Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem
Med passion för CRM
– Möt medlem & styrelseledamot Marianne Wiström
Sedan ett drygt år tillbaka sitter Marianne Wiström med i Marknadsföreningens styrelse. Till vardags arbetar Marianne på Wiraya som Communications Strategy Manager. I det här medlemsmötet får vi bland annat en liten uppdatering om vad styrelsen fokuserat på den senaste tiden, och en insyn i Mariannes bakgrund och intressen.
Nu har du varit med i styrelsen i över ett år. Berätta lite kort vad ni har jobbat med?
– Vi har haft mycket fokus på medlemsutveckling och budget. Det känns även viktigt att medlemserbjudandet ständigt utvecklas och synliggörs för befintliga samt för att attrahera nya medlemmar. Marknadsföreningen erbjuder ett stort nätverk inom marknadsföring och kommunikation, utveckling och inspiration i olika former och mycket mer. Det vill vi att fler ska få kännedom om samt ta del av. Därför är det riktigt roligt att ett studentmedlemskap nyligen har lanserats!
Berätta om Wiraya, för de som inte känner till er?
– Wiraya hjälper företag att utveckla, behålla och vårda relationen till sina kunder. Kanalen vi använder oss av är voice (förinspelat samtal) i kombination med andra kanaler. Vi ger möjlighet för konvertering direkt i voicekanalen, genom knappval vilket ger en enkel och smidig kundupplevelse. Självklart anpassas det beroende på kunden samt budskapet. Vi erbjuder även konvertering via landningssida, sms eller på kundens webbsida.
Wiraya har flertalet kunder inom olika branscher som energibolag, telecom och bilföretag för att nämna några. Vi har nyligen genomfört en framgångsrik internationell expansion så numera har vi inte bara kunder i Sverige utan även i hela världen. Det som är otroligt roligt är att vi kan hjälpa till längst hela kundlivscyklen. Men för att välja ut 3 exempel så är aktivering, uppförsäljning och care/surprise ’n delight väldigt effektiv för konvertering och ökat kundvärde.
Det jag personligen gillar väldigt mycket är när vi hjälper företag att uppmärksamma sina kunder, och så adderar ett emotionellt värde! Som att få ett samtal på födelsedagen eller ett tack för att man är en trogen kund.
I din bakgrund hittar vi såväl storbolag som fackförbund och mindre aktörer. Finns det någon röd tråd?
– Den röda tråden är att jag älskar CRM! Det har alltid ingått i de rollar jag haft men har tagit mer och mer plats, så på Telia fick jag möjlighet att fokusera på det till 100% som CRM Manager. Jag var där ansvarig för att driva utvecklingen i automatiserad och datadriven kommunikation längst kundlivscykeln för Telias B2B kunder.
Jag har jobbat inom olika branscher och det har varit otroligt spännande att ta med insikter och lärdomar jag fått från en bransch och sedan se vilka möjligheter det finns att applicera det inom en annan. Jag har även jobbat både med B2C samt B2B. Det har varit väldigt utvecklande och roligt, att inte ”fastna” inom en bransch.
Efter 4 år på Telia kände jag att det var dags att prova något nytt, som inte var Telecom. Min roll jag har idag på Wiraya är grym då jag jobbar både strategiskt som operativt med kommunikation för flertalet olika kunder inom olika branscher.
När du inte jobbar, vad gör du då?
– Utöver att vara med familjen och hunden så älskar jag att köpa och sälja second hand. Jag har ett stort intresse för hållbarhet, och försöker också i vardagen att göra aktiva val, som att köpa ekologiskt och närproducerat.