Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg
”Det vanligaste problemet som fortfarande missas av många är upplevelsen”
– Vi möter Onemotions CEO Mats Mileblad
När vi på föreningen började planera årets upplaga av Årets Marknadschef var det helt tydligt att vi behövde hitta ett nytt format. Vår vd Marie Sommar skrev i sin summering av eventet: ”Det har alltid varit ambitionen med vårt event och utmärkelserna att skapa mötesplatser och att lära av varandra. Samtidigt som vi vill hylla dem som utmärkt sig inom marknadsföring och kommunikation vill vi också hitta ett bjussigt format, där alla som är med kan ta med sig tips och inspireras.”
För att få ihop detta i ett onlineformat landade vi hos Onemotion och deras nyutvecklade plattform vVenues. Vi är mycket glada över att kunna summera ett event där konsensus av den feedback våra deltagare gett oss är att vi fick ihop delarna på ett bra sätt, och över att ha kunnat genomföra eventet även i år med bibehållet DNA utifrån syfte och målsättning.
Nu är vi förstås nyfikna på att få veta mer om plattformen och dess ursprung, så vi passade på att ställa några frågor till Onemotions CEO Mats Mileblad.
Vad tycker du är utmärkande med den digitala plattformen vVenues?
– Mest utmärkande är nog användarupplevelsen. Vi har genomgående i våra uppföljningar fått över 90% som anger betyget 4 eller 5 på frågor som om plattformen upplevs innovativ och om den gör att eventet upplevs mer fysiskt än vid traditionella webbinarier; över 70% ger högsta betyg. Ur beställarens perspektiv är det nog främst möjligheten att skapa sitt unika evenemang helt utan grafiska begränsningar och att partners kommer fram på ett tydligt sätt. Eftersom vi kan servera relevant information på många olika sätt stannar också besökarna längre.
Där det förut fanns digitala trösklar för genomförandet är dessa som bortblåsta idag – det ger stort hopp när vi skall ta grepp om klimatfrågan efter pandemin
Vad har plattformen för bakgrund och hur länge har den funnits?
– Plattformen i sig är en solskenshistoria skapad under pandemin. När mötesbegränsningarna infördes sökte vi efter befintliga lösningar runt om i världen, men kunde inte hitta någon som erbjöd den dynamik och upplevelse vi sökte. Därför bestämde vi oss för att utveckla själva, med start den 10 mars 2020.
Vi har under det senaste året utvecklat plattformen i fyra iterationer som lett till den nuvarande produkten – en process som under normala förutsättningar säkerligen hade tagit flera år. Under året har vi haft över 200 event och mer än 350.000 besökare i systemet. Vi har lyhört lyssnat till feedbacken och varit snabba på att implementera feedbacken i utvecklingen. Detta har lett till en produkt som inom kort också blir brett tillgänglig på en internationell marknad och kommer ha sitt värde långt efter pandemin är glömd.
Vad tycker du själv har utmärkt det senaste året; vad har branschen lyckats bra med i den snabba omställningen till online?
– Pandemin har tvingat oss att agera mycket snabbare än vi annars hade gjort. Denna omställning var nog nödvändig i det långa loppet ändå. Det finns stora vinster att göra ur ett hållbarhetsperspektiv i denna typ av möten och konferenser, där varken klimatavtrycket eller budgeten för att samla hundratals deltagare från hela världen går att jämföra med att mötas digitalt. Detta kommer göra stor skillnad framöver.
Även effektiviteten och tillgängligheten i mindre möten har visat sig ha stora fördelar. Att samla en chefsgrupp om 200 personer från hela landet digitalt, istället för fysiskt ger stora fördelar, såväl privat som för organisationen. Hela samhället har samtidigt mognat i användningen av denna typ av system, där det förut fanns digitala trösklar för genomförandet är dessa som bortblåsta idag. Det ger stort hopp när vi skall ta grepp om klimatfrågan efter pandemin.
Vilka är de vanliga missarna i det, eller något som många kunde gjort bättre?
– Tidigt fanns det utmaningar i kapacitet när tusentals personer skulle koppla upp sig samtidigt. Tekniska flaskhalsar såväl som omognad bland användare blev snabbt akuta frågor som behövde lösas. Det vanligaste problemet som fortfarande missas av många är upplevelsen. Webbinarier blir lätt tråkiga att följa varför många deltagare lämnar eller sysslar med annat under sändningen. Här behövs aktiva lösningar för att hålla intresset uppe. Även risken att informationen blir för enkelriktad kan bli ett problem.
Vi har arbetat hårt med dessa frågor och ser genom feedbacken att våra besökare upplever eventen mer fysiska och därmed stannar längre. Genom att arbeta med kortare sändningsblock mixade med breakouts, utställningar, workshops och underhållning håller vi intresset uppe även under sändningsmomenten. Samtidigt har vi bara sett början av utvecklingen, vi har en lång lista på saker som gör det digitala mötet ännu bättre som vi nu bygger in i produktens kommande versioner. Främst handlar det om besökarupplevelsen och delaktigheten.
Hur tror du det nya normala kommer att se ut när det kommer till medelstora eller större event?
– Det nya normala kommer nog att bestå av en mix av fysiska och digitala möten. Vissa möten blir bättre fysiska, framför allt där fokus ligger på att bygga relationer, men däremellan kan ett flertal möten hållas digitala. Likaså kan det digitala lagret kombineras med det fysiska för att få fler att ta del av informationen.
Jag har svårt att se att större globala kongresser och konferenser skall hållas fysiskt igen, eftersom agendan där blir lika bra eller bättre att ta del av online. Mer sociala aktiviteter som jubileum eller lanseringar, där det fysiska momentet är viktigt, kommer säkert att hållas med publik även framöver.
Har du haft någon riktig ”Wow Moment” i år?
– Året har varit fullt av wow moments, allt ifrån det första digitala eventet i plattformen där allt naturligtvis måste klaffa – och gjorde det (ögonblicket då vi förstod att detta var en väg som bar för vårt företag med 50 anställda som tidigare varit fokuserat på fysiska möten och redan förra sommaren kunde kliva ur stödåtgärder), till nu i dagarna då vi fattat beslutet om en internationell lansering och att detta kommer ha en framtid även långt efter pandemin är glömd.
Ett riktigt wow är också våra anställda som snabbt ställt om och använt sin erfarenhet av det fysiska mötet för att göra riktigt bra digitala upplevelser för våra kunder.