Styrelsen informerar om utträde ur SMF
Styrelsen informerar om medlemskap i Sveriges Marknadsförbund
Marknadsföreningen Stockholm och Sveriges Marknadsförbund (SMF) har en gemensam historia av existens i Stockholm sedan 1919. Vi i Marknadsföreningen Stockholm drivs helt fristående men har i tillägg varit medlem i Sveriges Marknadsförbund, för att få del av en större gemenskap med andra lokala föreningar och initiativ som stärker det lokala erbjudandet. Under ett antal år driftades Sveriges Marknadsförbund av Marknadsföreningen Stockholm, som en åtgärd för den ohållbara ekonomiska situationen i Förbundet. Francesca O´Brien Apelgren var då VD för bägge organisationer. I januari 2017 gick Francesca in som VD på heltid för förbundet, Marie Sommar anställdes som ny VD för Marknadsföreningen Stockholm och det blev helt separata organisationer igen.
I början av sommaren 2018 kommunicerade Förbundet en ändrad inriktning till oss lokala föreningarna. Medlemsavgiften mer än fördubblades för vår del. De initiativ som skulle kunna drivas för att förstärka vårt gemensamma nätverk av marknadsförare i hela Sverige, kommer inte prioriteras. De administrativa tjänster och programpunkter som förbundet erbjuder en lokal förening, mot ersättning, har vi redan starkare bemanning för lokalt i Stockholm. Då kostnaden för medlemskapet enligt vår bedömning inte ger tillräckligt mervärde har styrelsen fattat beslut att inte förnya medlemskapet i Sveriges Marknadsförbund till 2019.
Vi vill informera dig om detta, även om det i sak inte påverkar dig som är medlem i vår förening. Du har som medlem i Marknadsföreningen Stockholm fortsatt:
- Stockholms mest heltäckande program av aktiviteter inom Marknadsföring och kommunikation
- Frukostar och lunchseminarier med branschledande talare som bjussar på kunskap och inspirerar
- En gemenskap med ca 2000 andra i Sveriges största Marknadsförening, där du aldrig är ensam i en föränderlig värld och där vi skapar plattformar för att mötas
- Co-learning i mindre workshops i våra 11 erfarenhetsnätverk
- Kurser till medlemspris & mentorskapsprogram
- Rådgivning från MarLaw
- Andra medlemsexklusiva erbjudanden och samarbeten; exempelvis Internetdagarna, Story, Mediedagen, History Marketing Summit med fler
Framgent kommer vi fortsätta att hålla kontakterna med andra lokala marknadsföreningar ute i landet! Vi är också öppna för att ta upp dialogen kring medlemskap i förbundet igen och ser positivt på samarbeten, när tillfälle ges.
6:e februari korar vi för 12:e gången, den landsomfattande, Årets Marknadschef. Där hyllar vi både vassa varumärken och skickliga personliga prestationer under ett halvdagsevenemang fyllt av inspiration och talare av högsta klass. Självklart har du som medlem förtur och går till medlemspris.
Vi är laddade för en fortsatt intensiv höst och ett givande 2019.
Varma hälsningar
Styrelsen, Marknadsföreningen Stockholm
För eventuella frågor kontakta gärna VD Marie Sommar, marie(@)mis.se eller Styrelseordförande Maria Croon, maria.croon(@)telia.com
