Marknadsföreningen Sverige | Fördjupning och tips, Kurser, Marknadsrätt
Konsumentskyddets GDPR införs i Sverige
– Skräddarsydd utbildning för ditt företag i samarbete med MarLaw
Daniel Tornberg och Alexander Jute är advokater på Marknadsföreningens samarbetspartner Advokatfirman MarLaw, som erbjuder juridiskt stöd till våra medlemmar. Med anledning av de lagändringar gällande konsumentskyddet som trädde i kraft den 1 september 2022, erbjuder nu MarLaw en skräddarsydd utbildning för ditt företag.
Ändringar i konsumentskyddet
Ett moderniserat konsumentskydd (Regeringens proposition 2021/22:174) ställer högre och tuffare krav på marknadsföring riktad mot konsumenter.
Dessutom föreslås att sanktionerna ska bli kraftfullare, likt GDPR med belopp upp till 4% av ett bolags årsomsättning. Dessa lagändringar föreslås att träda i kraft den 1 juli 2022 och kommer bland annat att innebära:
- Nya sanktioner upp till 4% av ett bolags årsomsättning
- Nya krav för hur pris ska anges vid marknadsföring av prissänkningar
- Nya informationskrav innan ett avtal ingås
- Nya regler vid rankning av tjänster, produkter samt produktrecensioner
- Nya förutsättningar för ångerrätt
- Det måste framgå om den som erbjuder en produkt till försäljning på en marknadsplats är näringsidkare eller inte.
- Distansavtalslagen omfattar även avtal som innebär betalningsförpliktelser och vissa fall där personuppgifter tillhandahålls
Mer information och bokning
Denna kurs syftar till att ge en övergripande förståelse för de nya konsumentskyddsreglerna samt hur ni kan anpassa er verksamhets kommunikation till de nya reglerna.
Kursen kommer att anpassas utifrån ert bolag och de frågeställningar som kan uppkomma.
Anmälan: Kontakta Marie Sommar; marie@mis.se för en offert.