorganisation?
I denna Marketing Talk ger Kapero oss konkreta tips på hur vi kan framtidssäkra vår marknadsorganisation och skapa en stabil organisationsstruktur som håller i längden.