Marknadsföreningen Sverige | Möt medlem
”Vi ska vara ett föredöme när det kommer till dialog”
–Möt medlem Susanna Stubberöd, chef sociala medier och publikdialog, SVT
I morse var vi, med ett gäng medlemmar, på besök hos SVT för både ett seminarium och ett studiebesök. Vi passade på att ställa några frågor till deras chef för sociala medier och publikdialog, Susanna Stubberöd, om deras digitala marknadsföring och hur de skapar dialog med sin publik.
Hur långt har SVT kommit i sin digitala satsning?
–Jag jobbar inom marknadsföring och kommunikation och kan enbart svara för det området. SVT:s digitala satsning är givetvis mycket större än enbart marknadsföring. Vi har exempelvis en mogen organisation kring sociala medier, där vi framförallt jobbar med kännedom, konvertering till våra egna plattformar och dialog.
När det gäller digital annonsering så är vårt fokus att gå från ett fåtal stora kampanjer till mer riktade mikrokampanjer. Vi vill dessutom förbättra konverteringen till våra egna plattformar, vilket primärt innebär att få fler att titta på program i SVT Play.
Vi har även ett ständigt ökande tryck i antalet frågor och synpunkter från våra tittare. Där utreder vi hur vi bäst kan automatisera rutinärenden för att kunna använda mänskliga resurser för mer initierad dialog med tittarna.
Men hur långt har vi kommit? Målsnöret flyttas ju framåt hela tiden, men vi är definitivt på väg framåt.
SVT lyfter ofta svåra ämnen genom vårt utbud, och då behöver vi vara aktiva i de diskussioner som vi skapar.
Var befinner sig public service om 10 år?
–Det är en enormt svår fråga. Oberoende media och journalistik blir bara viktigare i en alltmer digital värld. Om SVT behåller sin höga trovärdighet som leverantör av kvalitet och oberoende innehåll så kommer vi vara fortsatt starka. Men på vilka plattformar? Det blir spännande att se.
Hur skapar ni en dialog med era tittare i era olika kanaler?
–Vi bedriver dialog framförallt i sociala medier. Där uppmuntrar vi till diskussion kring vår verksamhet, vårt programinnehåll och våra tjänster. Vi har givetvis en fördel av att syssla med rörlig bild, och SVT:s innehåll leder ofta till mycket stort engagemang.
Vi lägger också mycket fokus på att bemöta tittarnas frågor kring vårt programinnehåll. SVT lyfter ofta svåra ämnen genom vårt utbud, och då behöver vi vara aktiva i de diskussioner som vi skapar. Vi tar också frågan kring ”netikett” på stort allvar. SVT är public service och vi ska vara ett föredöme när det kommer till dialog. I våra kommentarsfält ska vem som helst våga göra sin röst hörd utan rädsla för påhopp av andra.
Gå gärna in på https://www.facebook.com/svt eller https://www.instagram.com/svt/ och läs kommentarerna!
Varför har SVT ett medlemskap i Marknadsföreningen Stockholm?
–Det är viktigt att ständigt få inspiration, spännande insikter och utveckling inom kommunikation och marknad.