Marknadsföreningen Sverige | Årets Marknadschef, Blogginlägg
”Mer bakom kulisserna än någonsin”
– Årets Marknadschef 2020 ”Digital Edition” med hemma hos-känsla
Yes, det blev en REBOOT för 2021! Vi i vårt lilla team är fortfarande kvar i eventbubblan efter Årets Marknadschef 2020 – Digital Edition, när vi nu summerar intrycken.
Omständigheterna för 20-21 krävde något nytt, och vi spände bågen. Tack för en grym team effort, Jenny Aarnio och Per Almegård – så kul att få göra det här tillsammans! Det har alltid varit ambitionen med vårt event och utmärkelserna att skapa mötesplatser och att lära av varandra. Samtidigt som vi vill hylla dem som utmärkt sig inom marknadsföring och kommunikation vill vi också hitta ett bjussigt format, där alla som är med kan ta med sig tips och inspireras.
I år vågar jag påstå att vi kom mer bakom kulisserna än någonsin. På flera sätt. Våra fantastiska 16 finalister intervjuades i förkant av jurymedlemmarna Silla Levin, Camilla Wallander, Alex Baker och Erik Modig, där vi fick lära känna var och en lite mer på djupet. Med det här starka startfältet av gedigna och rekordmånga bidrag är det en riktig prestation att kvala in till en finalistplats. För själva livesändningen där alla finalister (och undertecknad) var med via Zoom bjöds vi in till vardagsrum och gästrum, till kök och hemmakontor.
Det var katter som sov vid fötterna, hundar i rummet intill, och snuviga barn runt omkring oss. Ja, det var precis som en vanlig dag under pandemiåret. Lite närmare. Livet just nu. Kom att tänka på den fina kampanjen ”Där livet händer”, och vår vinnare 2017 Patrik Nygren-Bonnier, då på IKEA (vår nuvarande styrelseordförande).
Tack alla ni finalister som bjöd på er själva i panelsamtalen, där vi fick lära känner er och era resor, drivkrafter och bästa tips. Mycket tänkvärt och inspirerande.
4 vinnare och deltagarrekord
Efter tuffa, roliga och spännande diskussioner i våra jurygrupper (tack alla ni för ert engagemang och det hjärta ni lagt ner i det här!) landade vi i 2020 års fyra vinnare. Varmt och stort grattis till: Christian Cabau, Klarna (Årets Marknadschef), PostNord (Årets Varumärkesresa), Matsmart (Årets Disruptör) och Roza Azimi, Snaptive (Årets Framtidslöfte). De graverade splasharna står och väntar här hemma på att nu snart få komma till er.
Med tanke på all osäkerhet och att minsta förkylningssymptom kan sätta stopp på studionärvaro var vi tvungna att hitta en multispelarstrategi och rejäl detaljnivå i planeringen. Det visade sig ju bli nödvändigt, men allt flöt på finfint. Så imponerad och glad över att Jenny, vår projektledare och medlemsansvarige, på kort varsel gjorde ett superinhopp framför kameran. Max Landergård, vår programledare för dagen, är ett ärkeproffs och tack för att du på ett så roligt och personligt sätt guidade oss alla genom livesändningen.
Det här är första gången som jag planerat, producerat och deltagit på ett event utan att ha fysiskt träffat en annan inblandad ö h t, allt har skett på Teams och Zoom. Det är också första gången i Marknadsföreningens 100-åriga historia som vi tagit digitala event till den här nivån. För vi vill skapa tillfällen att mötas och nätverka, en del av föreningens DNA. Vi ser också att det digitala formatet gör våra event tillgängliga för ett större antal personer, och eventet Årets Marknadschef nådde också ett nytt deltagarrekord i år.
Plattformen vVenues erbjuder en rad funktioner som många vågade prova på under dagen. Så kul! Tack till våra nätverksledare Maria Westman, Camilla Cramner och Tommy Lindström som drog igång & ledde diskussioner i våra temarum under lunchtimman. Jag själv surfade runt som en digital värdinna i mötesrum, chatt och videosamtal, från vårt vardagsrum hemma i huset. Min katt Lilly fick t o m testa eventfiltret i fotobåset.
Eventet öppet minst två veckor till
Varmt tack till våra partners Advokatfirman MarLaw, Lyyti, Mevida, Storstad Medieproduktion och sist men inte minst Onemotion, som står bakom plattformen. Det har varit ett tight arbete för att få ihop den snygga Årets Marknadschef-arenan digitalt och produktionen. Ni är urproffsiga, så roliga att jobba med och ni har överträffat alla våra förväntningar kring vad man kan åstadkomma i ett sånt här format.
Nu blickar vi framåt mot både vår och vaccin. Och att med kraft möta marknadsföring och kommunikation i det nya normala. Tack till Pino Roscigno, Jens Ingelstedt, Patrik Nygren-Bonnier och Natalie Tideström Heidmark som var med i studion och förmedlade röster från både juryarbetet och vårt tema REBOOT 2021.
Våra spanare för året (Karin Zingmark, Linda Hammarstrand, Innocent Mugenga, Erik Modig, Linda Pimmeshofer, Arvid Axland, John Bergdahl, Linda Palmgren) har i sina personliga korta reflektioner gett oss energi kring nystart och vad de tycker att alla vi ska ta med oss framåt. Jag har kikat på varenda en, så fina, och en summering av temat förtjänar ett helt eget inlägg. Stort tack för att ni har delat med er.
Jag hoppas att ni som deltog fick med er både inspiration och pepp framåt, en riktig REBOOT 2021. Det fina med detta format är dessutom att plattformen och eventet lever längre än bara en eftermiddag. Kanske du vill höra om Max incident ”köttbullen i pannan” igen, eller Christian Cabaus personliga och varma ord om vad utmärkelsen Årets Marknadschef betyder för honom i studioinspelningen, och mycket mer i form av förinspelat content (finalistintervjuer, spaningar, treasure hunt, partnerloungen, hall of fame mm).*
Ta hand om dig och hoppas vi ses snart.
____________
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
*Eventplattformen är nu stängd.